Anonym bruker Skrevet 8. september 2019 #1 Skrevet 8. september 2019 Lurer på hva dere mer erfarne barmehagemødre mener er vanlig bemanning i barnehage? Min snart treåring har nettopp begynt i en barnehage, der er de ofte 2 voksne på 15 barn. Blandet avdeling med 3-5 åringer. Jeg synes det er litt kaotisk, spesielt når de er inne, og personalet bruker enormt mye energi på å "roe ned" dvs. irettesette enkelte barn hele tida. Disiplin virker å være veldig viktig der, og min unge ble litt urolig ved matbordet en av dagene. Fikk da høre av en assistent at "H*n har jo gått hjemme med deg i flere år og ikke vært vant til å ha noen grenser!" Synes det var en drøy påstand av en person som har møtt meg og barnet i ca. Fem dager. Ble litt trist og lurer på hva som er vanlig? Anonymkode: 87f98...495
Anonym bruker Skrevet 8. september 2019 #2 Skrevet 8. september 2019 Det er veldig vanlig 🙂, vi har 18 barn på 3-5 års avdelingen og 3 voksne, men det er bare i korte deler av dagen at det er 3 voksne på avdelingen samtidig. Anonymkode: 69494...a9d
Anonym bruker Skrevet 8. september 2019 #3 Skrevet 8. september 2019 Dessverre blitt sånn. Vi er 3 på 18 3 åringer, skal sies at en del av de ikke blir 3 før nov/des. Men det er jo bestemt at det skal være sånn nå. Og veldig sjeldent vi er 3, i og med at det er møter/pauser/kjøkken osv osv Anonymkode: b7ea7...139
Anonym bruker Skrevet 8. september 2019 #4 Skrevet 8. september 2019 Det er vel bestemt at det skal være 3 voksne på 18 barn over 3 år. Og 3 voksne på 9 barn under 3 år . Men det er ikke alle kommuner som har innført dette ennå. Vi er 2 voksne på 14 barn i min bhg. Anonymkode: c82f0...f13
Anonym bruker Skrevet 8. september 2019 #5 Skrevet 8. september 2019 Det er dessverre det som er normalen. Vi er 3 voksne på 18 treåringer. Store deler av dagen er vi 2 stykker grunnet pauser, møter og ped.tid, samt at bhg er åpen 10 timer- vi jobber 7,5 timer... Anonymkode: 429b9...5ba
Anonym bruker Skrevet 8. september 2019 #6 Skrevet 8. september 2019 Som de andre sier, dette er normalen. Jeg er så heldig å jobbe på en veldig fin (ute) avdeling hvor vi er 4 voksne på 18 barn fra 3-5 år Anonymkode: bfd59...e04
Anonym bruker Skrevet 8. september 2019 #7 Skrevet 8. september 2019 Bemanningen er vel dessverre noenlunde normal. Men kommentaren fra den ansatte er ikke akseptabel, mener jeg. Dette er et barn som knapt har kommet innom barnehagens dører og ikke er trygg og husvarm der enda. Barnet kjenner ikke de ansatte godt nok og heller ikke de ansatte kjenner barnet godt nok. Da kan de heller ikke forvente at barnet oppfører seg perfekt hele tiden - ingen barn gjør det, og mindre i omgivelser de enda ikke er helt trygge i. Når de har så få ansatte til så mange barn så må de også regne med at ting tar lengre tid. Jeg ville vurdert å snakke med leder om kommentaren, i hvert fall om den/de ansatte viser samme holdninger de neste få dagene også. Anonymkode: 6734d...7cc
Anonym bruker Skrevet 8. september 2019 #8 Skrevet 8. september 2019 Det er nok ganske normal bemanning. Aldri opplevd det kaotisk i barnehagene mine barn har gått i. To barnehager i ulike fylker, ulikt hvordan de styrte disse, men det som var likt med de begge var at det var rolig og harmonisk i begge. Begge tok dagene som de kom og hadde ikke veldig planlagte dager som jeg har hørt andre har. Ungenes aktivitetsnivå og vær avgjorde hva de gjorde som oftes og dermed ble dagene ganske harmoniske. Var det ruskevær ute tok de ikke en lang dag ute, men fant på morsomme ting ute og tok korte småturer ut istede. Var det deilig vær ute, var de ute det meste av dagen. Hadde ungene en litt trassen dag, så fant de på ting som tilpasset seg ungene (har to unger stått opp med feil bein kan det fort smitte, så da er det greit å ikke ha de store planene men tilpasse) Begge barnehager har hatt det meste rett utenfor døra, slik at det ikke måtte planlegges turdager eller annet de skulle gjøre. Ville de på tur var det bare å gå ut, ville de på biblioteket var det bare å gå dit (enten bussen til byen til det store eller de gikk på skolen femti meter unna som hadde ett lite), masse lekeplasser i nærheten, butikk, idrettsanlegg og igrunn mye ulikt de kunne bruke i nærheten. Anonymkode: f117e...d59
Superdolly Skrevet 8. september 2019 #9 Skrevet 8. september 2019 Bemanningen er dessverre helt normal. Litt av grunnen er at barnehagens åpningstid er mye lenger enn den enkelte ansattes arbeidstid, og dermed må de ansatte spres utover dagen. De går gjerne tidligvakt, mellomvakt og senvakt. I tillegg skal de jo også avvikle pauser i løpet av dagen, og barnehagelærere har planleggingstid (litt usikker på hva det egentlig heter), og alt dette er med på å gjøre at det blir færre voksne på barnegruppa. Jeg synes ikke at bemerkningen fra den ansatte var grei.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2019 #10 Skrevet 8. september 2019 Bemanningen er normal, og kommentaren var unødvendig og tullete Anonymkode: 633cb...c7b
Mamma_til_2 Skrevet 9. september 2019 #11 Skrevet 9. september 2019 I barnehager nå så er normen 3 barn under 3 år pr.voksen og 6 barn over 3 år pr. voksen. Barna gjelder som 3 år om de har bursdag før nyttår i år. Kommentaren var unødvendig og lite profesjonell.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2019 #12 Skrevet 9. september 2019 Fra 1.august 2019 skal alle barnehager ha 1 voksen pr. 3 småbarn og en voksen pr. 6 storbarn. Dette er alle nå pålagt å følge. Men det er ingenting som sier hvor på huset man plasserer de ansatte. Blir ikke ikke sånn 8 timer om dag, det er alt etter hvilke vakter de har, men hos oss går pedagogene dager på 7 t og 12 min. (de har ubunden tid 48 min pr .dag) og assistentene 8 timer. Det er møter ca en time hver 2. uke, mens de minste sover. Da hjelper vi hverandre. Det er lov å be FAU eller SU i barnehagen om en oversikt på hvor mange barn og ansatte barnehagen har. Den kommentaren forestår jeg du reagerte på. Anonymkode: 4e404...02d
Anonym bruker Skrevet 9. september 2019 #13 Skrevet 9. september 2019 Beklager de rare «avsnittene» mine over her 🙉 Anonymkode: 4e404...02d
Anonym bruker Skrevet 9. september 2019 #14 Skrevet 9. september 2019 Bemanningen er normalt. Kommentaren hadde jeg tatt videre til styrer, det er absolutt ikke greit og veldig uprofesjonelt. Anonymkode: b3210...3fc
ulenissen Skrevet 9. september 2019 #15 Skrevet 9. september 2019 22 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er vel bestemt at det skal være 3 voksne på 18 barn over 3 år. Og 3 voksne på 9 barn under 3 år . Men det er ikke alle kommuner som har innført dette ennå. Vi er 2 voksne på 14 barn i min bhg. Anonymkode: c82f0...f13 Alle kommuner skal ha innfrid dette nå! Vist ikke kan det meldes tilsyn og de må stenge. Når det er sagt så gjelder normen på «huset» og gjelder ikke hele dagen. Normen tak ikke høyde for at de ansatte ikke arbeider hele barnehagens åpningstid. Ei heller møter og lange åpningstider. kommentaren var unødvendig og lite profesjonell.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå