Gå til innhold

Norsk eller utenlandsk navn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann og jeg venter en gutt, men har ennå ikke blitt enige om navnet hans. Spørsmålet er om vi skal gå for et etablert norsk navn eller et fra der vi er fra. Vi vil helst ha det siste, men vil heller ikke at han skal oppleve det som en byrde senere i livet. Vi har hørt mange skrekkhistorier om folk som har blitt nektet jobb basert på navnet sitt alene, og ville hatet om dette så kom til å hende med ham. Jeg ville satt pris på om noen som har vært i samme situasjon, kan fortelle meg hva de endte opp med å gjøre.

Anonymkode: 0ed42...4b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi valgte et skandinavisk navn som også er lett å uttale i min samboers land

Anonymkode: ef087...2de

Skrevet

Gi ham to navn. Et skandinavisk og et hjemmefra. Men pass på at begge navn kan brukes begge steder. Unngå navn som signalerer sterk religiøsitet. Slike navn gjør gjerne nordmenn mistroiske.

Jeg vil tro at problemet blir mindre i fremtiden, siden mangfoldet av navn blant barn i dag er langt større enn tidligere. Men jeg hadde ikke ønsket å gamble med det.

Anonymkode: b9b70...09c

Skrevet

John Henry eller Trond Steven. De er de fineste navnene jeg vet om. 

Anonymkode: aaf9a...f5b

Skrevet

Finnes det navn som høres vanlige ut på begge språk ville jeg valgt det. Da vi skulle velge navn til våre barn var det viktig at de skulle fungere godt både på norsk og på mannen sitt språk.

Anonymkode: 64f31...f4e

Skrevet

Jeg er norsk, min mann er engelsk. Vi gikk for Anthony.

For det første, jeg elsker det navnet! For det andre så fungerer det på både norsk og engelsk. Høres dog bedre ut på engelsk, men vi bor i England og kommer til å fortsette å bo der.

Anonymkode: d7ca7...60b

Skrevet

Finnes det navn som er like eller nesten like på begge språk? Hvis ikke ville jeg valgt et navn fra landet dere kommer fra, men unngått navn som er vanskelige å uttale eller vanskelige å stave på norsk.

Anonymkode: 60497...cdd

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Min mann og jeg venter en gutt, men har ennå ikke blitt enige om navnet hans. Spørsmålet er om vi skal gå for et etablert norsk navn eller et fra der vi er fra. Vi vil helst ha det siste, men vil heller ikke at han skal oppleve det som en byrde senere i livet. Vi har hørt mange skrekkhistorier om folk som har blitt nektet jobb basert på navnet sitt alene, og ville hatet om dette så kom til å hende med ham. Jeg ville satt pris på om noen som har vært i samme situasjon, kan fortelle meg hva de endte opp med å gjøre.

Jeg fikk ett navn fra min fars land da jeg ble født og da jeg var 7 så byttet mamma navn på meg og jeg fikk ett norsk navn. Glad for det i dag 

Anonymkode: ba3b6...8e3

Skrevet

Velg et navn som er litt internasjonalt, som kan brukes i begge land. 

Anonymkode: b8a97...e20

Skrevet

Lennon er nydelig ❤️

Anonymkode: aebb6...acc

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vil si ar det kommer an på hvor dere er fra. Jeg ville, selv om det kanskje er trist å måtte si det, ikke gitt barnet mitt et typisk muslimsk navn nå. Nå finnes det jo riktignok noen muligheter mellom ytterpunktene "Muhammad" og "Asbjørn". Hvis dere er fra et engelskspråklig land, er det mulig å finne navn som fungerer på begge språk (men ta hensyn til at norsk uttale kan avvike mye fra den engelske). 

Anonymkode: c9a66...d24

Skrevet

To av mine favorittnavn er Maria og Jacob, synes det er navn som er fine nesten uansett språk. Jeg liker ikke mitt eget navn som er veldig typisk norsk som Ragnhild for eksempel, synes ikke det er stygt på andre men trives ikke med mitt eget navn, kanskje fordi jeg ofte må uttale navnet mitt på engelsk, kollegaer har funnet et greit kallenavn på meg så jeg er fornøyd med det. 

Anonymkode: ddf51...ec7

Skrevet

Hva med internasjonale navn som Kristian, Alexander, Jacob, Georg osv?

Hva er et typisk navn fra deres hjemland da?

Anonymkode: b3a6d...9ad

Skrevet

Det blir jo veldig rart hvis dere velger et veldig norsk navn når ingen av dere er norske?! Jeg er ikke født i Norge og mannen min (nordmann) gikk for relativt internasjonale navn - det er vi veldig fornøyd med. Ville gått for et «nøytralt», tidløst navn som funker i ulike land.

Anonymkode: a5d6b...93d

Skrevet

Det er jo så mange forskjellige navn ute å går, veldig mange typisk utenlandske, så jeg kan ikke se at det skulle være noe problem å ha et navn der dere er fra. bare det er et navn som må er greit å uttale.

Anonymkode: 89cfc...935

Skrevet

Jeg kjenner en norsk mann med koreanske foreldre. Han har ett norsk og ett koreansk navn. Det norske bruker han her, det koreanske når han er der eller med den koreanske familien sin. Det ser ut til å fungere bra.

Anonymkode: b9b70...09c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...