Hønemorpåhaugen Skrevet 5. september 2019 #1 Skrevet 5. september 2019 Jeg har søkt på en jobb innenfor firmaet og avd. jeg jobber ved. Har søkt tidligere også uten å få svar. Har fått svar at de har mottatt søknaden. Har tidligere også sendt inn åpen søknad da jeg jobber uønsket deltid. Dette har jeg også innmeldt, så ledelsen vet jeg jobber uønsket deltid. Stillingen er nå gitt til noen andre ved avd. Jeg har utdannelsen som kreves, har vært lengst på avdeligen og i tillegg mye lengre erfaring. Nesten så jeg tror de ikke liker meg. : S er dette noe jeg bør gå videre med, eller har jeg ingen rettigheter? Jeg er et vanlig koselig menneske som sliter med å få endene til å møtes. Har helt mistet troen på meg selv.. føler meg så forbigått.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2019 #2 Skrevet 5. september 2019 Er du organisert? Er det en offentlig stilling så du kan klage på innstillingen? Uansett. Ta det med fagforeningen, om du er organisert Anonymkode: ea4fc...1e9
Anonym bruker Skrevet 5. september 2019 #3 Skrevet 5. september 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er du organisert? Er det en offentlig stilling så du kan klage på innstillingen? Uansett. Ta det med fagforeningen, om du er organisert Anonymkode: ea4fc...1e9 Ja, er organisert. Anonymkode: f4221...690
Anonym bruker Skrevet 5. september 2019 #4 Skrevet 5. september 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ja, er organisert. Anonymkode: f4221...690 Ta kontakt med fagforeningen din i morgen. Lykke til👍😊 Anonymkode: ea4fc...1e9
Anonym bruker Skrevet 5. september 2019 #5 Skrevet 5. september 2019 Kan du be om å få se innstillingen? Dvs hva de skriver om ditt kandidatur i forhold til andres? Anonymkode: 75832...ddc
Anonym bruker Skrevet 5. september 2019 #6 Skrevet 5. september 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Kan du be om å få se innstillingen? Dvs hva de skriver om ditt kandidatur i forhold til andres? Anonymkode: 75832...ddc Vet ikke. Men er dette lov? Kan de ansette andre av private grunner f.eks.. eller andre lignende ting, før de ser på fortrinnsretten? Anonymkode: f4221...690
Anonym bruker Skrevet 5. september 2019 #7 Skrevet 5. september 2019 Sansynlig vis har det ikke noe med deg åersonlig å gjøre, men hvem de mener vil bli dyktigst i jobben. Anonymkode: 8190d...5f7
Anonym bruker Skrevet 5. september 2019 #8 Skrevet 5. september 2019 17 minutter siden, Hønemorpåhaugen skrev: Jeg har søkt på en jobb innenfor firmaet og avd. jeg jobber ved. Har søkt tidligere også uten å få svar. Har fått svar at de har mottatt søknaden. Har tidligere også sendt inn åpen søknad da jeg jobber uønsket deltid. Dette har jeg også innmeldt, så ledelsen vet jeg jobber uønsket deltid. Stillingen er nå gitt til noen andre ved avd. Jeg har utdannelsen som kreves, har vært lengst på avdeligen og i tillegg mye lengre erfaring. Nesten så jeg tror de ikke liker meg. : S er dette noe jeg bør gå videre med, eller har jeg ingen rettigheter? Jeg er et vanlig koselig menneske som sliter med å få endene til å møtes. Har helt mistet troen på meg selv.. føler meg så forbigått. Hva slags tilbakemeldinger har du fått på medarbeidersamtaler på jobben du gjør? Er det samme type jobb som du har som du har søkt? Og var den andre som fikk også kvalifisert og deltidsansatt? Anonymkode: 341d1...fc5
Anonym bruker Skrevet 5. september 2019 #9 Skrevet 5. september 2019 Dersom du mener du har fortrinnsrett, og arbeidsgiver har brutt dette, kan du få hjelp av fagforeningen din til å melde det inn til tvisteløsningsnemnda https://arbeidsmiljoloven.com/article/§-14-3-fortrinnsrett-for-deltidsansatte/ Anonymkode: 7b42c...2c6
Anonym bruker Skrevet 5. september 2019 #10 Skrevet 5. september 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vet ikke. Men er dette lov? Kan de ansette andre av private grunner f.eks.. eller andre lignende ting, før de ser på fortrinnsretten? Anonymkode: f4221...690 Nei, ikke hvis det kan finnes fortrinnsberettigede i bedriften som har ytret at de ønsker større stillingsprosent. Men husk at det kan være flere som har fortrinnsrett. Hvis det er det, så står en bedrift fritt til å velge blant disse. Anonymkode: 341d1...fc5
Anonym bruker Skrevet 5. september 2019 #11 Skrevet 5. september 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva slags tilbakemeldinger har du fått på medarbeidersamtaler på jobben du gjør? Er det samme type jobb som du har som du har søkt? Og var den andre som fikk også kvalifisert og deltidsansatt? Anonymkode: 341d1...fc5 Har fått gode tilbakemeldinger. Ikke samme type arbeidsoppgaver, men er kvalifisert. Anonymkode: f4221...690
Anonym bruker Skrevet 5. september 2019 #12 Skrevet 5. september 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Dersom du mener du har fortrinnsrett, og arbeidsgiver har brutt dette, kan du få hjelp av fagforeningen din til å melde det inn til tvisteløsningsnemnda https://arbeidsmiljoloven.com/article/§-14-3-fortrinnsrett-for-deltidsansatte/ Anonymkode: 7b42c...2c6 Trenger ikke fagforening for det. Det kan hun gjøre selv. Anonymkode: 341d1...fc5
Anonym bruker Skrevet 5. september 2019 #13 Skrevet 5. september 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Har fått gode tilbakemeldinger. Ikke samme type arbeidsoppgaver, men er kvalifisert. Anonymkode: f4221...690 Er det stor forskjell på stillingene, eller bare noe? Anonymkode: 341d1...fc5
Anonym bruker Skrevet 5. september 2019 #14 Skrevet 5. september 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Har fått gode tilbakemeldinger. Ikke samme type arbeidsoppgaver, men er kvalifisert. Anonymkode: f4221...690 Hva med den som ble ansatt? Det er det vesentligste her. Anonymkode: 341d1...fc5
Anonym bruker Skrevet 5. september 2019 #15 Skrevet 5. september 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Nei, ikke hvis det kan finnes fortrinnsberettigede i bedriften som har ytret at de ønsker større stillingsprosent. Men husk at det kan være flere som har fortrinnsrett. Hvis det er det, så står en bedrift fritt til å velge blant disse. Anonymkode: 341d1...fc5 Uansett hvor lenge de har vært ansatt? Anonymkode: f4221...690
Anonym bruker Skrevet 5. september 2019 #16 Skrevet 5. september 2019 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Uansett hvor lenge de har vært ansatt? Anonymkode: f4221...690 De kan ha fortrinnsrett etter ulike paragrafer. Deltidsansatte må ha vært fast ansatt i ett år for å ha fortrinnsrett. Anonymkode: 341d1...fc5
Anonym bruker Skrevet 5. september 2019 #17 Skrevet 5. september 2019 Er det en mann som ble valgt foran deg? I så fall er det lettere for deg å vinne frem. Da kan du spille kortet om å ha blitt forbigått pga kjønn. Anonymkode: 7137a...967
Anonym bruker Skrevet 5. september 2019 #18 Skrevet 5. september 2019 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er det en mann som ble valgt foran deg? I så fall er det lettere for deg å vinne frem. Da kan du spille kortet om å ha blitt forbigått pga kjønn. Anonymkode: 7137a...967 Hehe nei. Men forstår det ikke, selv om det sikkert er en grunn til at det ble slik. Uansett så er det dårlig behandling av ansatte å ikke svare på en jobbsøknad. Anonymkode: f4221...690
Anonym bruker Skrevet 5. september 2019 #19 Skrevet 5. september 2019 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er det en mann som ble valgt foran deg? I så fall er det lettere for deg å vinne frem. Da kan du spille kortet om å ha blitt forbigått pga kjønn. Anonymkode: 7137a...967 Ikke hvis det er en bedrift med overvekt av kvinner (mer enn 60-40 er det vel?). Siden hi oppgir at hun jobber uønsket deltid er det ikke usannsynlig at hun jobber i et typisk kvinneyrke (innen omsorg?). Hvis hun da er forbigått av en mann kan han rett og slett ha blitt kvotert inn. Anonymkode: 86edc...787
Anonym bruker Skrevet 5. september 2019 #20 Skrevet 5. september 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Trenger ikke fagforening for det. Det kan hun gjøre selv. Anonymkode: 341d1...fc5 Jeg vet det. Men er man organisert kan nan gjerne få fagforeningen til å gjøre den jobben Anonymkode: 7b42c...2c6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå