Dette er min mening: Skrevet 14. september 2019 #1 Skrevet 14. september 2019 (endret) Jeg har en liten drøm om å ha fosterbarn, fordi jeg vet jeg kan elske noen andres barn som om det skulle vært mitt eget. Men jeg lurte på hvor mye man får betalt pr år for å ha et fosterbarn? Det krever jo ofte litt ekstra, slik at man må jobbe mindre. Noen som vet? Endret 14. september 2019 av Dette er min mening:
Anonym bruker Skrevet 14. september 2019 #2 Skrevet 14. september 2019 Aner ikke hvor mye man får betalt. Det er vel veldig forskjellig fra sak til sak. Noen må frikjøpes helt fra jobb, andre kan jobbe fullt. Men uansett tenker jeg at du kanskje ikke bør bli fostemor. Det er så mye annet som bør tenkes igjennom enn pengene. Anonymkode: 0c1ce...ed6
Anonym bruker Skrevet 14. september 2019 #3 Skrevet 14. september 2019 Det vanlige er at man frikjøpes fra jobb for en periode, som oftest et år. Lenger om barnet behøver det. Da får man kompensert den lønnene man vanligvis har, med mindre den er uvanlig høy. Opp til rundt 500,000 bruker å gå greit, deretter er det en vurderingssak i det enkelte tilfelle. Når man er tilbake i jobb, får man utgiftsdekning og en viss arbeidskompensasjon etter faste satser. Samlet ligger det på 15-16,000 i måneden, hvorav ca halvparten er skattbart. Anonymkode: 9b7a0...1d3
Anonym bruker Skrevet 14. september 2019 #4 Skrevet 14. september 2019 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Aner ikke hvor mye man får betalt. Det er vel veldig forskjellig fra sak til sak. Noen må frikjøpes helt fra jobb, andre kan jobbe fullt. Men uansett tenker jeg at du kanskje ikke bør bli fostemor. Det er så mye annet som bør tenkes igjennom enn pengene. Anonymkode: 0c1ce...ed6 Klart man må tenke på pengene og? Det gjør en jo gjerne uansett om en bærer frem et barn eller blir fosterforeldre. Så klart hvis eneste motivet er pengene er det feil, men en blir ikke rik av å ta til seg fosterbarn. økonomi er selvfølgelig viktig. Til Hi, ville sjekket med bufdir. Anonymkode: 9e8d5...0a0
Anonym bruker Skrevet 14. september 2019 #5 Skrevet 14. september 2019 Som en over her skriver så kan man bli frikjøpt fra egen jobb i en periode. Det er opp til 6G i lønn. Vårt fosterbarn var baby når hen kom til oss, og da var mannen min hjemme i permisjon i ca et år til barnet var gammelt nok til å starte i barnehage. Det vi får i mnd nå er ca 5500 skattefritt som skal dekke utgifter til barnet. I tillegg får vi fett over 7000 i mnd som vi skatter av. Jeg tenker at ingen med vettet i behold går inn i dette fordi det er penger å tjene på det. Det er verdt det på mange andre måter, men penger kan ikke være motivasjonen, da tror jeg man hår tom etter veldig kort tid.... Anonymkode: 4e714...36e
Anonym bruker Skrevet 14. september 2019 #6 Skrevet 14. september 2019 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Aner ikke hvor mye man får betalt. Det er vel veldig forskjellig fra sak til sak. Noen må frikjøpes helt fra jobb, andre kan jobbe fullt. Men uansett tenker jeg at du kanskje ikke bør bli fostemor. Det er så mye annet som bør tenkes igjennom enn pengene. Anonymkode: 0c1ce...ed6 Jeg syns derimot at det er veldig lurt å aller først sjekke om det er økonomisk gjennomførbart før man setter i gang prosessen. Anonymkode: d6712...1ad
Anonym bruker Skrevet 14. september 2019 #7 Skrevet 14. september 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Aner ikke hvor mye man får betalt. Det er vel veldig forskjellig fra sak til sak. Noen må frikjøpes helt fra jobb, andre kan jobbe fullt. Men uansett tenker jeg at du kanskje ikke bør bli fostemor. Det er så mye annet som bør tenkes igjennom enn pengene. Anonymkode: 0c1ce...ed6 Hvorfor sier du det!? At hun ikke bør bli fostermor!? Det er et kjempebehov for fosterforeldre, og du kjenner ikke HI. Hvis motivasjonen er betingelsesløs kjærlighet og engasjement for barn som trenger omsorg, er den økonomiske biten viktig for å se på om det er gjennomførbart å bli fosterforeldre. HI, meld deg som interessert! Så får du realistisk og oversiktlig informasjon om prosessen! Anonymkode: 16a5c...f51
Anonym bruker Skrevet 14. september 2019 #8 Skrevet 14. september 2019 Tusen takk for svar, alle. Motivasjonen er selvfølgelig ikke penger, men det er viktig å se på alle faktorer. Jeg skal melde meg som interessert for mer informasjon. Anonymkode: ecd35...394
Dette er min mening: Skrevet 14. september 2019 Forfatter #9 Skrevet 14. september 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Tusen takk for svar, alle. Motivasjonen er selvfølgelig ikke penger, men det er viktig å se på alle faktorer. Jeg skal melde meg som interessert for mer informasjon. Anonymkode: ecd35...394 Det var meg, HI.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2019 #10 Skrevet 14. september 2019 Hvor gammel er du? Anonymkode: 5faab...43f
Anonym bruker Skrevet 14. september 2019 #11 Skrevet 14. september 2019 Du begynner med å melde deg på et pride-kurs. Der lærer du mye om hva det krever å ta imot og ivareta et fosterbarn. Hva man får for å være fosterhjem er litt ulikt. Lønn eller godtgjøring er en sum du skatter av. Den er ulik basert på om du kan jobbe ved siden av blant annet. Utgiftsdekning får man en månedlig sum basert på barnets alder. Det er en fast sum som skal dekke alle utgifter, som mat, klær, strøm, transport, ferie, fritid osv. Det er også forskjell på å ha oppdrag gjennom bufetat/kommunalt barnevern, og gjennom private. Å være familiehjem eller forsterket fosterhjem er fulltidsjobben til en av de voksne i familien, da er lønnen omtrent som en gjennomsnitts norsk månedslønn, pluss utgiftsdekning. Anonymkode: 76ad8...acc
Anonym bruker Skrevet 14. september 2019 #12 Skrevet 14. september 2019 https://www.bufdir.no/Fosterhjem/betaling/?gclid=Cj0KCQjwn_LrBRD4ARIsAFEQFKsauzxVfP8Y0szag3v3Xm2HyUWfZHMgU_XtH1_W332H9dai7I92GX0aAlXOEALw_wcB Her er informasjon fra bufdir😊 Anonymkode: 76ad8...acc
Toneelise Skrevet 14. september 2019 #13 Skrevet 14. september 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Som en over her skriver så kan man bli frikjøpt fra egen jobb i en periode. Det er opp til 6G i lønn. Vårt fosterbarn var baby når hen kom til oss, og da var mannen min hjemme i permisjon i ca et år til barnet var gammelt nok til å starte i barnehage. Det vi får i mnd nå er ca 5500 skattefritt som skal dekke utgifter til barnet. I tillegg får vi fett over 7000 i mnd som vi skatter av. Jeg tenker at ingen med vettet i behold går inn i dette fordi det er penger å tjene på det. Det er verdt det på mange andre måter, men penger kan ikke være motivasjonen, da tror jeg man hår tom etter veldig kort tid.... Anonymkode: 4e714...36e Kjenner noen som har 11 årige tvillinger. De får 85000 for måneden så jo det er penger å hente..
Anonym bruker Skrevet 14. september 2019 #14 Skrevet 14. september 2019 2 minutter siden, Toneelise skrev: Kjenner noen som har 11 årige tvillinger. De får 85000 for måneden så jo det er penger å hente.. Da er de nok frikjøpt begge voksne. Anonymkode: d6712...1ad
Anonym bruker Skrevet 14. september 2019 #15 Skrevet 14. september 2019 16 minutter siden, Toneelise skrev: Kjenner noen som har 11 årige tvillinger. De får 85000 for måneden så jo det er penger å hente.. Da er det jo et eller annet som gjør at begge er frikjøpt. Jeg tjener over 600 000 og det samme gjør mannen, vi ville også fått mye ut om vi skulle hatt kompensasjon. Det er enkel matematikk. Anonymkode: 36802...b52
Anonym bruker Skrevet 14. september 2019 #16 Skrevet 14. september 2019 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da er de nok frikjøpt begge voksne. Anonymkode: d6712...1ad Og da er det god en god del mer jobb med en enn med andre 11 åringer, for at begge blir frikjøpt for skoleunger er ikke vanlig Anonymkode: de850...5a8
Anonym bruker Skrevet 14. september 2019 #17 Skrevet 14. september 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Og da er det god en god del mer jobb med en enn med andre 11 åringer, for at begge blir frikjøpt for skoleunger er ikke vanlig Anonymkode: de850...5a8 *Og da er det en god del mer jobb med de enn med.......* Anonymkode: de850...5a8
Anonym bruker Skrevet 14. september 2019 #18 Skrevet 14. september 2019 Hvis det er ok, så stiller jeg enda et spørsmål i sammenhengen: Hva er «kravene» for å bli vurdert og godkjent som fosterforeldre? Har forstått at det er svært strenge kriterier for god fysisk og psykisk helse, for økonomi, er stabilt hjem, plass osv. Med rette! Hvor disse grensene går er likevel uklare. Min mann bar deprimert i en lengre periode for fem år siden. Dette er selvsagt journalført. Vil det eliminere oss som potensielle fosterforeldre i fremtiden? Han reiser en del i jobb. Er vi da et ustabilt hjem uten to voksne? Jeg er lærer og følger skoleruten, perfekt i forhold til egne barn, iallfall. Anonymkode: 4233b...677
Anonym bruker Skrevet 14. september 2019 #19 Skrevet 14. september 2019 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Aner ikke hvor mye man får betalt. Det er vel veldig forskjellig fra sak til sak. Noen må frikjøpes helt fra jobb, andre kan jobbe fullt. Men uansett tenker jeg at du kanskje ikke bør bli fostemor. Det er så mye annet som bør tenkes igjennom enn pengene. Anonymkode: 0c1ce...ed6 Jeg tenker motsatt: Personer som ikke tenker over de økonomiske aspektene ved å være fosterforeldre, bør ikke bli det. Ikke fordi penger skal være motivasjonen, men fordi det er en del av grunnleggende omsorg å kunne tilby et økonomisk stabilt hjem. Anonymkode: 48906...94c
Anonym bruker Skrevet 15. september 2019 #20 Skrevet 15. september 2019 Vi er fosterhjem. Jeg er 100% frikjøpt og får max, dvs 49000 pr mnd brutto. I tillegg får du 5500 avhenger litt av barnets alder i utgiftsgodtgjørelse. Dette er skattefritt. Om du jobber så får du en arbeidsgodtgjørelse på rundt 8-10000. Skattepliktig. Andre faktorer som er verdt å ta i betraktning er besøk av tilsynsfører og barnevernet 8 ganger i året, oppfølging av samvær for foreldre, fylkesnemdsaker, kurs som bv ønsker at du tar, oppfølging av traumatisert barn, ansvarsgruppemøter skole/barnehage. Barn kan få store vansker i oppveksten pga store vansker tidlig i oppveksten. Anonymkode: 35d41...128
Anonym bruker Skrevet 15. september 2019 #21 Skrevet 15. september 2019 Vi er fosterforeldre, fikk dekket lønn pluss utgiftsdekning når jeg var hjemme, etter det fikk vi arbeidsgodtgjøting pluss utgiftsdekning. Utbetalt ca 12000 per mnd. Depresjon er ikke en dealbreaker hvis det er en stund siden og ting er bearbeidet. Legen fyller ut erklæring. Samme ned tidligere traumer, er det bearbeidet kan det være en styrke. Vi syntes det er en fantastisk måte å få barn på, vi ville aldri vært foruten fosterbarnet vårt selv om det har vært tøffe tak innimellom. Flott at dere vurderer det, det er et stort behov. Anonymkode: e5f5a...0f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå