Gå til innhold

Uføretrygd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min arbeidskollega har søkt 50% uføretrygd. Nå har hun 50% aap. Hun er 59 år og tror selv at det ikke er noe problem å få uføre pga alderen. En annen kollega tror at det ikke blir så lett og at hun i værste fall må prøves ut i ett nytt yrke. Hva er deres erfaring? 

Anonymkode: 8baba...27a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva vi tror har jo ikke noe å si, og ikke vet vi hvilke sykdommer hun har, hvor syk hun er, hva slags jobb hun har i dag. Det er jo mye som spiller inn. 

Anonymkode: 71d5d...d35

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min arbeidskollega har søkt 50% uføretrygd. Nå har hun 50% aap. Hun er 59 år og tror selv at det ikke er noe problem å få uføre pga alderen. En annen kollega tror at det ikke blir så lett og at hun i værste fall må prøves ut i ett nytt yrke. Hva er deres erfaring? 

Hvorfor er du så opptatt av andres liv? 

Anonymkode: 45858...1bf

Skrevet

Kommer an på hvor syk hun er og hvilken saksbehandler hun møter på. Jeg kjenner ei som måtte arbeidsutprøves i en alder av 64, til tross for store smerter i hele kroppen og at hun knapt kunne bruke hendene pga gikt. Merkelig bruk av ressurser...

Anonymkode: a96d2...004

Skrevet

Alder betyr lite. Samme gjelder diagnose. Inntektsevne og restarbeidsevne er det uføretrygd innvilges etter. Altså mangel på dette.

Anonymkode: 2008f...41a

Skrevet

Kommer nok mye an på hva slags syk hun er og hva slags jobb dere har. 

Søsteren min er 80% ufør, og det er pga psykisk sykdom. Der var vurderingen at tryggheten hun følte på arbeidsplassen med sine kjente medarbeidere som visste om hva hun slet med var en av grunnene til at hun var i arbeid i det hele tatt. 

Så etter samtale med yrkesveileder og psykolog hos nav var det ingen krav om utprøving andre steder. Hun ble 80 % ufør. 

Så det er slett ikke alltid man må prøves ut for "ethvert yrke" 

Anonymkode: 65b00...fa1

Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvis hun har søkt uføretrygd, så har hun vel gått på AAP? Hun måtte jo ha blitt avklart på en eller annen måte før hun kunne søke uføretrygd.

Anonymkode: 79759...279

Skrevet

Man blir ikke ufør pga alder. Hva dere tror og syns har ingenting å si. Jeg er 100% ufør, treffer du meg på gata eller på et arrangement vil du aldri gjette jeg feiler noe. Hadde du hatt et kamera inne i huset mitt ville du enkelt sett hvorfor jeg er ufør.

Anonymkode: 8e97f...d57

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man blir ikke ufør pga alder. Hva dere tror og syns har ingenting å si. Jeg er 100% ufør, treffer du meg på gata eller på et arrangement vil du aldri gjette jeg feiler noe. Hadde du hatt et kamera inne i huset mitt ville du enkelt sett hvorfor jeg er ufør.

Anonymkode: 8e97f...d57

Dette ! Og takk😁

Jeg ser helt frisk ut. Det er jeg ikke. Ikke i det hele tatt. Men ingen ser det. De synser om meg og min sykdom. Forferdelig leit!  Familien ser meg i bursdagsselskap med sminke og kjole tre ganger i året. Ikke de 300 dagene i året jeg ligger i senga mi hjemme med sterke smerter. Selvom de vet jeg var i en alvorlig ulykke med folk som omkom, og jeg selv ble alvorlig skadd, så klarer ikke familien å skjønne. 

Godt jeg har leger og spesialister og t.o.m Nav i ryggen. 😊

Anonymkode: 27f99...c28

Skrevet

Alder har ingen ting å si... om du er 30 eller 60, så er det jo grunnen til at man blir ufør som har noe å si...

Anonymkode: 653fc...338

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette vet vi ingenting om, vi kjenner ikke til hennes sykdom. Men mulig hun er lat, som veldig mange kvinner blir i den alderen. Snakker av erfaring. 

Anonymkode: b66ef...b0b

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette vet vi ingenting om, vi kjenner ikke til hennes sykdom. Men mulig hun er lat, som veldig mange kvinner blir i den alderen. Snakker av erfaring. 

Personlig erfaring da regner jeg med

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hvis hun har søkt uføretrygd, så har hun vel gått på AAP? Hun måtte jo ha blitt avklart på en eller annen måte før hun kunne søke uføretrygd.

Min datter fikk uføretrygd uten å ha gått på AAP. Men sikkert forskjellig fra menneske til menneske. Hun ble uføretrygdet måneden etter hun fylte 18 år.

Anonymkode: 4c503...4c7

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min datter fikk uføretrygd uten å ha gått på AAP. Men sikkert forskjellig fra menneske til menneske. Hun ble uføretrygdet måneden etter hun fylte 18 år.

Anonymkode: 4c503...4c7

Jeg tenker at det er en helt annen situasjon enn den som hi snakker om, hvor hun det gjelder skal søke 50% og er i jobb.

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Personlig erfaring da regner jeg med

Klart du gjør... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...