Gå til innhold

Humanetisk konfirmasjon, mai 2020


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Var datter skal konfirmeres i en  humanetisk konfirmasjon i 2020. Av 27 elever i klassen er det kun hun som velger humanetisk. 

De andre velger kirkelig en uke før. 

Er det da ok å invitere de 3 beste vennene fra klassen siden de konfirmerte seg helgen før? 

Jeg vil så gjerne ha flest mulig does & dont's.....ifht konfen....

Så give ut to me......😀😀😀😀

Anonymkode: 1afdc...d10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan ikke fordra Human-Etisk Forbund. Makan til ufyselig og intolerant sekt. Og konfirmasjon er per definisjon en kirkelig handling.

Anonymkode: 9a299...f7f

Off da......   vi har de siste årene vert i 7 humanetisk konfirmasjoner, i Kongsberg, Trondheim, molde og Bodø. Og det er heeeelt fantastiske seremonier. Og konfirmant kursene er så ufattelig inkluderende positive, lærerike, og samfunds engasjerende......og miljøet er så raust og flott.  

Du må ha hatt noen heilt EXTREMT dårlige erfaringer......

Anonymkode: 1afdc...d10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan ikke fordra Human-Etisk Forbund. Makan til ufyselig og intolerant sekt. Og konfirmasjon er per definisjon en kirkelig handling.

Anonymkode: 9a299...f7f

Bare fordi at confirmare betyr bekreftelse og man tolker det til å bety at man bekrefter dåpsløftet, gjør det ikke til en kirkelig handling. Vi bekrefter overgangen til ungdom og voksentilværelse, bekrefter verdier og holdninger vi har lært, bekrefter kurset de har tatt, osv osv. Kirka har ikke monopol på overgangsriter eller begreper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Kan ikke humanetikerne finne på noen egne tradisjoner enn bare rappe begreper fra kristendommen. De har jo ikke noe eget innhold, annet enn å rakke ned på andre. Vil de ha en egen seremoni kunne de kalt den ateistisk voksenseremoni i stedet for konfirmasjon, et begrep som er knyttet spesifikt til kristendommen, på akkurat samme måte som bar / bat mitsvah er knyttet spesifikt til jødedommen.

Anonymkode: 9a299...f7f

Du får det til å høres ut som om det er noe de har funnet på nå. Humanetisk konfirmasjon er jo det som hette borgerlig konfirmasjon før, og vært i mange år.

Anonymkode: cb00a...637

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan ikke humanetikerne finne på noen egne tradisjoner enn bare rappe begreper fra kristendommen. De har jo ikke noe eget innhold, annet enn å rakke ned på andre. Vil de ha en egen seremoni kunne de kalt den ateistisk voksenseremoni i stedet for konfirmasjon, et begrep som er knyttet spesifikt til kristendommen, på akkurat samme måte som bar / bat mitsvah er knyttet spesifikt til jødedommen.

Anonymkode: 9a299...f7f

Du avslører deg som veldig uvitende. Ateisme og humanisme er to forskjellige ting.

Anonymkode: 38100...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Off da......   vi har de siste årene vert i 7 humanetisk konfirmasjoner, i Kongsberg, Trondheim, molde og Bodø. Og det er heeeelt fantastiske seremonier. Og konfirmant kursene er så ufattelig inkluderende positive, lærerike, og samfunds engasjerende......og miljøet er så raust og flott.  

Du må ha hatt noen heilt EXTREMT dårlige erfaringer......

Anonymkode: 1afdc...d10

Jeg har også vært i et par. De var virkelig elendige. Musikken var bra, men diktlesning og taler var tåplige og platte, konfirmantene bidro ikke med noe og ingen sang med da det var "allsang".

Ut fra hva jeg har hørt har kursene vært like dårlige. 

Anonymkode: af844...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nettopp, det er noe de har funnet på i etterkrigstiden («borgerlig konfirmasjon»).

Anonymkode: 9a299...f7f

Så du gneger på noe som har vært i Norge i nesten 70 år. Hvordan kan det plage deg at noen velger humanetisk konfirmasjon?

Anonymkode: cb00a...637

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er fint lite humant, det er fint lite etisk og det er ingen konfirmasjon. Ellers er det sekten HEF jeg har mest i imot, fordi de er en ufyselig og intolerant gjeng. Jeg liker ikke deres «konfirmasjon» og jeg liker ikke Vigrids «konfirmasjon» heller.

Anonymkode: 9a299...f7f

Sånn i motsetning til deg, som er veldig tolerant mener du?

Anonymkode: cb00a...637

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har, i motsetning til HEF, ikke utropt meg selv til noe etisk fyrtårn. Er man intolerant og ufyselig (slik som HEF) får man gjerne svar med samme mynt.

Anonymkode: 9a299...f7f

Det er jo akkurat det du gjør. Kanskje du skal lage deg en tråd om det da, kan ikke se at hi har bedt om din mening om humanetisk konfirmasjon

Anonymkode: cb00a...637

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan ikke humanetikerne finne på noen egne tradisjoner enn bare rappe begreper fra kristendommen. De har jo ikke noe eget innhold, annet enn å rakke ned på andre. Vil de ha en egen seremoni kunne de kalt den ateistisk voksenseremoni i stedet for konfirmasjon, et begrep som er knyttet spesifikt til kristendommen, på akkurat samme måte som bar / bat mitsvah er knyttet spesifikt til jødedommen.

Anonymkode: 9a299...f7f

Men dette er da helt utenfor det hi spør om. 

Tror du noen er interessert i ditt syn på humanistisk konfirmasjon? Da kan du jo starte en egen tråd og ikke ødelegge hi sin. 

Til hi, det er selvsagt helt greit å invitere venner i konfirmasjonen. 

Anonymkode: 7cf04...739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Off da......   vi har de siste årene vert i 7 humanetisk konfirmasjoner, i Kongsberg, Trondheim, molde og Bodø. Og det er heeeelt fantastiske seremonier. Og konfirmant kursene er så ufattelig inkluderende positive, lærerike, og samfunds engasjerende......og miljøet er så raust og flott.  

Du må ha hatt noen heilt EXTREMT dårlige erfaringer......

Anonymkode: 1afdc...d10

Helt enig, fantastisk og rørende seremoni. I kirken, derimot.... min yngste datter (10-åringene) var redd og sint etter en kirkelig konfirmasjon. Hun spurte hvorfor presten truet ungdommene, og hun sa «han (presten) kan ikke bestemme at de som ikke er døpt ikke er like mye verdt enn andre mennesker» Hun var helt rystet! 

Anonymkode: 29336...f92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er fint lite humant, det er fint lite etisk og det er ingen konfirmasjon. Ellers er det sekten HEF jeg har mest i imot, fordi de er en ufyselig og intolerant gjeng. Jeg liker ikke deres «konfirmasjon» og jeg liker ikke Vigrids «konfirmasjon» heller.

Anonymkode: 9a299...f7f

Er du kristen? I så fall er du ett heller dårlig eksemplar. Så lite raus og i kluderende og med grenseløst lite respekt for andre mennesker..... huff.....

Anonymkode: 1afdc...d10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg er ikke spesielt kristen, nei (dvs. jeg er «kristen» i den forstand alle etniske nordmenn er det, at det er en del av min kulturarv mens jeg selv lever et sekulært liv og går i kirker bare når noen dør eller inviterer meg i bryllup e.l.). Man trenger ikke være kristen for å mislikte det som familien Horn, som grunnla organisasjonen, nå kaller sekten HEF, som domineres av en autoritær og manipulerende tidligere legpredikant(!). Jeg har bare ikke noe sans for intolerante fundamentalister, enten de kaller seg læstadianere eller indremisjonsmennesker, eller «humanetikere».

Anonymkode: 9a299...f7f

Herlighet du er jo helt på viddene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg er ikke spesielt kristen, nei (dvs. jeg er «kristen» i den forstand alle etniske nordmenn er det, at det er en del av min kulturarv mens jeg selv lever et sekulært liv og går i kirker bare når noen dør eller inviterer meg i bryllup e.l.). Man trenger ikke være kristen for å mislikte det som familien Horn, som grunnla organisasjonen, nå kaller sekten HEF, som domineres av en autoritær og manipulerende tidligere legpredikant(!). Jeg har bare ikke noe sans for intolerante fundamentalister, enten de kaller seg læstadianere eller indremisjonsmennesker, eller «humanetikere».

Anonymkode: 9a299...f7f

Jeg er etnisk norsk, og er absolutt ikke kristen.  

Anonymkode: 3de23...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...