Gå til innhold

Jævlig arbeidsmiljø- må jeg slutte?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har bytta jobb. Nå har jeg vært der i seks mnd. og prøvetiden er nettopp ute.

Jeg jobber i en statlig virksomhet, i en avdeling med ca 30 ansatte. Høyt spesialisert. Mange har vært der lenge. 
Arbeidsmiljøet er virkelig helt skrekkelig. Det er baksnakking og drittslenging i ett kjør. Særlig mot avdelingslederen. Alt hun gjør er galt, slik mange ser det. Jeg ser en ålreit sjef som prøver å gjøre hyggelige ting for oss ansatte, men som blir mistenkeliggjort hele tiden. Her det helt sikkert mye jeg ikke vet, og gamle maktkamper. Men kan folk virkelig oppføre seg slik? Hun blir kalt stygge ting, virkelig fæle, og flere ansatte blir baksnakket, særlig kvinnene. Noen har "Ligget seg til topps" er "bare et pent skjørt og et tomt hode" -  slike samtaler foregår ved kaffestasjonen. Jeg er en stille type, som ikke liker konflikter. Jeg prøver å styre unna, skifte tema, nå unngår jeg lunsjene, og stikker ut og spiser, eller spiser alene ved tastaturet.

Jeg prøvde å snakke med en kollega, hun sa at det var "viden kjent" at det var slik, at mange hadde prøvd, men de som "stod opp" mot denne gjengen, etterhvert hadde sluttet eller gitt opp. Hun sa at jeg burde styre unna, ikke prøve å ta opp noe, men bare passe meg, slik at de ikke "tok" meg også.

Jeg angrer så inderlig på at jeg startet her. Det virket som spennende og det finnes svært få lignende jobber for meg. Nå føler jeg alt er håpløst. De fleste som jobber her er menn med høy utdanning i femtiårene. Vi er ikke mange damer her.

Hva skal jeg gjøre, noen som har erfaringer fra slikt dårlig arbeidsmiljø?



 

Anonymkode: ca70a...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her burde jo flere gå sammen, tenker jeg.

Dere er i hvert fall tre, kanskje flere, som ser det samme - du, sjefen, den kollegaen du har snakket med om dette. Kanskje er det også flere. Jeg tenker det er viktig at sjefen føler hun har støtte også. Jeg ville snakket med sjefen og sett på muligheten for at dere kan gå høyere i systemet med det. Hvis det er slik at disse gubbene i 50-årene er så ufine så er det jo trakassering og arbeidsgiver plikter til å bedre arbeidsmiljøet.

Men er du ikke villig til å gjøre dette, da tror jeg at jeg bare hadde sett meg om etter ny jobb. Alternativet er å spise i seg all dritt til gubbene går av med pensjon, men da vil jeg tro du har slitt deg ut for lenge siden.

Anonymkode: 719b8...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du medlem i ein fagorganisasjon? Har du plasstillitsvalt på arbeidsplassen din? I sofall kan det vere ein stad å byrja kanskje, snakke med den personen? 

Og aller deg med dei du ser tenker som deg, ho som kommenterte dette og sjefen din, og tenk at dei gubbane er som dei er. Ein må sjølvsagt prøve å forbetre arbeidsmiljøet, men det er vel ikkje ein kamp du kan ta heilt åleine. Sidan det er ein jobb du tenkjer er interessant og ikkje finst mange av ville eg, om eg var deg, prøvd å få til ei forandring. 

Anonymkode: 2fa62...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er medlem i et forbund, og de fleste andre, inkludert disse mennene er medlem der. Verneombudet også. Finnes ingen plass-tillitsvalgt, bare en klubb, eller hva jeg skal kalle det, for hele virksomheten. En av de som snakker styggest om andre, var tillitsvalgt før jeg begynte. Han gikk av ved årsskiftet. 

Er redd for å røre rundt i noe jeg ikke ser konsekvensene av. 

 

Fikk endelig denne jobben som jeg ønsket meg så mye. Det er så nedtur. Hele avdelingen er preget av dette drittsnakket. Møter er helt bisarre. Jeg tør ikke si hva jeg mener. Det er rett og slett ikke hyggelig i det hele tatt. Hvordan det er å være en av de som det blir snakket om, blir nesten kvalm. Jeg er jo livredd for hva de sier om meg også. De snakker sikkert slik om alle.

 

Anonymkode: ca70a...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett par dritt kjærringer på jobb jeg også. Baksnakker andre og lager mye faanskap. Trodde at damer i 50 årene var voksen, men dem oppfører seg som noen fjortiser 

Anonymkode: 48e26...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja er medlem i et forbund, og de fleste andre, inkludert disse mennene er medlem der. Verneombudet også. Finnes ingen plass-tillitsvalgt, bare en klubb, eller hva jeg skal kalle det, for hele virksomheten. En av de som snakker styggest om andre, var tillitsvalgt før jeg begynte. Han gikk av ved årsskiftet. 

Er redd for å røre rundt i noe jeg ikke ser konsekvensene av. 

 

Fikk endelig denne jobben som jeg ønsket meg så mye. Det er så nedtur. Hele avdelingen er preget av dette drittsnakket. Møter er helt bisarre. Jeg tør ikke si hva jeg mener. Det er rett og slett ikke hyggelig i det hele tatt. Hvordan det er å være en av de som det blir snakket om, blir nesten kvalm. Jeg er jo livredd for hva de sier om meg også. De snakker sikkert slik om alle.

 

Anonymkode: ca70a...e01

Greier du å ta opp slike bisarre møter uten at andre vet om det? Kan være greit å ha beviser, at det ikke bare er noe du påstår.

Jeg svarte øverst, men enig med nr. to - søk råd hos forbundet. Fortell der også at det er andre som har forsøkt å ta det opp før og har gitt opp og noen som ikke tør for selv å bli offer for baksnakkingen/mobbingen, og at også sjefen blir baksnakket like ufint. Det viser at det er et større problem.

Begynn der, så ser du hva forbundet ev. kan hjelpe med.

Anonymkode: 719b8...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja er medlem i et forbund, og de fleste andre, inkludert disse mennene er medlem der. Verneombudet også. Finnes ingen plass-tillitsvalgt, bare en klubb, eller hva jeg skal kalle det, for hele virksomheten. En av de som snakker styggest om andre, var tillitsvalgt før jeg begynte. Han gikk av ved årsskiftet. 

Er redd for å røre rundt i noe jeg ikke ser konsekvensene av. 

 

Fikk endelig denne jobben som jeg ønsket meg så mye. Det er så nedtur. Hele avdelingen er preget av dette drittsnakket. Møter er helt bisarre. Jeg tør ikke si hva jeg mener. Det er rett og slett ikke hyggelig i det hele tatt. Hvordan det er å være en av de som det blir snakket om, blir nesten kvalm. Jeg er jo livredd for hva de sier om meg også. De snakker sikkert slik om alle.

 

Anonymkode: ca70a...e01

Er verneombudet òg ein av desse drittgubbane? Om ikkje kan du kanskje snakke med verneombudet... Men skjønnar at det kjennest vanskeleg, berre så synd at ein slik ukultur får blomstre. Kan du snakke med nivået over klubben din? Det finst jo sikkert et fylkesnivå, eller fylkeskontor. Berre drøfte med dei kva ein kan gjere i ein slik situasjon? 

Kor mange er det som snakkar drit? Veit av erfaring at det kjennest som "alle" men når ein ser nøyare etter er det gjerne ein indre kjerne som ikkje består av så mange eigenleg. Og at dei andre blir greiare om ein får gjort noko med bakmennene... 

Anonymkode: 2fa62...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Er verneombudet òg ein av desse drittgubbane? Om ikkje kan du kanskje snakke med verneombudet... Men skjønnar at det kjennest vanskeleg, berre så synd at ein slik ukultur får blomstre. Kan du snakke med nivået over klubben din? Det finst jo sikkert et fylkesnivå, eller fylkeskontor. Berre drøfte med dei kva ein kan gjere i ein slik situasjon? 

Kor mange er det som snakkar drit? Veit av erfaring at det kjennest som "alle" men når ein ser nøyare etter er det gjerne ein indre kjerne som ikkje består av så mange eigenleg. Og at dei andre blir greiare om ein får gjort noko med bakmennene... 

Anonymkode: 2fa62...3e5

Evt kan du diskutere med sjefen din, kanskje har dei avtale med ei bedriftshelsetjeneste, dei kan ofte gå inn og få oversikt over slike problem, då har ein iallefall begynt ein plass. 

Anonymkode: 2fa62...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er ansatt i samme statlige virksomhet som jeg var så tror jeg du tar på deg en uoverkommelig oppgave hvis du prøver å «fikse» arbeidsmiljøet...

Anonymkode: 16ba5...8c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har ett par dritt kjærringer på jobb jeg også. Baksnakker andre og lager mye faanskap. Trodde at damer i 50 årene var voksen, men dem oppfører seg som noen fjortiser 

Anonymkode: 48e26...206

Her er det høyt utdannede menn i 50-årene som ikke tåler å ha en kvinnelig leder det er snakk om. 

Anonymkode: cb0c4...b0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja jeg kan skrive litt om andre siden. I vår jobb er det slik. Når nye kommer kan de stusse mange har til og med sladret til ledelsen om hva vi sier. For det er jo så hyggelig her, så kommer den dagen de selv for oppleve hva vi snakket om.. og det er ikke om den kommer men når den kommer. Dessverre er det en statlig arbeidsplass ellers hadde det vel vært meldt til Arbeidstilsynet for lenge siden. Mye av det som blir gjort fra oven er helt horribelt! Og de ledere som er ansatt kan rett og slett ikke jobben sin. Alle feil som er blitt begått er usedvanlig kritikk verdig. Hadde noen av oss som jobber der begått mye mindre alvorlige feil hadde vi ikke jobbet der noe mer. 

Så vent og se kanskje du opplever at dine kolleger snakker sant. 

Anonymkode: 07e15...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter her. Det er en statlig arbeidsplass ja. Verneombudet er også medlem i forbundet. Hvor mange de er, kanskje ti? Litt vanskelig å vite hvem som bare jatter med og hvem som er i "kjernen". Jeg har stilt meg spørsmålet - har de rett, er ALT galt, er alt dritt, er alle inkompetente? Jeg tror ikke det. Kollegaen min som jeg snakket litt med bekreftet langt på vei det jeg opplever og sier at jeg ikke må legge meg ut med dem. Må jeg bare holde ut? Det kan ta ÅR å få ny jobb :(
Populære sjefer som alle elsker finnes sikkert ikke, men å snakke slik om andre?  Det er jo ikke bare lederen som de mener er problemet, men også navngitte ledere også over henne (vi er altså bare en av flere avdelinger i denne statlige virksomheten), de er svake, inkompetente, lettbeite, umorsomme, fikk jobben for lett osv osv. Avdelingen jeg jobber i leverer gode resultater (dette var jo en av grunnene til at jeg tok jobben!) , men det er ikke "kjernen" som gjør jobben, virker det som. Når frister skal holdes og "varene" skal ut er det en del som virkelig står på jobber i helgene osv, men "drittgjengen" om jeg skal si det slik - de er ikke å se...

Anonymkode: ca70a...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...