Gå til innhold

Politi.. våpen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det sånn at norsk politi ikke bærer våpen?. Er vi de eneste landet som ikke gjør det? Regner med at våre naboland gjør det?.

Anonymkode: 8e44f...49b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo en god ting. De har våpen tilgjengelig hvis de trenger det, men det er ingen grunn til å bære dem. 

Anonymkode: 33007...628

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det sånn at norsk politi ikke bærer våpen?. Er vi de eneste landet som ikke gjør det? Regner med at våre naboland gjør det?.

Ja, norsk politi bærer ikke våpen til vanlig. men de har våpen i bilene . Ja, våre naboland bærer våpen.

Anonymkode: c2aa6...71c

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo en god ting. De har våpen tilgjengelig hvis de trenger det, men det er ingen grunn til å bære dem. 

Utrolig naiv holdning. Om det oppstår en situasjon hvor det står om sekunder så vil jeg heller ha en bevæpnet politimann enn en uten gitt. 22 juli var et glimrende eksempel på manglende bevæpning.

Anonymkode: 10c34...11a

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Utrolig naiv holdning. Om det oppstår en situasjon hvor det står om sekunder så vil jeg heller ha en bevæpnet politimann enn en uten gitt. 22 juli var et glimrende eksempel på manglende bevæpning.

Det var mange ting som gikk galt den dagen

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, er det virkelig i en god ting? I akutt kritisk situasjoner, så må de løpe til bilen og hente våpen - jeg må innrømme at hvis det var hos meg dette skjedde, så hadde jeg foretrukket at de slapp å gjøre dette. Jeg har også tiltro til at politiet her i landet ikke går bananas og skyter alt de kommer over hvis de får lov til å gå med våpen.

Anonymkode: b7892...936

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det var jo ikke politi til stede, så det var ikke manglende bevæpning som var hovedproblemet. 

Anonymkode: 3a6e2...4a0

Skrevet

Enkelte oppdrag er det fornuftig at politiet er bevæpnet. Men i det store hele er jeg glad vi ikke har fast bevæpning på politiet. De er flinke folk som greier å løse det meste uten å bruke skytevåpen. I tillegg er vi et veldig fredelig samfunn. (Set med internasjonale øyne). La oss være stolt av det i stedet for å lenges etter å ha det like brutalt som andre.

Og en ting til. Hvis f eks en innbrudstyv vet at han kan forvente å bli møtt med skytevåpen, så er det større sjanse for at han også bevæpner seg, og da er det mer sansynlig at situasjonen utvikler seg i uhyggelig retning. Det er ikke automatisk slik at vi alle er mer sikre om politiet bærer våpen. 

Anonymkode: 3a6e2...4a0

Skrevet

Her i kardemomme by trenger man ikke våpen... 🙈

Anonymkode: cf5f0...759

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke et glimrende eksempel, nei. Det er et helt dust eksempel. De var jo bevæpnet da de gikk i land på Utøya. 

Dessuten, se på andre land hvor politiet skyter for hver minste ting. Er ikke gøy. 

De trenger ikke våpen for å gjøre jobben sin

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Her i kardemomme by trenger man ikke våpen... 🙈

Anonymkode: cf5f0...759

Du har havnet i feil tråd. Du diskuterer, "politiet trenger aldri batonger eller andre former for våpen", her diskuterer vi, "trenger politiet gå med gønner på seg til en hver tid?".

Problemet med slike tråder er at alt for ofte så kommer personangrep, påstander om hat mot politi, og diverse irrasjonelle påstander.

Det er riktig at det er raskere å trekke et skytevåpen du allerede har på deg enn det er å gå ut i bilen og hente et innlåst våpen. Hvor mye raskere? Politiet parkerer aldri langt unna. Så det er ikke snakk om at politiet må ta en kvarters spasertur for å komme ut i bilen og hente tjenestevåpenet. Det er heller ikke snakk om å forlate situasjonen, gå og hente tjenestevåpen, og så komme tilbake. Det er alltid en betjent igjen i situasjonen hvis tjenestevåpen må hentes.
Hvis politiet tilkalles til en situasjon der skytevåpen sannsynligvis vil være påkrevd så tar politiet med seg tjenestevåpenet fra bilen alt til å begynne med. Det skal en meget spesiell situasjon til for at politi skal trenge skytevåpen helt ut av det blå, uforutsett og på et øyeblunk.

Mine irrasjonelle følelser styrer ikke min fornuft. Helst skulle jeg gått med skytevåpen på meg til en hver tid. Men enda heller ikke. For det første ville jeg i så fall sannsynligvis brukt skytevåpen når det ikke trengtes, derfor er jeg glad vi ikke har et slikt samfunn. For det andre ønsker jeg ikke et samfunn der folk går rundt med skytevåpen på seg til en hver tid, redde for hverandre.

Heller enn at politi går med skytevåpen på seg til en hver tid vil jeg at de forebygger kriminalitet i så pass stor grad at det aldri oppstår situasjoner der liv kunne vært reddet, hadde politiet gått rundt bevæpnet til en hver tid.

Jeg vil heller at politiet forebygger flere breiviker enn at det oppstår noe alternativ.

Anonymkode: 9e7d0...a7c

Skrevet

Synes bare det er rart at Sverige har det og ikke vi 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvorfor det?

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er rart at to forskjellige land har to forskjellige kulturer. Det er veldig rart det du.

Svenskene synes for øvrig også at det er rart. Derfor ønsker de en begrensing på bevæpningen av politiet deres.

https://www.norran.se/nyheter/polisforskaren-gor-om-regelverket-for-vapen/

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan er 22. juli et glimrende eksempel? Bevæpnet politi hadde ikke hindret bombeattentatet. Delta-troppene som gikk i land på Utøya var bevæpnet. Mye annet kunne vært gjort annerledes den dagen, men akkurat politibevæpningen var nok ikke blant problemene. 

Anonymkode: 933bc...8cd

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er rart at to forskjellige land har to forskjellige kulturer. Det er veldig rart det du.

Svenskene synes for øvrig også at det er rart. Derfor ønsker de en begrensing på bevæpningen av politiet deres.

https://www.norran.se/nyheter/polisforskaren-gor-om-regelverket-for-vapen/

Slutter aldri å lure på hva folk får ut av å sitte på et anonymforum og svare spydig. Hva er poenget?

Anonymkode: 933bc...8cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...