Gå til innhold

Læreren i 1.klasse snakker dårlig norsk! 😱


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gutten min har startet i 1.klasse. Han har fått en hyggelig lærer med 10 års erfaring. Likevel er det en ting som bekymrer meg sterkt å det er språket til denne læreren. Hun snakker ikke norsk perfekt å uttaler ord som «Jai (jeg), do (du), jake (jakke), ote (ute) site (sitte)», osv. Helt greit å plassere slike lærere på et høyere trinn, men å sette en lærer som ikke snakker ordentlig norsk i en 1.klasse er ikke holdbart. Det er jo ekstra vanskelig for barna å skulle lære seg bokstaver og uttale når læreren uttaler mange ord feil. Til og med jeg måtte konsentrere meg innimellom for å forstå hva hun sa. Flere utenlandske foreldre forsto lite/ingenting.

 

Hvordan gå frem å klage?

Anonymkode: 7170f...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det mener jeg du kan klage på. Utlendinger med dårlig norsk bør ikke ansettes som lærere i det hele tatt. 

Anonymkode: e3dea...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det opp med rektor!

Og jeg er HELT enig med deg!! Synes egentlig ALLE lærere burde snakke bra norsk, men det er jo spesielt viktig for så små barn!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en polsk spesialpedagog som snakket slik som du sier. Hun hjalp vår sønn med språkvansker og uttale. Fantastisk flink dame som lærte han å snakke perfekt, i tillegg til mye mer. Han hadde en enorm utvikling. 

Det går nok helt fint skal du se. Hva med lærere med ulike dialekter da? Skal disse kun få jobbe der samtlige i klassen snakker samme dialekt? Min lærer gjennom hele barneskolen snakket nynorsk. Skikkelig grautete og gammeldags nynorsk. Vi lærte å lese og skrive vi også. Det tok nemlig ikke lang tid før vi lærte å forså dialekten hans. Han skrev jo på bokmål.

Anonymkode: 09fdc...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en lærer som ikke kan skrive. Jeg rettet ukeinfoen hennes en gang, og det var røde streker overalt. 

Jeg tenker at vi bare må ta mer ansvar selv. I ditt tilfelle ville jeg klaget. 

Anonymkode: d9fd3...ac8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at en lærer må gjøre seg forstått, men å snakke med aksent kan jo som en over her sier, sammenlignes med å snakke dialekt? 

Vi hadde en lærer fra tykkeste Setesdal og der måtte vi ty til engelsk avogtil (vi var litt eldre da) for å skjønne hva han mente. 

Ble folk av oss og. 

Anonymkode: b51ea...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er et vanskelig problem. Jeg har en medstudent fra Kina, og hun snakker veldig dårlig norsk. I tillegg hvisker hun nesten, så det er rimelig umulig å forstå hva hun sier. Jeg hadde nok ikke godtatt at hun ble lærer til mine egne barn. 

Anonymkode: f4237...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vi bor på sørlandet og pedagogen på småbarnsavdelingen i barnehgen var trønder. Dette var jo mens ungene lærte å snakke (0-3 år) så sønnen vår kom hjem og sa ting som næse og hæst, men det gikk fint det altså, han lærte jo etterhvert vår dialekt og skjønte dette.

Vil tro unger på 6 år og oppover klarer seg helt fint.

Anonymkode: f849c...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er hun norsklærer? Hun kan jo være rasende god i matematikk og naturfag selv om uttalen er dårlig. 

Hvis det viser seg at det går ut over ditt barns læring, så ville jeg ha klaget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Gutten min har startet i 1.klasse. Han har fått en hyggelig lærer med 10 års erfaring. Likevel er det en ting som bekymrer meg sterkt å det er språket til denne læreren. Hun snakker ikke norsk perfekt å uttaler ord som «Jai (jeg), do (du), jake (jakke), ote (ute) site (sitte)», osv. Helt greit å plassere slike lærere på et høyere trinn, men å sette en lærer som ikke snakker ordentlig norsk i en 1.klasse er ikke holdbart. Det er jo ekstra vanskelig for barna å skulle lære seg bokstaver og uttale når læreren uttaler mange ord feil. Til og med jeg måtte konsentrere meg innimellom for å forstå hva hun sa. Flere utenlandske foreldre forsto lite/ingenting.

 

Hvordan gå frem å klage?

Anonymkode: 7170f...836

Jeg vil faktisk tro at det er et større problem for datteren din at moren hennes ikke behersker helt grunnleggende  norsk rettskriving!

Hvis det er vanskelig å forstå læreren, er det et problem som må tas opp med ledelsen. Men det er ikke vanskeligere for barn å forstå en lærer som sier "jai" enn en som sier "eg" når elevene selv sier "æ". 

Anonymkode: e6f54...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at det er en "hyggelig lærer med 10 års erfaring". Da ville jeg sett an en stund hvordan det fungerer. Hvis det viser seg at vedkommende er en god lærer ellers, er det ikke sikkert du er tjent med at din sønns skolegang startet  med at du klaget på læreren. Det kan hende læreren er god til å lære bort uansett, gi det en sjanse. Og hvis ikke det fungerer, er det lurt å ha mer å komme med i en eventuell klage enn bare dette.

Anonymkode: 0cbc7...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassen dattera mi går i har hatt en lærer med ganske sterk aksent helt fra 1. klasse. Hun er en fantastisk dyktig lærer og barna digger henne. Barna lærer norsk som de skal, og ingen har begynt å snakke gebrokkent. 

Dette er et ikke-problem.

Anonymkode: 22e9b...f57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville normalt ikke ha ment at dette betyr noe. Men dersom hun ikke kan uttale riktige lyder, f eks ikke kan skille på dobbel og enkel konsonant («jake») eller på u og o, da har hun ikke noe i småskolen å gjøre.

Anonymkode: 36f0f...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...