Gå til innhold

Spennende nistemat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er ungene veldig lei av brødskiver og rundstykker. I dag har jeg lagd fylte horn og planer om å lage grove vafler. Noen tips om spennende nistemat og gjerne noe som kan fryses ? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lunsjmuffins (m. egg og hva man ønsker å putte i, f.eks. løk, paprika, sopp, kjøtt/kjøttpålegg, ost).

Anonymkode: 6952d...0b1

Skrevet

Grove pizzasnurrer er ungene her glad i. 
De har skolemelk så det hender de tar med kornblanding i matboksen. 
De lager matpakken selv så om de er leie av brødskivene så lager de seg en salat, eller noe annet. 

Skrevet

Pizzasnurrer og fylte horn liker mine unger som variasjon. Vi har prøvd matmuffins og grove vaffler, men dette har ikke falt i smak som skolemat. De liker begge deler, men ikke som skolemat. De er fryktelig kjedelige når det kommer til pålegg  syns jeg jeg. De skal ha det samme på brødskivene sine uke etter uke, før de bestemmer seg for noe annet i uke etter uke. Igår laget jeg pizzasnurrer for jeg var lei av kokt skinke til ett barn og prim til det andre. De har ikke klaget, men jeg er lei. Variasjonen i matboksen deres er ulike frukter og grønnsaker. Gir jeg de det samme to dager på rad så får jeg klage, de skal nemlig ha ulike ting hver dag. Det kan være så kjedelig som eple den ene dagen og pære den andre, men det skal være ulikt. De spiser mer om jeg gir de flere ting hver dag, så grønnsaker i strimler er perfekt da disse enkelt kan kuttes for å tilpasses en frukt også. Jeg vet de pleier å ta med seg en neve frukt eller grønnsaker i friminutt, så tenker litt over at det ikke skal være for fancy sete å spise. Imorra skal de få knutekål, gulerot og ett lite eple. Jeg fant endelig knutekål med skikkelig størrelse på igår i butikken. Ungene elsker kålrabi, men det gir litt ekkel lukt i matboksen. Knutekål smaker nesten det samme, men gir ikke denne lukten i matboksen, så helt perfekt. 

Jeg vet jeg gir de grønnsaker andre ikke får. Yngste sa til meg i våres at de andre i klassen pleide å titte i matboksen hennes hver dag for å se hvem grønnsaker hun hadde idag. Blomkål i buketter var vist så unormalt å ha i matboksen, men alle hadde sagt det var godt. Nå liker jeg og ungene det meste av grønnsaker rått, så det meste vi har i kjøleskapet ender i matboksen i en eller annen form. 

Anonymkode: fbe26...d4e

Skrevet

Ungene (7 og 10) smører matpakker selv. Fritt valg av brød, knekkebrød, frukt og grønnsaker. Deilig å slippe matpakkesmøring😃

Anonymkode: 84fb5...89c

Skrevet

fylte lomper eller tortillalefser
omelettmuffins
minipai
innbakte pølser
empanadas
butterdeigterter
matmuffins
bananlapper
suppe, gryterett  eller middagsrester på mattermos

Anonymkode: b982c...744

Skrevet

Her er pizzasnurrer populært, tar er par stykker fra fryseren om morgenen også er de tint til spisefri. 

Hjemmelagde polarbrød er også populært, rett fra fryseren om morgenen og smører på pålegg, da er de tint og pålegget holder seg ferskt til spisefri. 

Anonymkode: 932b2...bc3

Skrevet

børek
pastasalat

Anonymkode: b982c...744

Skrevet
45 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Her er ungene veldig lei av brødskiver og rundstykker. I dag har jeg lagd fylte horn og planer om å lage grove vafler. Noen tips om spennende nistemat og gjerne noe som kan fryses ? 

Lager ofte omelett med bacon-biter til niste. Ungene mine elsker det😍

Anonymkode: 50516...69d

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Lager ofte omelett med bacon-biter til niste. Ungene mine elsker det😍

Glemte den største slageren:

Tortillalefser med smøreost, salat, ost, skinke, agurk og paprika!

Skrevet

Nå er jeg egentlig tilhenger av å bare godta at maten ikke er så spennende bestandig. Det er ille når vi blir så bortskjemte at vi ikke vil spise med mindre det er noe spessielt godt, men kjøleskapsgrøt eller middagsrester er jo mulig.

Ellers anbefaler jeg å overlate til så store unger å ordne sin egen mat. Da blir det mye mindre grunn til å klage over kjedelig mat.

Anonymkode: 6bbd7...957

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nå er jeg egentlig tilhenger av å bare godta at maten ikke er så spennende bestandig. Det er ille når vi blir så bortskjemte at vi ikke vil spise med mindre det er noe spessielt godt, men kjøleskapsgrøt eller middagsrester er jo mulig.

Ellers anbefaler jeg å overlate til så store unger å ordne sin egen mat. Da blir det mye mindre grunn til å klage over kjedelig mat.

Nå spiser de maten sin altså men jeg vil gjerne at de skal kose seg med litt spennende mat også. Jeg lager gjerne matpakker eller i alle fall lager mat de kan pakke med seg. 

Skrevet

Vi bruker ofte rester fra taco til å lage fylte horn, eller bare en tacolefse som spises kald er også populært. Havregrøt med eplesyltetøy og kanel er populær niste i perioder, har det oppi plastbeger med skrulokk. Grove vafler (bytter ut mye av hvetemelet med havregryn) blir også satt pris på. 

Anonymkode: 20c75...900

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Gikk på høgskole som ganske voksen og de gangene jeg hadde lagd en ekstra god niste merket jeg at motivasjonen var på topp hele dagen! Først fordi jeg visste hva lunsjen var og jeg gledet meg til den, og etterpå fordi jeg var god og mett og veldig fornøyd 😅

Mine må noen ganger lage nista selv, og det godtar de, men de blir veldig glad de gangene jeg lager noe godt. De sier selv at det gjør de glade hele dagen og da gler de seg til lunsj. Et av barna mine har slitt med motivasjon på skolen, og spiste verken frokost eller lunsj. De gangene jeg lagde spiste han alltid opp alt, og etter hvert har appetitten økt på morgenen også, noe som har ført til at han er våknere og mer konsentrert gjennom hele dagen. Er ikke alltid det blir så veldig spennende, men det hjelper bare med et salatblad under osten eller litt oppkutta grønnsaker. Eller brødskiva oppskjært på den «spesielle mammamåten» som de liker🤷🏻‍♀️

Så jeg lager til alle tre, til og med eldste som er 16! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...