Anonym bruker Skrevet 15. september 2019 #1 Skrevet 15. september 2019 Håper noen kan dele noen erfaringer! Jeg er en dame på 45 år som den siste tiden har fått noen plager og smerter jeg ikke vet hva skyldes. Jeg jobber som barnehagelærer og vært i jobb i over 20 år uten helseplager, bortsett fra et par runder med streptokokker og åreknuter. Anser at jeg har god helse, høy smerteterskel og høy terskel for å utebli fra jobb. I våres ble en av fingrene mine øm og stiv og i løpet av sommeren har det kommet en ekstra kul på midtleddet som er hovent og rødt. En bekjent som er lege synes den ser reumatisk ut. Siste måneden har jeg slitt med smerte og hevelser i begge knær. Setter jeg meg ned på jobb heller hjemme er jeg full av smerte og stivhet når jeg reiser meg opp. Siste par år har jeg følt med stadig oftere nedfor, tiltaksløs, lite energi og trekker meg tilbake sosialt. Kan grue meg til ny uke på jobb søndag men går ofte greit når jeg kommer igang mandag. Har lest endel om lavt stoffskifte siste dagene og synes mye stemmer her. Har alltid hatt lav hvilepuls, 44 ved siste måling i 2015 uten at jeg er trent i det hele tatt. Aldri vært plaget av det tidligere men nå er jeg ofte svimmel og glemsom. Har også hatt 4 ufrivillige aborter før jeg fikk barna mine, og i går leste jeg at lavt stoffskifte kan føre til abort. Mulig jeg leser meg «verre» men ønsker så gjerne svar på hva som feiler meg. Har legetime om 14 dager, men frykter så veldig å ikke bli tatt på alvor. Hva bør jeg be om annet enn test for lavt stoffskifte evt noe reumatisk? Noen råd? Anonymkode: c594b...895
Anonym bruker Skrevet 15. september 2019 #2 Skrevet 15. september 2019 Stoffskifte og kobber (siste kan gi stoffskifteproblemer, leddproblematikk, slitenhet, depresjon, infertiliet m.m.). Jernnivåer bør du vel sjekke. B12. D-vitamin. Regner med at legen også tar reumatiske prøver, som du også nevner. Ikke begynn med noe tilskudd før du har vært hos lege og tatt blodprøver. Hvis det viser seg å være noe reumatisk, søk i f.eks. pubmed etter effekten av gurkemeie på reumatiske problemer. Finnes etterhvert masse forskning på det. Husk da også at det er mye du kan gjøre med kostholdet ditt. Bra du tar det på alvor og får sjekket helsen din. Håper du finner ut av det snart. Anonymkode: a030c...b73
Anonym bruker Skrevet 15. september 2019 #3 Skrevet 15. september 2019 Jeg vet at lavt stoffskufte arter seg på mange forskjellige måter, men det er ikke det første jeg ville tenkt på her. Anonymkode: a31d8...d84
Anonym bruker Skrevet 15. september 2019 #4 Skrevet 15. september 2019 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg vet at lavt stoffskufte arter seg på mange forskjellige måter, men det er ikke det første jeg ville tenkt på her. Anonymkode: a31d8...d84 Kan hende jeg er helt på viddene, men kan ikke gå og vente på at det går over av seg selv. Hva ville du tenkt på? HI Anonymkode: c594b...895
Anonym bruker Skrevet 15. september 2019 #5 Skrevet 15. september 2019 55 minutter siden, Anonym bruker skrev: Stoffskifte og kobber (siste kan gi stoffskifteproblemer, leddproblematikk, slitenhet, depresjon, infertiliet m.m.). Jernnivåer bør du vel sjekke. B12. D-vitamin. Regner med at legen også tar reumatiske prøver, som du også nevner. Ikke begynn med noe tilskudd før du har vært hos lege og tatt blodprøver. Hvis det viser seg å være noe reumatisk, søk i f.eks. pubmed etter effekten av gurkemeie på reumatiske problemer. Finnes etterhvert masse forskning på det. Husk da også at det er mye du kan gjøre med kostholdet ditt. Bra du tar det på alvor og får sjekket helsen din. Håper du finner ut av det snart. Anonymkode: a030c...b73 Takk for fint og informativt svar! Jeg venter alltid på at vondter skal gå over av seg selv og har vel tenkte at det er alderen kombinert med to tette barn, full jobb har gjort meg sliten og usosial. Nå går jo ikke smertene i ledd over så tar en tur til legen. 2 år siden sist jeg kontaktet fastlegen min. Anonymkode: c594b...895
Anonym bruker Skrevet 15. september 2019 #6 Skrevet 15. september 2019 Har mye av det samme du beskriver. Vondt i finger-og tåledd over tid. Ofte veldig trøtt og sliten selvom jeg har sovet nok. Glemsom, problemer med å huske navnet på objekter. Er i full jobb og er småbarnsmor. Mannen føler han er sammen med en pensjonist....har sjekket stoffskifte og tatt leddgiktsprøve. Begge er heldigvis negative. Men begynner jo å lure på om det er jeg som bare er mer svakelig enn andre... lykke til hos lege! Kanskje sjekke ut Sjøgrens? Mange som har det! Anonymkode: a57f8...6c2
Anonym bruker Skrevet 15. september 2019 #7 Skrevet 15. september 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har mye av det samme du beskriver. Vondt i finger-og tåledd over tid. Ofte veldig trøtt og sliten selvom jeg har sovet nok. Glemsom, problemer med å huske navnet på objekter. Er i full jobb og er småbarnsmor. Mannen føler han er sammen med en pensjonist....har sjekket stoffskifte og tatt leddgiktsprøve. Begge er heldigvis negative. Men begynner jo å lure på om det er jeg som bare er mer svakelig enn andre... lykke til hos lege! Kanskje sjekke ut Sjøgrens? Mange som har det! Anonymkode: a57f8...6c2 Hmm, litt redd for å havne der jeg også, plaget men ingen svar. Selvfølgelig glad om ingenting er galt, men slitsomt å føle at alt er et ork. Særlig når man stort sett har tatt på seg oppgaver og verv og nå knapt orker leksetid med barna. Lest at flere som har følt de ikke blir tatt på alvor av fastlegen har gått til Balderklinikken, men det får jeg tenke på i neste omgang evt. Lykke til til deg også, håper du finner ut av det, evt lærer å leve med det. Anonymkode: c594b...895
Anonym bruker Skrevet 15. september 2019 #8 Skrevet 15. september 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hmm, litt redd for å havne der jeg også, plaget men ingen svar. Selvfølgelig glad om ingenting er galt, men slitsomt å føle at alt er et ork. Særlig når man stort sett har tatt på seg oppgaver og verv og nå knapt orker leksetid med barna. Lest at flere som har følt de ikke blir tatt på alvor av fastlegen har gått til Balderklinikken, men det får jeg tenke på i neste omgang evt. Lykke til til deg også, håper du finner ut av det, evt lærer å leve med det. Anonymkode: c594b...895 Finner ikke legene en annen grunn så vurder også flåttbårne infeksjoner. Men da bør du gå privat, f.eks. gjennom Lab1, Balderklinikken eller lignende. Anonymkode: a030c...b73
Anonym bruker Skrevet 15. september 2019 #9 Skrevet 15. september 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Finner ikke legene en annen grunn så vurder også flåttbårne infeksjoner. Men da bør du gå privat, f.eks. gjennom Lab1, Balderklinikken eller lignende. Anonymkode: a030c...b73 Takk for tips! Er jo innom tanken på at det er overgangsalderen også, men hadde i følge gynekologen min eggløsning i juni uten at jeg holder oversikt pga hormonspiral. HI Anonymkode: c594b...895
Anonym bruker Skrevet 15. september 2019 #10 Skrevet 15. september 2019 Spiser eller drikker du mye kunstig søtning? Hvis du gjør det kan du prøve å kutte det helt ut en måneds tid og se om du merker noen forskjell. Det er mye dette kan være, så det er nok lurt å ta en tur til legen. Hvis legen ikke finner noe kan du se om magnesiumprotokollen kan være noe for deg. Anonymkode: d3cfa...eef
Anonym bruker Skrevet 15. september 2019 #11 Skrevet 15. september 2019 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Spiser eller drikker du mye kunstig søtning? Hvis du gjør det kan du prøve å kutte det helt ut en måneds tid og se om du merker noen forskjell. Det er mye dette kan være, så det er nok lurt å ta en tur til legen. Hvis legen ikke finner noe kan du se om magnesiumprotokollen kan være noe for deg. Anonymkode: d3cfa...eef Jeg er jo en fan av Pepsi max og drikker det nesten daglig, men ikke store mengder. Skal prøve å kutte ut en stund. Må google magnesiumprot. aldri hørt om det. HI Anonymkode: c594b...895
Anonym bruker Skrevet 15. september 2019 #12 Skrevet 15. september 2019 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for tips! Er jo innom tanken på at det er overgangsalderen også, men hadde i følge gynekologen min eggløsning i juni uten at jeg holder oversikt pga hormonspiral. HI Anonymkode: c594b...895 Ev. overgangsalder kan i teorien forklare noen symptomer, men ikke leddplagene dine. Noen ganger kan man jo få flere ting på samme tid, at f.eks. begynnende overgangsalder og en diagnose dukker opp noenlunde samme tid. Men jeg ville ikke fokusert på overgangsalder hos legen, for da er det lett for at også leddproblemene og annet blir bagatellisert. Anonymkode: a030c...b73
Anonym bruker Skrevet 15. september 2019 #13 Skrevet 15. september 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ev. overgangsalder kan i teorien forklare noen symptomer, men ikke leddplagene dine. Noen ganger kan man jo få flere ting på samme tid, at f.eks. begynnende overgangsalder og en diagnose dukker opp noenlunde samme tid. Men jeg ville ikke fokusert på overgangsalder hos legen, for da er det lett for at også leddproblemene og annet blir bagatellisert. Anonymkode: a030c...b73 Høres lurt ut, har forstått at kvinneproblematikk kan bagatelliseres og undervurderes, så bringer ikke det på banen. Føler det er et par år igjen dit uansett. HI Anonymkode: c594b...895
Anonym bruker Skrevet 15. september 2019 #14 Skrevet 15. september 2019 Leddgikten min startet slik. Hilsen dame 44, den gang 41. Anonymkode: 31dee...b57
Anonym bruker Skrevet 15. september 2019 #15 Skrevet 15. september 2019 41 minutter siden, Anonym bruker skrev: Leddgikten min startet slik. Hilsen dame 44, den gang 41. Anonymkode: 31dee...b57 Aha, det var jo det første jeg tenkte - artorose, slitasjegikt da symptomene kan ligne. Hvilke ledd hadde du først problemer og ubehag med? Ble du tatt på alvor av legen og lever du greit med det nå? Takk for at du svarte! HI Anonymkode: c594b...895
Anonym bruker Skrevet 16. september 2019 #16 Skrevet 16. september 2019 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Aha, det var jo det første jeg tenkte - artorose, slitasjegikt da symptomene kan ligne. Hvilke ledd hadde du først problemer og ubehag med? Ble du tatt på alvor av legen og lever du greit med det nå? Takk for at du svarte! HI Anonymkode: c594b...895 Artrose og leddgikt er veldig ulike sykdommer. Leddgikter en autoimmun betennelsessykdom som rammer både ledd og indre organer. Fører til utmsttelsessymptomer og noen ganger lav feber. Betennelsen i ledd er hovedsakelig parallelle, set vil si at en ofte får betennelse i eks høyre og venstre kne samtidig. Artrose er langt mindre farlig og isoleres til det leddet som er rammet. Jeg ble tatt veldig på alvor, men hadde en eksplosiv debut med både kraftige utslag på revmaprøver og betennelser. Knærne og etter hvert albuene var så betente at de ikke kunne bøyes. Hadde det ikke vært for dagens moderne medisin hadde jeg nok vært rullestolbruker. Fra jeg gikk til lege første gang med knærne og til jeg var ferdig utredet på sykehuset tok det tre måneder. Har bare møtt flotte omtenksomme leger og sykepleiere på min vei. Ikke bekymre deg for å ikke bli tatt på alvor. Anonymkode: 31dee...b57
Anonym bruker Skrevet 16. september 2019 #17 Skrevet 16. september 2019 Oi, det glemte jeg. Jeg hadde også betennelse i alle fingerleddene på begge hendene. Det hadde jeg imidlertid ikke lagt merke til selv, ultralyden som viste det. Anonymkode: 31dee...b57
Anonym bruker Skrevet 16. september 2019 #18 Skrevet 16. september 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Artrose og leddgikt er veldig ulike sykdommer. Leddgikter en autoimmun betennelsessykdom som rammer både ledd og indre organer. Fører til utmsttelsessymptomer og noen ganger lav feber. Betennelsen i ledd er hovedsakelig parallelle, set vil si at en ofte får betennelse i eks høyre og venstre kne samtidig. Artrose er langt mindre farlig og isoleres til det leddet som er rammet. Jeg ble tatt veldig på alvor, men hadde en eksplosiv debut med både kraftige utslag på revmaprøver og betennelser. Knærne og etter hvert albuene var så betente at de ikke kunne bøyes. Hadde det ikke vært for dagens moderne medisin hadde jeg nok vært rullestolbruker. Fra jeg gikk til lege første gang med knærne og til jeg var ferdig utredet på sykehuset tok det tre måneder. Har bare møtt flotte omtenksomme leger og sykepleiere på min vei. Ikke bekymre deg for å ikke bli tatt på alvor. Anonymkode: 31dee...b57 Oj sann, du fikk det jo virkelig brått og hardt, nå følte jeg meg litt «klagete» som bare har hevelse i 1 lillefinger og begge knærne. Vondt i ryggen idag men mulig fordi jeg går galt for å avlaste de vonde knærne. Så flott at du har fått rask og god hjelp, det har du fortjent. Håper jeg kan holde meg i jobb uten problemer i 8 dager til! HI Anonymkode: c594b...895
Anonym bruker Skrevet 16. september 2019 #19 Skrevet 16. september 2019 17 timer siden, Anonym bruker skrev: Hmm, litt redd for å havne der jeg også, plaget men ingen svar. Selvfølgelig glad om ingenting er galt, men slitsomt å føle at alt er et ork. Særlig når man stort sett har tatt på seg oppgaver og verv og nå knapt orker leksetid med barna. Lest at flere som har følt de ikke blir tatt på alvor av fastlegen har gått til Balderklinikken, men det får jeg tenke på i neste omgang evt. Lykke til til deg også, håper du finner ut av det, evt lærer å leve med det. Anonymkode: c594b...895 Trener du? Hvordan er kostholdet? Tar du vitaminer? Anonymkode: daba2...42a
Anonym bruker Skrevet 16. september 2019 #20 Skrevet 16. september 2019 Jeg synes også dette kan minne om revmatoid artritt. Bra å få det sjekket. Anonymkode: 0a4a5...c8e
