Gå til innhold

Begravelse til moren til venninne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går dere i begravelse til moren/faren til venninner? Og er det evt forskjell på om dere kjente avdøde godt eller ikke?

Moren til en barndomsvenninne er nå død, og jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg er egentlig på reise når begravelsen er, og lurer på om jeg bør melde avbud og heller gå i begravelsen. Jeg var mye hjemme hos avdøde i ungdomstiden, og de hadde åpent hus. Men i voksen alder har jeg ikke truffet henne (men har fortsatt kontakt med min venninne). 

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 7ee90...fb9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jrg syns du best svarer på dette ved å snu spørsmålet. Hadde du satt pris på din venninnes tilstedeværelse i din mors begravelse? 

Skrevet

For meg er det en selvfølge å gå i begravelsen til foreldrene til gode venner. Kan nesten ikke skjønne at det er et spørsmål en gang. Hadde stussa veldig om venninnene mine ikke stilte opp i pappas begravelse... hadde blitt veldig skuffet. Jeg går forøvrig i begravelsen for å støtte mine venninner, uavhengig av mitt forhold til deres foreldre.

Skrevet

Kommer an på hva reisen innebærer og hvor nært du står din venninne nå.

Jeg hadde gjort det jeg kunne for å gå i den begravelsen. 

Jeg var alene med 2 små da min venninne mistet mora si. Vi vokste opp sammen, men hadde aldri noe godt forhold til mora. Jeg kjørte langt for å være med i begravelsen, venninnen min og kjæresten hennes satt på med meg til og jeg rakk akkurat å levere og hente i bhg og SFO. 

Anonymkode: 8e983...7ee

Skrevet

Takk for svar. I utgangspunktet tenker jeg at  jeg selvsagt skal gå i begravelsen. Det er kun pga reisen at jeg er litt usikker. Reisen er sammen med mange andre, men det er egentlig ikke så viktig (for de andre) at jeg deltar. Det er en dyr reise, men det er bare en liten del av den jeg dekker selv. Antar reiseforsikringen ikke dekker noe når den avdøde ikke er nær familie. 

Tenker egentlig at jeg bør gå i begravelsen.

Skrevet

Jeg hadde noen av mine nærmeste i bestemors begravelse. (hun var som en mor for meg) De tok det som en selvfølge at de stilte opp, det gjorde ikke jeg, men jeg satt jo pris på det :) Kun en av de kjente bestemor fra vi var små

Anonymkode: f9b89...150

Skrevet

Til nære venner gjør jeg det. Var i begravelsen til faren til min beste venninne i sommer for å være der for henne og moren

Anonymkode: c4daf...697

Skrevet

Kanskje du heller kan dra på et skikkelig besøk etter begravelsen? Blir kanskje satt like stort pris på. Selve begravelsesdagen er det kanskje mye folk som tar vare på din venninne uansett. 

Anonymkode: f6319...ef6

Skrevet

Det kommer an på hva hun ønsker.

Anonymkode: 3a3b1...03e

Skrevet

Jeg har aldri dratt i begravelsen til mine venners foreldre. Alle vennene mine har jeg fått i voksen alder så har heller ikke møtt så mange av deres foreldre. Kjøp heller en blomst å besøk venninna di i etter jobbreisen. 

Anonymkode: 701be...7e1

Skrevet

Jo, jeg går i begravelse til venners foreldre. I alle fall nære venners foreldre. Jeg har kommet i den alderen at dette er en problemstilling med (u)jevne mellomrom, og jeg har heldigvis alltid fått permisjon fra jobb for å gå i begravelser. Dette handler om å være til stede for de etterlatte, men også for å vise respekt for den avdøde. 

Av og til går jeg også i begravelse for at familien vår skal være representert. Jeg vokste opp i ei lita bygd der det fremdeles er helt vanlig at "alle", i alle fall nesten alle familier er representert i begravelsene. Da min far døde, var så godt som alle gårdene og familiene i hele bygda representert. I kirka var også mange av mine venner, både fra barndommen og "nyere" venner til stede. Mor er i dag ikke i stand til å komme seg i begravelse på egen hånd, og da stiller vi "ungene" opp og følger henne, litt på omgang, alt etter hvem som kan. 

Anonymkode: 88e69...b10

Skrevet

Min venninne mistet faren sin da vi var 17-18 år gamle. Både jeg og min mor stilte opp i begravelsen. 

Anonymkode: 5c135...038

Skrevet

Jeg ville gått. 

Anonymkode: df11c...69b

Skrevet

Jeg har landet på at om jeg er i tvil om jeg skal gå i begravelse, så gjør jeg det. Jeg er som regel helt sikker på dem jeg ikke føler at jeg skal delta. 

Anonymkode: cff28...5b4

Skrevet
On 9/6/2019 at 10:29 AM, Anonym bruker said:

Går dere i begravelse til moren/faren til venninner? Og er det evt forskjell på om dere kjente avdøde godt eller ikke?

Moren til en barndomsvenninne er nå død, og jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg er egentlig på reise når begravelsen er, og lurer på om jeg bør melde avbud og heller gå i begravelsen. Jeg var mye hjemme hos avdøde i ungdomstiden, og de hadde åpent hus. Men i voksen alder har jeg ikke truffet henne (men har fortsatt kontakt med min venninne). 

Hva ville dere gjort?

ja hvis vi er nære

Anonymkode: e9fc9...1e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...