Gå til innhold

Noen med "begavede" barn og tips/erfaring med skolestart

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et barn som kunne lese fra hen var 4 år, som tenker veldig i dybden på alt, som interesserer seg for alt som har med skolerelaterte ting å gjøre (som matte, engelsk, skriver små historier på pc ol.). Dette er ikke noe vi har oppmuntret til, men noe som hen tar initiativ til selv. Hen sliter også med å regulere følelser, noe vi jobber mye med (det begynner å bli noe bedre). Hen er nå inne i siste år i barnehagen, og vi er veldig usikre på hvordan vi skal gå frem i forhold til skolestart neste år.

Skolen vi sogner til er kjent for å ikke møte barn som har behov for tilrettelegging, det er nokså "gameldags" pedagogikk som ligger i bunnen av deres syn på barn... men man kan jo være heldig å få en flink lærer. Vårt eldste barn går på denne skolen, og vi har vært heldige med læren, men opplever at det brukes en del straff og belønning for å få frem ønsket atferd hos elevene. Hvordan kan man som forelder (og barnehagen) gå frem for å få skolen til å møte barnet på riktig måte ved skolestart? Vårt andre alternativ er å søke hen inn på Montersorriskole. Dette kan jeg egentlig ikke så mye om, dessuten vil det innebære et bussbytte, at barnet må ta buss alene fra førsteklasse, at barna i nabolaget går på anne skole osv. 

Vi er veldig usikre på hva vi skal gjøre videre nå.. er det noen som har noen gode tips?

Anonymkode: 80ab6...cb6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Montessori skolen! 

Anonymkode: 83708...99e

Skrevet

Gi det en sjanse tenker jeg.

Det å gå på nærskolen med naboer har en stor verdi, det å få venner som man kan ta følge med på skoleveien, leke med osv.

Det er også sånn at første månedene i 1.klasse har også de begavede barna gjerne mer enn nok med å finne seg til rette. Det krever litt av et barnesinn og venne seg til nye lokaler, nye voksne, nye venner osv, så de barna som kan bruke all sin energi på dette og ikke trenger bruke så mye kapasitet på å lære bokstavene er heldige.

Jeg har selv en datter som var veldig tidlig ute med skolerelaterte ting. Vil ikke kalle henne begavet, men hun var tidlig ute. Yngst av fire søsken, og en søster som er 2 år eldre gjorde at hun stort sett har lært det samme som storesøster hele veien. Hun lærte også å lese som 4 åring, var veldig opptatt av tall og enkel regning. Fikk noen blikk og kommentarer når hun som 3-4 åring gikk langs parkerte biler og leste alle bilskiltene og gikk i butikken og leste alle prisene. Hun lærte tidlig pluss og minus og da hun begynte med det på skolen drev hun samtidig å pugget gangetabellen med storesøster.

Hun har fått noe tilrettelegging på skolen, ekstra oppgaver osv. Når resten av klassen lærte alfabetet lærte hun om konsonanter og vokaler osv, hun har liksom fulgt de andre men samtidig ligget et hode foran. Når hun har vært ferdig med matteoppgavene har hun løst soduko osv og har hele tiden fått større forståelse og fått utfordret seg litt uten å få læreboka til klassen over.

Men hun er nok ikke begavet da, bare kvikk i hodet, tar ting lett og ligger foran de andre hele veien. Vet at de som virkelig er begavet gjerne ligger flere klassetrinn foran klassen i lærebøker, men det er også mulig.

Så gi det en sjanse. La lærerne og gutten din få noen måneder på å bli kjent, også kan du ta en samtale med de om du føler dette blir for lett for han. 

Anonymkode: 93329...3a3

Skrevet

Hadde sakkyndig fra PPT og anbefalt tilrettelegging. Fikk hospitere i høyere klasser og tilrettelagt undervisning. 

Anonymkode: 52d65...f23

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hadde sakkyndig fra PPT og anbefalt tilrettelegging. Fikk hospitere i høyere klasser og tilrettelagt undervisning. 

Anonymkode: 52d65...f23

Så da burde vi søke om tilrettelegging fra PPT? Vi har sjekket hen ut på BUP og ingen diagnoser annet enn lav prosseseringshastighet, men høy iq ellers (noe som skaper frustrasjon)

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Gi det en sjanse tenker jeg.

Det å gå på nærskolen med naboer har en stor verdi, det å få venner som man kan ta følge med på skoleveien, leke med osv.

Det er også sånn at første månedene i 1.klasse har også de begavede barna gjerne mer enn nok med å finne seg til rette. Det krever litt av et barnesinn og venne seg til nye lokaler, nye voksne, nye venner osv, så de barna som kan bruke all sin energi på dette og ikke trenger bruke så mye kapasitet på å lære bokstavene er heldige.

Jeg har selv en datter som var veldig tidlig ute med skolerelaterte ting. Vil ikke kalle henne begavet, men hun var tidlig ute. Yngst av fire søsken, og en søster som er 2 år eldre gjorde at hun stort sett har lært det samme som storesøster hele veien. Hun lærte også å lese som 4 åring, var veldig opptatt av tall og enkel regning. Fikk noen blikk og kommentarer når hun som 3-4 åring gikk langs parkerte biler og leste alle bilskiltene og gikk i butikken og leste alle prisene. Hun lærte tidlig pluss og minus og da hun begynte med det på skolen drev hun samtidig å pugget gangetabellen med storesøster.

Hun har fått noe tilrettelegging på skolen, ekstra oppgaver osv. Når resten av klassen lærte alfabetet lærte hun om konsonanter og vokaler osv, hun har liksom fulgt de andre men samtidig ligget et hode foran. Når hun har vært ferdig med matteoppgavene har hun løst soduko osv og har hele tiden fått større forståelse og fått utfordret seg litt uten å få læreboka til klassen over.

Men hun er nok ikke begavet da, bare kvikk i hodet, tar ting lett og ligger foran de andre hele veien. Vet at de som virkelig er begavet gjerne ligger flere klassetrinn foran klassen i lærebøker, men det er også mulig.

Så gi det en sjanse. La lærerne og gutten din få noen måneder på å bli kjent, også kan du ta en samtale med de om du føler dette blir for lett for han. 

Takk for svar. Det er godt å se at det finnes skoler som tilrettelegger. Kanskje jeg bør ta en samtale på nyåret med skolen for å høre hvordan de kan tilrettelegge hvis det er behov for dette... synes det er så skummelt å skulle ta feil valgt mht skole. Har lest mye om begavede barn som ikke får tilrettelagt godt nok og derfor mister motivasjon og får dårlig selvbilde. 

Skrevet

Det finnes mange kvikke og begavede barn. Likevel er det uklokt å ikke se hele barnet i valgene man tar! Som en over her sier, så inneholder skolehverdagen mye mer enn fag. Mitt ene barn har alltid hatt hodet med seg og har lært fort! Han kunne lese før skolestart, men var aller flinkest i matte. Han hoppet rett fra 1. til 3. i mattebøker, og fulgte trinnet over i matte på barneskolen. I 7.hadde han et annet læreverk. Nå går han i 9. og har fulgt vanlig løp igjen fra han startet på u.skolen. Han er fortsatt flink, men er ikke mer interessert i skole enn de andre. Barn ønsker stort sett å være som vennene, og mange flinke har fått foreldrenes ambisjoner langt oppi halsen... Skulle BARNET ønske det, kan det jo få litt ekstra av skolen, eller dere kan engasjere dere hjemme. Bruke biblioteket osv... 

Anonymkode: 5d304...451

Skrevet

Begavede barn bør faktisk få utfolde seg med likesinnede. Ikke noe poeng å sette dem sammen med "normale" barn med begrensede evner. Da får de ikke nytte av skolegangen. Anbefaler Montessori. Alle mine barn har gått der med stort hell. 

Anonymkode: 5aa19...b63

Skrevet
4 hours ago, Anonym bruker said:

Vi har et barn som kunne lese fra hen var 4 år, som tenker veldig i dybden på alt, som interesserer seg for alt som har med skolerelaterte ting å gjøre (som matte, engelsk, skriver små historier på pc ol.). Dette er ikke noe vi har oppmuntret til, men noe som hen tar initiativ til selv. Hen sliter også med å regulere følelser, noe vi jobber mye med (det begynner å bli noe bedre). Hen er nå inne i siste år i barnehagen, og vi er veldig usikre på hvordan vi skal gå frem i forhold til skolestart neste år.

Skolen vi sogner til er kjent for å ikke møte barn som har behov for tilrettelegging, det er nokså "gameldags" pedagogikk som ligger i bunnen av deres syn på barn... men man kan jo være heldig å få en flink lærer. Vårt eldste barn går på denne skolen, og vi har vært heldige med læren, men opplever at det brukes en del straff og belønning for å få frem ønsket atferd hos elevene. Hvordan kan man som forelder (og barnehagen) gå frem for å få skolen til å møte barnet på riktig måte ved skolestart? Vårt andre alternativ er å søke hen inn på Montersorriskole. Dette kan jeg egentlig ikke så mye om, dessuten vil det innebære et bussbytte, at barnet må ta buss alene fra førsteklasse, at barna i nabolaget går på anne skole osv. 

Vi er veldig usikre på hva vi skal gjøre videre nå.. er det noen som har noen gode tips?

herregud, skrytepave, er ikke uvanlig og lese når man er 4, det kunne mine også, og de kunne matte , norsk og engelsk , så når de begynte på skolen ble de tilpasset læring, de hadde bøker fra 5 klasse

Anonymkode: cb1a4...042

Skrevet

Jeg tenker at det ikke er nødvendig å bekymre seg allerede, vent til han begynner på skolen å se hvordan det går. 

Jeg har en sønn selv som leste før havn begynte på skolen og regnet matte med 3 år eldre slekten når de gjorde lekser. Han følger nå matteundervisningen to trinn opp og resten med klassen med noe tilpassing i enkelte fag. Det fungerer veldig bra. I 1. klasse da de andre lærte å lese, fikk han bøker tilpasset sitt nivå å lese i. 

Noe av tilpassingen ble gjort raskt, som med lesingen, mens andre ting har kommet etterhvert, men ingenting ble planlagt før skolestart. 

Jeg har også vært opptatt av ast han skal passe inn sosialt og det har heldigvis også gått bra. Selv om jeg ser at han for eksempel helst leker med en annen av gangen, har han mange venner. 

Anonymkode: 1c0ec...5af

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

herregud, skrytepave, er ikke uvanlig og lese når man er 4, det kunne mine også, og de kunne matte , norsk og engelsk , så når de begynte på skolen ble de tilpasset læring, de hadde bøker fra 5 klasse

Litt skryting der også kanskje? 😉 

Skrevet (endret)
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Begavede barn bør faktisk få utfolde seg med likesinnede. Ikke noe poeng å sette dem sammen med "normale" barn med begrensede evner. Da får de ikke nytte av skolegangen. Anbefaler Montessori. Alle mine barn har gått der med stort hell. 

Samtidig er det litt tidlig å si om barnet er "bare" kvikk eller så begavet at det vil lide under vanlig skolegang. Jeg tenker særlig på opplysningen om at barnet sliter med å regulere følelser. Kanskje er det ingen ulempe å være et hestehode foran faglig, så han har mer overskudd til å øve på sosiale koder og følelsesregulering? I første klasse fokuseres det mye på sosiale ferdigheter, så mye mulig barnet til TS kan ha godt utbytte av det.

Jeg ville avventet med å søke montesorriskole, fordi jeg ville gitt barnet en sjanse til å danne gode vennskap i nærmiljøet før jeg eventuelt valgte en annen skole.

Endret av Mostly Harmless
Skrevet
13 minutter siden, Mostly Harmless skrev:

Samtidig er det litt tidlig å si om barnet er "bare" kvikk eller så begavet at det vil lide under vanlig skolegang. Jeg tenker særlig på opplysningen om at barnet sliter med å regulere følelser. Kanskje er det ingen ulempe å være et hestehode foran faglig, så han har mer overskudd til å øve på sosiale koder og følelsesregulering? I første klasse fokuseres det mye på sosiale ferdigheter, så mye mulig barnet til TS kan ha godt utbytte av det.

Jeg ville avventet med å søke montesorriskole, fordi jeg ville gitt barnet en sjanse til å danne gode vennskap i nærmiljøet før jeg eventuelt valgte en annen skole.

Har man et begavet barn, så merker man det faktisk... Noe helt annet enn å bare være litt kvikk. 

Skrevet

Hvor kommer denne ideen om at Montessori er så bra for begavede barn..?

Å være intelligent,  men være litt treg er en vanskelig kombinasjon. Det er ikke sikkert at hun vil være så mye bedre faglig fordi hun ikke klarer å vise hva hun kan på kort tid.

Anonymkode: 6845b...71f

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Har man et begavet barn, så merker man det faktisk... Noe helt annet enn å bare være litt kvikk. 

Meget mulig, men jeg tenker ikke uten videre at lesing ved fire års alder kvalifiserer.

Poenget mitt står egentlig uansett. Jeg tenker barnet har best utbytte av å få bygge vennskap i nærmiljøet i første omgang.

Går det helt skeis, så for all del, søk på Montesorriskole, men jeg ville ikke isolert et barn med umoden følelsesregulering fra jevnaldrende i nærområdet helt fra start. Jeg ville gitt barnet sjansen til å danne gode vennskap i nærmiljøet ved å gå på samme skole som de andre barna først, og så eventuelt revurdert dersom barnet ikke finner seg til rette. 

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har vært på BUP med barnet fordi det slet med følelsesregulering, samt at det var annerledes på andre områder. Vi fikk der beskjed om at det ikke var noen diagnoser annet enn at barnet kan kalles begavet. Det betyr ikke at jeg synes at det er helt fantastisk og at jeg er her for å få masse skryt. Jeg ønsker bare at barnet skal få utvikle et godt selvbilde, det er det viktigste. Ut i fra min erfaring med vanlig skole så er jeg litt skeptisk til hvor godt de har mulighet til å tilrettelegge. Med manglende evne til følelsesregulering som kan manifistere seg som sinne i kombinasjon med kjedsomhet er det det som bekymrer meg, jeg ønsker her i utgangspunktet ikke skryt fordi barnet kan lese, men råd og tips for å unngå at dette vil bli en ulempe for barnet. 

Skrevet
25 minutter siden, Mostly Harmless skrev:

Meget mulig, men jeg tenker ikke uten videre at lesing ved fire års alder kvalifiserer.

Poenget mitt står egentlig uansett. Jeg tenker barnet har best utbytte av å få bygge vennskap i nærmiljøet i første omgang.

Går det helt skeis, så for all del, søk på Montesorriskole, men jeg ville ikke isolert et barn med umoden følelsesregulering fra jevnaldrende i nærområdet helt fra start. Jeg ville gitt barnet sjansen til å danne gode vennskap i nærmiljøet ved å gå på samme skole som de andre barna først, og så eventuelt revurdert dersom barnet ikke finner seg til rette. 

Synes du har mange gode poenger. Det er bare så skummelt når man ikke kan se inn i fremtiden. Jeg har jo frem til januar med å bestemme meg, siden søknadsfristen på Montesorri er da. Har noen venner med barn på Steinerskole og det jeg ser der er at de jo har litt for lite faglig fokus i forhold til hva som vil kreves av dem videre på en vanlig ungdomsskole.Skal ta med meg dine råd, er jo enig i at man ikke an vite før man har prøvd, og at fordelene med vanlig skole i nærområdet er mange ❤️ 

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så da burde vi søke om tilrettelegging fra PPT? Vi har sjekket hen ut på BUP og ingen diagnoser annet enn lav prosseseringshastighet, men høy iq ellers (noe som skaper frustrasjon)

Høy IQ i seg selv forklarer ikke ensidig utfordringer med å regulere eget temperament. Anbefaler deg å samarbeide med skolen rundt tilrettelegging og sosial fungering. Dersom dere tror at han er så begavet at hans oppførsel utelukkende forklares gjennom hans talent, vil dere raskt komme til kort mht verktøy. 

Anonymkode: 2b8e8...a21

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. Det er godt å se at det finnes skoler som tilrettelegger. Kanskje jeg bør ta en samtale på nyåret med skolen for å høre hvordan de kan tilrettelegge hvis det er behov for dette... synes det er så skummelt å skulle ta feil valgt mht skole. Har lest mye om begavede barn som ikke får tilrettelagt godt nok og derfor mister motivasjon og får dårlig selvbilde. 

Jeg tror det kan bli veldig feil å ta kontakt med skolen et halvt år før han skal begynne altså, du kan fort bli en sånn forelder som de på skolen får helt i vrangstrupen...

Men skolene mottar et skriv fra barnehagen, så snakk med de i barnehagen så de får med de utfordringene barnet har hatt så langt. 

Jeg tenker at hovedfokus første skoleår er det sosiale, og siden barnet ditt sliter med dette er det godt det ikke samtidig blir vanskelig med bokstaver og tall. La barnet få finne seg til rette, la barnet og skolen jobbe sammen om det sosiale, også tar dere det faglige etterhvert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...