Gå til innhold

Isak, Martin, Emilian eller Chrisander?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Martin: fint og tøft. 

Isak: kult, lite brukt her 

Emilan: kjenner en herlig gutt som heter det, foreldrene er i 40 årene å jobber som lærer og sykepleier

Chrisander: liker ikke. 

Anonymkode: d2d84...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Emilian og Chrisander er bare tullenavn. Velg dem hvis du vil signalisere at moren droppet ut fra ungdomsskolen og fikk barn som 15-åring.

Anonymkode: 8f2bc...68f

Hjelpes! Jeg underviser og har truffet mange barn, men aldri en Emilian som passer med dine fordommer. Til gjengjeld kjenner jeg flere som heter Isak som har "ung mor uten utdannelse". 

Se i øynene er du er fordomsfull. Smak styres av mange ting, og de fleste mennesker du treffer vil ikke passe inn i de fordommer du har om navn.

Ta navnet Arne. Stødig og norsk, sant? Men det er også navnet på en kriminell og på en som forlot to små barn og en gravid kone, og på en uteligger her i byen. Og det er bare de tre jeg vet om. Men det betyr jo ikke at alle med det navnet er slike typer, eller at man ødelegger sitt barns fremtid ved å velge det navnet. 

Anonymkode: a7947...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2019 den 23.40, Anonym bruker skrev:

Arne og Isak er tradisjonsrike, veletablerte navn på norsk, og det er helt naturlig at ulike folk kan ha disse navnene. Ingen av disse navnene er mine favoritter, men man kan man ikke argumentere for at navnene er belastende. Et kriterium for at et navn kan være belastende er at det er et nytt motenavn uten en slik historie som Arne og Isak har.

Chrisander og Emilian er bare historieløse motenavn, og man kan derfor knytte noen antagelser til som bruker dem som man ikke generelt kan knytte til personer som gir barna navnene Arne og Isak. De er nykonstruerte tullenavn som blafret opp som paddehatter i en kort periode, og som allerede nå er mye latterliggjort og sett på som belastende av mange nettopp fordi de står som symboler på denne typen tullenavn. Bare se på alle de hundrevis av trådene med negative kommentarer om disse navnene (og noen tilsvarende navn) over en tiårsperiode i dette og andre fora.

Anonymkode: 8f2bc...68f

Om du forsøker å diskutere saklig foreslår jeg at du dropper betegnelsen tullenavn. 

Anonymkode: a7947...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.9.2019 den 13.01, Anonym bruker skrev:

Jeg kjenner en Chrisander. Moren hans var 37 da hun fikk ham, har doktorgrad og jobber som forsker/foreleser på universitet. Smak og behag har ikke nødvendigvis noe med intelligens å gjøre. 

Anonymkode: 48521...539

Tøysete likevel. En merkelig konstruksjon. Når broren kommer skal han vel hete Alexstopher, da.

Anonymkode: 8d22e...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.9.2019 den 2.40, Anonym bruker skrev:

Tøysete likevel. En merkelig konstruksjon. Når broren kommer skal han vel hete Alexstopher, da.

Anonymkode: 8d22e...5de

Tenk å hete Martinius.

Anonymkode: 781c8...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tenk å hete Martinius.

Anonymkode: 781c8...15f

Forskjellen er vel at Martinus har lang historie i Norge, mens Chrisander er et latterlig navn som noen disket opp på fylla

Anonymkode: 02176...c35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Forskjellen er vel at Martinus har lang historie i Norge, mens Chrisander er et latterlig navn som noen disket opp på fylla

Anonymkode: 02176...c35

👀

Anonymkode: 781c8...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, de navnene som her blir kalt tullenavn er jo ikke navn noen har diktet opp, det er navn som er importert fra andre land, sånn som ekstremt mange navn er. Så kan jeg jo forstå assosiasjonene og innrømme at jeg selv har fordommer mot disse navnene, men jeg har selvinnsikt nok til å innrømme at mine fordommer ikke nødvendigvis er virkeligheten. Når det er sagt ville jeg styrt unna Chrisander. Emilian synes jeg faktisk klinger ganske fint. Martin og Isak er fine, men kjedelige. 

Anonymkode: 1b124...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...