Gå til innhold

Bursdagsgave: gi fast beløp i kontanter??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Var på foreldremøte på skolen i kveld. En forelder mente at til bursdager burde alle som var invitert gi lik gave til bursdagsbarnet:

50 kr.i kontanter lagt i konvolutt og hjemmelaget kort. Han ble heldigvis nedstemt, men var ikke det veldig sært? Upersonlig, liksom, og ekstremt rigid ... og hvem er det egentlig som har kontanter, liksom?

Det er jo stas å åpne gave, og stas å kjøpe gaver + fint kort. Vil ikke en slik ordning frarøve barn spenningen, og gleden over å glede seg, både på egne og andres vegne? 

Anonymkode: 76c19...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er nok vanlig praksis mange steder. Slik er det her også. Det er frivillig om du vil gi penger, men "taksten" er 50 kr. Her er det tradisjon for å invitere begge klassene på trinnet - alle elevene og ha store bursdagsfester.  Det er FØRTI gaver, det. I tillegge er det venner på andre trinn og familie. Det blir en del penger etterhvert og det er bra at det finnes en takst i forbindelse med klassebursdager. Ellers blir det "markedsregulert" og da er det de med god råd som setter standarden. 
Jeg mener det er bra at skolen prøver å dempe forbrukskarusellen. Jeg reagerte som deg første gang, men nå er vi  mange som er fornøyd. Barnet sparer da og kjøper noe man ønsker seg veldig - og gleder seg til dette. 
Det blir nok linjaler, fargestifter og TYkosedyr etterhvert....  Når barna blir endre ønsker de seg dyre ting som mobiler osv - og det blir dyrt å henge på kjøpekarusellen. Da er det flott å kunne bidra inn til slikt med bursdagspenger.

Anonymkode: 2b101...7ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik var det her også.. men heldighvis kan man velge. 100 kr eller gave til 50-100 Kr. Vi gir alltid gave vi. 

Jeg kan jo skjønne at noen vil at alle skal gi penger, hører stadig misnøye noen  åpner gavene sine. 

Men da tenker jeg at de ikke er godt nok oppdratt. 

Anonymkode: 7da2e...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange er opptatt av at alt skal være rettferdig. Tenk om «Per» får en gave, fint pakken inn, til en verdi på 100,-, mens «Ola» bare får litt nips til en verdi på 40,- slengt i en liten gavepose! Det er jo helt krise å forskjelsbehandle barn på den måten!! (<- ironi)

Jeg syntes det er helt greit å bli enig om en felles pris (f.eks 50,- +/-) gavene skal ligge på, men å legge for mye føringer på hva hver enkelt familie skal gi i gave, blir for dumt.

Her ville de at barna skulle komme i bursdag med hjemmelaget kort, men foreldrene til b.barnet skulle kjøpe inn gave fra hele klassen. Ikke det verste forslaget, men barn liker å velge ut gave og gi den videre. De finner stor glede i det.

Anonymkode: 39c4f...9bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har "regel" på 50 kr eller gave til ca 50 kr. På foreldremøtet hadde jeg ikke sterke meninger om hvorvidt summen var 50 eller 100, men jeg synes det er fint med et felles nivå. Å blande seg bort i kortvalg blir sær detaljrunking slik jeg ser det.

Anonymkode: f0bdd...5f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Var på foreldremøte på skolen i kveld. En forelder mente at til bursdager burde alle som var invitert gi lik gave til bursdagsbarnet:

50 kr.i kontanter lagt i konvolutt og hjemmelaget kort. Han ble heldigvis nedstemt, men var ikke det veldig sært? Upersonlig, liksom, og ekstremt rigid ... og hvem er det egentlig som har kontanter, liksom?

Det er jo stas å åpne gave, og stas å kjøpe gaver + fint kort. Vil ikke en slik ordning frarøve barn spenningen, og gleden over å glede seg, både på egne og andres vegne? 

Anonymkode: 76c19...64f

Det var noen som foreslo det samme her, og noen ville at foreldrene til bursdagsbarnet skulle kjøpe gave fra alle og gjestene gi hjemmelaget kort. Jeg reagerte mest på det at det måtte være hjemmelaget kort. Det skal hele tiden tas hensyn til de som har lite penger, men hva med de som har lite av noe annet, som tid og/eller kreative evner? Min sønn finnes ikke interessert i slikt, han har adhd og sliter nok med å samle konsentrasjon til skolearbeidet om ikke han skal tvinges til å lage 20 kort i året i tillegg.

Jeg liker heller ikke at det skal dikteres hva andre skal gi. Det ødelegger liksom litt av konseptet gave. De som argumenterer for dette bruker gjerne fattige som argument, men hvis alle kan bestemme selv, så tas det jo hensyn til alle? De som har lite tid og mye penger kan kjøpe ferdig kort og gave eller gi penger, de som har mye tid og er kreative (og evt har lite penger) kan gi hjemmelaget kort og hjemmelaget gave, eller gi bare et kort for den saks skyld.

Her har vi lite av både penger og kreativitet, men jeg bruker tid på å finne gaver på salg og kommer som regel under 50 kr per bursdagsgave. Så det hadde blitt dyrere for meg hvis de hadde fått innført dette de så gjerne ville gjøre "av hensyn til" sånne som meg.

Heldigvis ble resultatet av avstemningen at vi fortsetter med at alle gir det de vil, men med en makspris på 100 kr.

Anonymkode: 85515...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt sært med krav om hjemmelaget kort, enig i det. 
Her er det "Til Per fra Lise" på en hvit konvolutt. Synest det er bra om man får bort fokuset på gavene og heller bruker energi på å lage en hyggelig bursdag med trivelig samvær. "Fellesåpninger" av gavene med flasketut er heldigvis ute. Veldig bra med tak på gaver. 

Anonymkode: 2b101...7ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig å være enige om pris. Her har vi 4 barn på skolen. 2 har 100kr enten gave eller kontanter. 1 har 50kr, gave eller kontanter. Siste går i 1 og vi har ikke blitt enige enda.

Anonymkode: e5c2c...2b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget kort, er vel mye "forlangt", synes jeg. Men en fast pengesum er helt topp.  I klassen til min yngste er de 12 jenter, og det er mye kjekkere å få 550 kroner å gå å kjøpe seg noe de ønsker seg for eller å spare til en større ting de ønsker seg, enn en haug med smågaver. Ellers liker jeg ikke å gi penger, men i klassebursdager, synes jeg det er det aller beste. Det er tross alt begrenset hva man kan få av fornuftige ting for en 50-lapp.

Anonymkode: be777...f50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felles pengesum er flott å være enig om ellers blir det fort sammenligning av hvor mye de forskjellige ga. Når noen gir 50 kr og noen 200 kr blir det fort diskusjoner i bursdagen. Her er vi enige om pengegave på 50 kr og gave for opp til ca 100 kr. 

Anonymkode: 005f4...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gave eller en 50-lapp er vanlig her også, men ingen dikterer kort osv da ;)

Mange gir gave, og ikke alltid til 50 kr engang, men det er helt greit synes jeg, og ungene digger det. Fint å få penger, men fint å få noen gaver også.

Kort selger de veldig billig flere steder, på Sparkjøp er det vel 10 kort for 10 kroner, altså 1 kr kortet, vi har brukt mange av de, sånne med pusekatter o.l. på. Vi har også brukt mye av de "tag'ene" til å sette på gaver, til og fra lapper som er helt nøytrale og ikke jul. Da slipper de kort, men det står hvem gaven er til og hvem den er fra. Veldig greit.

Anonymkode: 753a4...2d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette tilfeldigvis på Oslo Vest? Den forelderen høres litt kjent ut 😉 Her ble vi enige om 50 kroner hvis kontanter, eller en gave til 50-100 kroner.

Anonymkode: fbb91...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er dette tilfeldigvis på Oslo Vest? Den forelderen høres litt kjent ut 😉 Her ble vi enige om 50 kroner hvis kontanter, eller en gave til 50-100 kroner.

Anonymkode: fbb91...4e3

Ikke vestkanten, men nord. «Pent» område.

Anonymkode: 76c19...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, rigid å skulle bestemme at alle må gi kontanter, men helt ok å bli enige om en beløpsgrense. Her har vi hatt ca 100,- for både eldste og yngste. Om man ga kontanter eller gave var selvsagt valgfritt. Jo eldre de blir, jo mer setter de pris på kontanter er mitt inntrykk;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har satt maks beløp til 50kr. Det må ikke være i kontanter eller med hjemmelagde kort, men det er fint å ha en lik linje for alle. For meg med dårlig råd og 40 elever i den ene klassen og 30 i den andre, så blir det mye bursdager på oss. I alle fall nå som de har begynt med klassefester med hele klassen. 

Samtidig så er mye av det de får i gave mer «ræl» enn nyttig. Blyanter, viskelær, perler, «lag din egen......» og andre ting barn elsker å gi bort fordi de liker det selv er ikke alltid noe bursdagsbarnet liker. Og ofte blir det mye godteri. 

50kr i kontanter har ført til at mine barn, etter to år med sparing kunne kjøpe seg PlayStation og en PC. Det hadde de aldri kunnet fått av meg, så jeg er sjeleglad for pengene de får. 

 

Anonymkode: 9750f...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget kort. Herregud.

Som om NOEN barn bryr seg om kortet de får.

Vi lager kort, men det er fordi vi liker å pusle med slikt.  Tror ikke mottakeren blir rørt av vår innsats.

Anonymkode: d25a0...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott med beløpsgrense på 50. Flott å tenke litt på miljøet. Med snitt på 15 barn i bursdager blir det mye søppel av smågaver både innpakning og fordi mye ikke blir brukt. 

Å gi kontanter er bra da kan bursdagsbarnet kjøpe noe det ønsker seg.

og nei, mine barn er ikke så bortskjemt at de ikke blir glade for gaver de får. Men de blir likevel lite brukt. Vi er nok minimalister og ungene har få ting som de bruker mye.

Anonymkode: b47f0...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hjemmelaget kort. Herregud.

Som om NOEN barn bryr seg om kortet de får.

Vi lager kort, men det er fordi vi liker å pusle med slikt.  Tror ikke mottakeren blir rørt av vår innsats.

Anonymkode: d25a0...3d3

Vi er åpenbart NOEN. Vi sparer på alle kort barna får. Spesielt de hjemmelagde. Et par av de er til og med rammet inn og henger på veggen på rommet fordi de var så fine. 

Anonymkode: 9750f...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Anonym bruker said:

Vi er åpenbart NOEN. Vi sparer på alle kort barna får. Spesielt de hjemmelagde. Et par av de er til og med rammet inn og henger på veggen på rommet fordi de var så fine. 

Anonymkode: 9750f...717

Du ja.. Vil tippe du, voksne, er pådriveren for sparing.

Anonymkode: d25a0...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du ja.. Vil tippe du, voksne, er pådriveren for sparing.

Anonymkode: d25a0...3d3

Selvsagt lærer jeg barna mine å spare penger. Gjør ikke alle foreldre det? Eller er det vanlig å la barna bruke penger de får/har akkurat slik de vil?

Anonymkode: 9750f...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Flott med beløpsgrense på 50. Flott å tenke litt på miljøet. Med snitt på 15 barn i bursdager blir det mye søppel av smågaver både innpakning og fordi mye ikke blir brukt. 

Å gi kontanter er bra da kan bursdagsbarnet kjøpe noe det ønsker seg.

og nei, mine barn er ikke så bortskjemt at de ikke blir glade for gaver de får. Men de blir likevel lite brukt. Vi er nok minimalister og ungene har få ting som de bruker mye.

Anonymkode: b47f0...07e

Det blir ikke akkurat mindre søppel av at gaven koster 50, heller tvert imot.

Anonymkode: bd284...136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det blir ikke akkurat mindre søppel av at gaven koster 50, heller tvert imot.

Anonymkode: bd284...136

Nettopp derfor skriver jeg at 50kr og kontanter er bra.

 

med 2 eller flere barn som skal i snitt i 15 bursdager pr år blir det fort dyrt med 100kr. Hvorfor skal voksne bruke penger på at barn skal gi andre barn ræl de ikke ønsker seg? La barn få penger å spare til en større ting de ønsker seg enn 15 smågaver som for det meste havner i søpla. Og om man bruker større summer enn 50, hva skal barna med alle tingene de får? 

Anonymkode: b47f0...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutes ago, Anonym bruker said:

Selvsagt lærer jeg barna mine å spare penger. Gjør ikke alle foreldre det? Eller er det vanlig å la barna bruke penger de får/har akkurat slik de vil?

Anonymkode: 9750f...717

Sparing av KORT. Vi snakket om hjemmelagede kort...

Anonymkode: d25a0...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sparing av KORT. Vi snakket om hjemmelagede kort...

Anonymkode: d25a0...3d3

Devil barna spare på selv. Jeg snikkaster litt, men de velger selv å ta vare på de.

Anonymkode: 9750f...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...