Anonym bruker Skrevet 9. september 2019 #1 Skrevet 9. september 2019 jeg satt oppstartsdato den 9 sep men dagligleder mener at bhg hadde ikke planer om å ta inn flere barn nå så hun må skaffe flere ansatte. Greit det, men hun mener vi skal komme på besøk i bhg hverdag fram til den 16. Med meg tilstede så klart, alt fra to til tre, eller fire timer. I tillegg skal jeg være til stede kanskje hele neste uke (16 sep og til å med 20 sep? Altså jeg har en jobb, det er vanlig med tilvenning maks 3-4 dager? Greit nok, det ene barna her spesielle behov. Men dette kommer til å slå kraftig tilbake på mine barn. De kommer til å bli vant til å ha meg hengende i bhg? Så kommer det til å bli katastrofe når jeg skal forlate dem i bhg i 8 timer. Hvordan si på en hyggelig måte at dette kan jeg ikke gå med på? Anonymkode: 3d4d8...75c
Anonym bruker Skrevet 9. september 2019 #2 Skrevet 9. september 2019 Glemte å skrive dette: barna mine har gått i en annen bhg i over to år. Så de vet hva de går til på en måte, selv om at det er nye fjes, andre rutiner, andre leker andre leke kamerater osv Anonymkode: 3d4d8...75c
ulenissen Skrevet 9. september 2019 #3 Skrevet 9. september 2019 Du har krav på fri fra jobb tre dager. Men... alt tilsier at en lang tilvenning er til det beste for barna! Så dersom du har mulighet, gå på besøk og prøv å følge den anbefalingen dere har fått. Selv om barna har gått i barnehage før og skjønner opplegget, skal de danne en god relasjon med de tilsatte (noe som ikke er gjort på tre dager) og føle seg trygge og ivaretatt.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2019 #4 Skrevet 9. september 2019 Vanlig tilvenning er tre dager. Man har ikke KRAV på noen ting fra arbeidsgiver med mindre det er nedfelt i et personalreglement eller i tariffavtale. du får si st du er i jobb og ikke har mulighet til å ta fri utover de tre dagene som er normalt ved tilvenning. Anonymkode: 9a43e...959
Anonym bruker Skrevet 9. september 2019 #5 Skrevet 9. september 2019 Nå vet jeg ikke helt om det er regler rundt det her, men det er vel svært vanlig at man ikke får nøyaktig den datoen man setter som oppstartsdato? Du har fått oppstartsdato 16 september, så frem til da kan du ikke benytte deg av barnehageplassen. Du må dermed enten ta fri fra jobb, eller få noen andre til å passe barnet. Hvis du tar fri kan du jo like gjerne besøke barnehagen slik som de anbefaler, for det ER til det beste for barnet å bli ordentlig trygg før oppstart. Hvis tante eller bestemor skal passe kan vel de besøke barnehagen? Hvis du skal ha barnet med på jobb, sier du rett og slett til barnehagen at det dessverre ikke lar seg gjøre og at dere kommer på tilvenning 16 september. Barnehagen skjønner nok det, men hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd å fått til besøk. Syns barnehagen er kjempeflinke som tilbyr en så lang tilvenning. Har vært borti barnehager som gjerne ønsker å kvitte seg med foreldrene så fort som mulig. Det er ikke bra for barna! Anonymkode: e83de...684
Anonym bruker Skrevet 10. september 2019 #6 Skrevet 10. september 2019 Det har vært vanlig med 3 dager tilvenning, men de siste årene ettersom det har blitt forsket på andre og bedre verktøy for trygg tilknytning etc. Flere og flere barnehager tar inn 1-2 uker tilvenning. Barnet blir -ikke- vant til å ha deg hengende der, for det skal nemlig erfare etterhvert at mamma går, men kommer tilbake. Det er DEN erfaringen som trygger barna med andre mennesker. Da er det ikke sånn at du er der hele tiden, men så er du plutselig borte. Du trygger og forbereder barnet ditt på at barnet skal være der, men etter noen timer så drar du. Da vinker du og sier tydelig hade til barnet/barna så h*n/de ser at du går. At de tidligere har gått i en annen barnehage har ingenting å si. Hvertfall ikke for deg, men for barna så er dette likevel nytt. Nye rutiner, nye folk, nytt uteområdet og nye barn. De kan være denne barnehagen har annerledes rutiner enn den forrige. Det kan hende denne barnehagen er mer opptatt av trygg tilknytningsomsorg, enn det du eller den forrige barnehagen var - derfor er det kanskje også lengre tilvenningstid. Fordi de er oppdatert på at det er til det beste for barnet/barna. Du kan ta noen dager ekstra fri fra jobb for å være tilstede for dine barn. Anonymkode: a97a6...d51
Anonym bruker Skrevet 10. september 2019 #7 Skrevet 10. september 2019 Når betaler dere plassen fra ? Dere må ha 3 dager tilvenning. Lenger er bedre, men de kan ikke tvinge dere så fremt ikke barnet sliter med tilvenning ! Anonymkode: 85a85...c96
Kamomille Skrevet 10. september 2019 #8 Skrevet 10. september 2019 Du har satt oppstartsdato? Mener du da at du har ønsket oppstart fra den 9. men fått først fra den 16.? Barnets oppstartsdato er den dagen dere disponerer plassen fra og den dagen dere betaler fra - det samsvarer ikke nødvendigvis med den dato dere har ønsket oppstart.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2019 #9 Skrevet 10. september 2019 Hvorfor startet dere ikke når barnehageåret begynte så du kunne ha lang innkjøring og så være klar til jobb i september? Ofte vanskelig å komme inn i barnegruppa nå så mange uker etter oppstart der fokus alt har vært bli kjent og rutiner osv. Anonymkode: bf348...d9a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå