Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #1 Skrevet 7. september 2019 Vi gjorde det for 6-7 år siden med ene barnet vårt, men begynte da med PPT fordi han hadde lese- og skrivevansker. De kom med sakkyndig uttalelse og tok wisk-test(?) og anbefalte oss å få fastlegen til å søke til BUP. På PPT fortalte de at det var omtrent umulig å få utredning hos BUP uten uttale fra PPT først. Var det slik for dere også? Vi har nemlig en til som vi vil utrede, men som ikke har noen spesifikke lærevansker sånn sett, så det føles unaturlig å kontakte PPT. Anonymkode: 4de64...5a8
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #2 Skrevet 7. september 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi gjorde det for 6-7 år siden med ene barnet vårt, men begynte da med PPT fordi han hadde lese- og skrivevansker. De kom med sakkyndig uttalelse og tok wisk-test(?) og anbefalte oss å få fastlegen til å søke til BUP. På PPT fortalte de at det var omtrent umulig å få utredning hos BUP uten uttale fra PPT først. Var det slik for dere også? Vi har nemlig en til som vi vil utrede, men som ikke har noen spesifikke lærevansker sånn sett, så det føles unaturlig å kontakte PPT. Anonymkode: 4de64...5a8 Det skal absolutt være mulig med en direkte henvisning fra fastlegen til Bup dersom det ikke er mistanke om lærevansker. Årsaken til at dere har måtte gå igjennom Ppt har vært gamle avtaler mellom kommunen og sykehuset. I bunn og grunn innebærer det at Ppt gjør Bupa sin jobb. Det er viktig at fastlege presiserer at at barnet ikke har lærevansker og at det ikke er behov for hjelp tilmå tilrettelegge skolehverdagen Anonymkode: 70cc5...92c
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #3 Skrevet 7. september 2019 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det skal absolutt være mulig med en direkte henvisning fra fastlegen til Bup dersom det ikke er mistanke om lærevansker. Årsaken til at dere har måtte gå igjennom Ppt har vært gamle avtaler mellom kommunen og sykehuset. I bunn og grunn innebærer det at Ppt gjør Bupa sin jobb. Det er viktig at fastlege presiserer at at barnet ikke har lærevansker og at det ikke er behov for hjelp tilmå tilrettelegge skolehverdagen Anonymkode: 70cc5...92c Takk for svar! Hun har ikke lærevansker i seg selv, dårlig konsentrasjon ja, men hun er veldig intelligent og klarer seg godt av den grunn. Likevel må hun allerede nå ha litt enkel tilrettelegging, men det går mer på andre områder og vil ikke kreve noen IOP slik som med eldstemann. Hun takler f.eks. ikke lekser så godt (har aldri med riktige bøker hjem heller), og hun "må på do" eller får vondt i hodet eller noe flere ganger før dagen der hun må ut av klasserommet midt i en time. Rett og slett små pauser. Så hun får dette, og hun har svært redusert leksemengde, ofte ikke noe. Enn så lenge, 5. klasse nå, gjør ikke det noe siden hun scorer på høyeste nivå på alle kartleggingsprøver ol., men dette kan jo snu når kravene blir større og hun ikke lenger kan flyte på å være kjapp i oppfattelsen. Da hører jeg med fastlegen når vi skal dit. HI Anonymkode: 4de64...5a8
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #4 Skrevet 7. september 2019 Vi fikk avslag, selv om det var godt begrunnet av fastlege, skole og oss. De har visst lite kapasitet.. Jeg har lurt på å sjekke mulighetene til å få utredning utenfor bup. Anonymkode: 98c48...ddb
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #5 Skrevet 7. september 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi fikk avslag, selv om det var godt begrunnet av fastlege, skole og oss. De har visst lite kapasitet.. Jeg har lurt på å sjekke mulighetene til å få utredning utenfor bup. Anonymkode: 98c48...ddb Hvordan går man fram da? HI Anonymkode: 4de64...5a8
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #6 Skrevet 7. september 2019 Ja, vi måtte gjennom utredning hos ppt før fastlegen sendte henvisning til bup Anonymkode: e6b5f...895
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #7 Skrevet 7. september 2019 Ikke Bergen, men svarer uansett. Har en gutt på 10 som vi har forsøkt å få utredet et par år nå. Jeg mistenker ADD. Sliter med fokus og konsentrasjon, følger ikke beskjeder, tester grenser, forholder seg ikke til rutiner. slurver med skolearbeid, mangler motivasjon og ambisjoner(vil f eks gå på fotball men ikke interessert i trene eller prestere/bli god). Men siden han gjør det bra faglig på skolen, ser ikke PPT grunn til at de skal involveres. BUP vil ikke utrede så lenge PPT ikke har gjort en vurdering av han. Så vi faller litt mellom to stoler. Vi har vært gjennom PMTO tidligere og veilederen vår der konkluderte med at det kan se ut som at vi trenger mer hjelp enn hun kan tilby. Jeg tenker også sånn at det går tålelig bra nå, men kravene blir større etterhvert som han kommer opp i skoletrinn, skal han fortsette med slurving og likegyldighet til skolearbeid som nå, så faller han fort av lasset. Skal gjøre et forsøk med henvisning til BUP igjen i løpet av høsten. Anonymkode: 04f27...351
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #8 Skrevet 7. september 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ikke Bergen, men svarer uansett. Har en gutt på 10 som vi har forsøkt å få utredet et par år nå. Jeg mistenker ADD. Sliter med fokus og konsentrasjon, følger ikke beskjeder, tester grenser, forholder seg ikke til rutiner. slurver med skolearbeid, mangler motivasjon og ambisjoner(vil f eks gå på fotball men ikke interessert i trene eller prestere/bli god). Men siden han gjør det bra faglig på skolen, ser ikke PPT grunn til at de skal involveres. BUP vil ikke utrede så lenge PPT ikke har gjort en vurdering av han. Så vi faller litt mellom to stoler. Vi har vært gjennom PMTO tidligere og veilederen vår der konkluderte med at det kan se ut som at vi trenger mer hjelp enn hun kan tilby. Jeg tenker også sånn at det går tålelig bra nå, men kravene blir større etterhvert som han kommer opp i skoletrinn, skal han fortsette med slurving og likegyldighet til skolearbeid som nå, så faller han fort av lasset. Skal gjøre et forsøk med henvisning til BUP igjen i løpet av høsten. Anonymkode: 04f27...351 Det er akkurat som her. Hun er 10 år og klarer seg egentlig ganske bra på skolen, men det sliter henne helt ut å være "normal" der. Vi har samme utfordringer som de du lister opp, i tillegg er vår veldig fysisk urolig av seg alle andre steder enn på skolen. Jeg hadde besøk av en venninne som er lærer sist uke og datteren min var med oss en liten stund, og turnet rundt som hun pleier, og venninnen min spurte meg faktisk etterpå om jeg hadde vurdert å utrede henne for ADHD. På skolen må hun ofte ut av klasserommet, men sitter i ro når hun først sitter ved pulten sin. Til sammenligning har hun aldri, faktisk, sittet i ro på stolen sin under et helt måltid her hjemme. Vi får høre litt med PPT, hva de tenker. Jeg er også bekymret for økte krav og at hun vil få problemer med å følge med når hun blir eldre. HI Anonymkode: 4de64...5a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå