Gå til innhold

Student - ønsker barn

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi er ett par i midten/mot slutten av 20-årene som har vært i lag i mange år og har ett ønske om å bli 3. Han er i fast jobb og vi bor i en leilighet som vi eier. Problemet er at det studiet jeg går er ett krevende studie med mye obligatorisk forelesning, samt lange praksisperioder. Vi finner aldri ett bra tidspunkt for når det vil passe for oss å få barn. Jeg er nå halvveis i studieløpet (bachelorgraden) og må i tillegg gjennomføre ett år med turnus for å få autorisasjon. Det viser seg at det er kamp om plassene for å få fast stilling og at man bør beregne noen år før dette er i boks. 

Når passer det seg for å få barn i en slik situasjon? Er det noen med erfaring som har vært i samme situasjon? 

Endret av Student.
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bachelor + turnus er jo ikke lenge. Gjør deg ferdig først. Fast jobb kan vente, siden samboer har det.

Anonymkode: 6bfdb...f69

Skrevet

Hvor gammel er du da? 

Om du er under 30 ville jeg ventet til skolegang og turnus var ferdig. 

Anonymkode: 711f0...d91

Skrevet

Hvis man tenker på fleksibilitet så kan det være mer gunstig å være i svangerskap under studenttilværelsen. Noen erfaring med dette? 

Anonymkode: ed469...d2a

Skrevet

Kan gjerne være bedre å få barn mens man studerer fremfor etter man kommer seg i jobb. Har valgt dette selv. Det var mye jobb for jeg tok ikke permisjon fra studiene, men vil heller det enn å bli borte fra jobb i lang periode når jeg nettopp har kommet igang. Evt kan man fullføre studiet og få barn i det man er ferdig før man ser etter fast jobb. 

Skrevet

Det er veldig bra å få barn i studietiden. Du får god tilrettelegging i feks praksis. Jeg ble selv gravid under mastergraden. . Fikk fin tilrettelegging og jeg fullførte med gode resultater. Er veldig glad for at jeg ikke ventet - det er ikke bare-bare å bli gravid når man er nyutdannet og er fersk i jobb. Gjør det som er rett for dere, men studiene synest jeg ikke er en hindring. Har dere lyst på barn nå - kjør på :D

Hilsen ansatt på høgskole.

Anonymkode: 6f125...fc8

Skrevet

Jeg fikk barn under medisin-studiet. Store krav til fremmøte på diverse undervisning og praksisperioder. Vi med små barn ble prioritert og fikk praksisplasser nærmest skolen. Jeg hadde ett år permisjon. Det var mye mindre strev å ha 1-åring og studere enn det var å ha 1-åring (+storebror selvfølgelig) og jobbe som LIS-lege.

Barn passer aldri. Er forholdet og økonomien på stell så er det bare å hoppe i det. Lykke til!

Anonymkode: e6d87...e49

Skrevet

Vent til du er ferdig. 

Du sier dere ikke finner et godt tidspunkt. Men, det burde være logisk at det passer best når du er ferdig utdannet, har fått jobb og økonomien er stabil. 

Babyer i en hektisk studietid, er ikke optimalt. Min baby sov ikke natten igjennom før han var 2 år gammel. Sto opp mellom 4 og 5 om morgenen, og våknet flere ganger om natten. Kan du klare studiet med ekstrem søvnmangel? 

Anonymkode: c624c...625

Skrevet

En baby passer jo egentlig aldri. Etter studier vil du få jobb - men når passer det å gå barn i en ny jobb? Det passer aldri egentlig. 

Barn som student er veldig fleksibelt :) 

Anonymkode: 0a291...156

Skrevet

Ikke så greit å sove lite i ny jobb heller. Var mer fleksibelt å få barn under studiene enn å få barn og ha baby i ny jobb. Jeg har gjort begge deler.

Anonymkode: 6f125...fc8

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vent til du er ferdig. 

Du sier dere ikke finner et godt tidspunkt. Men, det burde være logisk at det passer best når du er ferdig utdannet, har fått jobb og økonomien er stabil. 

Babyer i en hektisk studietid, er ikke optimalt. Min baby sov ikke natten igjennom før han var 2 år gammel. Sto opp mellom 4 og 5 om morgenen, og våknet flere ganger om natten. Kan du klare studiet med ekstrem søvnmangel? 

Hun har jo en mann da?

Anonymkode: 9d19c...4bd

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun har jo en mann da?

Ja, for vi vet jo alle hvor lite søvn de trenger 

Skrevet

Å få barn i studietiden er genialt. Det er i hvert fall det smarteste valget jeg har tatt. Mye lettere å kombinere i tillegg til at man får litt fordeler.

Anonymkode: b523d...cff

Skrevet

Vent til du er ferdig utdannet. 

Anonymkode: aab57...a21

Skrevet

Kjør på, alt ordner seg til slutt uansett. Jeg har fått tre barn som student, null problem. Man kan jo også velge å la mannen ta det meste av permisjonen. 

Og jeg pleier aldri å gjøre dette, så beklager avsporingen, men det heter "et" med én "t" i alle tilfellene du bruker ordet "ett" i nå. Ett er tallord, som i ett, to, tre osv, mens et med én t er artikkelen du skal ha foran substantiv som i "et ønske om". Med maks uflaks vil den som skal sensurere oppgaven din være troende til å sette deg ned i karakter med en sånn språkfeil, så like greit å bare droppe den med en gang.

Anonymkode: bc7d8...e37

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, for vi vet jo alle hvor lite søvn de trenger 

?

Mange av oss har menn som virker og kan dele på oppgavene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...