Gå til innhold

Andre som reagere sånn på musikk?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig sensitiv når det kommer til lyd. Selv om jeg er glad i å være med folk og er veldig utadvendt og blid, tror jeg at jeg egentlig er veldig introvert av meg. Jeg liker å være sosial, men blir veldig sliten av det. Så når jeg først er alene, er stillhet noe jeg virkelig nyter, og er avhengig av. Jeg hører så godt som aldri på musikk, og jeg blir veldig stresset og sliten av det dersom andre har på musikk i bakgrunnen. Dersom jeg er sliten fra før, f.eks.etter jobb, orker jeg ikke å oppholde meg i samme rom som det spilles musikk i. Det er som om nervene mine slår krøll på seg og jeg liksom blir sint og helt kjempestresset inni meg. Det har selvfølgelig litt å si hvilken type musikk det er, og volum, rolig og lavt er bedre enn støyende og høyt, men dersom jeg er sliten nok er alt et lite mareritt. 

Ingen andre jeg har snakket med har det sånn, så jeg føler meg ganske sær her. Er det flere som reagerer så kraftig på musikk som meg? Jeg kan legge til at når jeg er opplagt tåler jeg godt litt gøy musikk en stund, men setter det ikke på frivillig. 

Anonymkode: 3f58d...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde det sånn til jeg ble 40. Da fikk jeg en ny jobb og samtidig endret også mitt forhold til musikk seg drastisk. Jeg har nå abonnement på Spotify og hører mange timer med musikk hver dag. Nå gir musikk meg energi!

Anonymkode: e0a2b...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er akkurat lik. Klarer såvidt å ha lyd på TV, og har koblet fra radioen i bilen. Jeg liker folk, men blir utrolig sliten av støy og mange stemmer. Trenger ofte å hvile meg etter å ha vært i byen eller sammen med venner/storfamilien. Det er slitsomt, men det er nå bare sånn jeg er. 

Anonymkode: a5d83...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hører mye på musikk og lever av å musisere, jeg er musiker selv, men jeg liker heller ikke musikk som bakgrunnsstøy. Da plager det meg.

Anonymkode: 638d9...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hører mye på musikk og lever av å musisere, jeg er musiker selv, men jeg liker heller ikke musikk som bakgrunnsstøy. Da plager det meg.

Anonymkode: 638d9...376

For meg er det ikke bare når det er bakgrunnsstøy, men generelt. Jeg blir som regel sliten av at det står på musikk.

HI

Anonymkode: 3f58d...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan du være høysensitiv? 

Anonymkode: 70cd9...be6

Godt mulig, men jeg tror det bare er snakk om at jeg egentlig er introvert og blir sliten av lyd generelt. Jeg tåler jo som regel en hel arbeidsdag med mye støy, men etterpå må jeg ha det stille for å hente meg inn igjen. 

HI

Anonymkode: 3f58d...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er som deg hi. Ikke bare med musikk men også TV som står på synes jeg er veldig slitsomt

Anonymkode: cfdac...7b1

Ja, TV som bare står på går ikke her heller. Det er greit når jeg selv ser på, og da funker jo musikken i filmene/seriene også helt fint, men ikke som bakgrunnsstøy. Kino sliter jeg med, der synes jeg lyden er for høy. 

HI

Anonymkode: 3f58d...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det også slik!

Jeg er veldig glad i musikk, men er blitt mye mer sensitiv mht lyd de siste årene. Jeg hører dårlig og det gjør det værre. Særlig på ettermiddagen orker jeg ikke høye stemmer, pip og lyder og får helt noia om det er for mye lyd. Det er kjipt for jeg elsker egentlig cafelivet, men takker ikke bakgrunnsmusikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også sånn. Jeg trenger ro og hvile når jeg kommer hjem fra jobb eller har vært rundt folk for lenge. Det mest slitsomme med å ha det sånn er at jeg jobber i bhg... 

Anonymkode: ee966...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tenker dere på sånn musikk som dette?

 

Anonymkode: 14882...3cc

All musikk for min del. Tålegrensen er noe høyere for veldig rolig og lav musikk, men jeg liker generelt sett ikke å høre på musikk. 

HI

Anonymkode: 3f58d...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ha en variant av musikalsk anhedoni, Hi?

Jeg hadde aldri hørt om det før, men leste denne tilfeldig i går: https://forskning.no/hjernen-musikk-spor-en-forsker/spor-en-forsker-hvorfor-er-det-noen-som-ikke-liker-musikk/1362023

Jeg er glad i musikk, men er også høysensitiv, så jeg vil helst ikke ha høy musikk og ikke "bråkete" musikke. Og hva som er bråkete kan variere litt med dagsformen ;)

Har du forsøkt å lytte til Mozart eller Beethoven? De påvirker hjernen litt ulikt. Kanskje du får en annen opplevelse av å lytte til disse, eller en av dem?

Anonymkode: 86642...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...