Gå til innhold

Reunion etter u.skole og psykiske vansker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da var det tid for reunion igjen (20 år) og jeg klarer ikke bestemme meg om jeg skal dra dit eller ei. Jeg ser at de som skal er enten de som den gangen var populære eller noen få av de som ikke var populære,men som tydeligvis har kommet langt (utifra bilder og status på arbeid etc på fb 😄). Så har du meg. Jeg ble ikke mobbet eller noe slikt, men snakket ikke med så mange på ungdomsskolen. Jeg har ikke kommet så langt i livet. Jeg har blitt stoppet av psykiske vansker. Jeg ønsker egentlig at det skal være en ærlig sak, at psyken kan komme i veien for ting. Jeg vil ikke bidra til at psykiske problemer er tabu. Men er jeg klar for å blottlegge meg selv slik? Jeg mener, ved spm om hva jeg driver med så er jo sannheten at jeg er en fulltids psykiatripasient 😉 

Ville dere dratt eller ei? Når dere vet at dere er ca den eneste uten høyskole og arbeid. Jeg er så usikker.... 

Anonymkode: e939f...097

Videoannonse
Annonse
Skrevet

helt ærlig?

Hvis du er klar for å blottlegge deg om hva du har brukt de siste 20 årene til, så dra :) Reunion handler jo nettopp om å snakke sammen, fortelle hva man har drevet med siden ungdomsskolen, hva man jobber med, familie, utdannelse osv. Det handler ikke nødvendigvis om status og hvor "langt" man har kommet, men poenget er jo og snakke om hva man har gjort og hva man gjør i dag!

Jeg synes absolutt du skal gå hvis du er klar for å snakke om livet og hverdagen din. Hvis du tror du bare blir sittende i et hjørne alene kan det derimot bli en trist affære. Og du bør være forberedt på at ikke alle har lyst å snakke om sykdom og "fordærvelse" på en festdag :) 

Anonymkode: 7145f...6a3

Skrevet

Jeg ville dratt, men jeg ville ikke fortalt mye detaljer om egen helse. Ville ikke skjult noe, men bare vært veldig selektiv med hva jeg fortalte og hvem jeg ev. fortalte hva til.

Jeg tror jeg ville sagt noe slikt som at livet ditt ikke ble helt slik du trodde det skulle bli, at du har slitt med mye sykdom og at det gjør at du ikke har fått tatt mer utdannelse og nå heller ikke jobber, men at du går i behandling for å forhåpentligvis bli bedre igjen.

Spør noen om noe mer, da kan du la være å si så mye mer, bare si at "det er en historie for en annen situasjon, ikke for oss her når vi skal ha det kjekt og more oss" - og så bytter du heller tema.

Anonymkode: 8d01b...e08

Skrevet

Jeg hadde ikke dratt.

Er ufør selv, ikke psykisk diagnose, men jeg ser ingen grunn til å "utlevere meg" til folk jeg ikke lenger har noe med å gjøre.

Anonymkode: 9b3dc...69c

Skrevet

Jeg hadde ikke dratt.

Jeg har greid meg ganske bra, har en ok jobb osv. Men jeg har jo ingen kontakt med folk fra ungdomsskoletiden i det hele tatt. Og det er det jo en grunn til! Så jeg føler ikke noe behov for å dra på noe slikt og sammenligne liv og måtte svare på masse spørsmål. Vi var kun sammen på ungdomsskolen fordi vi måtte. Nå må vi ikke lengre. Om du ikke har lyst så drar du ikke. Du er ikke forpliktet til å dra og legge livet ditt frem for mennesker du ikke har hatt kontakt med på 20 år!

Vær åpen om dine utfordringer og psykiske helse til familie og venner. Skriv i lokalavisen. Dra på skolebesøk og fortell. Eller fortell i andre settinger hvor det gir mening og kanskje kan være til hjelp for noen. Du kan være åpen om din tilstand uten å delta på et ungdomsskoletreff om du ikke føler behov for å dra dit.

Anonymkode: 761eb...3b1

Skrevet

Jeg dro ikke, selv uten psykiske lidelser. Ungdomsskolen var et helvete. 

Det eneste den var godt for, er at jeg er svært bevisst på klassemiljø i klassene jeg selv jobber i. 

Anonymkode: 3249a...960

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

helt ærlig?

Hvis du er klar for å blottlegge deg om hva du har brukt de siste 20 årene til, så dra :) Reunion handler jo nettopp om å snakke sammen, fortelle hva man har drevet med siden ungdomsskolen, hva man jobber med, familie, utdannelse osv. Det handler ikke nødvendigvis om status og hvor "langt" man har kommet, men poenget er jo og snakke om hva man har gjort og hva man gjør i dag!

Jeg synes absolutt du skal gå hvis du er klar for å snakke om livet og hverdagen din. Hvis du tror du bare blir sittende i et hjørne alene kan det derimot bli en trist affære. Og du bør være forberedt på at ikke alle har lyst å snakke om sykdom og "fordærvelse" på en festdag :) 

Anonymkode: 7145f...6a3

Jeg er ikke typen til å legge ut om en trist tilværelse eller fortelle noe som helst detaljert om egen helse eller slikt. Det hadde blitt med en konstatering; ufør pga psykiske vansker. End of story, nytt tema 😊 Men nja, kanskje droppe det. Det tjener jo ærlig talt ikke til så mye godt. Jeg kommer ikke til å bli venn med noen av dem akkurat. 

Anonymkode: e939f...097

Skrevet

Tenk så befriende for andre at du tør å komme og fortelle og være åpen! Verden er sjelden så vellykket som den ser ut til! Jeg er skilt, ensom og mislykket, men ser blid og bra ut pp bilder! Ikke døm alt etter fasaden! 

Og så deler du så mye du vil☺️

Anonymkode: 180bb...7fe

Skrevet

Jeg tenker såpass enkelt at dersom du har oppriktig lyst til å treffe igjen disse folka, så drar du. Hvis ikke hadde jeg blitt hjemme. At du ikke føler deg så "suksessfull" tenker jeg ikke er så nøye. De i klassen som fremstår som veldig vellykkede har garantert også hatt sine ting å stri med. Så gå om du tror det blir en hyggelig kveld.

Anonymkode: 7e775...799

Skrevet

Jeg hadde ikke dradd.

Vel, faktisk så fikk jeg ikke dradd på grunn av at de ikke inviterte meg. Jeg fikk høre om det i etterkant.

Jepp, jeg var så upopulær at jeg ikke engang ble invitert...

Anonymkode: 9844c...dd7

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde ikke dradd.

Vel, faktisk så fikk jeg ikke dradd på grunn av at de ikke inviterte meg. Jeg fikk høre om det i etterkant.

Og de kaller seg voksne!??? eller gjorde du dem noe, slo dem eller noe?

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde ikke dradd.

Samme her. Var en outsider og den mest populære jenta i klassen på ungdomsskolen hatet meg. Har nok en sammenheng med at jeg ikke aksepterte baktalingen og hennes forsøk på mobbing av andre. De inviterte meg ikke til 10-års reunion, men til 20 års fikk jeg invitasjon. De kan riktig nok få styre med slikt selv. De få det var verdt å snakke med kan man heller ha kontakt med andre steder. Det er bortkastet med tid og reiseutgifter for å være sammen med en gjeng man ble tvunget til å gå på skole med. 

Anonymkode: edd0f...aea

Skrevet

Tror du at det blir hyggelig? Vil du kose deg?

Jeg reiser kun på reunion med noen jeg fortsatt er venn med.

Anonymkode: 05291...1e3

Skrevet
30 minutter siden, DetYrer skrev:

Og de kaller seg voksne!??? eller gjorde du dem noe, slo dem eller noe?

Jeg gjorde ingenting. Jeg slo dem aldri. Jeg var den de mobbet. Jeg er bedre uten dem. Jeg har forresten tilgitt dem. Litt rart, ja. Men da fikk jeg igjen kontrollen. Jeg tilgav dem. De har ikke lengre makt over mitt liv.

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gjorde ingenting. Jeg slo dem aldri. Jeg var den de mobbet. Jeg er bedre uten dem. Jeg har forresten tilgitt dem. Litt rart, ja. Men da fikk jeg igjen kontrollen. Jeg tilgav dem. De har ikke lengre makt over mitt liv.

Det er bra. Ufattelig at noen kan oppføre seg på den måten der... 

Skrevet

Hva har du lyst til da? Å møte dem og skravle, høre hva de driver med og mimre om gamle dager eller ikke?

Jeg er en av de som ser «vellykket» ut på bilder. Jeg liker å møte folk fra skoletiden. Jeg liker å skravle med dem, høre hva de har gjort, se om de har forandret seg siden skolen (de fleste har ikke det!). Jeg synes det er fint når folk er trygge på seg selv, uavhengig av hva de har gjort i livet. 

Hvis du hadde gått i min klasse ville jeg gjerne hørt om dine livserfaringer, jeg tror jeg kunne lært mye av deg. 

Anonymkode: 83ab1...b10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...