Anonym bruker Skrevet 19. september 2019 #1 Skrevet 19. september 2019 Jeg har barn på ungdomsskolen. Nå har de nettopp hatt orienteringsdag. Hvordan de gjør det da er med på å sette gymkarakteren. Vi hadde da på forhånd brukt en dag med kart og kompass i området der orienteringsdagen skulle være. Mine barn var derfor rimlig godt kjent med stier, hytter, bekker osv og viste hvordan det så ut på kartet. De hadde også trent på å gå kompasskurs. De hadde imidlertid ikke sett hvor postene skulle være. Det var like ukjent for dem som for de andre. Vi gjorde dette først og fremst fordi jeg synes det er viktig at barna mestrer kart og kompass, men også litt med tanke på karakterene. Nå er det noen av de andre foreldrene som mener dette var juks. Hva mener dere? Juks eller god forberedelse? Anonymkode: c00e8...26c
Anonym bruker Skrevet 19. september 2019 #2 Skrevet 19. september 2019 Å lære barn å bruke kart og kompass er ikke juks. Å gå løypen de skal gå på dagen er juks kun dersom det er konkurranse. Anonymkode: 45e92...bcc
Anonym bruker Skrevet 19. september 2019 #3 Skrevet 19. september 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Å lære barn å bruke kart og kompass er ikke juks. Å gå løypen de skal gå på dagen er juks kun dersom det er konkurranse. Anonymkode: 45e92...bcc Løypen hadde vi ikke. Vi brukte bare et annet kart over området som jeg hadde liggende fra før. Det eneste vi viste om løypa var hvor start og mål skulle være. Anonymkode: c00e8...26c
Anonym bruker Skrevet 19. september 2019 #4 Skrevet 19. september 2019 Mine barn har hatt 5 og 6 i gym på ungdomsskolen uten noen gang å ha "jukset". De setter ikke karakterer etter hvem som vinner altså, de setter karakterer etter innsats. Da mener jeg både teoretisk innsats, at de lærere seg reglene og fysisk innsats, at de gir litt og faktisk jobber seg litt svette og prøver. Mine gutter har drevet med fotball og innebandy, men har i gym på skolen lært alt fra badminton til basket, lært om alt fra kosthold til viktigheten av fysisk fostring, og fått 5 og 6 som karakter. Det er altså ikke de som vinner orienteringen som får best karakter, men de som faktisk prøver og gjør en innsats. Anonymkode: ae122...af0
Anonym bruker Skrevet 19. september 2019 #5 Skrevet 19. september 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mine barn har hatt 5 og 6 i gym på ungdomsskolen uten noen gang å ha "jukset". De setter ikke karakterer etter hvem som vinner altså, de setter karakterer etter innsats. Da mener jeg både teoretisk innsats, at de lærere seg reglene og fysisk innsats, at de gir litt og faktisk jobber seg litt svette og prøver. Mine gutter har drevet med fotball og innebandy, men har i gym på skolen lært alt fra badminton til basket, lært om alt fra kosthold til viktigheten av fysisk fostring, og fått 5 og 6 som karakter. Det er altså ikke de som vinner orienteringen som får best karakter, men de som faktisk prøver og gjør en innsats. Anonymkode: ae122...af0 Det stemmer bare til en viss grad her. Insats er en del av virderingsgrunnlaget, men også resultat teller. Hvor godt de gjør det i orientering er selvfølgelig bare en liten del av karakteren, men det teller. I pralsisd er det forøvrig stor sammenheng mellom hvem som prøver hardt og hvem som får gpde resultater. Anonymkode: c00e8...26c
Tipp topp Skrevet 19. september 2019 #6 Skrevet 19. september 2019 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har barn på ungdomsskolen. Nå har de nettopp hatt orienteringsdag. Hvordan de gjør det da er med på å sette gymkarakteren. Vi hadde da på forhånd brukt en dag med kart og kompass i området der orienteringsdagen skulle være. Mine barn var derfor rimlig godt kjent med stier, hytter, bekker osv og viste hvordan det så ut på kartet. De hadde også trent på å gå kompasskurs. De hadde imidlertid ikke sett hvor postene skulle være. Det var like ukjent for dem som for de andre. Vi gjorde dette først og fremst fordi jeg synes det er viktig at barna mestrer kart og kompass, men også litt med tanke på karakterene. Nå er det noen av de andre foreldrene som mener dette var juks. Hva mener dere? Juks eller god forberedelse? Anonymkode: c00e8...26c Alle forventer at man øver til prøver og dette blir jo på samme måte. Øving er flott. Det er først hvis man har fått tak i oppgaven på forhånd og løser den at man jukser. Dere øvde på orientering og det må da være helt greit og noe alle hadde mulighet til. Hadde dere fått tak i løypekartet med postene og gått gjennom hadde det vært juks.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2019 #7 Skrevet 19. september 2019 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mine barn har hatt 5 og 6 i gym på ungdomsskolen uten noen gang å ha "jukset". De setter ikke karakterer etter hvem som vinner altså, de setter karakterer etter innsats. Da mener jeg både teoretisk innsats, at de lærere seg reglene og fysisk innsats, at de gir litt og faktisk jobber seg litt svette og prøver. Mine gutter har drevet med fotball og innebandy, men har i gym på skolen lært alt fra badminton til basket, lært om alt fra kosthold til viktigheten av fysisk fostring, og fått 5 og 6 som karakter. Det er altså ikke de som vinner orienteringen som får best karakter, men de som faktisk prøver og gjør en innsats. Anonymkode: ae122...af0 Så da regner jeg med at dine barn aldri har gjort lekser i noen fag ettersom du omtaler hva hi sine barn har gjort som "juks". Eller er det kun gym du mener man ikke skal øve? Eller var det bare et behov for å vise hvor flinke dine barn er selv uten å ha øvd i forkant? Uansett hva din argumentasjon til å svare på denne måten er, så har ikke hi sine barn hverken jukset eller "jukset", og hvis noe foreldre påstår det så får de heller bruke litt tid sammen med barna sine og gi barna samme ballast som Hi har gjort. Anonymkode: a8d50...809
MTF Skrevet 19. september 2019 #8 Skrevet 19. september 2019 (endret) Det er selvsagt ikke juks, det er forberedelser på samme måte som å lese til en prøve. hele poenget med øvelsen er vel at de skal sitte igjen med kunnskap om hvordan de orienterer seg med kart og kompass. Det er ikke som om dere har hatt en fordel de andre ikke hadde. De kunne jo valgt å forberede seg på akkurat samme måten. Endret 19. september 2019 av MTF
Anonym bruker Skrevet 19. september 2019 #9 Skrevet 19. september 2019 Ikke mer juks enn å øve på engelskgloser og gjøre matteleksa. Foreldre som ikke gidder synes da også at lekser gir de barna som legger ned en innsats en urettferdig fordel... Anonymkode: c5038...7cb
Anonym bruker Skrevet 19. september 2019 #10 Skrevet 19. september 2019 Nei. Det er det ikke. Anonymkode: 20d57...c85
Anonym bruker Skrevet 19. september 2019 #11 Skrevet 19. september 2019 Alt man skal høre! Å kalle det juks å øve til en prøve er jo bare fullstendig latterlig! Anonymkode: 9f9e3...007
Anonym bruker Skrevet 19. september 2019 #12 Skrevet 19. september 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Så da regner jeg med at dine barn aldri har gjort lekser i noen fag ettersom du omtaler hva hi sine barn har gjort som "juks". Eller er det kun gym du mener man ikke skal øve? Eller var det bare et behov for å vise hvor flinke dine barn er selv uten å ha øvd i forkant? Uansett hva din argumentasjon til å svare på denne måten er, så har ikke hi sine barn hverken jukset eller "jukset", og hvis noe foreldre påstår det så får de heller bruke litt tid sammen med barna sine og gi barna samme ballast som Hi har gjort. Anonymkode: a8d50...809 Det var hi som kalte det juks, jeg skrev det i hermetegn fordi jeg mente det ikke var det. Noen barn har lært masse kart og kompass hjemme, andre ingenting. At barna til hi har øvd på det og lært det av foreldrene er bare fint det, og ikke juks. Men jeg ville ha frem at det ikke er nødvendig å ha foreldre som kan/har kart og kompass for å få god karakter i gym. Anonymkode: ae122...af0
Anonym bruker Skrevet 19. september 2019 #13 Skrevet 19. september 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Mine barn har hatt 5 og 6 i gym på ungdomsskolen uten noen gang å ha "jukset". De setter ikke karakterer etter hvem som vinner altså, de setter karakterer etter innsats. Da mener jeg både teoretisk innsats, at de lærere seg reglene og fysisk innsats, at de gir litt og faktisk jobber seg litt svette og prøver. Mine gutter har drevet med fotball og innebandy, men har i gym på skolen lært alt fra badminton til basket, lært om alt fra kosthold til viktigheten av fysisk fostring, og fått 5 og 6 som karakter. Det er altså ikke de som vinner orienteringen som får best karakter, men de som faktisk prøver og gjør en innsats. Anonymkode: ae122...af0 Gjør det de idag, da? Da jeg gikk på ungdomsskolen for vel 13 år siden, så ga de karakter etter prestasjon. Det vil si jeg, som svømte i neste 40 minutter i strekk uten å gi meg! Fikk dårligere karakter enn han som brukte 20 minutter på det. Bare fordi jeg ikke hadde gått på svømming. Det er GODT dersom lærerne har tatt til vett og faktisk begynt å dele ut karakterer i gym basert på innsats! Anonymkode: cb49c...50e
Anonym bruker Skrevet 19. september 2019 #14 Skrevet 19. september 2019 Tåpelig! Det er ikke juks. Det kalles forberedelse Anonymkode: 9123a...835
Anonym bruker Skrevet 19. september 2019 #15 Skrevet 19. september 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Gjør det de idag, da? Da jeg gikk på ungdomsskolen for vel 13 år siden, så ga de karakter etter prestasjon. Det vil si jeg, som svømte i neste 40 minutter i strekk uten å gi meg! Fikk dårligere karakter enn han som brukte 20 minutter på det. Bare fordi jeg ikke hadde gått på svømming. Det er GODT dersom lærerne har tatt til vett og faktisk begynt å dele ut karakterer i gym basert på innsats! Anonymkode: cb49c...50e I dag får man karakter etter innsats ja. De vurderer innsatsen i hvert tema, har de f.eks badmington som tema en uke vurderer de om du klarer lære deg reglene og at du forsøker forstå og mestre idretten. Noen klarer det veldig bra, noen ikke så bra, men innsatsen er det som teller. Alle kan lære seg reglene, ikke alle klarer bli like gode. Anonymkode: ae122...af0
Anonym bruker Skrevet 19. september 2019 #16 Skrevet 19. september 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Gjør det de idag, da? Da jeg gikk på ungdomsskolen for vel 13 år siden, så ga de karakter etter prestasjon. Det vil si jeg, som svømte i neste 40 minutter i strekk uten å gi meg! Fikk dårligere karakter enn han som brukte 20 minutter på det. Bare fordi jeg ikke hadde gått på svømming. Det er GODT dersom lærerne har tatt til vett og faktisk begynt å dele ut karakterer i gym basert på innsats! Anonymkode: cb49c...50e Nå handler det ikke om at lærerne "har tatt til vett". Det står i vurderingsforskriften for kroppsøvingsfaget (ja, det heter kroppsøving, ikke gym) at både innsats og ferdigheter skal telle på karakteren. Men det er ikke helt urettferdig synes nå jeg, at en som er flink i svømming skal få bedre karakter enn en som ikke er flink i svømming. (altså få bedre karakter i svømming-delen av kroppsøvingsfaget). En som er flink i engelsk fordi far er engelsk og de snakker engelsk hjemme får jo lettere god karakter enn en som IKKE har denne situasjonen. Forutsetningene dine betyr noe for resultatene dine i alle fag, ikke bare i kroppsøving. Anonymkode: b88a4...d92
Anonym bruker Skrevet 19. september 2019 #17 Skrevet 19. september 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: I dag får man karakter etter innsats ja. De vurderer innsatsen i hvert tema, har de f.eks badmington som tema en uke vurderer de om du klarer lære deg reglene og at du forsøker forstå og mestre idretten. Noen klarer det veldig bra, noen ikke så bra, men innsatsen er det som teller. Alle kan lære seg reglene, ikke alle klarer bli like gode. Anonymkode: ae122...af0 Må vel legge til at ferdigheter også blir vurdert, men ikke på samme måte som før. Har du en ungdom som overhodet ikke er interessert i fysisk fostring og som har ti tommeltotter i alt ballspil og overhodet ikke makter henge med er det umulig å få topp karakter i kroppsøving. Men om ungdommen virkelig prøver kan det likevel få en helt grei karakter, du får ikke 2 fordi du ikke er flink om du virkelig prøver å få det til. Men du får heller ikke 6 om du ikke får til noen ting, selv om du prøver. Anonymkode: ae122...af0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå