Gå til innhold

Ensom ungdomsskolejente

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter i 9. Lærerene sier hun er godt likt på skolen, flink i de fleste fag, ofte førstevalget på gruppearbeid og "en stor resurs for klassen". Problemet er at hun faller helt utenfor sossialt. Siden hun begynte på ungdomsskolen har hun ikke vært på en nestecfest utenom dem i har holdt selv. Hun har fått med seg noen på kino 2 ganger, men aldri blitt invitert av andre, hun har aldri vært på shopping med noen eller gjort lekser med noen. 

Hun har på en måte bestandig noen å være sammen med på skolen, men står hele tiden utenfor den innerste sirklen.

Hva bør vi gjøre for at hun skal få det bedre sossialt?

Anonymkode: 66dec...404

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kunne ha vært min jente, som også går i 9. Ganske identisk.

Vi har prøvd å snakke med henne. Saken er at hun IKKE føler seg ensom. Det er lite jentefester og slikt her. De snapper med hverandre og skyper, men møtes lite, men selvsagt på treninger og kamper, da er de sosiale og skravler slik jeg forventer.

Jeg har tenkt hun var ensom ut fra mitt verdensbilde. Da jeg var 14 var vi sammen "døgnet rundt" - men vi hadde ikke mobiler.
Det er litt synd, ut fra mine erfaringer, men slik er det jo. Hun kjenner ikke mitt verdensbilde. 

Vi prøver å ta initiativet til jentekvelder, og har pusset opp en stue, der de kan være for seg selv. Foreløpig er det ikke noe.... 

Håper andre har bedre tips.

Anonymkode: 5387b...dc1

Skrevet

Er det mulighet for henne å starte på en fritidsaktivitet utenfor nærmiljøet? Ny ungdommer med lik interesse?

Jeg var skoleflink, rolig og lite festinteressert da jeg gikk på ungdomsskolen og hadde jeg det som din datter. Heldigvis forandret det seg da jeg kom på videregående skole. Jeg flyttet til en ny by og begynte på en skole der jeg ikke kjente noen andre. Jeg fikk en ny start som jeg 30 år senere fortsatt er takknemlig for. 

Utestengelse er en mobbemetode som er utstrakt brukt blant jenter i den alderen. Jeg forstod det ikke da jeg ble utsatt for det selv om jeg hadde det fælt og vanskelig. Det er bare så mange ganger man orker å få nei når man ber folk med på noe.

Anonymkode: a2b7b...6c3

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det mulighet for henne å starte på en fritidsaktivitet utenfor nærmiljøet? Ny ungdommer med lik interesse?

Jeg var skoleflink, rolig og lite festinteressert da jeg gikk på ungdomsskolen og hadde jeg det som din datter. Heldigvis forandret det seg da jeg kom på videregående skole. Jeg flyttet til en ny by og begynte på en skole der jeg ikke kjente noen andre. Jeg fikk en ny start som jeg 30 år senere fortsatt er takknemlig for. 

Utestengelse er en mobbemetode som er utstrakt brukt blant jenter i den alderen. Jeg forstod det ikke da jeg ble utsatt for det selv om jeg hadde det fælt og vanskelig. Det er bare så mange ganger man orker å få nei når man ber folk med på noe.

Anonymkode: a2b7b...6c3

Hun er med på 2 fritidsaktiviteter som hun trives godt med, men hun treffer ikke dem heller utenom.

Jeg tror ikke det dreier seg om bevist utestenging eller mobbing, men hun har nok litt dårlige sossiale ferdigheter på en måte og kan være litt spessiell.

Anonymkode: 66dec...404

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...