Gå til innhold

Taushetsplikt og videresending av mail

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man har engasjert en advokat for å ta seg av kommunikasjonen i en følelsesmessig vanskelig sak (og det er tydelig formidlet at dette er noe av grunnen til at man ønsker en advokat) - er det da i orden at advokaten videresender mail mellom seg og klienten til motparten? 

Eksempel:

Klient skriver til advokaten: "Jeg er usikker på hva han mener med punkt B. Det er mulig at han trenerer med vilje ved å være utydelig, jeg vet ikke.  Kan du be ham om å klargjøre dette punktet? Jeg vil dessuten gjerne ha dokumentasjon på det han nevner i punkt C." (Kun ment som et eksempel.)

Kan advokaten da bare videresende mailen som svar, i stedet for å parafrasere svaret ("Jeg ber på vegne av min klient om at du klargjør hva du mener med punkt B. Jeg ber deg dessuten om å sende meg dokumentasjon på de forholdene du nevner i punkt C") og sende det til motparten med seg selv som avsender? Selv om innholdet blir mer eller mindre det samme, så har man jo en annen tone til sin egen advokat enn til en person man ligger i konflikt med. En advokat har jo taushetsplikt. Gjelder ikke det også mail fra klienter? Dessuten: Er det fullgodt advokatarbeid å bare videresende mail?

Anonymkode: ff3ef...e9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke i bransjen, men for meg virker det lettvint og uprofesjonelt. Jeg mener det burde vært omformulert, slik du foreslår.

Akkurat det tilfellet du har i eksempelet ditt tror jeg ikke bryter noen taushetsplikt, men her tror jeg grensene vil være små for å bryte den. Men jeg mener det er uprofesjonelt å videresende det som er intern kommunikasjon mellom deg og advokat uten omformulering, da det "du" skrev til advokaten fort kan brukes mot deg av motparten - du er "usikker", du tror motpart trenerer med vilje osv.

Jeg ville forhørt meg litt, kanskje med en annen advokat for å høre om dette er ok. Tillit er helt avgjørende i forholdet mellom advokat og klient.

Anonymkode: 17506...f13

Skrevet

Uprofesjonelt, men ikke brudd på taushetsplikt

Skrevet

Hvis en advokat ved flere anledninger gjør dette, og dessuten verken svarer klienten eller motparten tydelig på direkte spørsmål slik at prosessen trekker ut lenger enn nødvendig - kan man da motsette seg å betale full pris for tjenesten? Hvordan skal man i så fall gå frem? Med tanke på hvor dyrt advokattjenester er, er det frustrerende å oppleve å måtte betale for flere timer enn det som hadde vært nødvendig dersom jobben hadde blitt gjort grundig. 

HI

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

timer

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvis en advokat ved flere anledninger gjør dette, og dessuten verken svarer klienten eller motparten tydelig på direkte spørsmål slik at prosessen trekker ut lenger enn nødvendig - kan man da motsette seg å betale full pris for tjenesten? Hvordan skal man i så fall gå frem? Med tanke på hvor dyrt advokattjenester er, er det frustrerende å oppleve å måtte betale for flere timer enn det som hadde vært nødvendig dersom jobben hadde blitt gjort grundig. 

HI

Jeg vurderer dette som uprofesjonelt, men leppe brudd på taushetsplikt.

Ja, man kan motsette seg å betale i en slik situasjon. Du kan klage på samværet til Advokatforeningen, som da vil ta stilling til om det skal betales fullt salær eller ikke. Alt for mange advokater tar seg ALT for godt betalt. Ikke finn deg i det!

Hilsen advokat

Anonymkode: a1af9...acc

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg vurderer dette som uprofesjonelt, men leppe brudd på taushetsplikt.

Ja, man kan motsette seg å betale i en slik situasjon. Du kan klage på samværet til Advokatforeningen, som da vil ta stilling til om det skal betales fullt salær eller ikke. Alt for mange advokater tar seg ALT for godt betalt. Ikke finn deg i det!

Hilsen advokat

Neppe, ikke leppe. Og salær, ikke samvær. Autokorrekt på telefonen 😡

Skrevet

Du kan selvsagt klage på fakturaen, på lik linje som at du klager til håndverkeren dersom du er misfornøyd med hans tjeneste. Men du bør vel vurdere å bytte advokat i tillegg. Ikke noe særlig å fortsette samarbeidet etter at man har hatt en slik konflikt.

Anonymkode: 6a45b...9f6

Skrevet

Jeg er ikke advokat, men tillitsvalgt (på heltid). Jeg er svært nøye med å omformulere før jeg rettet spørsmål som i eksempelet videre. 

Skrevet

Ville ikke ha betalt for en tjeneste hvis dette var måten han gjorde jobben på.

Anonymkode: adc3b...85e

Skrevet

Tusen takk for svar. 

Samarbeidet avsluttes nå. Jeg vet at sluttfakturaen blir stor, og jeg føler overhodet ikke at kravet står til den jobben som har blitt gjort. Kommunikasjonen har vært dårlig, e-poster har blitt brukt som som svar til motparten med den forvitringen det har medført, motparten har ikke fått tilsendt alt av dokumentasjon etc. Koster det noe å klage til Advokatforeningen? Vet noen hva som skjer med kravet i mellomtiden? Må det betales, og så eventuelt tilbakebetales? Risikerer jeg å måtte betale mer enn kravet i utgangspunktet var?

HI

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for svar. 

Samarbeidet avsluttes nå. Jeg vet at sluttfakturaen blir stor, og jeg føler overhodet ikke at kravet står til den jobben som har blitt gjort. Kommunikasjonen har vært dårlig, e-poster har blitt brukt som som svar til motparten med den forvitringen det har medført, motparten har ikke fått tilsendt alt av dokumentasjon etc. Koster det noe å klage til Advokatforeningen? Vet noen hva som skjer med kravet i mellomtiden? Må det betales, og så eventuelt tilbakebetales? Risikerer jeg å måtte betale mer enn kravet i utgangspunktet var?

HI

Søk opp "klage på advokat" så kommer det opp en side til advokatforeningen med informasjon om hvordan du kan gå frem.

Anonymkode: 03421...450

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...