Gå til innhold

Fri fra jobb pga duotest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ta duotest, men det må gjøres på Rikshospitalet. Det er fire timer kjøring en vei. Arbeidsgiver kan innvilge Max 4 t velferdspermisjon med lønn. Jeg har lite avspasering, men må jeg bruke det så må jeg jo bare jobbe inn igjen. Finnes det noen rettighet man har som gravid til å få dekket hele dagen når det er nødvendig? Tenkte litt at siden alt annet er gratis og man får fri til undersøkelser, så var det noe her også? Kan jeg bruke egenmelding, selv om jeg ikke er syk? Det er jo likevel en medisinsk undersøkelse.

Anonymkode: b5d94...794

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trodde man fikk fri for å ha medisinske undersøkelser. Hvis man er over 38 år, og noen andre kriterier, så er det jo en av de standard testene. Prøv å les aml. Står nok inni der.

Anonymkode: d8808...6f0

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Trodde man fikk fri for å ha medisinske undersøkelser. Hvis man er over 38 år, og noen andre kriterier, så er det jo en av de standard testene. Prøv å les aml. Står nok inni der.

Anonymkode: d8808...6f0

Fri kan man få, men ikke betalt fri.

Anonymkode: 583ca...7f8

Skrevet

§ 12-1. Svangerskapskontroll

Arbeidstaker som er gravid har rett til fri fra arbeidet med lønn i forbindelse med svangerskapskontroll dersom slike undersøkelser ikke med rimelighet kan finne sted utenfor arbeidstiden.

Anonymkode: 0f6c3...faa

Skrevet

Arbeidsmiljøloven, paragraf 12-1, du har rett til fri med lønn. 

Skrevet

Har alltid fått fri med lønn uansett sykehusundersøkelser, har 3 timer kjøring til nærmeste sykehus. Arbeidsgiver har heller ikke rett på å vite hva du skal gjøre der.

Har lagt ved innkallingen. Har aldri vært noe problem. Og gitt bekreftelse på timen etter gjennomført time. Evt bare bekreftelse på at du har vært der.

Anonymkode: 7c640...c2a

Skrevet

Jeg trodde man hadde rett på fri med lønn ved undersøkelser på sykehus. Det sa i hvert fall min tidligere arbeidsgiver, og de gav aldri mer enn de var pliktet til

Anonymkode: 489ac...30b

Skrevet

Hos oss er det to timer hos fastlege og en hel dag hos spesialist/sykehus. 

Anonymkode: a3ad9...964

Skrevet

Du kan få (velferds) permisjon uten lønn. Da får du fri. 

Med lønn er opp til arbeidsgiver. 

Anonymkode: 71935...76c

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

§ 12-1. Svangerskapskontroll

Arbeidstaker som er gravid har rett til fri fra arbeidet med lønn i forbindelse med svangerskapskontroll dersom slike undersøkelser ikke med rimelighet kan finne sted utenfor arbeidstiden.

Arbeidsmiljøloven, paragraf 12-1, du har rett til fri med lønn. 

Tusen takk🙌🏼

Skrevet

Du kan få (velferds) permisjon uten lønn. Da får du fri. 

Med lønn er opp til arbeidsgiver. 

Hvorfor svarer du på ting du ikke vet?

Anonymkode: e9ee9...105

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor svarer du på ting du ikke vet?

Hvorfor svarer du på ting du ikke klarer å lese? Er det deilig å leke spydig på Internett, får du følelsen av å være tøffest i klassen da? 😉

Jeg skriver at man kan få velferdspermisjon uten lønn, og med lønn er evt opp til arbeidsgiver. 

Les det om igjen helt til du forstår... 

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor svarer du på ting du ikke klarer å lese? Er det deilig å leke spydig på Internett, får du følelsen av å være tøffest i klassen da? 😉

Jeg skriver at man kan få velferdspermisjon uten lønn, og med lønn er evt opp til arbeidsgiver. 

Ja, men du tar fullstendig feil! Man har rett til fri med lønn til svangerskapsrelaterte undersøkelser uavhengig av hva arbeidsgiver måtte mene om saken!

Anonymkode: 49fc9...8b2

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du gir deg ikke? Se henvisning til paragraf 12-1 over her. 

Les den om igjen helt til du forstår...

Så pinlig å være så påståelig og ta så feil. Stakkar. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, men du tar fullstendig feil! Man har rett til fri med lønn til svangerskapsrelaterte undersøkelser uavhengig av hva arbeidsgiver måtte mene om saken!

Anonymkode: 49fc9...8b2

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du gir deg ikke? Se henvisning til paragraf 12-1 over her. 

Les den om igjen helt til du forstår...

Så pinlig å være så påståelig og ta så feil. Stakkar. 

Ok, det må tydeligvis staves med tykke bokstaver, og forklares, her... Du kan få velferdspermisjon uten lønn, og det er opp til arbeidsgiver om den evt er lønnet. 

Og sånn for å være helt sikker på å forenkle det nok for dere, man kan velge dette. 

Er dere virkelig så opptatt av å være spydige, og "ta" folk med patetisk hersketeknikk at dere blir blinde for ren tekst? 

Noen av oss liker nemlig å se på alle aspekter av hva man kan selv velge å bruke. Men når man er mer opptatt av alt man kan kreve, har "rett til", og "nav/staten/arbeidsgiver skylder oss💪", så er det kanskje vanskelig å forstå at andre velger fler alternativer i arbeidslivet? 

Jeg er en av de. Men det er jo her man finner de beste rådene på hvordan ikke ta ansvar, så svarene deres overrasker egentlig ikke. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok, det må tydeligvis staves med tykke bokstaver, og forklares, her... Du kan få velferdspermisjon uten lønn, og det er opp til arbeidsgiver om den evt er lønnet. 

Og sånn for å være helt sikker på å forenkle det nok for dere, man kan velge dette. 

Er dere virkelig så opptatt av å være spydige, og "ta" folk med patetisk hersketeknikk at dere blir blinde for ren tekst? 

Noen av oss liker nemlig å se på alle aspekter av hva man kan selv velge å bruke. Men når man er mer opptatt av alt man kan kreve, har "rett til", og "nav/staten/arbeidsgiver skylder oss💪", så er det kanskje vanskelig å forstå at andre velger fler alternativer i arbeidslivet? 

Jeg er en av de. Men det er jo her man finner de beste rådene på hvordan ikke ta ansvar, så svarene deres overrasker egentlig ikke. 

«Arbeidstaker som er gravid har rett til fri fra arbeidet med lønn i forbindelse med svangerskapskontroll dersom slike undersøkelser ikke med rimelighet kan finne sted utenfor arbeidstid»

Dette er det loven sier. Hvor ser du at det er opp til arbeidsgiver om man får lønn eller ikke? Vis meg det og jeg skal gi deg rett. 

Skrevet

Hehe. Dette er dib på sitt beste.

"Så gravide har rett til fri med lønn. Men jeg vil VELGE om jeg skal få lønn eller ikke". 

Anonymkode: bb479...3be

Skrevet

Nei, jeg ville bare vise alternativet... At hun kan få velferdspermisjon også hvis hun vil det. 

Men for all del, ikke vis folk at det finnes alternativer. Ja, det er dib på sitt aller beste - Å fyre seg maks opp over at noen tenker fler alternativer ☺️ Ah, elsker å være medlem her for underholdningen skyld. 

Skrevet
3 minutes ago, Anonym bruker said:

Nei, jeg ville bare vise alternativet... At hun kan få velferdspermisjon også hvis hun vil det. 

Men for all del, ikke vis folk at det finnes alternativer. Ja, det er dib på sitt aller beste - Å fyre seg maks opp over at noen tenker fler alternativer ☺️ Ah, elsker å være medlem her for underholdningen skyld. 

Så du tenker at kvinner bør gå til nødvendige undersøkelser uten lønn? Selv om det er en lovfestet rett?

Hvorfor i helvete skulle noen gjøre det?

For et kvinnefiendtlig synspunkt. 

Anonymkode: bb479...3be

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skulle hun ville det? Du ror for livet, men kommer ingen vei

Anonymkode: 489ac...30b

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

😂hun kan selvsagt velge å ikke søke permisjon med lønn, på samme måte som man kan ha ulønnet permisjon i stede for foreldrepermisjon, ulønnet fri i stede for sykemelding osv  

Var det dette som var poenget ditt? At man ikke MÅ ta fri med lønn? Virkelig? 

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi spør hva slags rettigheter hun har til fri med lønn, ikke om det finnes alternativer som du hevder du kommer med her. For en dust. Nekter å gi deg selvom du åpenbart tråkket i salaten med de påståelige svarene dine

Anonymkode: 73ad0...4f1

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ro ro til fiskeskjær...du tok feil, men vil ikke innrømme det. Nå ble det bare pinlig...

Anonymkode: 5f60e...d7f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...