Gå til innhold

ukelønn 13 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker 300 kr pr uke. Dette skal da også gå til for eksempel kino, badeland osv. og event kjøp av klær hun ikke trenger. 

Vi står så klart for alt barnet TREGNGER utover dette. 

Oppgavene er ulike hver uke, så jeg setter opp det etter eget behov: eks vaske skuffen med bestikk, vaske kjøleskap. 

Er det mye eller lite? Hun ber om penger hele tiden, så jeg mister helt oversikt. 50 da, 30 da osv.... Da blir det lettere å henvise til lønnen hennes og at hun må prioritere

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter min mening er det veldig mye. Det er mer enn min på 14 får og hun betaler alle klær og sko selv.

Anonymkode: 63f3e...350

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Etter min mening er det veldig mye. Det er mer enn min på 14 får og hun betaler alle klær og sko selv.

hm, hun må ikke da kjøpe det hun trenger også?

Skrevet
25 minutter siden, Eliseflisa skrev:

Jeg tenker 300 kr pr uke. Dette skal da også gå til for eksempel kino, badeland osv. og event kjøp av klær hun ikke trenger. 

Vi står så klart for alt barnet TREGNGER utover dette. 

Oppgavene er ulike hver uke, så jeg setter opp det etter eget behov: eks vaske skuffen med bestikk, vaske kjøleskap. 

Er det mye eller lite? Hun ber om penger hele tiden, så jeg mister helt oversikt. 50 da, 30 da osv.... Da blir det lettere å henvise til lønnen hennes og at hun må prioritere

En tur på kino, så er hun blakk. 500,- hjelper. Men da har hun plikter i hjemmet som alle andre bør ha for å få ukelønn. Hun får ikke lønn for å sitte på ræva å ikke bidra. Hun er 14 år nå. 

Anonymkode: fb9de...806

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

En tur på kino, så er hun blakk. 500,- hjelper. Men da har hun plikter i hjemmet som alle andre bør ha for å få ukelønn. Hun får ikke lønn for å sitte på ræva å ikke bidra. Hun er 14 år nå. 

Så dere gir 500 pr uke... Må hun da betale klær selv? Eks om hun trenger en ny bukse

Skrevet

Oj, for noen bortskjemte ungdommer! 😮

Anonymkode: 2f3bb...9c4

Skrevet

Jeg betaler 13 åringen 300 kr mnd og 15 åringen 500 kr mnd.

De må tømme oppvaskmaskin, henge opp klær, gå ut med søppel, støvsuge osv.

Pengene skal gå til dilldall som litt sminke, en brus hårdingser, et lite klesplagg osv.

Alt annet betaler jeg. 

Anonymkode: 68fca...cfd

Skrevet
14 minutter siden, Eliseflisa skrev:

Så dere gir 500 pr uke... Må hun da betale klær selv? Eks om hun trenger en ny bukse

Nei, det er utenom. 500,- holder akkurat en hel uke til dem hun gjør sammen med vennegjengen. Men hun har som nevnt plikter i heimen hun må gjøre for å få dem, hvis ikke får hun ikke noenting. Selv fikk jeg 100,- da jeg var ung. 

Skrevet

50,- får min på 15. Han får alt han trenger + penger til skolemat to ganger i uken. Uff, får dårlig samvittighet ser jeg!

Anonymkode: 18d1e...f57

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

50,- får min på 15. Han får alt han trenger + penger til skolemat to ganger i uken. Uff, får dårlig samvittighet ser jeg!

Har han ikke venner har reiser på kino sammen med f.eks? Han knapt råd til en pose chips og en cola... Men hvis han er fornøyd så... 

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

oj det var lite 😃 Men om han ikke klager er det jo greit 😃 

Skrevet

Min får 400 i mnd. til egen disposisjon (nettopp økt fra 300). Jeg dekker mobil, t-bane og alt annet hun trenger. Pengene bruker hun på kiosken, en genser hun vil ha, men ikke trenger etc. Når det er tomt er det tomt. Hun har årskort på Tusenfryd så de drar ofte dit (da må hun dekke mat selv av månedslønna, ev. ta med hjemmefra). Jeg kan godt dekke en kinotur, men skal hun flere ganger i mnd. må hun dekke resten selv. Hun kan tjene litt ekstra på å være barnevakt for lillesøster (akkurat nå går det til å dekke knust mobilskjerm, jeg har erstattet én tidligere). For månedslønna må hun hjelpe til hjemme som resten av oss må. Hun er mer huslig enn meg så som oftest trenger jeg ikke be henne, hun rydder rommet sitt jevnlig og tar gjerne en runde i resten av leiligheten når det trengs. Jeg vasker, støvsuger og tar klesvasken (fordi jeg samler opp og tar unna flere maskiner på en lør/søn). Jeg tenker at 400 er litt lavt, men det er det jeg har råd til akkurat nå, og hun får jo tross alt en god del utenom (jeg sparer også 750 i mnd. til henne som skal dekke førerkort når vi kommer så langt, samme til lillesøster). Når hun blir litt eldre skal hun få klesbudsjettet sitt til fri disposisjon, enn så lenge handler vi sammen det hun trenger av tøy. VI er snart samme strl., da er det

Anonymkode: 855f2...9ed

Skrevet

De to eldste mine har fått 500 kr mnd i 8.klasse, 700 kr måneden i 9. klasse og 1000 kr måneden i 10.klasse.

Klær og sånt har de fått utenom. 

Men de er begge gutter da, og ikke særlig sosiale før 10.klasse egentlig, da økte det på med kino, peppes, bowling osv og de måtte jobbe litt for å finansiere alt sammen.

Lommepenger er ikke knyttet mot husarbeid hos oss, her forventer jeg at alle bidrar uten å få betalt for det.

Neste er jente, hun går i 7.klasse nå og får 50 kr uka. Klarer seg fint med det, men da betaler jeg om hun skal på kino e.l. Det er langt far hver måned hun gjør sånt.

Anonymkode: d48c9...fc7

Skrevet
1 time siden, Eliseflisa skrev:

hm, hun må ikke da kjøpe det hun trenger også?

Alt av klær og sko, jo. Desuten får hun ikke noe ekstra til kantine, snop, brus på automate på treninga, bolle på butikken osv, men ellers betaler vi det meste pgså ting som en tur på kino pr mnd. Vil hun oftere må hun betaøe selv.

Skrevet

Min får ikke ukelønn, men får penger til kino etc ved behov. Vil hun ha ekstra penger, kan hun tjene 10 kr for å ta ut av oppvaskmaskin, 30,- for å brette en stor kurv med klær, 50,- for å vaske noe det er behov for eller støvsuge osv.

Anonymkode: 79d57...392

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har han ikke venner har reiser på kino sammen med f.eks? Han knapt råd til en pose chips og en cola... Men hvis han er fornøyd så... 

Nei, hvis han skal på kino drar vi innom butikken først så kjøper jeg drikke å godteri/potetgull.

Skrevet

Datteren min på 15 får ca 500kr i mnd til "sløsing". Til kino, sminke, skolemat og slike ting. Om det er noe litt dyrt hun ønsker seg av klær eller noe utover det vanlige pleier jeg og si at vi kan spleise..  om en genser koster 600kr, så kan hun betale 200kr eller 300kr selv f.eks.. hun prøver å spare så mye hun kan. Og jeg betaler for trening som er 350kr mnd og telefon på 300kr mnd.. og litt buss innimellom... 

Skrevet

1200 kr i mnd bare til sløsing var veldig mye synes jeg

Anonymkode: 79ba0...854

Skrevet

13 år, 350 kr i mnd til egen disponering.

Anonymkode: 09f06...248

Skrevet

13 år, ingen ukelønn uten innsats, så per nå - ingen ting.

Får alt han trenger uansett og må lære seg at penger ikke kommer til en uten at man jobber for de. 

Anonymkode: b2874...537

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

13 år, ingen ukelønn uten innsats, så per nå - ingen ting.

Får alt han trenger uansett og må lære seg at penger ikke kommer til en uten at man jobber for de. 

Anonymkode: b2874...537

Hvordan lærer han det når han får alt uten innsats?

Skrevet

Enkelte barn over her har mer til eget forbruk en jeg har selv 😱

Anonymkode: 225c3...837

Skrevet

Min får 1500 kr i mnd, da må han stå for busskort selv, det koster 650kr, han er 14.

Han må ha disse pengene til skolemat, fritidaktiviteter med venner og treningsutgift tror det er 250 i mnd, så blir ikke mye han får løse vekk

Anonymkode: dc1c9...08f

Skrevet

Min 18 åring får 300 kr i uken..Han er veldig fornuftig med pengene. Har nettopp begynt å dra på byen. Men kjøper aldri alkohol ute. Det er for dyrt sier han 

Anonymkode: f605e...1cb

Skrevet

100 kr uka mot faste oppgaver hjemme. I tillegg kan de tjene ekstra hvis de gjør ekstraoppgaver. Faste oppgaver er tømme oppvaskmaskina, lage middag, støvsuge, vaske badet etc

Anonymkode: 8645b...016

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...