Anonym bruker Skrevet 20. september 2019 #1 Skrevet 20. september 2019 Har vi som foreldre lov å se i journalen hos helsesøster på skolen? Kan vi kontakte norm om at helsesøster på skolen ikke har tilgang til datters journal som ligger på servere ? Anonymkode: 30498...25d
Anonym bruker Skrevet 20. september 2019 #2 Skrevet 20. september 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har vi som foreldre lov å se i journalen hos helsesøster på skolen? Kan vi kontakte norm om at helsesøster på skolen ikke har tilgang til datters journal som ligger på servere ? Anonymkode: 30498...25d Hva er det du frykter? Jeg vil tro at du med loven i hånd kan forlange innsyn i hva helsesykepleier ev skriver ned om barnet ditt. Hvorfor kan ikke barnet få ha noen fortrolige uten at foreldre skal ha innsyn? Anonymkode: fbe1f...613
Anonym bruker Skrevet 20. september 2019 #3 Skrevet 20. september 2019 Innsyn:Avhenger av alder på datteren din, og hva som står der. Ditt spm nr 2 forstår jeg som at dere ikke vil at helsesøster skal ha innsyn, men i hvilken journal? Anonymkode: e42a6...932
Anonym bruker Skrevet 20. september 2019 #4 Skrevet 20. september 2019 Innsyn har dere forsåvidt rett på, men det kommer litt an på alderen til datteren deres. Helsesøster er en del av helsetjenesten og har følgelig tilgang til helserelaterte dokumenter angående datteren deres. Hva i all verden er du bekymret for? Anonymkode: e3809...239
Anonym bruker Skrevet 20. september 2019 #5 Skrevet 20. september 2019 Jeg forhørte meg med helsesøster om en sak, og jeg vil se hva hun skrev i journalen sin om den konkrete saken. Trenger ikke å lese alt kun om den samtalen. Anonymkode: 30498...25d
Anonym bruker Skrevet 20. september 2019 #6 Skrevet 20. september 2019 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva er det du frykter? Jeg vil tro at du med loven i hånd kan forlange innsyn i hva helsesykepleier ev skriver ned om barnet ditt. Hvorfor kan ikke barnet få ha noen fortrolige uten at foreldre skal ha innsyn? Anonymkode: fbe1f...613 Avhengig av alderen på barnet kan barnet nekte mor innsyn med loven i hånd. Anonymkode: e42a6...932
Anonym bruker Skrevet 20. september 2019 #7 Skrevet 20. september 2019 Innsynsrett er ikke svart/hvitt: Det kommer an på saken, barnets modenhet osv. I utgangspunktet har du rett om barnet er under 12, med viktige unntak. Her kan du lese mer: Foreldres innsynsrett i barns journal Hovedregelen er at foreldre har innsynsrett i barns journal når barnet er under 16 år (9). For barn mellom 12 og 16 år skal foreldre ikke få innsyn i opplysninger når barnet har grunner som bør respekteres. Eksempel på dette er opplysninger om lettere psykiske problemer pga mobbing. Foreldrenes innsynsrett må ses i sammenheng med barns selvbestemmelsesrett(10) . I visse tilfeller kan barns selvbestemmelsesrett gå foran foreldres rett til å samtykke til helsehjelp på barns vegne før de fyller 16 år. Foreldrenes bestemmelsesrett og rett til informasjon og innsyn er jo begrunnet i å skulle ivareta interessene til barnet. Kan barna selv ivareta sine interesser og det kan stilles spørsmål til om foreldre opptrer til det beste for barnet, er det ingen grunn til at foreldrene skal ha slike rettigheter(11). Dette gjelder også innsynsretten. Eksempel på dette er ”hvor et barn selv ønsker samtaleterapi, men hvor en eller begge foreldre er en del av en alvorlig konfliktsituasjon og derfor ikke ønsker å samtykke på vegne av barnet”(12). Også tilfeller der barnet er under 12 år kan gode grunner tale for at foreldre ikke skal få innsyn i barnets journal. Dette gjelder selv om barn under 12 år ikke er utrykkelig nevnt i pasientrettighetsloven(13). Barnets interesser bør tillegges vekt når man skal vurdere om foreldre bør gis innsyn i journal. Journalinnsyn vil kunne holdes tilbake når det er overveiende sannsynlig at f. eks overgrep er forekommet og det er en reell fare for at foreldres innsyn i journal vil føre til at barnet påføres ytterligere skade. Ved mer alvorlige psykiske lidelser kan ikke helsepersonell unnlate å informere foreldre eller andre med foreldreansvaret, særlig gjelder dette ved fare for selvskading eller redusert utvikling, omgang med ulovlige rusmidler eller større fysiske skader pga kriminelle handlinger. Kilde.https://www.psykologforeningen.no/medlem/loenn-og-arbeidsvilkaar/juridiske-artikler/hvem-har-innsynsrett-i-pasientens-journal Anonymkode: a18f6...882
Anonym bruker Skrevet 20. september 2019 #8 Skrevet 20. september 2019 57 minutter siden, Anonym bruker skrev: Innsynsrett er ikke svart/hvitt: Det kommer an på saken, barnets modenhet osv. I utgangspunktet har du rett om barnet er under 12, med viktige unntak. Her kan du lese mer: Foreldres innsynsrett i barns journal Hovedregelen er at foreldre har innsynsrett i barns journal når barnet er under 16 år (9). For barn mellom 12 og 16 år skal foreldre ikke få innsyn i opplysninger når barnet har grunner som bør respekteres. Eksempel på dette er opplysninger om lettere psykiske problemer pga mobbing. Foreldrenes innsynsrett må ses i sammenheng med barns selvbestemmelsesrett(10) . I visse tilfeller kan barns selvbestemmelsesrett gå foran foreldres rett til å samtykke til helsehjelp på barns vegne før de fyller 16 år. Foreldrenes bestemmelsesrett og rett til informasjon og innsyn er jo begrunnet i å skulle ivareta interessene til barnet. Kan barna selv ivareta sine interesser og det kan stilles spørsmål til om foreldre opptrer til det beste for barnet, er det ingen grunn til at foreldrene skal ha slike rettigheter(11). Dette gjelder også innsynsretten. Eksempel på dette er ”hvor et barn selv ønsker samtaleterapi, men hvor en eller begge foreldre er en del av en alvorlig konfliktsituasjon og derfor ikke ønsker å samtykke på vegne av barnet”(12). Også tilfeller der barnet er under 12 år kan gode grunner tale for at foreldre ikke skal få innsyn i barnets journal. Dette gjelder selv om barn under 12 år ikke er utrykkelig nevnt i pasientrettighetsloven(13). Barnets interesser bør tillegges vekt når man skal vurdere om foreldre bør gis innsyn i journal. Journalinnsyn vil kunne holdes tilbake når det er overveiende sannsynlig at f. eks overgrep er forekommet og det er en reell fare for at foreldres innsyn i journal vil føre til at barnet påføres ytterligere skade. Ved mer alvorlige psykiske lidelser kan ikke helsepersonell unnlate å informere foreldre eller andre med foreldreansvaret, særlig gjelder dette ved fare for selvskading eller redusert utvikling, omgang med ulovlige rusmidler eller større fysiske skader pga kriminelle handlinger. Kilde.https://www.psykologforeningen.no/medlem/loenn-og-arbeidsvilkaar/juridiske-artikler/hvem-har-innsynsrett-i-pasientens-journal Anonymkode: a18f6...882 Tusen takk, jeg har ei fadder på 10. Jeg vet hvilken dato det er snakk om. Det var jeg som snakket med snakket med helsesøster, jeg vil se det helsesøter skrev ned i den forbindelse. Jeg ba om et råd og ville høre helsesøster mente om det. Og hun har misforstått og lagd en egen tolkning av det, Og lagd en stor sak ut av det jeg spurte om. Anonymkode: 30498...25d
Anonym bruker Skrevet 20. september 2019 #9 Skrevet 20. september 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Tusen takk, jeg har ei fadder på 10. Jeg vet hvilken dato det er snakk om. Det var jeg som snakket med snakket med helsesøster, jeg vil se det helsesøter skrev ned i den forbindelse. Jeg ba om et råd og ville høre helsesøster mente om det. Og hun har misforstått og lagd en egen tolkning av det, Og lagd en stor sak ut av det jeg spurte om. Anonymkode: 30498...25d Ikke fadder men datter Anonymkode: 30498...25d
Anonym bruker Skrevet 20. september 2019 #10 Skrevet 20. september 2019 Har hun sendt en bekymringsmelding til barnevernet? Anonymkode: dbbe7...a24
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå