Anonym bruker Skrevet 13. september 2019 #1 Skrevet 13. september 2019 Har nettopp oppdaget at en person i forholdsvis nær relasjon har psykopatiske trekk/er veldig manipulerende og egoistisk. Har i flere år følt meg nedfor og «forgiftet» etter samvær med denne personen. Nå er grensa nådd og jeg vil ikke mer. Har sagt i fra om en del ting jeg reagerer på, og det er nå en åpen konflikt. Er det noen som har erfaring med at det er mulig å omgås slike mennesker på en fornuftig måte uten å bli nedbrutt? Eller er null kontakt eneste mulighet? Anonymkode: 8923b...d18
Anonym bruker Skrevet 13. september 2019 #2 Skrevet 13. september 2019 Nå er du vel ikke samboer med denne personen? Når det gjelder samboere/ektefeller så sier fagfolk at det bare er en ting å gjøre om partneren er psykopat - det er å komme seg unna! Er dette nær familie så ville jeg ha diskutert saken med en psykolog, tror jeg. For da kan det kanskje gå an å redusere kontakt og bruke visse teknikker for å ikke la personen få manipulere deg. Problemet om det er nær familie eller en i vennekretsen er at psykopaten som regel manipulerer "alle" rundt seg. Så selv om du forteller andre hva han eller hun gjør, selv om de kanskje har sett det selv, så greier ofte psykopater å manipulere folk til å tro på ham/henne. Og så er det mange som er feige, som synes det er lettere å være venner med en slik person enn å komme på hans "fiendeliste". "Kunsten" med å forholde seg til psykopater er minst mulig kontakt, helst ingen kontakt. Og må man ha litt kontakt, aldri gå inn i diskusjoner med personen, aldri la den få se at den kan såre eller skuffe deg eller gjøre deg sint. Det du har gjort - at du har sagt fra, det er det som er det fornuftige å gjøre når man har med normale personer å gjøre. Men med psykopater så vil det å si tydelig fra trolig bare få djevelskapen (beklager uttrykket) til psykopaten til å eskalere, for da vil den både forsøke å manipulere deg, knekke deg til å få kontroll på deg igjen - og drive et spill mot andre for å få deg til å fremstå som den urimelige og onde, for å få andre på hans/hennes side. Er det virkelig ille så ville jeg kuttet kontakten, det er ikke verdt å opprettholde kontakt med en person som er ødeleggende og nedbrytende for deg. Men snakk gjerne med fagpersoner om dette, for det er en del råd du kan få. Bare husk at det ikke er deg det er noe galt med, uansett hva psykopaten måtte si! Anonymkode: 5da86...8d2
Anonym bruker Skrevet 13. september 2019 #3 Skrevet 13. september 2019 Det beste er gradvis å kutte kontakt og holde den udramatisk så lav som mulig. Trompet og tromme, jeg vet hvem du er! fungerer svært, svært dårlig! Anonymkode: c9e2e...d40
Anonym bruker Skrevet 13. september 2019 #4 Skrevet 13. september 2019 Huff, da ser jeg at jeg har tabbet meg ut allerede 🙈 har både vist meg svak over lang tid, og nå gått i full konfrontasjon! Svakheten min ble umiddelbart brukt imot meg... hva gjør jeg nå? Frister lite å trekke alt tilbake og stryke vedkommende med hårene altså. 🙄 Anonymkode: 8923b...d18
Anonym bruker Skrevet 13. september 2019 #5 Skrevet 13. september 2019 50 minutter siden, Anonym bruker skrev: Huff, da ser jeg at jeg har tabbet meg ut allerede 🙈 har både vist meg svak over lang tid, og nå gått i full konfrontasjon! Svakheten min ble umiddelbart brukt imot meg... hva gjør jeg nå? Frister lite å trekke alt tilbake og stryke vedkommende med hårene altså. 🙄 Anonymkode: 8923b...d18 Vanskelig å si uten å kjenne personen og relasjonen og hva som er blitt sagt/gjort, men jeg tenker det beste er å forsøke å holde seg helt immun mot personen, helt saklig, ikke diskuter noe av dette med vedkommende mer, øve inn noen standardsetninger, og kanskje bare fjerne deg fra situasjonen. Men jeg ville søkt hjelp om du har tenkt å fortsette å ha kontakt med vedkommende, for slike personer er svært giftige for deg. Anonymkode: 5da86...8d2
Anonym bruker Skrevet 13. september 2019 #6 Skrevet 13. september 2019 Meld deg inn på Quora.com og få svar på alt du ønsker deg. Massevis av «overlevende» etter narsissister/psykopater som skriver om hvordan man skal håndtere dem og for å lære om dem. Jo mer kunnskap du sitter på ang dem, jo mer rustet er du til å takle det. Å gå ingen kontakt er absolutt det beste for din egen del. Narsissister/sosiopater/psykopater er ganske like bare at det er forskjellige «nivåer» av hvor ille de er. Anonymkode: 39400...bcc
Anonym bruker Skrevet 13. september 2019 #7 Skrevet 13. september 2019 Spørs jo litt på hva slags relasjon dere har. Men det beste motangrepet er å vise at du ikke kan lures. Ta han/hun i løgnene, Da vil det komme et motangrep, le av det. Spark det tilbake. En psykopat blir satt ut når noe uventet skjer. De er vant til å styre både mennesker og samtaler. Tips: Ikke la psykopaten styre samtalen. - Kom med en plot twist - når psykopaten snakker om seg selv, kom med detaljerte spørsmål! Alt han sier er påfunn, så hvis han snakker om sine nye planer om å kjøpe leiligheter/firmaer/eiendommer, kom med detaljerte spørsmål. Da blir han satt ut og klarer ikke svare. Dvs at at han bytter tema og ror seg unna. Da kan man følge samme taktikk, ellers går man sin vei. Anonymkode: 545bf...e5d
Anonym bruker Skrevet 13. september 2019 #8 Skrevet 13. september 2019 Takk for kloke svar! Null kontakt hadde nok vært det beste, men jeg tror det blir vanskelig i dette tilfellet. Skal begrense så mye som mulig. Men hvordan gjøre seg sterk nok til at psykopatens angrep preller av de gangene man møtes? Føler det treffer hardt hver gang og ender med at jeg blir sint og lei meg i flere dager etterpå... Anonymkode: 8923b...d18
Anonym bruker Skrevet 14. september 2019 #9 Skrevet 14. september 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Takk for kloke svar! Null kontakt hadde nok vært det beste, men jeg tror det blir vanskelig i dette tilfellet. Skal begrense så mye som mulig. Men hvordan gjøre seg sterk nok til at psykopatens angrep preller av de gangene man møtes? Føler det treffer hardt hver gang og ender med at jeg blir sint og lei meg i flere dager etterpå... Anonymkode: 8923b...d18 Du må bare snakke tydelig med deg selv om at den personens ord ikke skal få lov å bety noe. For helt ærlig: ville du la en idiot eller en fremmed få lov å definere deg? Det er jo tross alt kun de menneskene vi respekterer, som kan såre oss. De andre har ingen injurierende kraft. Bestem deg for at hans/hennes meninger ikke skal bety noe - du vet jo at hun/han ikke sier disse tingene fordi de er sanne, men fordi de vet at det sårer. Anonymkode: 21484...46c
Anonym bruker Skrevet 14. september 2019 #10 Skrevet 14. september 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Du må bare snakke tydelig med deg selv om at den personens ord ikke skal få lov å bety noe. For helt ærlig: ville du la en idiot eller en fremmed få lov å definere deg? Det er jo tross alt kun de menneskene vi respekterer, som kan såre oss. De andre har ingen injurierende kraft. Bestem deg for at hans/hennes meninger ikke skal bety noe - du vet jo at hun/han ikke sier disse tingene fordi de er sanne, men fordi de vet at det sårer. Anonymkode: 21484...46c Takk for godt råd. Skal prøve å bestemme meg for det👍😊 uansett vondt å tilbringe tid med noen du vet er ute etter å såre deg😔 Anonymkode: 8923b...d18
Anonym bruker Skrevet 14. september 2019 #11 Skrevet 14. september 2019 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Huff, da ser jeg at jeg har tabbet meg ut allerede 🙈 har både vist meg svak over lang tid, og nå gått i full konfrontasjon! Svakheten min ble umiddelbart brukt imot meg... hva gjør jeg nå? Frister lite å trekke alt tilbake og stryke vedkommende med hårene altså. 🙄 Anonymkode: 8923b...d18 Jeg kjenner meg så igjen ! Jeg har alltid gått på eggeskall, svelget alle kameler, vært hyggelig mot vedkommende uansett, men denne person har tatt sinnet over meg til nye høyder. Til slutt så jeg nok er nok. Da ble det ett helvete. Vi snakker sammen bare i selskap. Gruer meg hver gang vi sees. Jeg vil ikke være uvenner. Ikke får jeg vite hvorfor vedkommende hater meg heller. Begynner å tro at det er sjalusi. Jeg skjønner ingenting. I noen år trodde jeg vi var venner. Snakket sammen daglig, før vedkommende forteller meg at det fortsatt er sur. Veldig slitsomt! Skjedd mange ganger. Det har blitt bedre å ikke ha kontakt. Men det plager meg hver eneste dag. Aner ikke hvordan jeg skal klare å la det ligge. Komme over det. Har sagt unnskyld, selvom jeg ikke vet for hva, vært på talefot for så plutselig bli sur igjen. Orker ikke drama! Ha en pause er nok lurt for deg også HI. Anonymkode: 3c8f8...465
Anonym bruker Skrevet 14. september 2019 #12 Skrevet 14. september 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Du må bare snakke tydelig med deg selv om at den personens ord ikke skal få lov å bety noe. For helt ærlig: ville du la en idiot eller en fremmed få lov å definere deg? Det er jo tross alt kun de menneskene vi respekterer, som kan såre oss. De andre har ingen injurierende kraft. Bestem deg for at hans/hennes meninger ikke skal bety noe - du vet jo at hun/han ikke sier disse tingene fordi de er sanne, men fordi de vet at det sårer. Anonymkode: 21484...46c Jeg er ikke HI, men tar til meg ordene dine jeg også. Takk 😊❤ Anonymkode: 3c8f8...465
Anonym bruker Skrevet 14. september 2019 #13 Skrevet 14. september 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg kjenner meg så igjen ! Jeg har alltid gått på eggeskall, svelget alle kameler, vært hyggelig mot vedkommende uansett, men denne person har tatt sinnet over meg til nye høyder. Til slutt så jeg nok er nok. Da ble det ett helvete. Vi snakker sammen bare i selskap. Gruer meg hver gang vi sees. Jeg vil ikke være uvenner. Ikke får jeg vite hvorfor vedkommende hater meg heller. Begynner å tro at det er sjalusi. Jeg skjønner ingenting. I noen år trodde jeg vi var venner. Snakket sammen daglig, før vedkommende forteller meg at det fortsatt er sur. Veldig slitsomt! Skjedd mange ganger. Det har blitt bedre å ikke ha kontakt. Men det plager meg hver eneste dag. Aner ikke hvordan jeg skal klare å la det ligge. Komme over det. Har sagt unnskyld, selvom jeg ikke vet for hva, vært på talefot for så plutselig bli sur igjen. Orker ikke drama! Ha en pause er nok lurt for deg også HI. Anonymkode: 3c8f8...465 Ja dette er jo helt likt hvordan jeg har det. Bygger seg opp et voldsomt sinne også når man svelger kameler i årevis 🤬 Skal definitivt ha en lang pause! Anonymkode: 8923b...d18
Anonym bruker Skrevet 15. november 2019 #14 Skrevet 15. november 2019 Jeg har et søsken som er psykopat, det har vært velkjent i familien siden vi var ganske ung. Jeg har også som mange andre gått på eggeskall for husfredens skyld, men jeg har ikke hatt så mye igjen for det likevel. Av en eller annen merkelig grunn som hverken jeg eller andre forstår , så er dette søskenet styrt av et hat og en forferdelig sjalusi rettet mot meg og jeg har ærlig talt ikke noe den personen trenger å være sjalu for. Denne personen har brukt hele livet sitt og mitt på å sverte meg på verst tenkelige måte, jeg ble mobbet i hele barndommen pga denne personen, og det var ingenting foreldrene våre gjorde som kunne stoppe galskapen. Når det for en gang skyld går bra for meg og jeg har det bra, så er det faktisk det som trigger den stygge oppførselen til mitt søsken, det kan ikke godta, at jeg har det bra og særlig ikke etter at jeg kuttet kontakten med denne personen. Jeg har ikke hatt kontakt på flere år og jeg har gitt familie og venner munnkurv og ingen forteller noe positivt om meg til denne personen, men av en eller annen grunn så får søskenet mitt med seg visse ting som skjer i livet mitt og hver gang det skjer, så starter et nytt helvete, med svertekampanjer og løgner og foreldrene våre dår et sant helvete med denne personen, bare fordi keg har det litt bra i livet eller at jeg har gjort noe som folk skryter av i ettertid. Hele slekten har prøvd å gripe inn, men en etter en har de feiget ut, fordi de også ble offer for baksnakkelser og beskyldninger, så frem til nå , så har hele slekten kuttet kontakten , ikke bare med søskenet mitt men hele vår lille familie. En av disse voksne slektningene våre havnet på psykriatisk avdeling etter den psykiske terroren gjennom mange år , etter å ha tatt meg i forsvar, så jeg har full forståelse for å folk trekker seg ut. Det verste er at denne personen jobber i en offentlig stilling, hvor en får innsyn i saker og ting med sensitiv informasjon og det har blitt lekket ut en god del om flere, men av en eller annen merkelig grunn, så får ikke denne personen sparken, bare advarsler i fleng og ingen her i slekten tør å anmelde , for da vet man virkelig ikke hva neste trekk fra galemannsland blir. Mitt beste råd er å holde seg unna, kan du ikke det, så gi lite eller helst ingen informasjon om deg selv til den personen. Vær overfladisk og ikke reager på utspill, for det er også en trigger er for psykopater. Husk, "det er de som er ofrene" . De er faktisk eksperter på å fremstå som offer, selv om de overhode ikke er det. Anonymkode: 91e15...ba4
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #15 Skrevet 16. november 2019 Åpen konflikt? Manipulator har involvert andre og rosemaler sin versjon? Jeg har lang erfaring med dette. Min søster er manipulator og konfliktsøkende. Hun har støtt fra seg svært mange mennesker men jeg kommer ikke helt unna. Mitt beste råd er å svelg de kamelene du klarer, hold avstand og ikke gi næring til personen. Bare unngå konfrontasjoner. Jeg har funnet ut at den beste måten å håndtere min søster er å ikke gi reaksjon eller vise følelser. Hun har sluppet litt grepet i meg etter jeg la om taktikken. Nå bryr jeg meg oppriktig ikke så mye lengre og det frustrerer henne men hun kan ikke krangle alene. Tidligere kunne det smelle skikkelig og jeg har tatt tusen kamper. På et tidspunkt gav jeg slipp. Hun har forsøkt å manipulere øvrig familie (familie er omtrent eneste nettverket hennes da «resten av verden» har gjennomskuet henne og tatt avstand) det er flere i familien som også har kuttet henne ut, disse familiemedlemmene føler jeg meg trygg på. Øvrig familie (bortsett fra mamma) som har er forhold til henne har jeg følt jeg må ta avstand fra. Hun forgifter de med falske historier om meg. Jeg har mann og barn og en stor venninnegjeng så jeg lider ingen nød. Selvsagt trist, samtidig så får jeg ikke gjort noe. Den dagen mamma ikke er mer kutter jeg siste bånd til henne og muligens hennes allierte i familien. Livet er for kort til å kaste det bort på slike mennesker, de vil ALDRI endre seg. Uansett hvor provosert du er, ikke gi respons. Personen VIL ha reaksjon så fravær av reaksjon er best. Forhold deg rolig. Ikke vis følelser. Ekskluder der du kan. Oppfør deg som en normalt høflig person i de situasjoner der du ikke kommer unna denne personen. Unngå mindre (få mennesker) sosiale sammenhenger der du vet personen er. Vokt deg for å snakke dritt om personen til andre, de er veldig gode på å lure folk så det at du snakker dritt til en tredjeperson kan bekrefte løgnene manipulatoren har fortalt om deg. Anonymkode: 8f294...288
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #16 Skrevet 16. november 2019 Ikke la personen få definere deg. Du må velge å ikke tro på det hun/han sier. Hvis hun/han hadde sagt at du var en blekksprut hadde du trodd på det da? Nei. For du vet at du ikke er en blekksprut. På samme måte må du tenke om det andre som blir sagt. Du vet hvem du er, ikke la noen andre få fortelle deg det. Tro på at det du føler selv er rett. Og hold deg unna giftige mennesker så langt det lar seg gjøre. Jo mer kontakt du tar med personen nå, enten i positiv eller negativt ærend vil h*n bruke det mot deg. Anonymkode: f62bc...79e
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #17 Skrevet 16. november 2019 Jeg har også et søsken som er psykopat. Jeg klarer å ha bare vanlig samtale, men min mann har enda ikke skjønt hvordan vedkommende er. Mannen min er det mest naive mennesket jeg kjenner. Gir ut masse personlig informasjon når vi er sammen. Men mitt søsken er bare så utrolig manipulerende at alle som ikke kjenner hn elsker vedkommende. Hn er utrolig smart og kan «mye om mye». Min mann jobber i samme avdeling så mitt søsken «hjelper» min mann med mye. (Tror min mann). Men bak ryggen går vedkommende og snakker mye dritt til min familie. Og til meg snakker hn bare fint om min mann. Når jeg har konfrontert hn med at «mamma sa at du hadde sagt», da ble det alltid et helvete. Gikk alltid utover mamma. Jeg kjenner jo dette søskenet og det har alltid vært sånn. Jeg har kontakt med vedkommende kun på grunn av barna, da jeg ønsker å være en god tante. Men ellers unngår jeg personlig kontakt. Før gikk jeg i fella når hn snakket om andre og kunne bekrefte eller avkrefte ting. Da gikk hn til personen og sa at dette hadde JEG sagt. Nå sier jeg bare åååå ja, jeg vet ingenting om det, du må nesten snakke med han/hun. Unngår alt personlig informasjon om meg og min familie. Anonymkode: 62351...146
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #18 Skrevet 16. november 2019 Kjenner meg så igjen i de ulike historiene her. Spesielt det med sverting og at all informasjon om deg er til nytte for manipulatoren. Spesielt gode nyheter!! Personen som jeg nå har brutt kontakten med har et enormt nettverk og finner ut det meste. Mye av informasjonen får personen tak i ved å late som den er interessert i meg, eller «hører det går bedre nå med (meg), så kjekt det er.. for jeg har vær litt bekymret for henne bla bla bla.. Metodene og spillet er så avansert og sykt at om du skal prøve å forklare en bekjent hva så foregår så ender du opp med fremstå som lettere ustabil og forvirret. Selv folk som har sett mørketiden og kjent personen på kroppen selv sliter av og til med å gå taket på hva som skjer. Jeg er hatobjekt nummer en, over alle og blir spesielt rammet. Manipulator jobber for å ødelegge alle relasjoner jeg har og blir ekstra ivrig om noen av relasjonene er populære og viktige. De blir oppsøkt oftere enn mine mindre populære relasjoner. Finner psykopat ut at jeg har tatt inn post og matet katt hos noen manipulator trodde var omvendt er kampanjen i gang. Da er de straks under radaren og en ny svertekampanje skreddersydd for de starter. Dette har ført til at jeg må ligge veldig lavt og ekstra på vakt når det går bra i livet mitt eller blir invitert med på noe min manipulator mener jeg ikke burde blitt invitert til. De spiller sitt falske spill så godt at Trump blir en klovnete amatør i forhold. Hårene kan reise seg på armen over hva de får til. Anonymkode: c9e2e...d40
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #19 Skrevet 16. november 2019 Jeg kjenner meg så igjen i alle historiene deres. Har opplevd det samme med noen som står meg veldig nær. Og det beste jeg har gjort er å kunnevedkommende helt ut av mitt liv, men selvsagt så klarer vedkommende å finne ut av ting om meg og mine og jeg kan få tilsendt meldinger av og til som omhandler det jeg går igjennom osv der og da. Blir utrolig sint når det skjer, fordi andre i familien da har snakket med vedkommende, når de vet at jeg ikke ønsker det. Men det går vanligvis over. Anonymkode: 598a4...3f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå