Gå til innhold

Barn som skader seg oftere enn andre barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har et eller flere slike? Uten diagnoser? 

Har en sønn som stadig vekk skader seg. Han brakk kragebeinet på vestre side da han var 3 år og høyre side da han var 8 år. Han har klemt tommel, brukket finger, brist i ei tå, flere forstuelser hvor han har gått på krykker. Vi hadde 10 skademeldinger de første to årene i barnehagen, vi har fått 3 fra skolen (går i 4. klasse nå)

Heldigvis (kan man si det?) har nesten alle skadene skjedd i barnehage eller på skole/sfo. Er lett å bli beskyldt for mishandling om det skjer mange skader hjemme.

Det har jo blitt bedre, men en periode følte jeg at jeg satt på legevakt/sykehus nesten hele tiden. Legevakten spøkte med at han snart måtte få hver 3. runde gratis og jeg var på fornavn med sykepleieren der. Nå har han igjen klart å skade seg. På fotballbanen på skolen. Han har fått vridd kneet, så det er vondt å bøye det (skolen ringte nå). 

Mange sier «noen barn er bare sånn», men hva er det som gjør at de blir sånn? Han har to søsken som nesten aldri har fått mer enn et skrubbsår. 

Han har briller og har hatt det fra han var et år, så det er ikke synet. Han ble utredet for dyspraksi uten store funn. Det er liksom ikke noe annet enn at han er klønete/vinglete/uheldig som forårsaker dette. Han bedt han være forsiktig og ta det med ro sikkert tusen ganger, men likevel så skjer det noe. Han glemmer seg. Han er jo bare 9 år, så det er vanskelig å roe ned hele tiden. Han er ikke uvøren heller. Han bare tryner eller snubler fordi han ikke ser seg for eller løper litt fortere enn resten av kroppen klarer å følge med. 

Er det bare sånn at noen er mer uheldig/klønete enn andre, eller er det ofte noe som ligger bak som jeg ikke klarer å få tak i? Fler som har slike barn?

Anonymkode: a8a62...2d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekka hørsel, syn, balanse m.m.?

Min var sånn. Da han var 4 fikk han briller, det hjalp en del. Han var nemlig langsynt og hadde skjeling på et øye. Da blir det vanskelig å bedømme avstander, og fort at man går på snørra i trapper eller over dørstokker.

I tillegg viste det seg senere at han er plattfot, noe som forplanter seg oppover i knær og hofter (feilstillinger) som gjør at han er «klønete» i gåfunksjonen også. Løpe, hinke, hoppe - alle de tingene er vanskeligere for ham. Han lander oftere skeivt, tråkker over osv, fordi beina hans er som de er.

Prøv å utelukke noen fysiske ting kanskje? 

Anonymkode: 5aebf...7ec

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sjekka hørsel, syn, balanse m.m.?

Min var sånn. Da han var 4 fikk han briller, det hjalp en del. Han var nemlig langsynt og hadde skjeling på et øye. Da blir det vanskelig å bedømme avstander, og fort at man går på snørra i trapper eller over dørstokker.

I tillegg viste det seg senere at han er plattfot, noe som forplanter seg oppover i knær og hofter (feilstillinger) som gjør at han er «klønete» i gåfunksjonen også. Løpe, hinke, hoppe - alle de tingene er vanskeligere for ham. Han lander oftere skeivt, tråkker over osv, fordi beina hans er som de er.

Prøv å utelukke noen fysiske ting kanskje? 

Ja, han er sjekket for syn, hørsel og balanse. Som jeg skrev har han brukt briller fra han var et år. Han brukte også øyelapper for skjeling fra han var 11 mnd til han var 6 år. Han er nå ferdigbehandlet på sykehuset fordi synet og styrken på brillene er stabil og har vært det i over to år. Men han er behandlet av øyelege, optiker og ortoptist på sykehuset i 8 år.

Han har slitt med koordinering som det å sykle og det å svømme. Klarer ikke bruke bein og armer samtidig. Derfor sjekket de dyspraksi og andre mulige fysiske ting som plattfot, hofteleddsdysplasi og andre skjevheter. 

Skrevet

Jeg jobber med utredning av barn, og må vel si at noen barn er bare klønete, uten at det er noe annet de strever med. Klønete og uredd er nok en kombinasjon som fører til skader..

Noen barn er fysiologiske enere som Petter Northug, andre er klønete som Donald.  De fleste er midt i mellom.

Tror uansett løsningen er å godta at han ER slik. Nå. Det kan jo endre seg.

Anonymkode: c612e...541

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber med utredning av barn, og må vel si at noen barn er bare klønete, uten at det er noe annet de strever med. Klønete og uredd er nok en kombinasjon som fører til skader..

Noen barn er fysiologiske enere som Petter Northug, andre er klønete som Donald.  De fleste er midt i mellom.

Tror uansett løsningen er å godta at han ER slik. Nå. Det kan jo endre seg.

Det har jo bedret seg med årene og at han har fått mer kontroll. Har er «stjernespilleren» på fotballlaget. En skikkelig god fotballspiller. Så han presterer jo. 

Kan det kanskje være at han er lang, har store føtter og er litt «tung» i kroppen? Ser at han ikke er like rask som andre når de løper. Han er 155 høy og bruker 39 i sko.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har jo bedret seg med årene og at han har fått mer kontroll. Har er «stjernespilleren» på fotballlaget. En skikkelig god fotballspiller. Så han presterer jo. 

Kan det kanskje være at han er lang, har store føtter og er litt «tung» i kroppen? Ser at han ikke er like rask som andre når de løper. Han er 155 høy og bruker 39 i sko.

Da vokser han nok raskt for tiden! Og det kan være vanskelig for koordinasjonen å «henge med»!

Skrevet
3 minutes ago, Anonym bruker said:

Det kan være så mangt.. 

Men tror som sagt at det kan være en gevinst i å bare akseptere at han er en ulykkesfugl. Han er jo god på fotball, så ville ikke stresset med dette

Skrevet

Jeg var et sånt barn! Tror ikke jeg har noen diagnoser, men jeg var nok i overkant aktiv, nysgjerrig og veldig uredd av meg. Om jeg hadde gjort noe som endte i fall eller skade var jeg aldri ddt minste redd for å gjøre det samme igjen. Alltid stor fart, klatret høyt, balanserte på alt, hoppet på, over og ned fra alt mulig og testet alle kroppens grenser. Jeg hadde alltid masse blåmerker, sår, kutt og hadde 5-6 hjernerystelse samt noen småbrudd, men aldri noe alvorlig.

Anonymkode: 8a762...3b7

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Da vokser han nok raskt for tiden! Og det kan være vanskelig for koordinasjonen å «henge med»!

Han har alltid vokst raskt. Har alltid vært den lengste både i barnehage og på skolen i sin aldersgruppe.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg var et sånt barn! Tror ikke jeg har noen diagnoser, men jeg var nok i overkant aktiv, nysgjerrig og veldig uredd av meg. Om jeg hadde gjort noe som endte i fall eller skade var jeg aldri ddt minste redd for å gjøre det samme igjen. Alltid stor fart, klatret høyt, balanserte på alt, hoppet på, over og ned fra alt mulig og testet alle kroppens grenser. Jeg hadde alltid masse blåmerker, sår, kutt og hadde 5-6 hjernerystelse samt noen småbrudd, men aldri noe alvorlig.

Anonymkode: 8a762...3b7

Han er veldig aktiv, men ikke spesielt uredd. Han regner risiko (på sin egen, merkelige måte) og er litt nerd når det kommer til alt annet enn fotball. Feks forteller han «jeg kom løpende i 10 km/t med vind fra nordøst på ca 6 m/s........» kan kalkulerer altså alt mulig av risikoer, men åpenbart feilkalkulerer han en del😂

Skrevet

Har han hypermobile ledd?

Anonymkode: 371cc...0f8

Skrevet

Min sønn har skadet seg mye.Sydd sting 3 ganger ved øyet,sydd pga sykkeltrøe inn i foten,sydd 8 sting i hodet for han sprang inn i et ventilasjonsrør.Knukket fingre 2 ganger+++.Sykehuset sa de ville ha han i narkose når han skulle knekke påplass fingeren fordi han kom til å komme tilbake.Legen sa at det er godt at barn er aktive enn at de bare spiller.

Anonymkode: 74202...65b

Skrevet

Men det er sant da, noen barn er bare sånn. Jeg var litt sånn, har søsken som det nesten aldri var noe med. Jeg har ingen diagnoser, normal syn og hørel, men jeg er så inni hampen klønete. Og jeg er sånn fremdeles, selv om jeg nå er over 30. I voksen alder har jeg brukket albue, brukket arm, satt albue ut av ledd x 2, hatt 2 kneskader, 1 hjernerystelse. har som regel alltid blåmerker.

Anonymkode: 69a7d...077

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har han hypermobile ledd?

Anonymkode: 371cc...0f8

Nei

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min sønn har skadet seg mye.Sydd sting 3 ganger ved øyet,sydd pga sykkeltrøe inn i foten,sydd 8 sting i hodet for han sprang inn i et ventilasjonsrør.Knukket fingre 2 ganger+++.Sykehuset sa de ville ha han i narkose når han skulle knekke påplass fingeren fordi han kom til å komme tilbake.Legen sa at det er godt at barn er aktive enn at de bare spiller.

Anonymkode: 74202...65b

Det sa legen til oss også. Men hadde det ikke skjedd på skolen/barnehagen, så hadde jeg mulig blitt litt redd for å bli meldt til barnevernet😂

Skrevet

Jeg jobber med en dame som bare er sånn. 

Hun dunker inn i dørkarmen og bordet, hun river med seg stoler og velter kaffekopper. Hun mister, dunker og bråker hele tiden. Jeg tenker at noen er bare sånn og så lenge de ikke blir kirurg (au) så lever de nok helt fint med det etterhvert. 

Anonymkode: 8c7d1...038

Skrevet

Mitt ene barn er "alltid" skadet. Bånd, sener, bein. Men dette barnet går også "all in" i alle aktiviteter. Aktive unger får skader. 

Anonymkode: 68543...065

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Han er veldig aktiv, men ikke spesielt uredd. Han regner risiko (på sin egen, merkelige måte) og er litt nerd når det kommer til alt annet enn fotball. Feks forteller han «jeg kom løpende i 10 km/t med vind fra nordøst på ca 6 m/s........» kan kalkulerer altså alt mulig av risikoer, men åpenbart feilkalkulerer han en del😂

For en herlig gutt! :D Nå lo jeg høyt her jeg satt!

Han kommer nok til å bli drømmemannen til en eller annen heldig dame en gang i fremtiden - intelligent, belest og aktiv og sosial. God kombinasjon.

Siden han har blitt så godt fulgt opp mtp. synet regner jeg med at brillene hans er riktige for ham. Når han blir litt eldre kan han kanskje ha god nytte av linser?

Det eneste jeg ellers kom på er at han kanskje kan ha godt av å trene litt på ting som krever koordinasjon. Men da må dere finne noe som han kan finne morsomt, selv om det kan være krevende for ham. Kanskje han kan forsøke seg på karate eller lignende? Klatring er også supert, der må kroppen balanseres, bein og armer koordineres og fokus trenes. Svømming krever også koordinasjon av armer og bein. Samme med skigåing. Jeg ville ikke sagt noe om at det er for at han skal bli bedre koordinasjonsmessig, men bare oppmuntret ham til å prøve andre ting i tillegg til fotballen, ting som kan bedre koordinasjonen hans. Hvis dere er aktive, går i skogen, i fjæra eller på fjellet, gjør det til en lek å se hvem som kan balansere på et nedfalt tre, hoppe fra sten til sten osv. Dere kan til og med spille det spillet - heter det Twister? - det krever også konsentrasjon og koordinering. Bordtennis og badmington er også fine for å trene koordinasjon og samkjøre synet i tillegg. Vær kreative, la det bli en lek uten at dere snakker om at det faktisk blir trening av koordinasjonen hans.

Anonymkode: 94bf6...83e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...