Anonym bruker Skrevet 3. september 2019 #1 Skrevet 3. september 2019 En venninne fortalte meg dette om en felles bekjent. Hun var ganske betenkt. Selv ble jeg rett og slett sjokkert! Dette må da være sykt?? Min venninne (som kjenner denne damen mye bedre enn meg) passet barnet hennes på litt over ett år. Da moren kom hjem, sa hun at barnet hadde ganske rød og irritert hud i bleieområdet. Moren sa at hun visste dette, og at det kom av at hun med vilje unnlot å skifte barnets bleie når det var sutrete, for å lære det "at det ikke lønner seg å sutre"! Jeg har sagt til min venninne at hun bør kontakte barnevernet. Jeg er ikke for å melde bekymring i hytt og vær, men dette synes jeg er så grovt! Hun unnlater å dekke et veldig lite barns primærbehov som straff?? Hun tror på ramme alvor at barnet kan lære noe av å ha sviende, rød hud på rumpa? Jeg kjenner alle varselklokker ringe. Min venninne er nølende til å melde fra. Jeg gjør det gjerne selv, men hva kan jeg si? Dette er jo bare en historie jeg har fått høre via en tredjeperson (skjønt en jeg absolutt stoler på!). Anonymkode: bd4a3...fdc
Anonym bruker Skrevet 3. september 2019 #2 Skrevet 3. september 2019 Helt enig i at det er omsorgssvikt. Barnet blir ikke akkurat mindre sutrete av å gå med full gammel bleie og plagsomt utslett. Stakkar. Hvor gammelt er barnet? Anonymkode: e39f2...4d4
Anonym bruker Skrevet 3. september 2019 #3 Skrevet 3. september 2019 Jo, det er helt sykt og du bør kontakte bv asap. Finnes det virkelig mennesker som gjør slikt mot ettåringer?!!!😢 Kan bare lure på hva denne moren kommer til å være i stand til å finne på... Anonymkode: fcdbf...0ca
Anonym bruker Skrevet 3. september 2019 #4 Skrevet 3. september 2019 Jeg hadde sagt til venninnen at dette må meldes fra om, og at hun kunne velge om hun skulle gjøre det selv, eller om jeg skulle gjøre det. Samtidig hadde jeg sagt at hvis jeg skulle gjøre det kom jeg til å fortelle bv hvor opplysningen kom fra, inkludert venninens navn. Anonymkode: 80a1c...300
Anonym bruker Skrevet 3. september 2019 #5 Skrevet 3. september 2019 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg hadde sagt til venninnen at dette må meldes fra om, og at hun kunne velge om hun skulle gjøre det selv, eller om jeg skulle gjøre det. Samtidig hadde jeg sagt at hvis jeg skulle gjøre det kom jeg til å fortelle bv hvor opplysningen kom fra, inkludert venninens navn. Anonymkode: 80a1c...300 Enig i dette! I tillegg må det meldes raskt, for dette er alvorlig, for det viser at mor ikke har noe forståelse for hverken barnets fysiologiske behov eller følelsesmessige behov. Mor evner ikke se barnet eller barnets behov, det er alvorlig og må meldes raskt! Også for mors del, før dette går for langt. Anonymkode: db421...f33
Anonym bruker Skrevet 3. september 2019 #6 Skrevet 3. september 2019 Barnet er ca. 15 måneder- Godt å høre at dere er enige. Da lurer jeg på: Kan noen forklare meg, helt konkret, hvordan jeg går frem for å melde bekymring til barnevernet i en slik sak? Jeg har aldri gjort det før. Gjøres det skriftlig eller på telefon? Vil selvsagt helst ikke at navnet mitt skal blandes inn, men det er egentlig ikke så veldig viktig. HI Anonymkode: bd4a3...fdc
Anonym bruker Skrevet 3. september 2019 #7 Skrevet 3. september 2019 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Barnet er ca. 15 måneder- Godt å høre at dere er enige. Da lurer jeg på: Kan noen forklare meg, helt konkret, hvordan jeg går frem for å melde bekymring til barnevernet i en slik sak? Jeg har aldri gjort det før. Gjøres det skriftlig eller på telefon? Vil selvsagt helst ikke at navnet mitt skal blandes inn, men det er egentlig ikke så veldig viktig. HI Anonymkode: bd4a3...fdc Det er nok bedre jo mer konkret det blir med navn, spesielt også navnet til din venninne som opplevde dette. Og da tenker jeg at du kan ringe inn, det er jo greit å snakke med dem. Men jeg ville uansett ha sendt det skriftlig også. Du kan jo også ringe barnevernet og spørre dem hvordan du skal gå frem. Bra du tar tak i det, Hi! Anonymkode: db421...f33
Anonym bruker Skrevet 3. september 2019 #8 Skrevet 3. september 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det er nok bedre jo mer konkret det blir med navn, spesielt også navnet til din venninne som opplevde dette. Og da tenker jeg at du kan ringe inn, det er jo greit å snakke med dem. Men jeg ville uansett ha sendt det skriftlig også. Du kan jo også ringe barnevernet og spørre dem hvordan du skal gå frem. Bra du tar tak i det, Hi! Anonymkode: db421...f33 Men hvor mye vektlegges det når hi ikke har opplevd det selv? Jeg jobber i bhg, og vi kan ikke melde andrehåndsinformasjon, det blir automatisk henlagt. Er det annerledes når det er privatperson kanskje? Anonymkode: 3d974...269
Anonym bruker Skrevet 3. september 2019 #9 Skrevet 3. september 2019 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Barnet er ca. 15 måneder- Godt å høre at dere er enige. Da lurer jeg på: Kan noen forklare meg, helt konkret, hvordan jeg går frem for å melde bekymring til barnevernet i en slik sak? Jeg har aldri gjort det før. Gjøres det skriftlig eller på telefon? Vil selvsagt helst ikke at navnet mitt skal blandes inn, men det er egentlig ikke så veldig viktig. HI Anonymkode: bd4a3...fdc Du kan enten sende elektronisk via nettsiden, eller ringe barnevernsvakten. De snakker jeg ofte med på jobb, og de er veldig fine å prate med for å få svar.. Også når man er i tvil om man bør melde. Anonymkode: ae680...e4e
Anonym bruker Skrevet 3. september 2019 #10 Skrevet 3. september 2019 Du kan ringe, og være 100% anonym. Du kan søke opp nr til barnevernet i kommunen du bor i, så ringer du bare og sier st du ønsker å gi en bekymringsmelding. Så setter de deg over til rett person. Så er det bare å snakke løs. Anonymkode: 28906...271
Anonym bruker Skrevet 3. september 2019 #11 Skrevet 3. september 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men hvor mye vektlegges det når hi ikke har opplevd det selv? Jeg jobber i bhg, og vi kan ikke melde andrehåndsinformasjon, det blir automatisk henlagt. Er det annerledes når det er privatperson kanskje? Anonymkode: 3d974...269 Jeg har meldt to saker som andrehånds, det er blitt tatt tak i begge gangene. Hadde nok med sakenes natur å gjøre, alvorligheten. Ene gangen ringte jeg barnevernsvakten, som e4e nevner, i en annen kommune og ba om råd, de var helt tydelige på at den saken måtte jeg melde til bv i aktuell kommune. Anonymkode: db421...f33
Anonym bruker Skrevet 3. september 2019 #12 Skrevet 3. september 2019 Det må da være mye bedre å fortelle moren hvor dumt dette er enn å gå veien om barnevenet. Anonymkode: 68b9b...b77
Anonym bruker Skrevet 3. september 2019 #13 Skrevet 3. september 2019 11 minutes ago, Anonym bruker said: Det må da være mye bedre å fortelle moren hvor dumt dette er enn å gå veien om barnevenet. Anonymkode: 68b9b...b77 Det er noen ting det ikke skal være nødvendig å fortelle folk. Ikke gjør barnet ditt vondt med vilje? Straffe en 1-åring...det er drøyt altså. Hi, ring barnevernet. Du kan drøfte med dem hva som er lurt å gjøre Anonymkode: 054e0...a09
Anonym bruker Skrevet 3. september 2019 #14 Skrevet 3. september 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det er noen ting det ikke skal være nødvendig å fortelle folk. Ikke gjør barnet ditt vondt med vilje? Straffe en 1-åring...det er drøyt altså. Hi, ring barnevernet. Du kan drøfte med dem hva som er lurt å gjøre Anonymkode: 054e0...a09 Der er jeg veldig uenig med deg. Hvis moren ellers virker som en vanlig god mor er det sansynlig vis nok at andre foreldre forteller at de mener fremgangsmåten hennes er helt gal. Barnevernet vil jo uansett gjøre akurat det samme. Anonymkode: 68b9b...b77
Anonym bruker Skrevet 3. september 2019 #15 Skrevet 3. september 2019 3 minutes ago, Anonym bruker said: Der er jeg veldig uenig med deg. Hvis moren ellers virker som en vanlig god mor er det sansynlig vis nok at andre foreldre forteller at de mener fremgangsmåten hennes er helt gal. Barnevernet vil jo uansett gjøre akurat det samme. Anonymkode: 68b9b...b77 Mens jeg mener at alle gode mødre gjør sitt beste for å unngå at barn har fysisk vondt. Og ingen oppegående mennesker kan tro at straff fungerer for en 1-åring. Særlig dette med å sørge for fysisk velvære er helt basale foreldrekunnskaper som selv er "verste" foreldrene også gjør. Forskjellen på at en random dame forteller dette og at barnevernet gir veiledning er at sistnevnte har mer autoritet. Og sanksjonsmuligheter. Hva i alle dager vil denne moren kunne finne på med en trassig 3-åring. Det er noe annet enn en sutrende 1-åring. Anonymkode: 054e0...a09
Anonym bruker Skrevet 3. september 2019 #16 Skrevet 3. september 2019 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Der er jeg veldig uenig med deg. Hvis moren ellers virker som en vanlig god mor er det sansynlig vis nok at andre foreldre forteller at de mener fremgangsmåten hennes er helt gal. Barnevernet vil jo uansett gjøre akurat det samme. Anonymkode: 68b9b...b77 En vanlig god mor straffer ikke en 1 åring Anonymkode: 3d974...269
Anonym bruker Skrevet 3. september 2019 #17 Skrevet 3. september 2019 Er bare ikke greit. Skremmende hva enkelte får seg til å tru. Kan ikke ha mye empati med eget barn. Ville meldt i fra så denne personen får veiledning. Anonymkode: 0a749...fde
Anonym bruker Skrevet 3. september 2019 #18 Skrevet 3. september 2019 Du kan melde venninna de også ! Det er ikke lov å overse omsorgssvikt! Anonymkode: 7e762...d39
Anonym bruker Skrevet 3. september 2019 #19 Skrevet 3. september 2019 Absolutt ikke greit. Dette må jo gjøres noe med raskt. For barnet slutter jo ikke akkurat å sutre med rød og sår stump, stakkar! Hva blir det neste? At ungen må skifte bleie selv eller ikke får mat som straff! Anonymkode: 43eb9...285
Anonym bruker Skrevet 3. september 2019 #20 Skrevet 3. september 2019 Takk HI for at du bryr deg ❤❤ Uff. Får helt vondt inni meg. Barn skal ikke ha det slik. 😢Sikkert mer som er rart i det huset. Anonymkode: 9b4c4...0e6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå