Gå til innhold

Hjelp, jeg er (blir) deprimert

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det blir for mye for meg. Er kronisk syk, hjemmeværende for å si det sånn. Bare det å gjøre noe her hjemme fyller opp begeret mitt, det å handle i butikken er nok for meg. Jeg er trøtt, sliten, men har hatt en tja... middels god periode en lang stund nå? Det vil si, jeg har hatt perioder med "dumme tanker" der jeg også har gjort "dumme ting", for å lette på den evige, sterke indre smerten, men samtidig har jeg vært flink. Jeg har stått på, jeg har mestret, greid, bestått. Jeg har klart ting! Jeg har mye å være stolt av de siste 6 månedene.

Men nå har jeg havnet i en vanskelig situasjon; det har vært møter. På skolen, om vanskelige ting, og alt faller på meg. Jeg gruer meg sinnssykt til møtene, som blir utsatt så jeg bare kan grue meg enda mer.

Nå kjenner jeg at det blir for mye for meg og er kronisk trøtt, sovner overalt, merker jeg er nervøs, har mareritt om natten og sliter med å sove, det prikker i hele kroppen og jeg overreagerer på ting. Denne uken holdt jeg på å besvime, det prikket i kroppen og jeg hyperventilerte, ble svimmel og klarte nesten ikke å gå. Bena var på en måte nesten borte? Dét har jeg ikke opplevd før. Emosjonelt/psykisk sjokk.

Men jeg klarer bare ikke mer, alt blir for mye for meg og jeg er redd jeg går på veggen for alvor snart. Problemet mitt er bare at jeg ikke kan gjøre noe med det! Jeg kan ikke gjøre noe for å stanse det :( !!! Føler det sitter fast en gråt i halsen som vil ut, men som ikke kommer ut. Den følelsen har jeg hele tiden nå! 

Og depresjonen. Merker beklageligvis at jeg mister gnisten helt, håndarbeid har jeg ikke drevet med på lenge nå. Jeg vil ikke, klarer ikke, klarer ikke å se for meg at det skulle gitt meg glede på noen måte. Alt er på en måte bare grått/svart? Gleder meg ikke til jul, engang. I natt hadde jeg mareritt om at jeg spiste mat jeg er skikkelig allergisk mot (i virkeligheten), og fikk panikk. Måtte putte fingeren i halsen for å kaste det opp igjen osv., jeg får ikke engang fri når jeg sover. Vet ikke hva jeg skal gjøre, får avslag fra DPS. Ingen kan hjelpe meg. 

Hvis jeg lufter det for mannen, får han sammenbrudd, for han har det vanskelig han også disse dager, særlig siden jeg prøver å lesse mer over på ham.

Råd?

Anonymkode: 2125a...486

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går du i behandling? Tar du medisin?

Og på hvilke måter prøver du å avlaste deg selv i hverdagen? Benytter du deg av butikkenes tilbud om hjemkjøring av varer? Har du robotstøvsuger, tørketrommel, vaskehjelp? 

Anonymkode: 466ea...e49

Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Egentlig i alt. ❤ 

Har du noen andre enn mannen å snakke med ? 

Det første du burde gjøre, er å prøve å ikke sove så mye på dagtid. Og prøve å legge deg tidlig slik at du får nok søvn. Dette gjør faktisk underverker! Og dette er noe du kan klare 😊 Vet det er et irriterende råd. Men jeg LOVER deg at det hjelper. 

Jeg er kronisk syk selv, etter er alvorlig ulykke. Er ufør og går " bare" hjemme. Jeg kunne sove fra kl 02 på natten til kl 15.30. Det gjorde jeg i mange år.

Men jeg måtte forandre på rutinene mine. Faste rutiner er viktig.  På alrighte dager, stå opp tidlig. Dusj. Kle på deg.Ta deg mange små hviler. Gjør noe inninellom hvilene . Jeg tror og vet med meg selv at det å holde julene i gang, gjør meg friskere. 

Jeg vet hvordan du har det. Det er veldig frustrerende å så vidt orke å gå på butikken.  Eller det å bare dusje er et mareritt. ❤

Så hva kan du gjøre?

• Begynn med å endre litt på rutinene. Få nok søvn. 

• Drikk nok vann. 

• Prøv å spise noen lunde sunt. Vet det er vanskelig. Jeg har brukt mat som en venn i alle disse årene. Dét hjelper IKKE på formen. 

• Er du sosial ? Finn på noe med en venn i ny og ned. Ja, det er drit slitsomt og du blir nok kanskje sengeliggende dagen etter, men da kommer du deg ut og får litt innput. 

En ring som har hjulpet meg masse. Mindfullness. Det betyr rett og slett å la hodet hvile litt. Få pause fra stress og tanker. Søk på nett. Ikke mye som skal til for å roe seg ned. 

Det med skolen... Få det unnagjort. Stå i det. Tenk så deilig det blir etterpå.  

Du er sterkere enn du tror 😊

Anonymkode: d073c...b8e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...