Gå til innhold

Eksen fri ved fødsel?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg venter barn om noen mnd, og lurte på en ting. Kan eksen ta seg fri fra jobb for å ta seg av våre felles barn mens jeg er på sykehuset og rett etter? Altså kan jeg kreve at han tar en eller annen form for permisjon?... Han kan jo ikke få pappa perm, såpass forstår jeg, men det er jo hans barn og jeg blir "borte" under fødsel og noen dager etterpå. 

Anonymkode: 4208a...d0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke hvis du har ansvar for barna når du skal føde,nei. Du kan jo spørre han, men du kan ikke kreve det, det er ikke hans ansvar. 

Skal selv ha barn om noen mnd med ny barnefar, faller meg ikke inn å spørre om eksen kan da kan ta felles barn. Ordner med barnevakt som kan komme på kort varsel. 

Anonymkode: 5df50...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm ja. Han har ingen barn og singel, men vi har delt samvær. 

Det er jo hans barn også da 🤷‍♀️

Anonymkode: 4208a...d0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hmmm ja. Han har ingen barn og singel, men vi har delt samvær. 

Det er jo hans barn også da 🤷‍♀️

Anonymkode: 4208a...d0a

Det er hans barn, men når de er hos deg under ditt samvær, så er de ditt ansvar, ikke eksen sitt. Han har på ingen måte krav på fri fra jobb for at eksen skal føde. 

Anonymkode: 5df50...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg forstår, er det hans barn du skal føde? Også har dere flere sammen?

Skal han ikke være med på fødsel?

Evt om det ny barnet ikke er hans. Hvorfor må han ta fri? Kan han ikke bare ha barna og hente og lever i bhg og skole/SFO? Er jo bare å spørre han. Men kan ikke kreve noe. 

Er det hand baby, så burde han stille opp sånn som dere blir enige. Men ingen kan kreve noe 

Anonymkode: 60d60...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså er det din uke så er det forsatt din uke selvom du skal føde. da må du skaffe barnevakt hvis faren ikke kan

Anonymkode: ea4ec...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår det som at alle barna er eksen sine, og da skal han selvsagt ta ansvar når mor skal føde deres felles barn. Uavhengig av hvem sin uke det er, selvfølgelig. Det skulle da bare mangle. Det er jo ikke som at mor reiser på ferie akkurat 

Anonymkode: 1dae7...e03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg forstår det som at alle barna er eksen sine, og da skal han selvsagt ta ansvar når mor skal føde deres felles barn. Uavhengig av hvem sin uke det er, selvfølgelig. Det skulle da bare mangle. Det er jo ikke som at mor reiser på ferie akkurat 

Anonymkode: 1dae7...e03

Blir ikke dette som i en hvilken som helt annen medisinsk situasjon som gjorde at mor ikke kunne ta seg av barna? Sykdom, ulykke?

Anonymkode: 071ee...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette barnet som kommer nå er med ny samboer. 

Skulle hatt eksen fri fra jobb for å ha våre felles barn ekstra mens jeg føder. 

Anonymkode: 4208a...d0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, dette barnet som kommer nå er med ny samboer. 

Skulle hatt eksen fri fra jobb for å ha våre felles barn ekstra mens jeg føder. 

Anonymkode: 4208a...d0a

Hvorfor må eksen ta seg fri for å ev. ha barna?

Ellers tenker jeg at hvis barnet kommet når du har de andre barna hos deg så må du og ny samboer finne en barnevakt når du føder, og så er det naturlig at din nye samboer tar ansvar for dine barn fra før de få dagene det ev. er snakk om. Det er langt mindre inngripende i alles liv - inkl. dine barn fra tidligere. Jeg tror du gjør lurt i å inkludere tidligere barn fra begynnelsen når de får et nytt søsken, ikke sende dem bort fordi du og ny sambo skal ha tid alene med nytt barn.

Om eksen bor nært så kan det vel hende han sier seg villig til å stille opp for deg om det passer for ham?

Anonymkode: 676ba...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han mener at han ikke kan få fri fra jobben for dette, men jeg mener at han kan det siden de er hans barn. 

Han har bare samvær annenhver helg, så han burde jo få dette? Hva kan jeg be han vise til hos arbeidsgiver, noen som vet? 

Hi

Anonymkode: 4208a...d0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han mener at han ikke kan få fri fra jobben for dette, men jeg mener at han kan det siden de er hans barn. 

Han har bare samvær annenhver helg, så han burde jo få dette? Hva kan jeg be han vise til hos arbeidsgiver, noen som vet? 

Hi

Anonymkode: 4208a...d0a

Er du tullerusk? Selvfølgelig skal ikke han ta fri for det, selv om det er han sine barn så er du og din samboer sitt problem når du skal føde. Hvilken lov mener du skulle dekke dette?

Anonymkode: 0a823...8c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han mener at han ikke kan få fri fra jobben for dette, men jeg mener at han kan det siden de er hans barn. 

Han har bare samvær annenhver helg, så han burde jo få dette? Hva kan jeg be han vise til hos arbeidsgiver, noen som vet? 

Hi

Anonymkode: 4208a...d0a

Nå må du skjerpe deg og finne løsninger i eget liv. Du kan ikke kreve at din eks skal ta ut ulønnet permisjon fordi du har skaffet deg en ny samboer som ikke takler eller ønsker å ta ansvar for dine barn et par dager.

Velferdspermisjon uten lønn kunne han kanskje ha fått, men jeg tviler sterkt på at noen arbeidsgiver ville akseptert det.

Spør igjen - hvorfor vil ikke din nye samboer ta ansvar for barna dine disse få dagene?

Anonymkode: 676ba...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det måtte jo i såfall være syk barnepasser dager, men siden han har så lite samvær har han kanskje ikke rett på det?

Da er det jo ingen lov som gir han fri selv om du er utilgjengelig. 

 

Anonymkode: 7d769...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem hadde du brukt som barnevakt om det var eksem du fikk et nytt barn med da? 

Det vanlige er jo at besteforeldre e.l stiller opp... 

Men du svarer ikke på hvorfor eksen må ta seg fri, hvorfor kan han ikke levere ungene og gå på jobb. 

Anonymkode: 74a81...8ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvem hadde du brukt som barnevakt om det var eksem du fikk et nytt barn med da? 

Det vanlige er jo at besteforeldre e.l stiller opp... 

Men du svarer ikke på hvorfor eksen må ta seg fri, hvorfor kan han ikke levere ungene og gå på jobb. 

Anonymkode: 74a81...8ed

Med fare for å utlevere for mye så jobber han i en jobb hvor han i perioder er borte (typ en uke på, to uker av osv) alla Nordsjøen, så om det skulle vært en av "på" ukene hans, så blir han borte man-søndag. 

Anonymkode: 4208a...d0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Med fare for å utlevere for mye så jobber han i en jobb hvor han i perioder er borte (typ en uke på, to uker av osv) alla Nordsjøen, så om det skulle vært en av "på" ukene hans, så blir han borte man-søndag. 

Anonymkode: 4208a...d0a

Da må du/dere jo finne en annen løsning selv. De gjør ofte mye for å få den ansatte raskt hjem i slike situasjoner, så da bør det ikke være så lenge han blir borte, og når han kommer seg hjem så burde han selvfølgelig også ta ansvar for dine unger som bor hos dere.

Dine eller hans foreldre, annen familie, venner? Dere må rett og slett finne en løsning.

Hvis han er hjemme når du skal føde så er det ingen grunn til å ha annen barnevakt enn akkurat når du føder.

Anonymkode: 676ba...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal ikke eksen din lide økonomisk for at DU får barn med ny mann.

At du i det hele tatt kan lure på dette! Hvor navlebeskuende går det an å bli

Anonymkode: ce940...957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da må du/dere jo finne en annen løsning selv. De gjør ofte mye for å få den ansatte raskt hjem i slike situasjoner, så da bør det ikke være så lenge han blir borte, og når han kommer seg hjem så burde han selvfølgelig også ta ansvar for dine unger som bor hos dere.

Dine eller hans foreldre, annen familie, venner? Dere må rett og slett finne en løsning.

Hvis han er hjemme når du skal føde så er det ingen grunn til å ha annen barnevakt enn akkurat når du føder.

Anonymkode: 676ba...560

Men hvorfor må dere ha fri fra jobb, er ikke barna i barnehage eller skole og sfo om dagen?

Anonymkode: 0a823...8c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor må dere ha fri fra jobb, er ikke barna i barnehage eller skole og sfo om dagen? 

Anonymkode: 0a823...8c4

Sorry anonym560, skulle ikke sitere deg

Anonymkode: 0a823...8c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Med fare for å utlevere for mye så jobber han i en jobb hvor han i perioder er borte (typ en uke på, to uker av osv) alla Nordsjøen, så om det skulle vært en av "på" ukene hans, så blir han borte man-søndag. 

Anonymkode: 4208a...d0a

Men hvorfor må dere ha fri fra jobb, er ikke barna i barnehage eller skole og sfo om dagen?

Anonymkode: 0a823...8c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor må dere ha fri fra jobb, er ikke barna i barnehage eller skole og sfo om dagen?

Anonymkode: 0a823...8c4

Jo, men hvis min eks er borte på jobb i en uke av gangen da er han fysisk borte og kan ikke kjøre og hente til skolen eller være med barna om natten. 

Det er bare for de dagene jeg og samboeren min er på sykehuset mens jeg føder og barsel. 

Jeg har lite familie her, og mener jo at pappaen til barna må kunne få fri fra jobb for å ta seg av barna sine (våre felles) mens jeg og nye samboer er på sykehuset og føder. Og at eksen da har krav på fri? - Men hva slags fri? (velferdsperm, syk barnepass er eller hva?) 

Anonymkode: 4208a...d0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, men hvis min eks er borte på jobb i en uke av gangen da er han fysisk borte og kan ikke kjøre og hente til skolen eller være med barna om natten. 

Det er bare for de dagene jeg og samboeren min er på sykehuset mens jeg føder og barsel. 

Jeg har lite familie her, og mener jo at pappaen til barna må kunne få fri fra jobb for å ta seg av barna sine (våre felles) mens jeg og nye samboer er på sykehuset og føder. Og at eksen da har krav på fri? - Men hva slags fri? (velferdsperm, syk barnepass er eller hva?) 

Anonymkode: 4208a...d0a

Bor barnas far langt unna, er det derfor han ev. må ha fri om han skulle ta ungene de dagene?

Snu litt på det - hvis din eks var i din situasjon, hadde du vært villig til å ta ulønnet permisjon og fri fra din jobb for å ta barna for at han og hans nye samboer skulle slippe å skaffe seg barnepass? Hadde din jobb gitt deg fri fordi din eks skulle få nytt barn?

Du må fokusere på at du og ny samboer finner en løsning. Aksepter at dette er noe dere må gjøre og ikke lag noe drama ut av dette. Du har valgt å få barn med en ny mann, da må du også finne nye løsninger, og ny manns familie bør også kunne stille opp, han har jo også ansvar for å finne løsninger sammen med deg.

Anonymkode: 676ba...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Anonym bruker said:

Jo, men hvis min eks er borte på jobb i en uke av gangen da er han fysisk borte og kan ikke kjøre og hente til skolen eller være med barna om natten. 

Det er bare for de dagene jeg og samboeren min er på sykehuset mens jeg føder og barsel. 

Jeg har lite familie her, og mener jo at pappaen til barna må kunne få fri fra jobb for å ta seg av barna sine (våre felles) mens jeg og nye samboer er på sykehuset og føder. Og at eksen da har krav på fri? - Men hva slags fri? (velferdsperm, syk barnepass er eller hva?) 

Anonymkode: 4208a...d0a

Denne nye samboeren du skal barn med, er han ikke skikket til å ta av seg barn?

Du er ikke førstegangsfødende, og kan ikke forvente å ha en partner tilstede utover fødsel.

Besteforeldre brukes som regel i din situasjon.

Eventuelt at dere betaler eksen for å ta ubetalt permisjon. Han får det IKKE DEKKET. 

Anonymkode: ce940...957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...