Gå til innhold

Hva tenker du om dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber på en arbeidsplass med flere ulike profesjoner som er relatert til hverandre. Jeg har fire års utdannelse og 17 års arbeidserfaring. Nå har det blitt bestemt at alle på teamet med mitt utdanningsnivå skal veiledes i vår yrkesutøvelse av en helt nyutdannet dame på teamet. Hun har fem års utdanning, men hennes profesjon har høyere status og gir vesentlig høyere lønn. 

Jeg har ikke noe i mot henne, eller det å bli veiledet, men jeg synes det er underlig likevel. Burde ikke det ha vært vi som veiledet henne, nesten? Ville du ha reagert?

Anonymkode: dfbab...b40

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt umulig å svare på, det er for lite informasjon. Hun kan jo fint ha spesialisert seg innenfor et område, og dermed også ha vesentlig bedre kompetanse enn dere. 

Anonymkode: 79115...c99

Skrevet

Man kan jo ha noe å bidra med uansett alder og erfaring. Det er ikke alltid 17 års erfaring er det som bringer bedriften videre. 

Anonymkode: 0f968...558

Skrevet

Ja, jeg prøver å ivareta anonymitet 😬. Hun har altså utdannet innen samme fagsektor, men i en annen retning. Ikke spsialisert, nei. Bare mer høystatus.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Man kan jo ha noe å bidra med uansett alder og erfaring. Det er ikke alltid 17 års erfaring er det som bringer bedriften videre. 

Anonymkode: 0f968...558

Det er helt sant! Men hvorfor kan ikke de andre også veilede hverandre, da? Denne personen har knapt vært yrkesaktiv. 

Skrevet
6 minutes ago, Anonym bruker said:

Ja, jeg prøver å ivareta anonymitet 😬. Hun har altså utdannet innen samme fagsektor, men i en annen retning. Ikke spsialisert, nei. Bare mer høystatus.

Fortsatt vanskelig å svare. Er hun en annen faggruppe?

Sykepleier vs psykolog liksom?

Anonymkode: 09eb6...ea4

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Fortsatt vanskelig å svare. Er hun en annen faggruppe?

Sykepleier vs psykolog liksom?

Ja, det er sammenlignbart, hvis du tenker at sykepleieren har faglig relevant spesialisering. Og begge jobber i samme feltet.

Skrevet

Dersom din utdannelse er fra 17 år tilbake og hun nettopp er ferdig tenker jeg at en liten oppfriskning kan være greit (selv om jeg antar dere har holdt dere oppdatert de siste 17 årene). 

Anonymkode: f2e88...604

Skrevet
3 minutes ago, Anonym bruker said:

Ja, det er sammenlignbart, hvis du tenker at sykepleieren har faglig relevant spesialisering. Og begge jobber i samme feltet.

Da tenker jeg det er på sin plass med veiledning.. 

Ikke gjør dette til en status-sak. Veiledning er ikke en ovenfra og ned læring, men et samarbeidsprosjekt. Alle parter bidrar.

I min arbeidsplass er det spesialister med land fartstid som ofte ønsker veiledningsgrupper. Fordi vi ser verdien av å fordype oss i tema. Ingen er ferdig utlært 

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber på en arbeidsplass med flere ulike profesjoner som er relatert til hverandre. Jeg har fire års utdannelse og 17 års arbeidserfaring. Nå har det blitt bestemt at alle på teamet med mitt utdanningsnivå skal veiledes i vår yrkesutøvelse av en helt nyutdannet dame på teamet. Hun har fem års utdanning, men hennes profesjon har høyere status og gir vesentlig høyere lønn. 

Jeg har ikke noe i mot henne, eller det å bli veiledet, men jeg synes det er underlig likevel. Burde ikke det ha vært vi som veiledet henne, nesten? Ville du ha reagert?

Det kommer helt an på hva det skal veiledes i, og om hun har noe erfaring fra før. Dersom hun har en svært relevant utdannelse som innebærer kunnskap om nye perspektiver og fremgangsmåter på noe bestemt innen deres fagfelt, så er det naturlig at hun skal veilede dere med lang erfaring på akkurat dette. Dersom det hadde vært noe annet det skulle veiledes i, så kunne det også ha vært naturlig at du eller andre hadde fått jobben.

Anonymkode: 3daf4...cba

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt umulig å svare på, det er for lite informasjon. Hun kan jo fint ha spesialisert seg innenfor et område, og dermed også ha vesentlig bedre kompetanse enn dere. 

Anonymkode: 79115...c99

Nettopp. 

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Faggruppene har delvis ulike perspektiver, selv når de jobber på samme felt (eks. rus). 

Skrevet

Hvis jeg hadde 3 års utdannelse som sykepleier og deretter ett års spesialisering til psykiatrisk sykepleier, og det kom en psykolog inn med embedseksamen (5 år) i psykologi, ville jeg ØYEBLIKKELIG ha akseptert at det er jeg som trenger veiledningen fra henne, ikke hun fra meg. Det er virkelig ikke mulig å innbille seg at det ene året med fordypning etter sykepleien er i nærheten av 5 hele år akkurat på feltet psykisk helse. Samme hvor mye erfaring man har, så vil det være noen titusener med sider av faglitteratur man aldri har lest, og noen ganske store faktaområder man ikke har mer enn overflatisk kunnskap om.

Anonymkode: f762a...5d4

Skrevet

Takk for innspill! Jeg skjønner at det er litt diffust ettersom jeg ikke tilkjennegir yrke og fag. En av dere nevner veiledningsgrupper, og det hadde vært noe annet. Dette er én til én, og det veiledes ikke i den nyansattes fag, men i jobben som vi gjør, og altså har gjort i mange år. 

Som sagt har jeg ingenting imot henne eller det å bli veiledet generelt. Hun er kjempefin å sparre med. Men jeg merker jo veldig godt at hennes innspill er veldig teoretiske, mens lang fartstid kanskje gir en mer konkret innsikt i jobben. 

Hun har altså ikke en spesialistutdanning, bare ett år lengre og annen utdanning, som helt tydelig gir større status enn min. Hvorfor kan man bare spekulere i, men jeg kan i hvert fall si at det ikke handler om en grundigere fordypning i feltet mitt, kun et annet perspektiv. 

Jeg trives mye bedre med veiledningsgrupper, da kan ALLE kollegene mine komme med innspill, da får man nyttiggjøre seg alles kompetanse. Jeg ser at dere er uenige her, det tar jeg til etterretning.

Skrevet

Jeg har ca 17 års erfaring og ville syntes det var veldig rart om noen, uansett utdanning og erfaring , skulle veiledet meg i min jobb. Hadde jeg begynt i en ny jobb hvor de jobbet på en annen måte hadde det vært noe annet, men det du opplever hadde jeg tatt som er tegn på at de ikke syntes jeg gjøre en god jobb. 

Jeg hadde gitt leder beskjed om hva jeg mente og jeg tror faktisk jeg også hadde vurdert å bytte jobb, selv om det kanskje er å overdrive. 

Det vi gjør der jeg jobber, er at vi deler erfaringer og kunnskap og lærer oss nye ting sammen, det er noe annet. Da kan ofte de med ny utdanning bidra med teori og vi med erfaring kan bidra med gjennomføringen. Og da samarbeider vi uansett om vi har mange års erfaring eller om det  er studenter i praksis. 

Anonymkode: 8e74a...3db

Skrevet

Et aspekt somdu glemmer å ta med i betraktningen er at mennesker er vanedyr. Det er ganske normalt å holde godtcfast på måten å gjøre ting på, bare fode det er det man er vant med. Da kan det være nyttig å få innspill og veiledning fra noen utenfra som ikke har gått seg like fast i vaner.

En nyere mer oppdatert utdanning kan også være nyttig.

Anonymkode: 8ada9...274

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ca 17 års erfaring og ville syntes det var veldig rart om noen, uansett utdanning og erfaring , skulle veiledet meg i min jobb. Hadde jeg begynt i en ny jobb hvor de jobbet på en annen måte hadde det vært noe annet, men det du opplever hadde jeg tatt som er tegn på at de ikke syntes jeg gjøre en god jobb. 

Jeg jobbet også i 17 år på ett og samme sted, men det falt meg aldri inn at jeg ikke skulle ha noe å lære av andre likevel?

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er helt sant! Men hvorfor kan ikke de andre også veilede hverandre, da? Denne personen har knapt vært yrkesaktiv. 

Du høres rett og slett litt snurt og fornærmet ut. Man blir aldri utlært, og en nyutdannet kan ha mange gode ideer og nye måter å se ting på

Anonymkode: 77a8c...66f

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du høres rett og slett litt snurt og fornærmet ut. Man blir aldri utlært, og en nyutdannet kan ha mange gode ideer og nye måter å se ting på

Jeg er ikke snurt, nei. Jeg har masse å lære av henne, men også av mine andre kolleger. Hvorfor skal akkurat bare hun veilede oss? Hun har ikke noen lederposisjon heller.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobbet også i 17 år på ett og samme sted, men det falt meg aldri inn at jeg ikke skulle ha noe å lære av andre likevel?

Leste du hele innlegget mitt eller sluttet du å lese etter de første setningene? Hvis du leser hele står det nettopp at jeg gjerne lærer av andre, men at en person skal begynne å veilede meg i jobben hadde vært rart. 

Skrevet

Høres ut som hun er lærer, siden 4 år var frem til for noen år siden og 5 år er nytt fra i fjor.

Men ja, selv om yrket ditt er noe du har gjort i mange år og slik. Dette er snakk om veiledning? Ikke du til henne, men ho til deg? Er dere faglig oppdatert? Utdanningene endrer seg, det kommer nyere forskning og metoder frem på de fleste felt. Du burde anse denne veiledningen som en ressurs, prøve å finne det positive i det. Er det bortkastet så finner du jo ut av det? 

F. Eks hadde vi da jeg utdannet meg som lærer, større bredde og mer pedagogisk tilnærming i våre fag enn praksislæreren vår, men hun hadde erfaring med det praktiske og hadde mye å tilføre der. Vi lærte henne hva som var lurt å tenke på når det gjaldt f. Eks dysleksi, og hun hjalp oss med hvordan hente tid til å hjelpe de elevene som trengte det. Altså, alle høstet litt fra hverandre 😊

Anonymkode: 5f7ca...d72

Skrevet
På 4.9.2019 den 12.25, Anonym bruker skrev:

Leste du hele innlegget mitt eller sluttet du å lese etter de første setningene? Hvis du leser hele står det nettopp at jeg gjerne lærer av andre, men at en person skal begynne å veilede meg i jobben hadde vært rart. 

Og jeg syns ikke det hadde vært rart. Var det veldig utydelig?

Skrevet
På 3.9.2019 den 22.35, Anonym bruker skrev:

5 år er ikke «knapt». 

Skrevet
På 4.9.2019 den 11.04, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke snurt, nei. Jeg har masse å lære av henne, men også av mine andre kolleger. Hvorfor skal akkurat bare hun veilede oss? Hun har ikke noen lederposisjon heller.

Da ser nok ledelsen at hun har noen kunnskaper  og egenskaper som er nyttig for dere andre, som kanskje du og dine kollegaer ikke har.

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

5 år er ikke «knapt». 

Vedkommende var uteksaminert nå i sommer. Fem års utdannelse, omtrent ingen arbeidserfaring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...