Gå til innhold

JEG ER SÅ MATLEI!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Klarer ikke finne på en eneste middag. Er drittlei av å finne på noe til middag. Før jeg ble så lei skrev jeg lister hver søndag og handlet hver mandag. Fant alltid på noe. Nå klarer jeg ikke mer enn to dager og selv da tenker jeg «ufffffff» mens jeg skriver den. Ikke orker jeg nye oppskrifter heller. 

Vanlig hverdagsmat? Tips? Ikke wok eller sånne «moderne» greier jeg må sette meg inn i. Barna spiser alt bortsett fra pølser.

Anonymkode: 49be3...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kyllingsuppe. Kyllingbiter og grønnsaker i en gryte vann. Krydderurter/buljong, salt og pepper. Evn maccaroni. Småkok 20 min.

Fiskekaker i pitabrød/burgerbrød med salat og det ilbehør dere liker.

Fiskegrateng.

Laksestykker pakket i butterdeig med sitronsmør eller pesto eller spinat eller hva dere liker. Serveres med ris og salat.

 

Anonymkode: f3dd9...f9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Kyllingsuppe. Kyllingbiter og grønnsaker i en gryte vann. Krydderurter/buljong, salt og pepper. Evn maccaroni. Småkok 20 min.

Fiskekaker i pitabrød/burgerbrød med salat og det ilbehør dere liker.

Fiskegrateng.

Laksestykker pakket i butterdeig med sitronsmør eller pesto eller spinat eller hva dere liker. Serveres med ris og salat.

 

Anonymkode: f3dd9...f9c

Laksepakkene stekes i ovnen.

Anonymkode: f3dd9...f9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv matkasse. Vi har frå Adams når vi er matlei. Veldig greit, får brutt opp matvanane. Og spennande for alle sammen. Ikkje så dyrt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Snøfnugg75 skrev:

Prøv matkasse. Vi har frå Adams når vi er matlei. Veldig greit, får brutt opp matvanane. Og spennande for alle sammen. Ikkje så dyrt heller.

Alt for dyrt for meg. Antakelig derfor jeg er matlei. Må ta hensyn til hva alt koster. Dette heller ingen som leverer matkasse her. Vet noen har kasser de kan hente 30 min unna her

Anonymkode: 49be3...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Alt for dyrt for meg. Antakelig derfor jeg er matlei. Må ta hensyn til hva alt koster. Dette heller ingen som leverer matkasse her. Vet noen har kasser de kan hente 30 min unna her

Anonymkode: 49be3...05d

Sjekk oppskriftene der, da, mykje inspirasjon :) Vi har regna ut at det ikkje var så stor prisdifferanse som vi trudde.
Trines matblogg og min favoritt Kvardagsmat har fine vekesmenyar. For å finne på noko nytt, må ein kaste seg ut i det og ut av matkomfortsonen. Med god planlegging, kan ein få mykje rimeleg mat.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Snøfnugg75 skrev:

Sjekk oppskriftene der, da, mykje inspirasjon :) Vi har regna ut at det ikkje var så stor prisdifferanse som vi trudde.
Trines matblogg og min favoritt Kvardagsmat har fine vekesmenyar. For å finne på noko nytt, må ein kaste seg ut i det og ut av matkomfortsonen. Med god planlegging, kan ein få mykje rimeleg mat.


 

Jeg googler middager nesten daglig. Finner aldri noe som frister. Men det er selvsagt fordi jeg er matlei. I dag laget jeg tagliatelle med pesto og tomater. Så lei er jeg😂

Anonymkode: 49be3...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokre tips til enkle, ufancy familiemiddagar:
Fiskeboller i karrisaus med raspa gulrot og kokt potet
Fiskekakeburger med salat og steikte poteter
Pasta bolognese med svin- eller kyllingkjøttdeig
Pasta carbonara
Pastasalet med skinke 
Lasagne med salat og brød
Steikt sei med ratatoui
Svenske kjøttbollar med potetmos og brokkoli
Lakseburger i pitabrød med tsatsiki
Heimelaga tomatsuppe med egg og pasta
Kjøttsuppe
Graut
Karbonader/vitlkarbonader med ovnsbakte rotgrønnsaker 
Pasta med røykalaks

 

Lån gjerne kokebøker på biblioteket. "Middag på femten minutter" brukar vi ein del. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på middagshjulet på Google, så får du opp et "lykkehjul" som du snurrer å får middagstips 🙂. Det gjorde jeg i forge uke når jeg ikke kom på noe godt som vi kunne ha til middag. 

Anonymkode: 4e255...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På høsten dras vi i famlien mot tradisjonsmat. I nær fortid har vi hatt seibiff med løk, poteter og raspet gulrot, panert fisk med potetbåter, erter og remulade, kjøttsuppe med melboller, potetball med tilbehør, klippfisk med bacon, potet og rosenkål, kjøttkaker med brun saus og kålstuing, lammegryte med brokkoli og potetmos, sosakjøtt med potet, gulrot og ertestuing, ertesuppe og pannekaker, spaghetti og kjøttsaus. 

Ser at du avviser wok, men en av de raskeste middagene jeg lager er fiskekaker, nudler og wokede grønnsaker. 

Anonymkode: c5d6c...570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På høsten dras vi i famlien mot tradisjonsmat. I nær fortid har vi hatt seibiff med løk, poteter og raspet gulrot, panert fisk med potetbåter, erter og remulade, kjøttsuppe med melboller, potetball med tilbehør, klippfisk med bacon, potet og rosenkål, kjøttkaker med brun saus og kålstuing, lammegryte med brokkoli og potetmos, sosakjøtt med potet, gulrot og ertestuing, ertesuppe og pannekaker, spaghetti og kjøttsaus. 

Ser at du avviser wok, men en av de raskeste middagene jeg lager er fiskekaker, nudler og wokede grønnsaker. 

Anonymkode: c5d6c...570

Jeg har ikke wok og ikke stor nok stekepanne til å woke noe. 

Mange gode middager, men en del fisk er rimelig dyrt. I alle fall når man må ha mye.

Ser at jeg glemte å ta med matbudsjettet. Det er på 750kr i uken inkludert vaskemidler og såper. 

Anonymkode: 49be3...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare ta frem en av de gamle listene? Det gjør vell ingenting om dere spiste det samme for et år siden?

Anonymkode: 02b2a...bc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke wok og ikke stor nok stekepanne til å woke noe. 

Mange gode middager, men en del fisk er rimelig dyrt. I alle fall når man må ha mye.

Ser at jeg glemte å ta med matbudsjettet. Det er på 750kr i uken inkludert vaskemidler og såper. 

Anonymkode: 49be3...05d

Jeg kjøper fisk i frysedisken, den er stort sett god. Når det er tilbud fyller jeg frysen.

Klippfisken er dyr, så det er ikke noe vi spiser ofte.

Anonymkode: c5d6c...570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mia_73 skrev:

750 kroner til hvor mange?

En voksen og to barn

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kan du ikke bare ta frem en av de gamle listene? Det gjør vell ingenting om dere spiste det samme for et år siden?

Anonymkode: 02b2a...bc7

De har jeg jo kastet

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjøper fisk i frysedisken, den er stort sett god. Når det er tilbud fyller jeg frysen.

Klippfisken er dyr, så det er ikke noe vi spiser ofte.

Anonymkode: c5d6c...570

Har kjøpt frossenfisk jeg også, men den den prisen de har på fisk får jeg bare til et måltid med fisk i uken. Ofte blir det fiskegryte med rotmos

Anonymkode: 49be3...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag: Kjøttdeiglapskaus av en pakke kjøttdeig/karbonadedeig, en løk, 2 pakker lapskausblanding og buljong. Det blir antagelig mer mat enn dere spiser opp.

Tirsdag: Rester fra mandag. Pannekaker til dessert. 

Onsdag: Fiskegrateng. Frossenfisk, makaroni hvit saus og et par egg. Poteter og revne gulrøtter.

Torsdag: risgrøt eller havregrøt

Fredag: spagetti og tomatsaus, ev. med kyllingkjøttdeig

Lørdag: Ostesmørbrød med eventuelle rester fra fredag, eller med skinke/salami eller bare ost.

Søndag: Nakkekoteletter, om du finner dem på tilbud noe sted. Kan enten stekes som kotelett, eller bare brunes og så langkoke med løk og kraft som bankekjøtt. 

Anonymkode: ee10e...169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google suppeoppskrifter. Billig og mange variasjoner.

Her har butikken en kjøledisk med varer toæil halv pris. Der har jeg ofte funnet gode ting til middag som jeg ellers ikke ville tatt meg råd til å kjøpe. Om jeg skal kjøpe inn for en uke er planen for dagens middag ofte å finne noe i den disken. Det er ofte fisk der f eks.

 

Anonymkode: f3dd9...f9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere matlei alenemor med trangt budsjett og to unger. Gikk og går mye i pinlig enkle varianter som:

Fiskekaker, ris og brokkoli (ungene elsker det)

Tomatsuppe, egg og brød

Toro jegergryte og Toro meksikansk gryte (ungene elsker dette og...)

Lapskausblanding fra frysedisken, ha i vann og buljong og kjøttdeig/knoke

Laksefileter, frosne, stek i ovnen sammen med potetbåter og godt med olje

Og masse supper. Blomkål, brokkoli, spinat, søtpotet etc. Stek løk gylden, rør inn litt mel, hell på vann og buljong og putt oppi valgfri grønnsak. Gjerne fløte. Mos med stavmikser, server med rundstykker til.

Lag flere hjemmelagde pizzaer og frys ned i porsjonsstykker. Perfekt når man ikke vet hva man skal ha til middag... og nei, ikke avansert, fancy pizza fra en blogg. Sånn 90-tallspizza med tjukk bunn og ordinært fyll.

Noen roper sikkert omsorgssvikt her. Det funker i trange og trauste tider. Og så kommer inspirasjonen tilbake innimellom 🙂

Anonymkode: f2988...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tar du deg bare sammen :D Prøv å spise brødskive med leverpostei til alle måltider i 1 år og se om du blir litt mer takknemlig etterpå

Anonymkode: 3560f...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...