Gå til innhold

Hans Adolf - går det an?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hans Gregers, hvis dere må bruke dobbeltnavn. Bruk Gregers til vanlig,og velg helst kun Gregers.  Kult navn! 

Anonymkode: 5ecc6...792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gjerne med mellomnavnet Werle.

Anonymkode: ab791...3bb

Det er forskjell på en oppdiktet figur og en ekte. 

Anonymkode: 5ecc6...792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adolf ville eg ha styrt unna. Gregers er kult.
husk at navn som Vidkun ikkje var lov å døype nokon etter krigen. Adolf er vel lov, men er jo eit belasta namn. Sånn er det jo berre. Vokste opp med ein eldre Adolf i nabolaget. Det var ikkje berre enkelt for familien.

Anonymkode: 1c79a...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hans er kjempefint. Styr unna Adolf. Ingenting i veien med hverken Tancred eller Gregers, bortsett fra at jeg ikke liker noen av dem. Og som dobbeltnavn blir det waaay too much. Pluss at gutten må regne med å bli spurt om sin relasjon til Ibsen sånn cirka hver gang han presenterer seg.

 

Kommentar til Vidkun(n) versus Arne: Ja, Vidkun(n) er et gammelt norsk navn som ikke bør forbys (det er helt unødvendig all den tid det ikke blir brukt), men som heller ikke bør benyttes. De fleste av oss assosierer navnet V med kun én person, og han ble dømt for landssvik og henrettet. Arne ble også dømt for landssvik, men til forskjell fra navnet V, er det ca 30 000 som heter Arne, og de fleste av oss kjenner en. Hvis jeg møtte en gutt som heter V i dag, ville jeg trodd at foreldrene var nynazister. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke dere som svarer i fult alvor. Er dere så tomme mellom ørene at dere ikke skjønner at dette er en tulletråd? Går det ann å bli så dum? Herregud, sier jeg bare!!!

Anonymkode: fe9b3...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, prebs skrev:

Hans er kjempefint. Styr unna Adolf. Ingenting i veien med hverken Tancred eller Gregers, bortsett fra at jeg ikke liker noen av dem. Og som dobbeltnavn blir det waaay too much. Pluss at gutten må regne med å bli spurt om sin relasjon til Ibsen sånn cirka hver gang han presenterer seg.

 

Kommentar til Vidkun(n) versus Arne: Ja, Vidkun(n) er et gammelt norsk navn som ikke bør forbys (det er helt unødvendig all den tid det ikke blir brukt), men som heller ikke bør benyttes. De fleste av oss assosierer navnet V med kun én person, og han ble dømt for landssvik og henrettet. Arne ble også dømt for landssvik, men til forskjell fra navnet V, er det ca 30 000 som heter Arne, og de fleste av oss kjenner en. Hvis jeg møtte en gutt som heter V i dag, ville jeg trodd at foreldrene var nynazister. 

Hvor dum går det ann å bli? Forstår du virkelig ikke at dette er en tulletråd?

Anonymkode: fe9b3...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

For noe tøys, Vidkun(n) er et tusen år gammelt norsk navn. Selv om jeg ikke ville valgt dette navnet er et "forbud" like latterlig som å forby navnet Josef pga Stalin eller Arne pga Treholt.

Anonymkode: ab791...3bb

Du har helt rett i det! Det ironiske er jo at "vid-kun" er oldnorsk for "vidkjent", eller, "viden kjent". Det er etternavnet så absolutt...

Uansett, her er beviset som avkrefter påstanden om at navnet skulle være "forbudt" på noen som helst måte.

Tillatt å kalle barn Adolf og Vidkun
Å få godkjent etternavn som fornavn kan det også være vanskelig å få igjennom, men ifølge Utne har det også her vært endringer de siste tiårene.

– På slutten av nittitallet var det for eksempel ikke helt opplagt at man ville få navnet Storm godkjent som guttenavn, nettopp på grunn av at det også ble brukt som etternavn. Men så fant man ut at det hadde vært brukt som fornavn i gamledager og da kunne man godkjenne det allikevel, sier han.

Noen tror det finnes lister over navn som er forbudte i Norge, spesielt navn som blir forbundet med grusomme historiske personer som Adolf Hitler og Vidkun Quisling. Dette avkreftes av navneforskeren.
https://www.kk.no/mamma/navnene-som-er-forbudte-i-norge/68599151

Anonymkode: 93039...62d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett fett om det er en "tulletråd" (hva nå det er) eller ikke. Navn er navn og gøy å diskutere uansett. Det går faktisk "ann" uten å være så dum. Eller "an" da - som det skrives. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...