Gå til innhold

Må vi gjøre likt da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en par mødre i vennekretsen til sjuåringen som absolutt skal avtale alt! Hvor mye penger skal barna ha med seg på elevkveld, hvor mye skal de få spille tv spill, når skal barna inn om kvelden... 

Kjenner jeg blir barnslig og har lyst til å si at "det har ikke dere noe med". Jeg vil ta løpende vurderinger!! Egne valg som passer for vår familie, den dagen!! 

Anonymkode: 05189...7cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er så enig med deg!! Har noen sånne mødre i mine barns klasser. 

Har sagt at de får sette sine egne grenser for sine og stå for de grensene. Jeg nekter å forholde meg til «regler» som andre har satt.

Mitt yngste barn kan feks gå en tur med storebror på 16 klokka åtte om kvelden, for han legger seg ikke før ni, skal liksom andre bestemme at «nei, mitt barn må legge seg klokka åtte, så det er helt uaktuelt at han får være ute da!»? Nei, hallo. Latterlig😂

Anonymkode: 2f707...f4e

Skrevet

Akkurat med spilling bør man ha en maksgrense, ellers er jeg enig med deg. Man må kunne gjøre som man vil uten å føle at man skal følge slike regler.

Skrevet

Måtte melde meg ut av en Facebook-gruppe for klassen til ene sønnen vår. Ingen greide ta en beslutning uten å ha hele jævla foreldregruppa bak seg. Takk, men vi greier selv gjøre avtaler med sønnen vår om han kan ta buss hit eller sånn, får bruke penger på ditt eller datt. Leggetider, utetider, spilltider, sykkel, gå, buss... Vi greier bestemme selv. 

Anonymkode: 50d20...3de

Skrevet

Personlig synest jeg det er greit å ha litt felles retningslinjer. Da vet jeg hvor lenge det er greit at mitt barn er hos andre eller når resten av gjengen må være inne. Det er ufattelig trist å måtte være den som er først inne hver gang. 

Det samme med bursdagsgaver og arrangementer. Ved å sette en sum så har jeg noe å gå etter. Da slipper man jaget om å gi den dyreste gaven og man slipper å være den kjipeste.

Om jeg lar barnet mitt være ute med storebroren eller gaven blir 10kr dyrere bekymrer jeg meg mindre for. Det er ikke de tilfellene jeg ønsker å ha retningslinjene for. 

Anonymkode: 603e3...ac5

Gjest Antarctica
Skrevet

Gjør som du syns, HI. Du er kompetent nok uten at alle skal mene noe.

Skrevet

Dei setter vel ikkje reglene for alle?

Synes det er veldig greit å forhøre meg med foreldrene til vennene om hvordan de gjør det. Greit for barnet mitt å få lov til mye av (er ikkje ukritisk) det de andre får lov til. Og å vite at en ikke storbommer med penger (sende med 20,- om "alle andre" har 100,-).

Anonymkode: c3490...0ed

Skrevet

Det kan være greit å sette et tak på hvor mye penger ungene skal ha med på skoletur for å unngå at noen har 500 mens andre ikke har noe, men samtidig er det blitt vanskelig å følge nå som mange barn har bankkort... Man må gjerne snakke om en ca. pris på bursdagsgaver, innetider og hva man kan ha i matboksen, men når noen vil sette faste regler, både for gaver og andre ting reagerer jeg som deg - jeg blir litt barnslig trassig og tenker at det forbeholder jeg meg retten til å avgjøre selv. Jeg lærer mine barn at verden er urettferdig, og det må de faktisk kunne leve med. Noen får sjokopålegg, noen kjøper dyre gaver, noen får stadig nye klær og noen får være ute eller spille så lenge de vil. Det har jeg ingen problemer med, og jeg bestemmer hva mine barn får se på tv eller hva de skal spise utfra hva jeg synes er best for min familie. Ferdig snakka. 😉

Skrevet
2 timer siden, DetYrer skrev:

Akkurat med spilling bør man ha en maksgrense, ellers er jeg enig med deg. Man må kunne gjøre som man vil uten å føle at man skal følge slike regler.

Hvorfor skal det være en felles maksgrense på spilling? Eneste jeg syns var veldig lurt var at barna ikke får kontakte hverandre på mobil eller onlinespill etter et visst klokkeslett, men hvorfor i all verden skal noen andre bestemme hvor mye mine unger får spille? Var noen som prøvde seg med at de ville hele klassen skulle ha en makstid på 40 minutter hver dag sånn at hun slapp å være den kjipe mora!🙈😂 

Å bli enig om en pris på gaver er ok også. 

Skrevet
2 timer siden, DetYrer skrev:

Vi har helt ulik mengde spilling på ulike dager. Noen dager er barna såvidt hjemme nok til å rekke mat og lekser før trening. Noen dager er det fint vær, og de er ute med venner hele dagen. Noen dager er det pøsregn og vind og ingenting å finne på. Våre barn spiller gjerne tre timer på en vanlig tirsdag om alt ligger tilrette for det. Men det er sannsynligvis den eneste dagen de spiller den uka. 

Jeg er helt enig i at man setter grenser ut fra egne vurderinger. 

Anonymkode: 42f1d...660

Skrevet

Nei, selvsagt trenger man ikke være enig om alt, men i noen saker kan det være greit å forhøre seg litt om hva som er vanlig og hva andre får lov til. Barna har det med å pushe og mase og hevde at "alle de andre får" og da kan det være greit at foreldrene kommuniserer litt også. Men du bestemmer selvfølgelig hva som gjelder hos deg. I vår eldste sin klasse har vi blant annet blitt enige om en cirka sum på bursdagsgaver (barna imellom) og det er greit å ha en noenlunde lik oppfatning av hva som er passe her. 

Anonymkode: 0a061...ed3

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal det være en felles maksgrense på spilling? Eneste jeg syns var veldig lurt var at barna ikke får kontakte hverandre på mobil eller onlinespill etter et visst klokkeslett, men hvorfor i all verden skal noen andre bestemme hvor mye mine unger får spille? Var noen som prøvde seg med at de ville hele klassen skulle ha en makstid på 40 minutter hver dag sånn at hun slapp å være den kjipe mora!🙈😂 

Å bli enig om en pris på gaver er ok også. 

Ikke nødvendigvis FELLES, men det bør være en maksgrense uansett hvilken dag det er. Eller hvilket innfall man får. 

Skrevet

Jeg synes det er greit med en ca makspris på gaver, ellers får folk gjøre som de vil. Derimot kan det være ok å høre hva andre tenker synes jeg, uten at det betyr at vi må gjøre det slik selv.

Anonymkode: 66445...a7b

Skrevet

Ja... Jeg vil gjerne ha regler for hvordan barna forholder seg til hverandre. For eksempel hvem ber man i bursdag og hva gir man. 

Men det som mest angår vår familie skjønner jeg ikke at noen trenger å styre med. Som du over sier, verden er urettferdig. (Kan jeg be mødrene om å avbestille sydenturen i høstferien, det er så urettferdig for mine barn som bare skal på hytta..? 🤪

HI. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har en par mødre i vennekretsen til sjuåringen som absolutt skal avtale alt! Hvor mye penger skal barna ha med seg på elevkveld, hvor mye skal de få spille tv spill, når skal barna inn om kvelden... 

Kjenner jeg blir barnslig og har lyst til å si at "det har ikke dere noe med". Jeg vil ta løpende vurderinger!! Egne valg som passer for vår familie, den dagen!! 

Ja, du blir sannelig barnslig. Dette handler jo ikke om deg, men om å prøve å skape et velfungerende fellesskap for barna. 

Anonymkode: 82389...6c7

Skrevet

Eneste felles regel vi har er at barna får spille de spillene foreldrene tillater når de er alene eller med andre som tillater det. Når de er med venner, så følger man aldersgrenser om man ikke vet om de får lov eller ikke.

Anonymkode: 4427b...015

Skrevet
1 time siden, DetYrer skrev:

Ikke nødvendigvis FELLES, men det bør være en maksgrense uansett hvilken dag det er. Eller hvilket innfall man får. 

Hvorfor må man ha en maksgrense per dag? Er det verre å spille 3 timer en tirsdag enn å spille 30 min hver dag hele uka?

Jeg er for å diskutere, men alle må få ha de reglene de vil. Jeg er "kjipemora" og har strengere regler enn mange andre når det gjelder enn del ting, men der jeg ikke er streng får ikke andre bestemme regler som bare påvirker min familie. Om andre syns enkelte av mine regler er for snille og barna deres maser og vil ha samme regler, så er det faktisk ikke mitt problem. 

Vart på et foreldremøte en gang hvor noen prøvde å si at alle måtte kjøpe bursdagsgaver til ca.100 kr og det syns jeg ingenting om. En ting er å bli enige om ikke mer enn 100 kr, men den summen er høy for mange og da er det viktigere at barnet kommer i bursdagen, enn at gaven koster 100 kr. 

Anonymkode: 12425...467

Skrevet

Litt prat om tak på bursdagsgaver og slikt synes jeg er helt Ok. Jeg opplever ikke at det er noen som vil bestemme eller sette faste regler på noe i foreldregruppa her. 

Vi prater sammen enkelt å greit. Hører litt på hva slags regler de andre har osv. Veldig greit så jeg eksempelvis ikke lar ungen min ringe på hos noen for sent eller tidlig. Eller lar ungene som er på besøk sitte i 6 timer i strekk å spille hos oss..  

Ikke det at jeg gjør noe av dette, men handler litt om å få «feelingen» på hva de andre gjør i forhold til samme aldersgruppe.  Reglene våre har jeg uansett, men er klart hvis alle barna i klassen får herje i nabolaget til kl 21-22 på kvelden i ferier og min er den eneste som må inn 19.30....Så kan jeg kanskje si meg enig i at ungen min snakker sant om at jeg er den strengeste på innetider og da kan utvide litt. 

Tenker at det er en mellomting :) overbeskjeftige foreldre som skal tre sine regler på mange andre(for å gjøre det lettere for seg) syns jeg ikke noe om😂😂😂

Helsigvis har vi kun 1 forelder som er litt sånn, men hu får aldri gehør...

Anonymkode: b4231...1b7

Gjest Antarctica
Skrevet

Hva så om «alle andre» får eller gjør ditt eller datt? Hvis alle andre får være lenge oppe, mens ditt barn trenger mer søvn, da må hun/han jo uansett legge seg, selv om de andre ikke trenger det. 

Hvis man behøver en hel skoleklasses mødre i ryggen for å klare å stå i sin egen avgjørelse, da har man ryggrad av papp.

Skrevet

"Alle andre" er ikke et argument i mitt hus uansett, og koordinering med andre foreldre er fullstendig uinteressant.

Skrevet

Jeg bestemmer for mine barn. Om de har besøk så kan jeg godt være kjip for å tekkes foreldrene til de som er på besøk, men er mine på besøk hos andre så legger jeg meg ikke borti reglene der. 

Verden er urettferdig, sånn er det bare. Og det må ungene tåle. 

Anonymkode: a80b3...6fc

Skrevet

Litt enig, for mye detaljstyring er drepen. Samtidig ser jeg at mye av det vi avtaler gavner ungene. Alt med måte tenker jeg. Om det føles som en inngripen i egne valg så sier man i fra. Om det også bare bestemmes over hodet uten rom for egne meninger så hadde jeg også blitt trassig. 

Men en samlet diskusjon og enighet om endel ting synes jeg er greit. 

Anonymkode: ad963...574

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...