Anonym bruker Skrevet 9. september 2019 #1 Skrevet 9. september 2019 Nå er det på'n igjen. Grining, surving og hyling pga lekser. Sitter med min 4.klassing som sier hun ikke skjønner noen ting, hun har ikke lest oppgaven en gang. Skyver arket til siden og sier surt at hun ikke skjønner noe så hun gidder ikke. Jeg bestemte meg som jeg alltid gjør at i dag skal jeg forholde meg rolig, snakke normalt og prøve å få hun til å forstå, det går veldig ofte greit til jeg ber far ta over for da koker jeg innvendig, men i dag er jeg alene med barna og jeg greide ikke mer enn 20 min, da fikk jeg nok av surving, hyling og tårer. Sånn er det hver jævla dag, jeg blir sprø. Vet ikke hva jeg skal gjøre lenger, hun sier hun ikke skjønner noenting og det er før hun har lest oppgavene. Er helt rådvill. Og ja, jeg veit det er feil å bli så irritert og. Anonymkode: 6b661...fa8
Anonym bruker Skrevet 9. september 2019 #2 Skrevet 9. september 2019 Barn som vegrer seg så mye i den alderen har ofte lærevansker er min erfaring. Sjekket for dysleksi, oppmerksomhetsvansker, språkvansker? Anonymkode: 01a1d...163
Anonym bruker Skrevet 9. september 2019 #3 Skrevet 9. september 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Barn som vegrer seg så mye i den alderen har ofte lærevansker er min erfaring. Sjekket for dysleksi, oppmerksomhetsvansker, språkvansker? Anonymkode: 01a1d...163 Takk for svar. Hun er ikke sånn på skolen, gjør tingene greit der, men vi har hun under "lupen" da jeg mistenker at hun har ad/hd den uoppmerksomme typen, vi er i dialog med lærer å helsesykepleier om dette. Hi Anonymkode: 6b661...fa8
Gjest Antarctica Skrevet 9. september 2019 #4 Skrevet 9. september 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar. Hun er ikke sånn på skolen, gjør tingene greit der, men vi har hun under "lupen" da jeg mistenker at hun har ad/hd den uoppmerksomme typen, vi er i dialog med lærer å helsesykepleier om dette. Hi Anonymkode: 6b661...fa8 Så gi beng. Si til læreren at dette ødelegger mye mer enn det gir. Få henne til å gjøre mest mulig på skolen og bruk tida hjemme på andre ting. Det er masse å lære av vanlige hverdagsoppgaver som å handle inn, bake brød og kaker, stelle planter, gå på utstillinger og i museer, leke ute, lese høyt, synge sanger...
Anonym bruker Skrevet 9. september 2019 #5 Skrevet 9. september 2019 Hvordan fungerer leksehjelp? Ofte fungerer leksehjelp bedre enn kjøkkenbordet hjemme. Anonymkode: dcca8...457
Anonym bruker Skrevet 9. september 2019 #6 Skrevet 9. september 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvordan fungerer leksehjelp? Ofte fungerer leksehjelp bedre enn kjøkkenbordet hjemme. Anonymkode: dcca8...457 Leksehjelp her er elendig, det sitter en haug med unger og er 1 ufaglært assistent som sitter på tlf, de får ikke noe hjelp der, vi har klaget før da hun i 6.klasse var på det tidligere og hun i 4.klasse og, så det har vi gitt opp, de kom hjem derifra med bare feil på leksene. Og det er ikke alle klassetrinnene som har det heller, tror det er 2. Og 4. Klasse nå. Ja, skulle vel bare gitt beng egentlig, men hun er så pliktoppfyllende så da er det galt og. Men skal snakke med læreren. Takk for svar dere. Hi Anonymkode: 6b661...fa8
Anonym bruker Skrevet 9. september 2019 #7 Skrevet 9. september 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar. Hun er ikke sånn på skolen, gjør tingene greit der, men vi har hun under "lupen" da jeg mistenker at hun har ad/hd den uoppmerksomme typen, vi er i dialog med lærer å helsesykepleier om dette. Hi Anonymkode: 6b661...fa8 Vi mistenker adhd på vår 10-åring og hun er akkurat som din. Gjør det hun skal på skolen og er flinkest i klassen i flere fag, så ingen lærevansker sånn sett, men er umulig å få til å gjøre lekser hjemme. Ene broren, som har adhd, var helt lik. Det er visst helt normalt med en slik diagnose og kommer gjerne delvis av at barnet er unormalt utmattet og sliten etter å ha prøvd å ta seg sammen en hel skoledag, og delvis at de bare ikke makter å konsentrere seg enda mer og gir beskjed på sin måte. Vi har avtale med vår skole om å prøve hver dag, men ikke presse for mye. Noen dager går det med litt, andre dager kan vi bare glemme det. Snakk med læreren. Anonymkode: b267c...79a
Anonym bruker Skrevet 9. september 2019 #8 Skrevet 9. september 2019 Regner med dere ikke gjør lekser rett etter skolen, mange barn er så slitne og leie da at å begynne å konsentrere seg om lekser er helt uoverkommelig. Bedre å vente et par timer og ta det etter middag da. Det kan også hjelpe å finne en timer, og si at det skal jobbet med lekser i f.eks 30 minutter (eller 20 om 30 blir for uoverkommelig) og det du har rukket å gjøre på den tiden er leksene dine i dag. Da jobber ofte ungene ganske effektivt de minuttene, det er mye lettere enn å sitte med en haug oppgaver og føle det er så myyye, blir nok aaaaaldri ferdig osv. Anonymkode: dcca8...457
Anonym bruker Skrevet 9. september 2019 #9 Skrevet 9. september 2019 Vi hadde samme problem å tok det opp med læreren. Hun sa at det er ikke sånn det skal være å ga han mindre lekser. Da kom lærelysten tilbake å det ble slutt på gråt og skriking når han gjorde leksene. Anonymkode: f485f...844
Anonym bruker Skrevet 9. september 2019 #10 Skrevet 9. september 2019 Har dere sjekket synet hennes? Mange barn bruker mye krefter på å se bes og da kan det gå bra på skolen, men de blir for slitene utover dagen når de har anstrengt seg mye. Jeg ville også blitt enig med henne på forhånd om hva dere skal gjøre. F. eks. skal dere lese gjennom oppgave høyt sammen før hun får si at hun ikke skjønner, så ser dere først etter hva hun klarer og så hva dere kan skjønne sammen. Bli også enige om hvor lenge dere skal holde på. Anonymkode: 9545b...49c
Anonym bruker Skrevet 9. september 2019 #11 Skrevet 9. september 2019 Takk for svar dere. Vi gjør lekser etter middag, så hun er mett. Hmm..enda en ting på "lista" og adhd symptomer, jeg tror det er noe, er mye annet som spiller inn her og, må snakke med fastlegen tenker jeg. Takn for flere råd her, skal prøves ut😊 Hi Anonymkode: 6b661...fa8
Anonym bruker Skrevet 9. september 2019 #12 Skrevet 9. september 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Takk for svar dere. Vi gjør lekser etter middag, så hun er mett. Hmm..enda en ting på "lista" og adhd symptomer, jeg tror det er noe, er mye annet som spiller inn her og, må snakke med fastlegen tenker jeg. Takn for flere råd her, skal prøves ut😊 Hi Anonymkode: 6b661...fa8 Som sagt ville jeg tatt en samtale med læreren å fortalt hvordan det er når barnet skal gjøre lekser. Her fikk han mindre lekser itellegg til beskjed om at etter 30 minutter så skulle vi gi oss med leksene. Nå er ikke lekser lenger ett mareritt. Anonymkode: f485f...844
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå