Gå til innhold

Dere som har lange gutter som er ferdigvokst (17-18 år)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lange var de ca da de var 12 år? Sønnen min er straks 170 cm og 43 i sko. Lurer på hvor lang han blir...Tenker det er sannsynlig at han blir over 190, men spennende å høre andres erfaringer 🙂 

Anonymkode: b384c...67d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sønnen min er 12 år (blir 13 i november), 179 høy og 43 i sko. Regner med han snart er ferdigvokst. Jeg er 172 cm og faren hans er 175 cm. 

Jeg var selv lengst i klassen i mange år, men så sluttet jeg å vokse tidlig. Jeg regner med det samme skjer med sønnen. Det er mulig har vokser bittelitt til, men tviler på at han blir 190.

Det er jo mange som ikke vokser stort etter de er 13-14.

Anonymkode: cf617...c2a

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sønnen min er 12 år (blir 13 i november), 179 høy og 43 i sko. Regner med han snart er ferdigvokst. Jeg er 172 cm og faren hans er 175 cm. 

Jeg var selv lengst i klassen i mange år, men så sluttet jeg å vokse tidlig. Jeg regner med det samme skjer med sønnen. Det er mulig har vokser bittelitt til, men tviler på at han blir 190.

Det er jo mange som ikke vokser stort etter de er 13-14.

Takk for svar! Jag trodde de ikke var ferdigvokst før 18 års alder, men det stopper kanskje før, ja 🙂 Spennende å se 🙂

hi

Skrevet

Det er umulig å si, for det er noen som vokser når de nærmer seg 20 også.

Skrevet

Hvordan folk vokser er svært ulikt. Mannen min var lengst av gutta da han begynte på ungdomsskolen (175), men han ble ikke lengre enn 179. Ene broren min var bare ca 160 da han begynte på ungdomsskolen, men endte på 193 mot slutten av videregående.

Sønnen min begynte på ungdomsskolen nå. Han er 175. Er spent på hvor det ender. 

Anonymkode: f1112...dcb

Skrevet

Det er gjerne jenter som slutter tidlig å vokse, guttene har som regel et gedigent veksthopp på ungdomsskolen, men dette styres jo av hormoner. Gutter som kommer tidlig i puberteten har dette veksthoppet tidligere enn det som kommer sent i puberteten. Det er heller aldri noen regel uten unntak, så det er vanskelig å svare på for det kan være individuelle forkjeller.

Men tommelfingerregelen er at guttene vokser mest det året de får skjeggevekst og kommer i stemmeskiftet, da er det mye hormoner i sving og de må gjerne bytte ut hele garderoben opptil flere ganger. De sier at det veksthoppet guttene har det året er større enn det de hadde første leveår..

Det har stemt bra med mine gutter.

Eldste hadde sitt store veksthopp i 9.klasse, han vokste fra klærne sine to ganger det året. Fikk mye nytt til skolestart, etter jul var det for lite, og jammen var de klærne han fikk ved juletider for små igjen da vi kom til sommeren. Men han har ikke vokst så mye etter det. Han var ca 180 cm og brukte 43 i sko da han ble konfirmert våren etter 9 klasse, og nå som han har passert 18 år er han 184 cm og bruker fremdeles 43 i sko. Han har blitt litt bredere over skuldrene, og fyller kroppen sin bedre, er ikke så hengslete, men ikke så mye høyere. Han var høyest i klassen nesten hele barneskolen, men så stoppet det opp litt og jeg tror han vokste veldig lite i 7. og 8. klasse før han plutselig fikk et kjempehopp i 9.klasse.

Nest eldste går nå i 10.klasse og var senere igang med voksingen enn sin bror, han har vokst mye siste halvåret og er nå 175 cm høy, 43 i sko, men han vokser enda så jeg vet ikke hvor han ender. Han har vært ganske lav gjennom barneskolen, så spennende å se hvor han havner som voksen kar.

Litt vittig at han som var så lang hele veien i barnehagen og barneskolen ble helt gjennomsnittlig som voksen, så spennende å se hvor han som har vært litt lav hele veien ender som voksen.

Anonymkode: 55720...579

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar! Jag trodde de ikke var ferdigvokst før 18 års alder, men det stopper kanskje før, ja 🙂 Spennende å se 🙂

hi

Jeg snakket med pappa og onkelen min angående det der med vekst og høyde, og begge sa at de stoppet da de var 13-14 år.

Sønnen min er i puberteten for lengst da. Han har vel luktet svette siden han var 9 år, har fått hår på legger og under armer, fått mørkere stemme osv. 

Skrevet

Mine var ikke ferdigvokste før de var over 20. Minste konfirmantene i sitt kull begge to, nå er de 1.90 og 1.92.

Anonymkode: 04b9f...668

Skrevet

Tusen takk for svar! Blir spennende å se 🙂 Min har ennå ikke kommet i puberteten. Jeg la inn tall inn på et skjema en gang, og der ble han estimert til å bli 194 cm. 

hi

Skrevet

Jeg husker ikke helt, men jeg tror han var omtrent like stor som din. Han er 17 år nå, 1.96 cm og bruker str 47 i sko. Han stoppet å vokse i 1,5 år da han var rundt 15 år og 1.93 og med 45 i sko, men nå har han altså strukket seg mer.

Anonymkode: 1472c...f01

Skrevet

Min 18 åring var like høy som din når han var 12, han er nå 182cm så ikke veldig høy ,mens broren er nå 15 og snart 182cm, så de er ulike :) han yngste var bare 167 eller noe når han var 12, så veldig vanskelig og svare på faktisk da de vokser forskjellig

Anonymkode: 7ae63...0c2

Skrevet

Min er 182 cm, 45/46 i sko og har ikke kommet i puberteten enda. Jeg er 159 cm og faren er 188 cm.  Han blir nok høy til slutt. Han har vært lang fra han ble født. På 5 mnd kontroll var han 77 cm og har blitt fulgt opp pga høyden siden da. Det var snakk om å bremse veksten en stund, men endte opp med å ikke gjøre det. Røntgen sier sannsynlig 205 cm, pluss/minus.

Anonymkode: 4a4be...e9a

Skrevet

Noen som har testet ut percentilskjema, og hvor det faktisk har stemt? 

hi

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Noen som har testet ut percentilskjema, og hvor det faktisk har stemt? 

hi

Nysgjerrig på dette. Noen som har ferdigutvokste barn hvor percentilskjemaet har stemt?

Skrevet
On 9/5/2019 at 3:16 PM, Anonym bruker said:

Nysgjerrig på dette. Noen som har ferdigutvokste barn hvor percentilskjemaet har stemt?

her stemte det ikke på vår største, han er nå 19 og 203cm, han var 189cm på percentilskjemaet

Anonymkode: 7ae63...0c2

Skrevet

Jeg har ikke et skjema å se på, men vår lå nøyaktig på eller rett over den øverste streken hele tiden, han er 1.96 nå, men vet ikke om han er ferdig utvokst (snart 17 år).

Anonymkode: 1472c...f01

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...