Gå til innhold

Hans barn flytter hit


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Oi, litt småsjokk har vi fått. Jeg har et barn, han har et barn og sammen har vi et barn. 

Mine barn bor sammen med oss og vi har hatt hans her annenhver helg. Nå flytter dette barnet hit ganske fort. Barnet er snart tenåring.. Mine barn er fortsatt ganske små og jeg (og far) har ikke så god erfaring med tenåringsbarn enda . Så hvordan kan vi gjøre ting best mulig for denne snart tenåringen, hvordan skal vi gjøre det for at alt skal bli så greit for han som mulig? 

Han har eget rom, vi prøver å gi han noen enkle få regler i begynnelsen og gi han tid, rom og kjærlighet nå til å begynne med. 

Kanskje litt vanskelig å svare på, men all hjelp tas i mot 😊 

Anonymkode: 906a4...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skal han flytte til dere? Er det noe han sliter med hos mor? Har han problemer av noe slag? Uansett er det jo et flott utgangspunkt dere har, med å gi han tid, rom og kjærlighet - i tillegg til regler og grenser. Tenåringer er selvsagt ulike, noen med flere utfordringer enn andre. Jeg har en på 15 og en på 12, og de har sine ulike personligheter og trenger ulike grenser og regler. De må hjelpe til hjemme, men uten at det går ut over skolearbeid. De må legge mobiler fra seg før de legger seg om kveldene og de må svare på sms og oppringing fra oss når vi prøver å nå de. Ingen av de reker ute om kveldene eller i helgene, så de har ikke regler på inne-tider. For en som er glad i å være ute på kveldene, ville jeg hatt regler for det i hvert fall.

 

Anonymkode: c2d18...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier at mor er grunnen, derfor flytter han hit. Han har utfordringer. 

Regler vet vi han trenger, da han har hatt en sterk mangel på dette. Pluss han har en diagnose med tillegg. Så er jo litt sånn, men uansett. Takk for svar 😊😊 er så mye man ikke tenker på når det gjelder de eldre barna 😊 mye går seg nok til også 😊

Anonymkode: 906a4...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Faren er ikke vant til et tenåringsbarn!? Sitt eget barn!? 

Anonymkode: 2c622...cff

Det stusset jeg på g. i og med at hi har barn sammen med denne faren, så burde jo hun og være vant til sønnen hans. Høres ut som om de får et fremmed barn i hus

Anonymkode: f7320...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare bruke mine egne barn som eksempel, og det er jo ikke sikkert det passer på han. Barn er forskjellige i personlighet og modenhet.

MEN, hadde det vært mitt barn som skulle flytte til dere, så hadde samtale funket fint. Snakk med barnet alene, men i hyggelige omgivelser. Gjerne på tur f.eks, men det vil funke å ta det som et møte også. Vær åpen for barnets tanker og ideer, og hva slags forventninger barnet har. Realitetsorienter han dersom det er nødvendig, men pass på å ikke ta motet fra han. Lytt, og prøv å imøtekomme. Forklar forskjellen på han og de andre. Han er eldst, og det vil derfor bli forventet mer av han både i adferd og bidrag i huset. Han vil også ha andre friheter i form av aktiviteter, leggetider osv. 

Tenker dere at leksene skal gjøres med en gang han kommer hjem, så er dere tydelige på at det er en forventning. Tenker dere at bare leksene blir gjort så er det godt nok, så forteller dere det. Dere har hele tiden muligheter til å endre på avtaler dere lager, om dere ser at det ikke funker. Ikke overvurder barnet, selv om han er stor er han fortsatt et barn med et barns behov for omsorg, trøst og trygghet. Ikke sett for mange regler, spesielt ikke om han ikke er vant med det. Forklar hvorfor reglene blir satt, og vær klar på at de kan endres fra både hans og deres side dersom det er gode grunner til det. Pass på at hans behov blir møtt, og at han ikke alltid må ta hensyn til de yngre, de må ta hensyn til han også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Faren er ikke vant til et tenåringsbarn!? Sitt eget barn!? 

Anonymkode: 2c622...cff

Hvorfor dømme så mye ut fra den lille infoen vi har fått? For alt vi vet er det en veldig vanskelig mor inne i bildet som har gjort alt for å holde far unna. Kanskje er ikke denne flyttingen helt frivillig, men et tiltak fra barnevernet. 

Anonymkode: 50780...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Jeg kan bare bruke mine egne barn som eksempel, og det er jo ikke sikkert det passer på han. Barn er forskjellige i personlighet og modenhet.

MEN, hadde det vært mitt barn som skulle flytte til dere, så hadde samtale funket fint. Snakk med barnet alene, men i hyggelige omgivelser. Gjerne på tur f.eks, men det vil funke å ta det som et møte også. Vær åpen for barnets tanker og ideer, og hva slags forventninger barnet har. Realitetsorienter han dersom det er nødvendig, men pass på å ikke ta motet fra han. Lytt, og prøv å imøtekomme. Forklar forskjellen på han og de andre. Han er eldst, og det vil derfor bli forventet mer av han både i adferd og bidrag i huset. Han vil også ha andre friheter i form av aktiviteter, leggetider osv. 

Tenker dere at leksene skal gjøres med en gang han kommer hjem, så er dere tydelige på at det er en forventning. Tenker dere at bare leksene blir gjort så er det godt nok, så forteller dere det. Dere har hele tiden muligheter til å endre på avtaler dere lager, om dere ser at det ikke funker. Ikke overvurder barnet, selv om han er stor er han fortsatt et barn med et barns behov for omsorg, trøst og trygghet. Ikke sett for mange regler, spesielt ikke om han ikke er vant med det. Forklar hvorfor reglene blir satt, og vær klar på at de kan endres fra både hans og deres side dersom det er gode grunner til det. Pass på at hans behov blir møtt, og at han ikke alltid må ta hensyn til de yngre, de må ta hensyn til han også. 

Tusen takk, dette svaret var veldig fint formulert. Ja, vi prater masse med han og vi må venne han til en del regler og forventninger. Han er kjærlig og god, så vi tar også ting som det kommer.

Til dere andre, kanskje dårlig formulert, men nei vi er ikke vant til det da han er i alderen rett før han blir tenåring, og det er andre regler og forventninger i et helgesamvær enn i den daglige omsorgen. Vi er vant til å ha han altså, men har og vært trøbbel tidligere, så er ikke veldig mye vi har hatt han, kanskje mest det siste året. 

Kan ikke forklare veldig mye mer, men avgjørelsen ble vi en del av mot slutten og vi er glade for utfallet og vi setter pris på hjelp på ting vi ikke har tenkt over f.eks. 

Anonymkode: 906a4...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Faren er ikke vant til et tenåringsbarn!? Sitt eget barn!? 

Anonymkode: 2c622...cff

🤦‍♀️

Det er stor forskjell på det å ha samvær, og det å bo fast et sted!

Hi: ha klargjort regler og grenser på forhånd. «Slik gjør vi det her»! Vær konsekvente og ikke gi etter - «la han slippe unna, det har skjedd så mange forandringer i det siste»! Men selvsagt, dere trenger ikke gi konsekvens på alt han gjør galt. En påminnelse er i mange tilfeller nok. Gi rom for prøving, feiling og grensetesting. 

Og ikke glem dialog!!! Snakk sammen! Kanskje dere kan lage noen regler sammen?

Føler meg litt som tante Sofie nå, men grenser, og det å følge de, er utrolig viktig. Det gjør alt enklere for ham, for da vet han hvor han har dere!

Anonymkode: 93793...c19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gutten har fått nok av grensesetting fra mor og tror hverdagen hos dere blir lettere. Håper dere har grensesetting som dere er blitt enige om, for det virker ikke som dere har trengt å bruke det noe særlig på tenåringen tidligere. Når du spørr her om en dere bør kjenne mye bedre en dette. 

Anonymkode: b47ea...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så gutten har fått nok av grensesetting fra mor og tror hverdagen hos dere blir lettere. Håper dere har grensesetting som dere er blitt enige om, for det virker ikke som dere har trengt å bruke det noe særlig på tenåringen tidligere. Når du spørr her om en dere bør kjenne mye bedre en dette. 

Anonymkode: b47ea...c1b

Gutten har fått 0 grensesetting hos mor. Vi har hatt noen regler her i hus og vi har måttet lære han opp til enkle hygieniske ting han burde lært. Vi kjenner han godt, men jeg tenkte på sånne ting som vi kanskje ikke har tenkt over. Som f.eks innetider som andre har nevnt og nettbrett/mobilbruk, ta tlf når noen ringer..  Sånne ting vi ikke har hatt en problemstilling med enda siden han ikke har hatt nettverk hos oss, men som han nå skal få. Vi har heller ikke hatt problemer med å begrense bruk av f.eks nettbrett her. Er det virkelig så dumt av oss å spørre om råd fra mer erfarne mødre når vi nå plutselig har en ny hverdag foran oss? Vi prøver å gjøre det beste ut av hele situasjonen her. Derfor spør vi om alle ekstra råd vi kan komme over. 

Tusen takk til alle 😊

Anonymkode: 906a4...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...