Gå til innhold

Norsk oljepris... Jeg forstår ikke...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor blir norsk oljepris påvirket av hva som skjer i utlandet? 

Vi har egen olje så vi bestemmer vel prisen på bensin og diesel selv?

Men med en gang noe skjer med oljen i utlandet så skyter prisene her opp i været. Jeg forstår ikke hvorfor. .

Anonymkode: e5949...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pris og etterspørsel. Er det mye olje å få tak i så går selvsagt prisen ned. Altså olje i hele verden.  Er det ikke så mye olje å få tak i går prisen opp.

Anonymkode: 41470...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor blir norsk oljepris påvirket av hva som skjer i utlandet? 

Vi har egen olje så vi bestemmer vel prisen på bensin og diesel selv?

Men med en gang noe skjer med oljen i utlandet så skyter prisene her opp i været. Jeg forstår ikke hvorfor. .

Anonymkode: e5949...50f

Vi har ikke egen bensin og diesel sånn som du tenker.

Vi er en del av verden, og det meste av olje vi drar opp går direkte til utlandet. Så det er prisen i resten av verden som styrer vår pris.

Som forrige taler sier, etterspørsel og tilgang.

Anonymkode: bfc45...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske oljeselskaper fungerer som helt vanlige, kommersielle selskaper. Staten eier noen av dem, men detaljstyrer dem ikke. Selskapene har ingen grunn til å selge olje billig i Norge hvis de kan selge den dyrere i utlandet.

Anonymkode: 78686...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Intellektet i denne generasjonen bare skyter i været må jeg si 😂

Anonymkode: dc939...2c2

Hvilken generasjon sikter du til? Generasjonen som spenner fra 10 år til 100 år? 

Anonymkode: 9d9c6...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Intellektet i denne generasjonen bare skyter i været må jeg si 😂

Anonymkode: dc939...2c2

Hvorfor øser du ikke av din kunnskap da, i stedet for å slenge med leppa til hi? Men tviler på at du kan komme med noe mer enn dette

Anonymkode: 8389f...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen går opp når det blir mindre olje tilgjengelig i verden, men går ikke ned når oljeprisen faller. De skal alltid selge med mest mulig profitt.

Anonymkode: 9517a...1d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er med olje som det snart også er med elektrisiteten. Norske selskaper selger den til utlandet og prisen bestemmes av markedet. Vi må betale like mye som alle andre for våre egne produkter, og staten tjener uhorvelig med penger på skatter og avgifter.
Noen smuler får vi etter hvert tilbake vi også. Men stort sett får vi høre at det ikke er penger nok til noe som helst. Det meste sløses bort på tullball rundt omkring, både i Norge og i utlandet, når politikerne er på reiser med sjekkheftet vårt.

Anonymkode: 819e8...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er med olje som det snart også er med elektrisiteten. Norske selskaper selger den til utlandet og prisen bestemmes av markedet. Vi må betale like mye som alle andre for våre egne produkter, og staten tjener uhorvelig med penger på skatter og avgifter.
Noen smuler får vi etter hvert tilbake vi også. Men stort sett får vi høre at det ikke er penger nok til noe som helst. Det meste sløses bort på tullball rundt omkring, både i Norge og i utlandet, når politikerne er på reiser med sjekkheftet vårt.

Anonymkode: 819e8...d08

Herregud. For noe jævla sprøyt. 

Anonymkode: 7d692...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk økonomi er svært råvarebasert HI, siden vi eksporterer rundt 40% av BNP og da stort sett råvarer. Så oljeprisen har mye og si for våre inntekter og selv om dette er en krise så er det noe vi tjener penger på.

Foreløpig i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Intellektet i denne generasjonen bare skyter i været må jeg si 😂

Anonymkode: dc939...2c2

Hi har i hvert fall langt mer vett enn deg - hun har nemlig vett til å spørre og å søke kunnskap på det hun ikke forstår. Det er langt mer konstruktivt enn ditt bidrag i tråden.

Anonymkode: 4cb66...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svært enkelt sagt:

Prisen på f.eks. olje styres av tilbud og etterspørsel. Er det politisk uro f.eks. i en stor oljenasjon i Midt-Østen, så vil kundene kjøpe olje fra roligere stater, som kanskje kan tilby mindre mengde - da går prisen på norsk olje opp og vi kan selge den til høyere pris. Når det ikke er grunn til å ikke kjøpe fra stater med stor oljeproduksjon, så er tilbudet stort nok til alle. Hvis lille Norge da skal selge olje til de samme kundene, så må vi ned på samme pris som storprodusenten. 

For vår oljepris er det en fordel at de store produsentene er i unåde på verdensbasis, men det fører jo med seg en hel del andre problemer. 

Anonymkode: f2540...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2019 den 13.22, Anonym bruker skrev:

Hvorfor øser du ikke av din kunnskap da, i stedet for å slenge med leppa til hi? Men tviler på at du kan komme med noe mer enn dette

Anonymkode: 8389f...f0d

Hi her. Takk for det. Bra kommentert. På skolen lærte jeg at ingen spørsmål er dumme, men for noen her på forumet er de tydeligvis det. 

Anonymkode: e5949...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2019 den 19.05, Anonym bruker skrev:

Svært enkelt sagt:

Prisen på f.eks. olje styres av tilbud og etterspørsel. Er det politisk uro f.eks. i en stor oljenasjon i Midt-Østen, så vil kundene kjøpe olje fra roligere stater, som kanskje kan tilby mindre mengde - da går prisen på norsk olje opp og vi kan selge den til høyere pris. Når det ikke er grunn til å ikke kjøpe fra stater med stor oljeproduksjon, så er tilbudet stort nok til alle. Hvis lille Norge da skal selge olje til de samme kundene, så må vi ned på samme pris som storprodusenten. 

For vår oljepris er det en fordel at de store produsentene er i unåde på verdensbasis, men det fører jo med seg en hel del andre problemer. 

Anonymkode: f2540...9b3

Hi her. Takk. Da skjønner jeg mer. Når du skriver kunder, mener du da eks Cirkle K, Shell, Statoil osv?

Anonymkode: e5949...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2019 den 17.21, Anonym bruker skrev:

Hi har i hvert fall langt mer vett enn deg - hun har nemlig vett til å spørre og å søke kunnskap på det hun ikke forstår. Det er langt mer konstruktivt enn ditt bidrag i tråden.

Anonymkode: 4cb66...381

Takk. Følte meg dum et øyeblikk og angret på at jeg spurte... Det er så mange på forumet som bare kritiserer og gjør narr av en.

hi.

Anonymkode: e5949...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2019 den 17.35, Anonym bruker skrev:

Takk.

Hi

Anonymkode: e5949...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge tjener på uro. Kriger drar feks oljeprisen opp i været.
Det som mange vil ha - og det er lite av= dyrt.
Slik funker markedsøkonomien. 

 

 

Anonymkode: f8be5...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2019 den 12.20, Anonym bruker skrev:

Intellektet i denne generasjonen bare skyter i været må jeg si 😂

Anonymkode: dc939...2c2

Er det sånn du prater om og til barnet ditt også?

Anonymkode: 13ce5...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...