Anonym bruker Skrevet 16. september 2019 #21 Skrevet 16. september 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Trener du? Hvordan er kostholdet? Tar du vitaminer? Anonymkode: daba2...42a Nei, tar ingen vitaminer eller tilskudd fast, inninellom en sånn multivitamin men usikker på hvilken jeg skal satse på. Pga at jeg hadde smerter i kne og hofte på ene siden ved belastning over daglig aktivitet og gåturer har jeg ikke trent mye siste årene nei, der har jeg litt å gå på. Burde nok svømt og trent styrke. Når jeg måtte gi opp lagidrett pga vondter falt treningsgleden vekk. Veier ca 10-15 kilo for mye som jeg vet jeg burde kvittet meg med. Kostholdet svinger fra bra til middels, glad i frukt og grønt, fiskemengden burde opp og i travel hverdag blir det enkle løsninger innimellom. Litt for mye godis og snacks i perioder. HI Anonymkode: c594b...895
Anonym bruker Skrevet 16. september 2019 #22 Skrevet 16. september 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Trener du? Hvordan er kostholdet? Tar du vitaminer? Anonymkode: daba2...42a Er det forresten noe spesielt kosthold som anbefales? Blir forvirret av alle varianter så har en blanding av alt. HI Anonymkode: c594b...895
Anonym bruker Skrevet 16. september 2019 #23 Skrevet 16. september 2019 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Oi, det glemte jeg. Jeg hadde også betennelse i alle fingerleddene på begge hendene. Det hadde jeg imidlertid ikke lagt merke til selv, ultralyden som viste det. Anonymkode: 31dee...b57 Så du hadde ingen synlige hevelser eller smerter tross betennelse? I etterkant er det tegn du «gikk glipp av»? HI Anonymkode: c594b...895
Anonym bruker Skrevet 16. september 2019 #24 Skrevet 16. september 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Så du hadde ingen synlige hevelser eller smerter tross betennelse? I etterkant er det tegn du «gikk glipp av»? HI Anonymkode: c594b...895 Jo, men jeg la ikke merke til hevelsene før legen kommenterte det. Anonymkode: 31dee...b57
Anonym bruker Skrevet 16. september 2019 #25 Skrevet 16. september 2019 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei, tar ingen vitaminer eller tilskudd fast, inninellom en sånn multivitamin men usikker på hvilken jeg skal satse på. Pga at jeg hadde smerter i kne og hofte på ene siden ved belastning over daglig aktivitet og gåturer har jeg ikke trent mye siste årene nei, der har jeg litt å gå på. Burde nok svømt og trent styrke. Når jeg måtte gi opp lagidrett pga vondter falt treningsgleden vekk. Veier ca 10-15 kilo for mye som jeg vet jeg burde kvittet meg med. Kostholdet svinger fra bra til middels, glad i frukt og grønt, fiskemengden burde opp og i travel hverdag blir det enkle løsninger innimellom. Litt for mye godis og snacks i perioder. HI Anonymkode: c594b...895 Du vet kosthold er roten til mye som skjer i kroppen. Samme med trening. Har du sett det programmet frisk uten medisiner. Synes alle burde se den. Du som er mer opptatt av å se ting Ann burde i hvertfall forsøke å endre kosten, og ikke minst hvilken effekt 30 minutter gåtur hver/annenhver dag har får en effekt på dette. Tenker før du dytter inn deg alt mulig rart. Jeg starter dagen med havregrøt. Veldig bra på alle måter. Drikker mye vann i løpet av dagen. Om jeg får søtsug så tygger jeg faktisk C-vitamin. Hehe de er søte og de slukker søtsuget. Det kan du ikke få for mye av. Da er det i såfall STORE mengder. Også etter dette spiser jeg knekkebrød med en smoothie ved siden av. En god lunsj etter dette, med salat og noe grønt. Så middag. Gjerne fisk. Også en god kveldsmat. Yoghurt blandet med korn. Det er også litt søtt. Ikke noe innimellom, også en dag i uken om jeg vil så spiser jeg Noe salt. Men da ikke på de dagene jeg har sug. Da gir jeg på en måte etter. Hehe. Jeg kuttet sukker fordi jeg får så ekstrem angst. Anonymkode: daba2...42a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå