Anonym bruker Skrevet 1. september 2019 #1 Skrevet 1. september 2019 Ho er 10 år og går i 5 klasse. Dei har nettopp begynt på mellomtrinnet og har derfor ikkje samme leikeområde som tidligare. Det dei har no, er ein klatrepark. Jenta mi har alltid vore veldig forsiktig av seg og det er ho endå. Ho har sidan første klasse vore stille, sjenert og ikkje den som ropar høgast. Ho har alltid hatt venner, men føler seg fort utrygg i større grupper. Ho har alltid vore litt avhengig av at klassevennane skal ta kontakt med ho i skuletida, då ho syns det er vanskelig å ta kontakt med dei når dei er i store grupper. Det skal seiast at ho kom i puberteten allereie som 6åring, og starta behandling i ein alder av 8. Ho er redd for å klatre i klatreparken og slik som eg forstår det, så klatrar absolutt alle vennane hennar i den. Ho har derfor få venner å vere med på skulen, og har begynt å føle seg utanfor. Vi har vore ein del i klatreparken denne helga for å øve, slik at ho skal bli tryggare, men det virkar uoppnåelig. Korleis kan eg best hjelpe jenta mi? Eg føler på meg at ho er plaga med lavt sjølvbilde, og muligens litt angst, og kjenner veldig på at eg føler dette er min feil. Korleis bør eg eventuelt gå fram? Kva tenker dokke? Anonymkode: 9ec4c...7f1
Anonym bruker Skrevet 1. september 2019 #2 Skrevet 1. september 2019 Ta kontakt med skolen og med foreldre til venninner. Det er sikkert noe hun kan være med på i friminuttene hvis hun kommer igang. Hun må bare få litt drahjelp! Anonymkode: 4be18...a82
Anonym bruker Skrevet 1. september 2019 #3 Skrevet 1. september 2019 Coaching 👍 En som kan hjelpe hun i riktig retning. Også kan jo du begynne med å sette deg ned å snakke med henne? Gi hun oppgaver hun mestrer. Som utfordrer hun litt på det sosiale. Også masse belønninger. Kommunikasjon med deg er nøkkelen. Er du utadvendt og sosial så kanskje hun vil ta mer etter deg? Anonymkode: 16e4b...f99
Anonym bruker Skrevet 2. september 2019 #4 Skrevet 2. september 2019 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Coaching 👍 En som kan hjelpe hun i riktig retning. Også kan jo du begynne med å sette deg ned å snakke med henne? Gi hun oppgaver hun mestrer. Som utfordrer hun litt på det sosiale. Også masse belønninger. Kommunikasjon med deg er nøkkelen. Er du utadvendt og sosial så kanskje hun vil ta mer etter deg? Anonymkode: 16e4b...f99 Coaching??? Hva i huleste er det en coach skal hjelpe et barn til? Hvilken barnefaglig kompetanse ligger i coach utdanningen? Anonymkode: f69a4...b6e
Anonym bruker Skrevet 2. september 2019 #5 Skrevet 2. september 2019 Hva med å trygge henne i det at det er helt greit å ikke like klatreparken? Kanskje det er andre potensielle venner hun kan oppsøke, som heller liker å gjøre det samme som henne? Anonymkode: 9b236...216
Anonym bruker Skrevet 2. september 2019 #6 Skrevet 2. september 2019 Jeg ville tatt kontakt med skolen. Fortell rett ut hvordan det er for henne. De kjenner jo din datter, og vet nok at hun er forsiktig. De kjenner også de andre barna på hennes trinn, og har kanskje noen gode ideer om hvordan de kan løse det. Om det er vennegrupper på tvers av klassene i friminuttet eller andre ting. Ingen skal føle seg ensomme på skolen,og det er skolens ansvar å ta tak i dette. Når det er sagt vil nok sikkert klatringen etterhvert bli litt mer kjedelig for de andre også. Nå er det jo nytt og spennende Anonymkode: da19e...68b
bønni Skrevet 2. september 2019 #7 Skrevet 2. september 2019 Er det BARE klatrepark som utgjør skolegårdsarealene til skolen for mellomtrinnet? Eller er det det som er mest populært blant barna? Hvis det ikke finnes andre lekealternativer synes jeg det er temmelig dårlig og begrenset, og er noe du kunne tatt opp med FAU. Det er helt sikkert ikke bare din datter som ikke har lyst til å klatre i alle friminutt. Det kan for eksempel organiseres slik at skolen har trivselsledere som hjelper til å organisere lek i friminuttene, så det blir litt alternativer, og lettere å komme i lek med barn som driver med noe man selv også synes ser morsomt ut. Hvis det er sånn at det nå er klatrevegg i tillegg til andre muligheter, så er det sikkert litt sant som det sies over her, at det er aller mest poppis nå - nyhetens interesse. Det dabber sikkert litt av etterhvert, og da blir det kanskje lettere å leke. Skolen til mitt barn har trivselsleder-ordning, og to miljøterapeuter som er aktivt med for at alle skal trives i friminuttene. Det fungerer ganske godt har jeg inntrykk av - og det er i alle fall noen trygge personer som kan trå til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå