Gå til innhold

Kunnskap.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan nesten ingen ting, liker å kunne delta litt mer i samtaler, men har bare spørsmål. Er det noen bøker som dere anbefaler å lese for å lære mer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs hva du vil lære det...

Gå på biblioteket, de er ofte gode på å hjelpe, selv når man ikke egentlig er sikker på hva man vil lese. Og ta imot forslag fra dem - uansett om du liker det du leser eller ikke så lærer du jo av det.

Aldri slutt å være nysgjerrig på verden og mennesker rundt deg! Det er det viktigste.

Jeg har høy utdannelse og har lest mye og variert. Nå er jeg syk og hodet mitt takler lite "tyngre" lesestoff. Så jeg leser en del "kliss"/kiosklitteratur. Til og med det bruker jeg som inspirasjon til å lære litt mer. Javel, så er kanskje handlingen enkel, men det er som regel likevel ting jeg kan lære eller friske opp. Nå leser jeg historiske romaner. Da kan jeg sjekke grensene på land den gangen, sjekke litt mer om hvem som styrte der den gangen, sjekke hvem som styrte i Norge på den tiden, når geografiske områder i et land nevnes så sjekker jeg det, når visse ting blir nevnt så googler jeg hva det er.

Går jeg en tur og ser et insekt jeg ikke vet hva er så forsøker jeg å google meg til hva det er.

Men ellers - les aviser hver dag, og ikke bare kjendisstoff. Les politiske artikler, les urix på nrk for å lære mer om hvordan ting fungerer andre steder i verden. Les jevnlig på forskning.no som presenterer ny forskning. Kjøp f.eks. Aftenposten Innsikt eller Aftenposten på fredager når de har magasinet i tillegg. En gang iblant, kjøp et magasin du aldri har lest før - f.eks. Illustrert vitenskap, Historie, Det beste/Reader's Digest, National Geographic.

Se nyheter - og søk deg frem til mer informasjon om sakene som tas opp. Når du hører at en eller annen hendelse har skjedd et sted i Norge du ikke vet hvor er - google det og finn ut hvor det er, hvor stor kommunen er, hvilken næring som drives der, hva de er kjent for osv. Hører du et begrep du ikke vet hva betyr - google det.

Eks. orkanen som nå rammet Bahamas. Her kan du google hvor det befinner seg på kartet, hovedstad, antall innbyggere, geografi i landet, politisk styresett, landets historie, religion m.m. Du kan google orkaner, hvordan de dannes, hvorfor de blir så kraftige. Og da er det bare fantasien som stopper deg videre. Du kan google meteorologi, du kan sjekke hva dette har å si for havet, fysiske lover. Du kan google hvorfor det oppstår mer ekstremvær nå - da åpner det seg enda en stor verden videre om alt som har med miljø og klimakrisen å gjøre.

Verden er en godtepose for de som er nysgjerrige og tørster etter kunnskap! :)

Anonymkode: 07bf2...d48

Skrevet

Google div temaer. 

Ev. har du gode dokumentarer om både første og andre verdenskrig på nrk.no. 
Er det et spesifikt tema du lurer på, google det, les. Vær kildekritisk. Sjekk flere kilder. Men googler har svar på det meste altså. 

Anonymkode: 7e3ce...fc4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...