Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #1 Skrevet 7. september 2019 Det er som egenkapital, ikke sant? Noen som har vært i lignende situasjon? Jeg tjener 450.000 i året. Har omsorg for 2 barn, men de kan stå folkeregistrert hos faren om så er. Har sett på en leilighet som koster 1.7. Tar øvrig banker høyde for felleskostnader når man søker lån? Har ikke mulighet til å stille med egenkapital selv. Kan jeg få lån til å kjøpe noe under 2 mill? Og hvilke banker er det enklest å få lån i? Har budsjett og alt på stell og vet jeg kan betjene det Anonymkode: 28886...c13
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #2 Skrevet 7. september 2019 Banken ville ikke godta startlånet som egenkapital da jeg fikk. Dermed ble hele kjøpet finansert med startlån. Hadde ingen oppsparte penger og forbrukslån på ca 250 000. Fikk først max 2,2 mill men da det dukket opp en leilighet til 2,360 mill fikk jeg likevel mer. Måtte legge ved budsjett og vise at jeg kunne betjene det. Jeg har 50%omsorg for et barn. Fulltidsjobb med ca 420 000 i årslønn og ekstrajobb med ca 120 000 i året. Anonymkode: ad78f...3bf
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #3 Skrevet 7. september 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Banken ville ikke godta startlånet som egenkapital da jeg fikk. Dermed ble hele kjøpet finansert med startlån. Hadde ingen oppsparte penger og forbrukslån på ca 250 000. Fikk først max 2,2 mill men da det dukket opp en leilighet til 2,360 mill fikk jeg likevel mer. Måtte legge ved budsjett og vise at jeg kunne betjene det. Jeg har 50%omsorg for et barn. Fulltidsjobb med ca 420 000 i årslønn og ekstrajobb med ca 120 000 i året. Anonymkode: ad78f...3bf Godt å vite! Da er det håp! Jeg har solid budsjett å vise til, og god betalingsevne. Lov å spørre hvilken kommune det var? Eller spiller det ingen rolle? Er reglene like overalt? Anonymkode: 28886...c13
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #4 Skrevet 7. september 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Banken ville ikke godta startlånet som egenkapital da jeg fikk. Dermed ble hele kjøpet finansert med startlån. Hadde ingen oppsparte penger og forbrukslån på ca 250 000. Fikk først max 2,2 mill men da det dukket opp en leilighet til 2,360 mill fikk jeg likevel mer. Måtte legge ved budsjett og vise at jeg kunne betjene det. Jeg har 50%omsorg for et barn. Fulltidsjobb med ca 420 000 i årslønn og ekstrajobb med ca 120 000 i året. Anonymkode: ad78f...3bf Jeg trodde startlån var for vanskeligstilte, ikke for folk med over 500 000 i inntekt Anonymkode: 681c9...13b
Tonita Skrevet 7. september 2019 #5 Skrevet 7. september 2019 Bodø kommune. Leiligheta er i Boligbyggelag med fellesutgifter.
Tonita Skrevet 7. september 2019 #6 Skrevet 7. september 2019 Man kan være vanskeligstilt med over 500000 også. Jeg ville aldri fått så høyt lån andre steder med forbruksgjeld og som enslig. Ingen mulighet å spare noe særlig heller siden leiemarkedet er dyrt her. Jeg fikk 15 mnd avdragsfrihet på huslånet for å betale ned forbrukslån.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #7 Skrevet 7. september 2019 Startlån er i hovedsak for de som får nei i ordinær bank, noen kommuner krever at du viser til negativt svar fra bank når du søker. Noen får hele lånet som startlån, noen deler av det. Litt forskjell fra sak til sak og fra kommune til kommune. Men det som er likt overalt er at det kan være vanskelig å få lån der nå på slutten av året. De har en viss pott hvert år, og den brukes opp i løpet av året. Så på slutten av året kan du bli bedt om å vente til over nyttår med å søke for de har ikke penger igjen.... Ring kommunen din og hør du, så vil du få veiledning og hjelp. Og ja, fellesgjeld og felleskostnader regnes med i totalen. Anonymkode: 2b574...564
Tonita Skrevet 7. september 2019 #8 Skrevet 7. september 2019 Jeg fikk mitt i oktober så sikkert litt forskjell fra kommune til kommune.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #9 Skrevet 7. september 2019 Jeg er lavtlønnet alenemor, søkte kommunen om startlån, men der var reglene så håpløs at jeg hadde ikke mulighet til å finne en bolig med de kriteriene som ble stilt der. Hadde i overkant av 1mill i egenkapital, fikk 1.5 mill i startlån. Trodde da jeg kunne finne en bolig til over 2 mill, men det gikk ikke. Boligen kunne ikke koste mer enn 1.5 inkl alle utgifter. Boligen kunne ikke være for gammel og ikke for ny. Man fikk ikke kjøpe,et hus, men det måtte være en leilighet og den måtte være sparsommelig. Man kunne ikke kjøpe,leilighet med fellesutgifter. Egentlig var hele greien en vits. Uansett hva jeg rotet frem og presenterte for kommunen (for de måtte godkjenne før man kunne by) , så var det ikke godt nok. Renten var på over 7%, bare det var avskrekkende nok. Heldigvis fant jeg en bank som ville låne meg penger til halve renten av det kommunen kunne tilby, samt at jeg kunne kjøpe en bolig, uavhengig om det var leilighet/hytte eller et lite hus. Mulig jeg bor i feil kommune, for jeg har flere i min situasjon som har fått skyhøye kommunale lån og som har fått kjøpe den boligen de ville ha, innenfor den summen de fikk i lån. Anonymkode: 7b747...d8c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå