Anonym bruker Skrevet 1. september 2019 #1 Skrevet 1. september 2019 Vi skal snart ha vårt fjerde barn, men det er så lenge siden tredjemann at jeg blir litt usikker på permisjonsreglene. Går det an at jeg tar mine uker, fellesdelen og ferie (med 80% blir det 42 uker), og så ulønnet permisjon i 10 uker, før min mann tar sine 19 uker og litt ulønnet etterpå? På den måten får vi nemlig til at lillemor blir halvannet år før hun begynner i barnehage. 😊 Poenget blir altså om det er mulig med perm med foreldrepenger - ulønnet perm - perm med foreldrepenger. Takk for svar! Anonymkode: 54d7c...ecf
Anonym bruker Skrevet 1. september 2019 #2 Skrevet 1. september 2019 Spør på nav.. men høres ut som du vil ha graderte foreldrepenger. Og det er fullt mulig. Anonymkode: c4640...760
Anonym bruker Skrevet 1. september 2019 #3 Skrevet 1. september 2019 Jeg ser ikke hvor graderte foreldrepenger kommer inn i bildet. Graderte foreldrepenger er når man kombinerer jobb og permisjon samtidig. Du kan fint gjøre det sånn du beskriver HI. Det eneste dere må huske på, og søke om, er utsettelse av fars permisjon senest siste dag av din betalte foreldrepermisjon. Utsettelse av hans permisjon må begrunnes med at han skal jobbe 100% eller ta ferie. Du står fritt til å ta ut ferie og ulønnet permisjon umiddelbart etter din permisjon. Jeg ville om jeg var deg tatt ulønnet permisjon først, etter den betalte, og ferie tilslutt. Fordi reglene er litt uklare der. Det som er presisert i loven er at du har rett til opp til et års ulønnet permisjon umiddelbart etter betalt, men det er uklart om det gjelder hvis du tar ferie først. Du kan ev også ta ferie underveis i betalt permisjon, bare husk å søk om det. Ulønnet perm skal du ikke søke om, men kun informere arbeidsgiver om senest fire uker før Anonymkode: af347...4d0
Anonym bruker Skrevet 1. september 2019 #4 Skrevet 1. september 2019 Gradert at du er i ulønnet perm fra jobb og far tar deler av sin perm ? Ikke lov det kanskje ? Også fortsette i betalt perm . Hør med nav. Anonymkode: c4640...760
Anonym bruker Skrevet 1. september 2019 #5 Skrevet 1. september 2019 34 minutter siden, Anonym bruker skrev: Gradert at du er i ulønnet perm fra jobb og far tar deler av sin perm ? Ikke lov det kanskje ? Også fortsette i betalt perm . Hør med nav. Anonymkode: c4640...760 Det er ikke gradert. Gradert betyr at du jobber noe og har foreldrepermijson i resten. F.eks jobber 2 dager i uken og har "fri" med foreldrepenger 3 dager i uken. HI du må sjekke med NAV om det går ann å avvikle foreldrepermisjonen slik. Vet om noen som har fått avslag når de vil avvikle ulønnet permisjon midt inne i permisjonstiden- mulig det var før hun var ferdig med hele sin permisjonstid. Far må hvertfall søke om utsettelse av sin foreldrepermisjon da denne begynner å løpe rett etter din siste dag med foreldrepermisjon, Vær også oppmerksom på at du ved tilbakekomst i jobb etter den ulønnet permisjon har mistet dine rettigheter til å benytte egenmelding før etter 2 måneder og sykt barn dag kan du først benytte etter 4 uker. Anonymkode: ba065...41a
Anonym bruker Skrevet 1. september 2019 #6 Skrevet 1. september 2019 Dette har vi gjort tre ganger. Og skal også gjøre det gang nr fire nå. Det går helt fint. Far har tre år på å ta sin permisjon. Men bare husk søknadsfristen. Den går ut under din permisjon og ikke når du går ulønnet. Anonymkode: 28ab9...2a1
Anonym bruker Skrevet 1. september 2019 #7 Skrevet 1. september 2019 Det er ikke noe problem. Det er to ting dere må huske på, det er å utsette fars permisjon mens du har ulønnet og å spare opp en buffer så dere har litt å gå på i forhold til din permisjon uten lønn. Kjenner nemlig ei som fikk brystkreft og var sykemeldt et år, men hun ble syk mens hun hadde ulønnet permisjon og derfor ikke krav på fulle sykepenger. Så dere må ha litt å gå på om noe skulle skje når du har ulønnet permisjon. Husk at dere kan søke kontantstøtte fra ungen er et år og får det til måneden etter barnehagestart, om det er bare noen få måneder har dere likevel krav på disse pengene så det er greit å få med seg. Jeg har gjort noe av det samme selv, men jeg har ikke turt å ta 100% permisjon uten lønn for da har jeg ingenting om jeg skulle bli syk eller noe skje. Så her har far tatt fedrekvoten som tidskonto, hjemme to dager i uken i ganske lang tid mens jeg har hatt tidskonto samtidig og jobbet de to dagene han var hjemme og vært hjemme i ulønnet permisjon de dagene han jobbet. Når begge har tatt ferien sin hver for seg har vi trekt ut tiden før barnehage maksimalt. Har barn født i januar og februar, begge startet i barnehage i august og var over halvannet år. Anonymkode: 4a9a2...dfa
Anonym bruker Skrevet 1. september 2019 #8 Skrevet 1. september 2019 Tusen takk for gode svar! 😊 Ja, jeg er klar over at man mister enkelte rettigheter ved å ta ulønnet permisjon, og det er kjedelig, men det er samtidig enklere både for min jobb og for oss som familie om jeg ikke kommer tilbake i 19 uker for så å bli borte igjen. Anonymkode: 54d7c...ecf
Tresøtesmå141517 Skrevet 1. september 2019 #9 Skrevet 1. september 2019 41 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tusen takk for gode svar! 😊 Ja, jeg er klar over at man mister enkelte rettigheter ved å ta ulønnet permisjon, og det er kjedelig, men det er samtidig enklere både for min jobb og for oss som familie om jeg ikke kommer tilbake i 19 uker for så å bli borte igjen. Anonymkode: 54d7c...ecf Jeg tegnet helse og uføreforsikring. Veldig lurt hvis noe skulle skje.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå