Gå til innhold

Er det vanlig at deres barn blir invitert i «fancy» bursdag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De er 9 år. Og de færreste har det hjemme. Det er mest kino og trampolinebursdsdag. Jeg har ikke råd til det, men virker som ett veldig press på det. 

Anonymkode: e0e33...82d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

De er 9 år. Og de færreste har det hjemme. Det er mest kino og trampolinebursdsdag. Jeg har ikke råd til det, men virker som ett veldig press på det. 

Anonymkode: e0e33...82d

Min erfaring er at dette ikke er fancy bursdag - men lettvint. Og at både barn og foreldre setter stor pris på hjemmebursdag.. 

Anonymkode: 06896...3b2

Skrevet

Jeg har fire barn, to gutter og to jenter, og min erfaring er at det er mye av begge deler.

Noen klasser, som klassen eldste gikk i på barneskolen, var det så mye problembarn i at etter 1.klasse var det ingen som hadde det hjemme. Der var helt apekatter altså, herjet, sloss, null respekt og hørte ikke på tilsnakk. Det var en del som prøvde i 1.klasse, men det ble fort sånn aldri igjen stemning blant foreldrene.

I klassen til jenta på 10 derimot har over halvparten bursdagene sine hjemme, en stor gjeng jenter er de, men ingen problem å ha de hjemme.

Det trenger ikke være så dyrt å ha det andre steder enn hjemme, å leie gymsalen på skolen, sfo sine lokaler o.l. koster ikke stort, og de som har det i klatreparker og andre dyre steder går gjerne sammen flere og spleiser på festen så det ikke blir så dyrt pr unge.

Jeg personlig synes det er fint å ha noen bursdager hjemme, særlig første halvdel av barneskolen, for du kommer nærmere ungene, lærer de å kjenne, lærer navnene osv. Så vi har hatt mange bursdager hjemme selv om vi også har hatt bursdager ute (som jo er gratis), på rimelige steder som idrettsbursdag i gymsalen, og dyrere spleisebursdager på f.eks vitensenteret.

Anonymkode: 21f52...ce3

Skrevet

I klassen til sønnen min på 10 er det én gutt som har "kjøpebursdag" hvert år, resten har hatt det kanskje én gang hver og hjemmebursdag de andre årene. Så det er mest vanlig med hjemmebursdag her. Ungene synes det er stas med bursdag uansett. :) Vi har kun hatt utebursdag når vi ikke har hatt det hjemme, og det er også veldig populært.

Anonymkode: 03f7c...e40

Skrevet

Har prøvde vi oss på hjemme bursdag ett år. Vi har kino i huset så fikset film og godis og litt leker rundt om i huset. Sønnen min fikk høre etterpå at det var kjedelig🙄. Det blir liksom ikke bra nok om det ikke er på en eller annen fancy plass. Han har bursdag i en periode på året med få andre så ingen å spleise med heler.. så vi har bitt i det sure eple og betalt 3500kr for en bursdag for 15 unger😳 helt galskap

Anonymkode: caada...ab4

Skrevet

Barna er mye mer fornøyde med kinobursdag hjemme enn å faktisk dra på kino. Vi inviterer alltid til hjemmebursdag, av prinsipp, har ikke noe med økonomi å gjøre. 

Vi ønsker å se klassen sammen, hjemme hos oss. Vi serverer mat etter bursdagsbarnets ønske, ofte hjemmelaget pizza, til hele gjengen rundt bordet, og serverer kaker og synger bursdagssang etterpå. Og så gjør vi en aktivitet, etter bursdagsbarnets ønske. Det kan være en film i stua med popcorn til, bading, leker i hagen, fotballkamp eller lignende. De små barna avslutter gjerne med å fiske godteposer.

Vi har alltid bare fått positive tilbakemeldinger på bursdager hos oss. Både fra barna og andre foreldre. Jeg har ikke inntrykk av at våre bursdager på noen måte er dårligere enn bursdager på kino eller lekeland. Jeg har vel heller inntrykk av at noen synes det er styrete å ha alle hjemme, eller ikke har plass til så mange rundt bordet hjemme. Man feirer slik man selv ønsker, variasjon er bare bra for barna. 

Anonymkode: 1ddbd...5c3

Skrevet

Ganske vanlig her. Men, det blir gjort forskjellig. Bowlingbursdag, lekeland, hjemmebursdag, utebursdag osv.

Anonymkode: a7ca1...aca

Skrevet

Kinobursdag hjemme har vært stor suksess her. Har spist mat, kaker og åpnet pakker først, når de er ferdige med det har de fått "kinobilletter" til film i stua. Bordet flytter vi og legger pledd og puter på gulvet. Alle har fått popconbeger (bare i 0,4 pappkrus) smågodt og en juiceboks. Slukker alle lys og dekker for vinduene. 

Vi har også hatt aktiviteter hjemme med hilderløype, quiz, og andre aktiviteter. 

Skrevet

Mest «fancy» bursdag her. Kun et fåtall har hatt hjemmebursdag. Men jeg opplever det ikke som et press. Det er mer fordi det er lettvint. Med 14 gutter i full galopp er det mer kaos å ha det hjemme enn på lekeland.. 

Anonymkode: 3bb91...b6b

Skrevet

De som har såkalte " fancy" bursdager, har disse bursdagene fordi de ikke har plass hjemme. Eneste grunnen. 

Anonymkode: 38c4a...b78

Skrevet

Har vært begge deler her, men svært få har hatt kjøpebursdag uten å spleise med noen. Med store klasser blir det dyrt.

I den ene klassen er det en svært vilter guttegjeng som få har lyst til å ha hjemme i stua, men da har det heller blitt arrangert skogsbursdag, akebursdag etc. 

I datterens klasse har det vært mest hjemmebursdager, og jentene synes det er trivelig også.

Anonymkode: ff3c6...951

Skrevet
50 minutter siden, DetYrer skrev:

Aldri opplevd det faktisk.

Eller jo, kino 1 gang.

Skrevet

Nesten alle har det i trampolinepark,kinobursdag osv. Kjenner på presset selv :( Ikke har vi plass til 11 gutter her hjemme heller,å siden jeg er arbeidsledig har vi ikke råd til noe dyr bursdag. Bursdagen er i neste måned å aner ikke egentlig helt hvordan jeg skal gjøre det.

Anonymkode: 8ba42...55c

Skrevet

De er 20 jenter i klassen og noen er helt ville, derfor er det ingen som har det hjemme. Noen har ute, på grendehus, lekeland, gård eller bowling.

Anonymkode: cb8de...878

Skrevet

I klassen til mine er de 41 og 31 elever. Her er det vanlig å invitere hele klassen. Da blir det å leie skolen (det et gratis her) eller et annet lokale med karaoke. Jeg synes det er mest praktisk. Det blir for mange barn rett og slett.

Anonymkode: 6d491...40b

Skrevet

Stort sett hjemmebursdager her og de som ikke har plass hjemme leier et lokale som ungene kan springe i. Ungdomshus ol. Ikke noe fancy med det, bare mer plass.

Anonymkode: 2f39c...b92

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nesten alle har det i trampolinepark,kinobursdag osv. Kjenner på presset selv :( Ikke har vi plass til 11 gutter her hjemme heller,å siden jeg er arbeidsledig har vi ikke råd til noe dyr bursdag. Bursdagen er i neste måned å aner ikke egentlig helt hvordan jeg skal gjøre det.

Vi har hatt ti barn på 50 m2. Det var ellevilt, men det gikk. 

Hva med ute bursdag?

Anonymkode: 4e132...7bb

Skrevet

Begge deler. Og begge deler er kjempepopulært; barn elsker bursdag 🥳

Anonymkode: 4d9c4...457

Skrevet

Her er det stort sett slike bursdager.

Det er "svin-dyrt", så vi pleier å spleise. I år skal datteren min feire bursdag med to av klassevenninnene. De skal ha det på trampilineparken.

De ønsker alle å ha det på samme sted, og de må allikevel be alle jentene i klassen.

Datteren min har bursdag i august, de to andre i oktober. Så bursdagen blir feiret i september.

Da blir regningen delt på tre. 

Anonymkode: 35f83...3d6

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Slå deg sammen med noen andre i klassen. 

Anonymkode: 35f83...3d6

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mest «fancy» bursdag her. Kun et fåtall har hatt hjemmebursdag. Men jeg opplever det ikke som et press. Det er mer fordi det er lettvint. Med 14 gutter i full galopp er det mer kaos å ha det hjemme enn på lekeland.. 

Anonymkode: 3bb91...b6b

Samme erfaring her, kommer til å velge "fancy" feiring neste gang, guttene er for mye for oss å håndtere hjemme, så jeg kjøper meg fri, alternativet er ingen bursdagsfeiring.

Anonymkode: 84a89...471

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenne bål, grille pølser og leke ute? Refleksløype, hinderbane, fotballkamp, skattejakt, natursti, krabbefiskekonkurranse på stranda++++

Anonymkode: 1ddbd...5c3

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke skolen lokaler til utlån?

Anonymkode: 06896...3b2

Skrevet

Ca halvparten av klassene har det på lekeland/bowling, resten har det hjemme. En jente har alltid bursdag i sin garasje. Like morsomt hver gang. Tre gutter i den ene klassen inviterer til disco i moskeen, noe ungen min syns er kjempe gøy. Det er kun en av gutta som er muslim, lurer på om de to andre er kristene men litt usikker. Jeg tror igrunn ikke min datter tenkte over at hun var i en moskee, noe jeg syns var litt artig. 

Vi har hatt flest hjemme bursdager, noen får bursdager har vi vært på lekeland/bowling, men da slått oss sammen med andre. I begge mine barns klasser så er det bursdager som er veldig samlet, så når det lekeland/bowling er det greit å slå oss sammen om ikke blir det vel mye. Ungene syns ikke det er like morsomt å være på lekeland i bursdag fire ganger på en uke feks. 

Anonymkode: 3d211...938

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...