Gå til innhold

Hva er rett her? Ang. pris på bukse (Cubus)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Dette er absolutt ikke noe stor sak, men var oppe i en situasjon i dag og kom i ettertid i en diskusjon med en venninne om hva som er rett. Vel, her er saken: 

Jeg var på Cubus i dag, og ved inngangen stod det et stativ med skiltet: «Bukser 299,-«. Her hang det flere typer bukser, men flere av samme sort. Jeg gikk derfor ut fra at alle disse buksene kostet 299. 

Jeg prøvde en av typene, den passet fint og jeg ville kjøpe den. I kassa fikk jeg beskjed om at den kostet 399,-, og dette stod også på prislappen på buksa. Jeg sa i fra om at buksa hang på et stativ som reklamerte for bukser til 299, men hun forklarte da at dette gjaldt kun EN av typene bukse på stativet. Jeg sa ifra om at dette var sterkt villedende, og hun var i grunnen enig i dette og skulle endre stativet. Jeg gadd ikke kjøpe buksa. Ble egentlig litt sur av hele greia selv om det «kun» var snakk om en 100-lapp. 

Hva mener dere er riktig her? Burde butikken solgt buksa til 299,- eller gjorde de rett?

Anonymkode: b9e68...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er sånn at det hang flere av samme sort der - altså ikke slik at en kunde har hengt en bukse på feil stativ - skulle butikken solgt buksa til den prisen de reklamerte for. 

Anonymkode: f112a...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns butikken burde satt ned buksa til 299 så le ge det ikkje sto bukser FRA 299 på plakaten. Men om det er noko lov som seier dette veit eg ikkje. Eg ville gjort det om eg jobba i butikk.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvis det er sånn at det hang flere av samme sort der - altså ikke slik at en kunde har hengt en bukse på feil stativ - skulle butikken solgt buksa til den prisen de reklamerte for. 

Anonymkode: f112a...bfd

Det er riktig forstått, det hang flere av samme type, altså ikke feilhenging.

HI

Anonymkode: b9e68...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er viktig å se hvilken retning skiltet står. Er det et stativ formet som et kryss, og reklamen vender mot den ene armen, er det ofte bare de på den ene armen som er nedsatt. (Min erfaring). 

Utrolig idiotisk og villedende.

Anonymkode: 52885...700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes butikken burde gitt deg den prisen som sto der buksa hang. Vi var heldige når vi skulle kjøpe seng, der sto et stort skilt oppå sengen med 30%, så kom en som jobbet der bort til oss å skulle hjelpe oss, så fant hun ut at skiltet sto på feil seng, det var ikke de sengene som var på salg men vi fikk likevel sengen vi skulle ha til 30 % 😃

Anonymkode: d3734...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Synes butikken burde gitt deg den prisen som sto der buksa hang. Vi var heldige når vi skulle kjøpe seng, der sto et stort skilt oppå sengen med 30%, så kom en som jobbet der bort til oss å skulle hjelpe oss, så fant hun ut at skiltet sto på feil seng, det var ikke de sengene som var på salg men vi fikk likevel sengen vi skulle ha til 30 % 😃

Anonymkode: d3734...bcb

Skulle bare mangle :)

Anonymkode: 9d4d1...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er viktig å se hvilken retning skiltet står. Er det et stativ formet som et kryss, og reklamen vender mot den ene armen, er det ofte bare de på den ene armen som er nedsatt. (Min erfaring). 

Utrolig idiotisk og villedende.

Anonymkode: 52885...700

hø?

Anonymkode: 9d4d1...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge prisen sto på buksa og det var andre bukser på stativet til 299 synes jeg det var greit at du måtte betale det den kostet. For å gjøre det enda tydligere burde de sikkert skrevet "fra 299,-" på skiltet, men det synes jeg er en så liten feil at det ikke burde være noe å henge seg opp i. Du lunne jo enkeltctrukket deg fra handelen hvis du ikke ville ha buksa til 399.

Anonymkode: e7c4d...c30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så lenge prisen sto på buksa og det var andre bukser på stativet til 299 synes jeg det var greit at du måtte betale det den kostet. For å gjøre det enda tydligere burde de sikkert skrevet "fra 299,-" på skiltet, men det synes jeg er en så liten feil at det ikke burde være noe å henge seg opp i. Du lunne jo enkeltctrukket deg fra handelen hvis du ikke ville ha buksa til 399.

Anonymkode: e7c4d...c30

Det er jo ikke noen liten feil i det hele tatt. Og hi trakk seg fra handelen

Anonymkode: e8cba...af7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge prisen hang på buksen, så kan de kreve 399. Hadde ikke buksen hatt pris, så skulle de ha solgt den til deg for 299. Det SKAL de, ifølge loven

Anonymkode: cce1f...b4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Markedsføringsloven § 10 - de skulle solgt deg buksa til 299,-

De kan rapporteres til forbrukertilsynet eller markedsrådet om dette er noe som gjentar seg eller de gjør regelmessig.

Anonymkode: 16d61...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere hjelpe meg med denne og hva burde jeg gjøre?

 

Var en tur på zara i dag og prøvde en jakke. På jakken sto det 559kr og jeg gikk til kassen for å betale. Når jakken slås inn så kommer pris 899kr. Jeg sa at det står 559kr på jakken og selger går for å se om flere er merket med 559. Kun den jeg kom med var «feilmerket». Jeg diskuterer og sier at jeg burde få for den prisen som står, men hun sier så lenge flere ikke er merket med 559 så kan jeg ikke få redusert pris. Syns dette var urettferdig da jeg trodde den var rimeligere enn 899. Hun henter manager og hun sier det samme. Endte med å kjøpe den for full pris, men er ganske irritert så tenker returnere den. 

Anonymkode: 6d91d...40a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde det samme her om dagen og endte opp med å kjøpe tingen til den prisen butikken mente var riktig. Irriterer meg egentlig at jeg gjorde det, for når vi gjør det, kobber de til å fortsette å feilmerke. 

Anonymkode: 9618f...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er absolutt ikke noe stor sak, men var oppe i en situasjon i dag og kom i ettertid i en diskusjon med en venninne om hva som er rett. Vel, her er saken: 

Jeg var på Cubus i dag, og ved inngangen stod det et stativ med skiltet: «Bukser 299,-«. Her hang det flere typer bukser, men flere av samme sort. Jeg gikk derfor ut fra at alle disse buksene kostet 299. 

Jeg prøvde en av typene, den passet fint og jeg ville kjøpe den. I kassa fikk jeg beskjed om at den kostet 399,-, og dette stod også på prislappen på buksa. Jeg sa i fra om at buksa hang på et stativ som reklamerte for bukser til 299, men hun forklarte da at dette gjaldt kun EN av typene bukse på stativet. Jeg sa ifra om at dette var sterkt villedende, og hun var i grunnen enig i dette og skulle endre stativet. Jeg gadd ikke kjøpe buksa. Ble egentlig litt sur av hele greia selv om det «kun» var snakk om en 100-lapp. 

Hva mener dere er riktig her? Burde butikken solgt buksa til 299,- eller gjorde de rett?

Anonymkode: b9e68...758

Du har rett her mener jeg...

Anonymkode: 732b6...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så lenge prisen hang på buksen, så kan de kreve 399. Hadde ikke buksen hatt pris, så skulle de ha solgt den til deg for 299. Det SKAL de, ifølge loven

Anonymkode: cce1f...b4a

Det kan de selvfølgelig ikke. Hvis se har priset ned et helt stativ til en gitt pris, så trenger de ikke merke hvert enkelt plagg.

det er det samme som om de merker et stativ med 30% eller en hel vegg meg «salg». Da kan de ikke komme etterpå å si at de mente ikke den eller den varen. 

Her er det tydeligvis butikken som har hengt et helt parti bukser på er tilbudstativ. Dersom butikken har gjort en feil ift hvilke varer de har hengt på tilbudsstativet skal det komme kundene tilgode. 

Anonymkode: f112a...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i klesbutikk og ved begge feilene nevnt over her hadde jeg selvfølgelig gitt avslaget. Og så hadde jeg fikset på stativene etterpå. Hadde det derimot vært skiltet Fra XXX,- hadde saken vært en annen.

Anonymkode: 4d6d3...56a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kan dere hjelpe meg med denne og hva burde jeg gjøre?

 

Var en tur på zara i dag og prøvde en jakke. På jakken sto det 559kr og jeg gikk til kassen for å betale. Når jakken slås inn så kommer pris 899kr. Jeg sa at det står 559kr på jakken og selger går for å se om flere er merket med 559. Kun den jeg kom med var «feilmerket». Jeg diskuterer og sier at jeg burde få for den prisen som står, men hun sier så lenge flere ikke er merket med 559 så kan jeg ikke få redusert pris. Syns dette var urettferdig da jeg trodde den var rimeligere enn 899. Hun henter manager og hun sier det samme. Endte med å kjøpe den for full pris, men er ganske irritert så tenker returnere den. 

Anonymkode: 6d91d...40a

Her har de ansatte rett, for det er en del kunder som flytter på prislapper og om alle som gjør det skulle fått varen for prisen som står på hadde det blitt enda mer svindel med dette. 

Det er urolig mange som plukker av prisen, og særlig tilbudslapper og setter over på en vare de vil ha billigere.. 

Men er et helt stativ merket med en stor plakat med 299 og ikke FRA 299 ville jeg solgt buksa til deg for 299 også gått og endret skiltene. Men jeg er butikksjef, det er ikke vanlig at ekstrahjelper o.l har myndighet til å gi rabatt i kassa (mye misbruk av dette også, ansatte som gir "rabatt" til venner og kjente f.eks) 

Anonymkode: e7180...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...