Gå til innhold

Ville dere regnet dette som lederefaring?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Administrasjonssjef et sted hvor det også er en faglig leder som regnes som den øverste sjefen? 

Må skaffe meg ledererfaring, og kan kanskje få den sånn stilling nå. litt "kjedelig" i forhold til hva jeg "egentlig" driver med, som er mer faglig orientert, men med tanke på fremtidige høyere lederstillinger er det kanskje et skritt på veien?

Anonymkode: a4bb4...5af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har tittelen administrasjonssjef og har ansvar for personale, så er man jo leder. De fleste ledere har en leder.

Anonymkode: d4f08...748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den er med personalansvar. Og jeg syns ikke ledelse i seg selv er kjedelig, men akkurat denne stillingen er jo kun administrasjonsledelsen (og personal), og det jeg sikter etter på lengre sikt er ledelse også med faglig og strategisk ansvar.

 

hi

Anonymkode: a4bb4...5af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den er med personalansvar. Og jeg syns ikke ledelse i seg selv er kjedelig, men akkurat denne stillingen er jo kun administrasjonsledelsen (og personal), og det jeg sikter etter på lengre sikt er ledelse også med faglig og strategisk ansvar.

 

hi

Anonymkode: a4bb4...5af

Da har du jo ledererfaring

Anonymkode: 7c5d1...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎15‎.‎09‎.‎2019 den 16.54, Anonym bruker skrev:

Administrasjonssjef et sted hvor det også er en faglig leder som regnes som den øverste sjefen? 

Må skaffe meg ledererfaring, og kan kanskje få den sånn stilling nå. litt "kjedelig" i forhold til hva jeg "egentlig" driver med, som er mer faglig orientert, men med tanke på fremtidige høyere lederstillinger er det kanskje et skritt på veien?

Anonymkode: a4bb4...5af

Det kommer helt an på arbeidsoppgavene og ansvarsområdene dine. Hva er de?

Anonymkode: 12969...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på. I akademia har man gjerne en dekan som er "toppsjef"på fakultetet, og en administrasjonssjef eller en fakultetdirektør som ligger like under og er leder for administrasjonen på faktuletet. 

Alle toppsjefer har jo også en sjef... Feks et styre - og en eier. Ledere er mye mer enn øverste leder.
Så ja, er du administrasjonssjef og leder folk og/eller penger, er du sjef, men ikke toppsjef.

Hilsen akademikeren.

Anonymkode: 85dcc...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎15‎.‎09‎.‎2019 den 17.27, Anonym bruker skrev:

Er du leder, så har du jo ledererfaring.

Anonymkode: 7c5d1...052

Ikke la deg lure.

Noen ganger har du ansatte som i praksis leder bedriften og gjennomfører medarbeidersamtaler, men som fremdeles har tittelen fra den gang da de startet i firmaet for 15 år siden.

Andre ganger har du ansatte som har fått tittelen sjef bak sin egentlige tittel, uten at de faktisk verken har lederansvar eller personalansvar. Lojalitet og innsats belønnes i en del bedrifter med en tittel som gir mer "status".

Dermed sier tittel i en del tilfeller dessverre lite. 

Anonymkode: 12969...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kommer an på. I akademia har man gjerne en dekan som er "toppsjef"på fakultetet, og en administrasjonssjef eller en fakultetdirektør som ligger like under og er leder for administrasjonen på faktuletet. 

Alle toppsjefer har jo også en sjef... Feks et styre - og en eier. Ledere er mye mer enn øverste leder.
Så ja, er du administrasjonssjef og leder folk og/eller penger, er du sjef, men ikke toppsjef.

Hilsen akademikeren.

Anonymkode: 85dcc...8a3

Ja, la oss si det er en jobb som administrasjonssjef på et institutt, og at søkeren har phd og sitter i en vitenskapelig stilling, men vil ut av akademia.

De har jo mye mindre autoritet enn instituttlederen. Instituttlederen er faglig sjef, og er «sjefen for det hele», mens administrasjonssjefen først og fremst administrerer og har personalansvar for administrasjonen. Ville det gitt leder-cred utenfor akademia å ha vært administrasjonssjef ved et vitenskapelig institutt? 

Anonymkode: a4bb4...5af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det vil jeg si. Hvorfor skulle det ikke det? 

(Mine erfaring ellers er at den mest fjerne tittelen er dekan. Folk utenfor akademia, aner ikke hva det er!)

Dette kan du skrive om i søknad; hva som er arbeidsfeltet og hva som er dine oppgaver og ansvar. I CV vil det da stå administrasjonssjef ved instituttet. 

Folk som ansetter lurer på: hva slags ansvar har du hatt - hvilket kontrollspenn? Penger, folk. Hvor mange årsverk, hvor stort budsjett? Hva har arbeidsfordelingen vært mellom deg og instituttlederen? Dette er jo forskjelling - avhengig av tradisjoner og størrelse. Noen institutter har jo førti-femti administrativt ansatte. Det er jo en mellomstor bedrift i norsk målestokk... lett å glemme.

Husk at administrative ansatte OGSÅ er fagfolk. Noen er økonomer, jurister, eller har annen type utdannelse. 
 
Hilsen instituttleder med et (relativt) langt liv utenfor akademia.

Anonymkode: 85dcc...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Det vil jeg si. Hvorfor skulle det ikke det? 

(Mine erfaring ellers er at den mest fjerne tittelen er dekan. Folk utenfor akademia, aner ikke hva det er!)

Dette kan du skrive om i søknad; hva som er arbeidsfeltet og hva som er dine oppgaver og ansvar. I CV vil det da stå administrasjonssjef ved instituttet. 

Folk som ansetter lurer på: hva slags ansvar har du hatt - hvilket kontrollspenn? Penger, folk. Hvor mange årsverk, hvor stort budsjett? Hva har arbeidsfordelingen vært mellom deg og instituttlederen? Dette er jo forskjelling - avhengig av tradisjoner og størrelse. Noen institutter har jo førti-femti administrativt ansatte. Det er jo en mellomstor bedrift i norsk målestokk... lett å glemme.

Husk at administrative ansatte OGSÅ er fagfolk. Noen er økonomer, jurister, eller har annen type utdannelse. 
 
Hilsen instituttleder med et (relativt) langt liv utenfor akademia.

Anonymkode: 85dcc...8a3

Takk for svar! 

Anonymkode: a4bb4...5af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ledererfaring, men det er ikke sikkert det er lurt av deg å fjerne deg fra faget hvis det er selve faget du brenner for. Du vil få erfaring med «faget» ledelse, men kan dette av lasset på ditt primære fag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det ledererfaring. Du har jo personalansvar. Selv om en del på DIB er opptatt av at du ikke må tro du er noe. 

Anonymkode: 61598...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...