Anonym bruker Skrevet 2. september 2019 #1 Skrevet 2. september 2019 Kan man bytte skole ut av kommunen UTEN begge foreldres samtykke? Og jeg må ha svar fra de som vet, ikke de som tror... klarer ikke finne noe på nett 😕 vi har felles foreldreansvar. Jeg vet man ikke trenger samtykke fra den ene foreldreren innad i kommunen Anonymkode: 0ab2e...00b
Anonym bruker Skrevet 2. september 2019 #2 Skrevet 2. september 2019 Du kan ikke bytte skole ut av kommunen uten å flytte? Med mindre det er en privatskole, og da må begge med foreldreansvar samtykke Anonymkode: aa611...a8b
Anonym bruker Skrevet 2. september 2019 #3 Skrevet 2. september 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Du kan ikke bytte skole ut av kommunen uten å flytte? Med mindre det er en privatskole, og da må begge med foreldreansvar samtykke Anonymkode: aa611...a8b Nei jeg vet ikke? Det er derfor jeg lurer... det er ikke privat, vanlig kommunal. Anonymkode: 0ab2e...00b
Anonym bruker Skrevet 2. september 2019 #4 Skrevet 2. september 2019 Du må ha underskrift fra begge foreldrene om begge foreldrene har foreldreansvar. Det står på nettsiden til kommunen https://www.oslo.kommune.no/skole-og-utdanning/skoleoversikt-og-skoletilhorighet/bytte-grunnskole/sok-om-skoleplass-i-en-annen-kommune-enn-den-eleven-bor-i/#gref Anonymkode: 25eae...047
Anonym bruker Skrevet 2. september 2019 #5 Skrevet 2. september 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du kan ikke bytte skole ut av kommunen uten å flytte? Med mindre det er en privatskole, og da må begge med foreldreansvar samtykke Anonymkode: aa611...a8b Jo, du kan det om det er tungtveiende grunner for det Men både kommunen du vil fra og kommunen du vil til må godkjenne søknaden. Greia er at kommunen du søker deg bort fra da må betale for skoleplassen så det skal litt til å få det godkjent. Eneste tilfellet jeg vet om var en unge som var psykisk utviklingshemmet og startet på en spesialskole i nabokommunen. Anonymkode: 25eae...047
Anonym bruker Skrevet 2. september 2019 #6 Skrevet 2. september 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du må ha underskrift fra begge foreldrene om begge foreldrene har foreldreansvar. Det står på nettsiden til kommunen https://www.oslo.kommune.no/skole-og-utdanning/skoleoversikt-og-skoletilhorighet/bytte-grunnskole/sok-om-skoleplass-i-en-annen-kommune-enn-den-eleven-bor-i/#gref Anonymkode: 25eae...047 Ok, takk. Da håper jeg det gjelder for kommunen her og. Bor ikke i oslo Anonymkode: 0ab2e...00b
Anonym bruker Skrevet 2. september 2019 #7 Skrevet 2. september 2019 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ok, takk. Da håper jeg det gjelder for kommunen her og. Bor ikke i oslo Anonymkode: 0ab2e...00b Er det far som truer med å flytte ungen? Det skal litt til å få det godkjent altså, for det er kommunen ungen bor i som må betale skoleplassen, skoleskyss osv, det skal ganske mye til for at de synes det er greit. Anonymkode: 25eae...047
Anonym bruker Skrevet 2. september 2019 #8 Skrevet 2. september 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Er det far som truer med å flytte ungen? Det skal litt til å få det godkjent altså, for det er kommunen ungen bor i som må betale skoleplassen, skoleskyss osv, det skal ganske mye til for at de synes det er greit. Anonymkode: 25eae...047 Ja, det er det. Og barnet har slutta på den andre skolen uten noe mer og vil begynne på ny. De to sammen sprer masse usannheter om meg så skulle ikke forundre meg at de får det til uten min godkjenning. Anonymkode: 0ab2e...00b
Anonym bruker Skrevet 2. september 2019 #9 Skrevet 2. september 2019 https://www.foreldretvist.no/skolevalg-hvem-bestemmer/ I følge denne må begge foreldre signere (også innad i kommunen) ved delt foreldreansvar. Jeg lurer derfor på hvor det står skrevet at innad så trengs det ikke. Det er mange store kommuner i Norge som gjør at det vil kunne medføre store utfordringer for samværsforeldren hvis den andre velger å bytte skole. Anonymkode: dc4cc...24d
Anonym bruker Skrevet 2. september 2019 #10 Skrevet 2. september 2019 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: https://www.foreldretvist.no/skolevalg-hvem-bestemmer/ I følge denne må begge foreldre signere (også innad i kommunen) ved delt foreldreansvar. Jeg lurer derfor på hvor det står skrevet at innad så trengs det ikke. Det er mange store kommuner i Norge som gjør at det vil kunne medføre store utfordringer for samværsforeldren hvis den andre velger å bytte skole. Anonymkode: dc4cc...24d Det med innad i kommunen vet jeg fordi jeg selv byttet skole på barnet etter årevis med mobbing. Da signerte ikke far. Anonymkode: 0ab2e...00b
Anonym bruker Skrevet 2. september 2019 #11 Skrevet 2. september 2019 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det med innad i kommunen vet jeg fordi jeg selv byttet skole på barnet etter årevis med mobbing. Da signerte ikke far. Anonymkode: 0ab2e...00b Det betyr vel strengt tatt ikke at det er riktig. Anonymkode: dc4cc...24d
Anonym bruker Skrevet 2. september 2019 #12 Skrevet 2. september 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det betyr vel strengt tatt ikke at det er riktig. Anonymkode: dc4cc...24d Hva tenker du på? Anonymkode: 0ab2e...00b
Anonym bruker Skrevet 2. september 2019 #13 Skrevet 2. september 2019 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva tenker du på? Anonymkode: 0ab2e...00b At reglene sier at det ikke trengs underskrift fra begge foreldrene ved delt foreldreansvar når man søker om skolebytte, bare fordi du ikke hadde det. Sjansen er stor for at det kunne medført problemer hvis far hadde kommet og sagt seg uenig når han ble gjort oppmerksom på det. Anonymkode: dc4cc...24d
Anonym bruker Skrevet 2. september 2019 #14 Skrevet 2. september 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: At reglene sier at det ikke trengs underskrift fra begge foreldrene ved delt foreldreansvar når man søker om skolebytte, bare fordi du ikke hadde det. Sjansen er stor for at det kunne medført problemer hvis far hadde kommet og sagt seg uenig når han ble gjort oppmerksom på det. Anonymkode: dc4cc...24d Han tok et aktivt valg om å ikke være en del av barnets liv i 4 år. Bytte av skole var i samråd med bupa, skolene, sosiallærer og psykologen til barnet... men han var klar over at det kom til å bli et bytte. Anonymkode: 0ab2e...00b
Anonym bruker Skrevet 2. september 2019 #15 Skrevet 2. september 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det med innad i kommunen vet jeg fordi jeg selv byttet skole på barnet etter årevis med mobbing. Da signerte ikke far. Anonymkode: 0ab2e...00b Uff, på tide med en ny time på familievernkontoret. Den stakkars ungen har blitt mobbet til å bytte skole før, nå vil far bytte skole igjen. Barnet har "sluttet" på en skole uten å ha noen ny å gå til, det er vel strengt tatt ikke lov i et land med opplæringslov? Det er høyt konfliktnivå mellom foreldrene. Hørest ut som dette barnet er i ferd med å få en helvetes oppvekst. Sier ikke det er din skyld, ikke misforstå meg, men det er virkelig på tide at noen setter barnet i fokus her. Om far er helt på trynet så meld til barnevernet, få hjelp! Anonymkode: 25eae...047
Anonym bruker Skrevet 2. september 2019 #16 Skrevet 2. september 2019 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Uff, på tide med en ny time på familievernkontoret. Den stakkars ungen har blitt mobbet til å bytte skole før, nå vil far bytte skole igjen. Barnet har "sluttet" på en skole uten å ha noen ny å gå til, det er vel strengt tatt ikke lov i et land med opplæringslov? Det er høyt konfliktnivå mellom foreldrene. Hørest ut som dette barnet er i ferd med å få en helvetes oppvekst. Sier ikke det er din skyld, ikke misforstå meg, men det er virkelig på tide at noen setter barnet i fokus her. Om far er helt på trynet så meld til barnevernet, få hjelp! Anonymkode: 25eae...047 Det er mange år med konflikter og forsøk på å få hjelp her. Kan ikke utbrodere i fare for å bli gjenkjent. Dessverre måtte det gå så langt som nå før noen virkelig ser at barnet trenger hjelp. Og barnevernet er koblet på for det. Anonymkode: 0ab2e...00b
Anonym bruker Skrevet 2. september 2019 #17 Skrevet 2. september 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er mange år med konflikter og forsøk på å få hjelp her. Kan ikke utbrodere i fare for å bli gjenkjent. Dessverre måtte det gå så langt som nå før noen virkelig ser at barnet trenger hjelp. Og barnevernet er koblet på for det. Anonymkode: 0ab2e...00b Om barnevernet allerede er på banen så ring dem med en gang, fortell at far har tatt ungen ut av skolen og vil søke i nabokummunen. Barnet trenger virkelig ikke mer uro nå, og det regner jeg med barnevernet vet/ser, og da kan de bryte inn. Veldig greit om du slipper, for konfliktnivået mellom dere trenger ikke bli høyere, men noen må jo bryte inn. Anonymkode: 25eae...047
Anonym bruker Skrevet 2. september 2019 #18 Skrevet 2. september 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Om barnevernet allerede er på banen så ring dem med en gang, fortell at far har tatt ungen ut av skolen og vil søke i nabokummunen. Barnet trenger virkelig ikke mer uro nå, og det regner jeg med barnevernet vet/ser, og da kan de bryte inn. Veldig greit om du slipper, for konfliktnivået mellom dere trenger ikke bli høyere, men noen må jo bryte inn. Anonymkode: 25eae...047 Barnevernet er vel informert og de handler ut fra hva barnet vil og sier. Så det er ikke noe å hente der. De vet at barnet har slutta på skolen og de sa selv at man ikke kan tvinge et barn som nekter, å dra på skolen. Hårreisende! Men sånn er det nå en gang. Jeg har ikke lyst å la barnet melde flytting til en som poppa opp som troll i eske etter så mange år og skal leke kul, når barnet selv valgte å ikke se far på bakgrunn av alt det stygge han har gjort. Barnevernet vet alt. Men de handler ut fra barnets ønsker Anonymkode: 0ab2e...00b
Anonym bruker Skrevet 2. september 2019 #19 Skrevet 2. september 2019 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Barnevernet er vel informert og de handler ut fra hva barnet vil og sier. Så det er ikke noe å hente der. De vet at barnet har slutta på skolen og de sa selv at man ikke kan tvinge et barn som nekter, å dra på skolen. Hårreisende! Men sånn er det nå en gang. Jeg har ikke lyst å la barnet melde flytting til en som poppa opp som troll i eske etter så mange år og skal leke kul, når barnet selv valgte å ikke se far på bakgrunn av alt det stygge han har gjort. Barnevernet vet alt. Men de handler ut fra barnets ønsker Anonymkode: 0ab2e...00b Hvor gammelt er dette barnet da? Anonymkode: 25eae...047
Anonym bruker Skrevet 2. september 2019 #20 Skrevet 2. september 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor gammelt er dette barnet da? Anonymkode: 25eae...047 15 år.. Anonymkode: 0ab2e...00b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå