Gå til innhold

Noen med unge jenter som har bruk piller for å utsette menden


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min 14 åring har lyst til dette, men kjenner jeg er litt skeptisk. Vi reiser til syden og skjønner at hun synes det er kjipt å ha mensen da. Dette blir evt hennes tredje menstrasjon så litt usikker om det er ok å forklusse dette med hormoner. 

Noen med erfaringer?

Anonymkode: 4a795...324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min på 13 fikk dette i sommer, men hun har hatt mensen i et par år allerede. Jeg tror en av forutsetningene for å få skrevet ut pillene er at man har regelmessig mens, og det vet jeg ikke om man kan si hvis man har hatt det 3 ganger. Man skal starte på pillene 3 dager før forventet mens.

Det gikk veldig fint for jenta mi, men den menstruasjonen som kommer når man slutter kan bli veldig kraftig med relativt store smerter. Det er kanskje også litt ugreit hvis hun ikke har hatt mensen særlig lenge.

Jeg ville syntes det var for tidlig, men bortsett fra det er jeg ikke skeptisk til bruken generelt så lenge det dreier seg om ytterst får tilfeller av det.

Anonymkode: 6432a...488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som over her skrev, må ha hatt det regelmessig en stund før man får piller samme med alt egentlig, bare sånn at kroppen har normalisert seg. Min eldste på 12 gjorde det i sommer, da hadde hun hatt mensen i over 1 år allerede.

 

Anonymkode: 9b117...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort dette stadig vekk uten noen problemer i alle år. 

Har heller ikke ønsket mensen på ferie i syden. Har da bare hoppet rett over på neste brett istedet for å ta et opphold, eventuelt sluttet å ta p pillene (da har jeg fått mensen ila 2-3 dager)

Anonymkode: c3e75...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bruker hun p-piller da? Hun kan få utskrevet Primolut som utsetter mens. Det er ingen problem. Man må starte tre dager før forventet mens.

Anonymkode: 41a4a...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legen ville ikke gi min 14 åring deg enda hun hadde hatt mensen i 3 år. Han mente hun var for ung. Men jeg ordna det likevel og ga, og det gikk fint. Ble litt tull etterpå, men hun har også p-stav i tillegg. 

Anonymkode: 08eca...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, bruker ikke p piller, tenkte mer på den medisinen som bare utsetter.

Anonymkode: 4a795...324

Beklager, trodde det sto p-piller i overskriften. Ser nå at det bare står piller :)  Ring legen, man trenger ikke legetime for dette. Det ordner seg 👍🏻

Anonymkode: 41a4a...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville aldri gitt det til desse unge jentene, kjenner flere som har prøvd og ikke fått stoppet mensen og så har fått kluss og smertefull mens etterpå. Viss de bare har mens i noen få dager, kan det gjøres andre ting enn å dukke i vannet. 

Jeg er sykt skeptisk til dette med å bare ta så lett på ting, barna arver slike holdninger av foreldrene... 

Liker heller ikke at de går på p piller før det og kroppen er klar for slikt.

Er det en grunn for det, OK, men viss det bare er for at venninner tar de, Nei. Er mye bivirkninger og ikke får de forklart at de bør sjekke seg og klarer de ikke ta en fast hver dag er det og nei....

Anonymkode: 21b3c...904

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok dere, skjønner faktisk at det kanskje ikke er så lurt. Men hva med tampong, kan de bruke den. Er det vanskelig å få inn for slike unge jenter. ( nå føler jeg meg litt grønn her😱🙈)

Anonymkode: 4a795...324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok dere, skjønner faktisk at det kanskje ikke er så lurt. Men hva med tampong, kan de bruke den. Er det vanskelig å få inn for slike unge jenter. ( nå føler jeg meg litt grønn her😱🙈)

Anonymkode: 4a795...324

Det går nok helt strålende å bruke ob, hvis hun selv vil det

Anonymkode: 08eca...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ok dere, skjønner faktisk at det kanskje ikke er så lurt. Men hva med tampong, kan de bruke den. Er det vanskelig å få inn for slike unge jenter. ( nå føler jeg meg litt grønn her😱🙈)

Anonymkode: 4a795...324

Det er en treningssak, men hun kan jo prøve seg litt fram. Mine jenter bruker den blå pakken av ob. Den funker fint. 

Anonymkode: 8926e...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gi henne p.piller. Min 14 åring bruker det og har mensen ca 4 ganger PR år. Funker utmerket, så slipper hun det mensstyret i tillegg. Og nei- hun er ikke seksuelt aktiv. Bruker det kun for å slippe mens. 

Anonymkode: 51944...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gitt det, og heller ikke p-piller som noen her foreslår.

Jeg mener de må være ferdig med puberteten før sånt er aktuelt, akkurat nå er kroppen i endring, hormonmengder i ferd med å gå fra barn til voksennivå og jeg ville aldri klusset med det som skjer i kroppen i denne perioden.

OB kan være litt klundrete, men vil jenta så får hun det til. Jeg personlig synes tampax med innføringshylse er lettere.

Anonymkode: ab866...19d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hadde mensen hver mnd selv med p-piller så det er ikke sånn at en ting funker for alle. Hun var så lei småblødninger at hun bytta til p-stav. Fortsatt mensen hver mnd, og uten mulighet til å hoppe over perioder. Men heller det enn å bli gravid, si!

Anonymkode: 08eca...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville ikke gitt det, og heller ikke p-piller som noen her foreslår.

Jeg mener de må være ferdig med puberteten før sånt er aktuelt, akkurat nå er kroppen i endring, hormonmengder i ferd med å gå fra barn til voksennivå og jeg ville aldri klusset med det som skjer i kroppen i denne perioden.

OB kan være litt klundrete, men vil jenta så får hun det til. Jeg personlig synes tampax med innføringshylse er lettere.

Anonymkode: ab866...19d

Veier vel litt tyngre hva leger mener enn deg? Det er ikke farlig for kroppen å utsette mens en gang. 

Anonymkode: 41a4a...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Legen ville ikke gi min 14 åring deg enda hun hadde hatt mensen i 3 år. Han mente hun var for ung. Men jeg ordna det likevel og ga, og det gikk fint. Ble litt tull etterpå, men hun har også p-stav i tillegg. 

Anonymkode: 08eca...7f8

Du kødder? Du selvmedisinerer ungen din med hormoner? 

Anonymkode: 37887...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kødder? Du selvmedisinerer ungen din med hormoner? 

Anonymkode: 37887...725

Nei, jeg bare spurte en annen lege. 

Anonymkode: 08eca...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Veier vel litt tyngre hva leger mener enn deg? Det er ikke farlig for kroppen å utsette mens en gang. 

Anonymkode: 41a4a...6f4

Det er slett ikke alle leger som vil gi disse tablettene til jenter som har hatt mensen 2-3 ganger, så mange leger er enig med meg i dette.

Anonymkode: ab866...19d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...