Gå til innhold

ikke satt in på konto lenge


anonymbruker??

Anbefalte innlegg

hei har en venn og faren hans har ikke satt in penger i banken på veldig lenge og har veldig mye penger som ikke er satt in over 1mil har han hatt i safe, (ikke noe ulovlig) han har spart opp veldig mye, faren hans er ganske gammel 80 år så ja, men kompisen min sier at faren vil legge det inn på hans konto, jeg lurer på hva bør han gjøre, jeg kan jo ikke noe om dette og han er vel redd for at noe skal skje med pengene hva bør jeg si til han, eller hva bør han gjøre, han var skremt så han ikke turte å skrive innlegg her engang takk for hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

faren sier at han ikke vil sette det på sin, men på sønnen hans blir vel på måte forskudd på arv sier han

Anonymkode: 70780...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis faren har oppgitt pengene på selvangivelsen er det uptoblematisk. Da er det bare å ta med pengene til banken og sette dem inn. Det kan være lurt å ringe banken først når det gjelder så store summer, på grunn av dsikkerheten.

Anonymkode: fd8d3...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

faren sier at han ikke vil sette det på sin, men på sønnen hans blir vel på måte forskudd på arv sier han

Anonymkode: 70780...b88

Har faren ikke flere barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke han har satt opp på selvangivelsen, han kom fra utlandet og lærte ikke norsk veldig bra så tror ikke det har skjedd, men han jobbet sikkertt 25-30 år uten å ha satt alt i banken, derfor er sønnen redd han vil ikke ha noe problemer med dette.

 

faren har to eldre søstre, men de fikk på måte arv før sønnen han er 20 år yngre en søstrene

Anonymkode: 70780...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

tror ikke han har satt opp på selvangivelsen, han kom fra utlandet og lærte ikke norsk veldig bra så tror ikke det har skjedd, men han jobbet sikkertt 25-30 år uten å ha satt alt i banken, derfor er sønnen redd han vil ikke ha noe problemer med dette.

 

faren har to eldre søstre, men de fikk på måte arv før sønnen han er 20 år yngre en søstrene

Anonymkode: 70780...b88

Da har de et problem. Det beste er nok å ta kontakt med skattemyndighetene og forklare situasjonen. Jeg går ut fra at det blir en straffeskatt, men forhåpentlig vis ikke på 100%.

Anonymkode: fd8d3...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Håper han har bytta ut utgående sedler;)

Anonymkode: 02a67...c9a

Skulle akkurat til å si det samme, de har jo byttet ut sedlene så det er flere av de gamle som ikke lenger er gyldige og snart er det vel 500 og 1000 lappene som blir ugyldige i butikk. Tror det er i 2 år etterpå man kan veksle de inn i bank.

Men hi, mannen bør gå til myndighetene og fortelle at han har spart hjemme i alle år og nå har veldig mye penger. Banken plikter å si ifra om noen setter inn over en viss sum, og da blir det jo sett på som hvitvasking av penger og sorte penger med en gang.

Kontakt skatteetaten og spør hvordan de skal gå frem.

Flere gamle sparte jo hjemme, min farmor hadde en del penger i klesskapet sitt da hun døre, tror de fant ca 50.000 i i skoesker innerst i skapet hennes da hun døde. Hun levde under krigen og husker at pengene i banken "forsvant" så det var tryggest å ha litt hjemme.

Jeg er sikker på at de har forståelse for at eldre, og utlendiger, tenker på samme måte. Men 1 mill er veldig mye penger å ha hjemme, herlighet, tenk om det blir brann...

Uansett, ta kontakt med myndighetene og spør hvordan dette løses best.

Anonymkode: f50fa...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

tror ikke han har satt opp på selvangivelsen, han kom fra utlandet og lærte ikke norsk veldig bra så tror ikke det har skjedd, men han jobbet sikkertt 25-30 år uten å ha satt alt i banken, derfor er sønnen redd han vil ikke ha noe problemer med dette.

 

faren har to eldre søstre, men de fikk på måte arv før sønnen han er 20 år yngre en søstrene

Anonymkode: 70780...b88

Disse pengene må inn på faren sin konto.

Faren har to eldre døtre også? Søsknene skal arve 1/3 hver.  

Anonymkode: 27a4e...d83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo han har to storesøstre men de har allerde fått sitt fra før, sønnen snakker noe om pengegave og forskudd på arv 

Anonymkode: 70780...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Disse pengene må inn på faren sin konto.

Faren har to eldre døtre også? Søsknene skal arve 1/3 hver.  

Anonymkode: 27a4e...d83

Men far kan gi bort så lenge han lever

Anonymkode: 709b2...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.9.2019 den 14.42, Anonym bruker skrev:

Tror det er i 2 år etterpå man kan veksle de inn i bank.

Den Norske bank er pliktig til å veksle sedler minst 10 år etter at de er gått ut.

Anonymkode: 4042d...5a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...