Gå til innhold

Hjelp! Hvilke tema er greit å snakke om?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sagt ja til jobbe som frivellig i kirken selv om jeg ikke egentlig er kristen. Imorgen skal være på kirkekaffe å være sosial og få de som kommer til å føle seg velkommen. Hvordan kan jeg starte en samtale? Å hva er greit å snakke om? Jeg er elendig på smalltalk så angrer på at jeg lot meg overtale til dette,men må stille opp imorgen siden jeg allerede har lovet det. Å hvordan bør jeg gå kledd?

Anonymkode: 34519...fd5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gruer meg helt vanvittig :S

Skrevet

Ikke lårkort og nettingstrømpe, eller utringing til navlen og puppene på utstilling. Bruk vanlige klær du kunne brukt på jobb. 

Vis interesse for dem som kommer. La dem snakke om seg selv eller ting som interesserer dem. Da trenger ikke du si så mye selv. Om du hører at de ikke har den lokale dialekt kan du spørre hvor de er fra og så kan dere snakke om det stedet/området. Få dem til å fortelle. Om folk har kjæledyr er det ofte noe de liker å snakke om. Ofte kan du få en samtale igang ved å være hjelpsom (hente en kaffekopp, vise vei til doen osv). Du trenger ikke snakke om religiøse ting. 

Anonymkode: 9b06c...1e5

Skrevet

Som hun over sier, du trenger ikke gjøre annet enn å vise interesse for de som kommer. Vær oppmerksom. Ser du noen som ikke har noen å snakke med, gå bort og snakk litt. By på deg selv. Det sies mye om nordmenns forhold til det å snakke om været, men det kan av og til brukes som en måte å bare få igang en samtale. Så er det spesielt fint eller ruskete eller væromslag, kan en eller annen kommentar om været være en måte å åpne på, og så fortsette en samtale om andre ting som hun over skrev. Du kan også bruke det at det er din første gang der som en åpner, si at det er første gang du er der, så du er litt nervøs, og så spør om den du snakker med kommer dit ofte.

Kanskje mest av alt, bare vær deg selv. Ikke tenk at du skal prestere noe som helst. Hva du sier er ikke så nøye, egentlig. Bare vær hyggelig og vær interessert i de som kommer, vis omtanke. Vær på tilbudssiden når det kommer til å hjelpe, ta av en jakke for de som sliter litt, hente mat, hva som helst.

Helt vanlige klær går fint. Noen har på seg litt mer "søndagsfint", noen kommer med hverdagsklær. Ta på deg noe du føler deg vel i.

Bare vær deg selv, så går det bra :)

Anonymkode: 0e9b8...e76

Skrevet

Tusen takk for tips :)

Skrevet

Snakk om været, om den fine sommere vi har hatt, høstfargene som begynner å komme osv. 

Da har dere noe å starte med og så kommer ofte resten av seg selv. 

Lykke til, jeg syns du er tøff. 

Anonymkode: 97977...18d

Skrevet

Dette klarer du fint.

Helt vanlige klær, også snakker du om uskyldige ting som været, blomster, sommeren osv. Ting kommer gjerne av seg selv, hvor bor du da, åja, jeg kjenner noen som bor rett der borte osv. Det er ikke så mye som skal til for å få igang en samtale.

Jeg ville nok ikke startet samtaler om familie hvis ikke personene selv gjør det, det kan være ensomme mennesker uten familie og da vil det nok føles vondt om du begynner spørre om tantebarn, foreldre, barnebarn osv. Men om de begynner er det fantastiske samtaleemner, bare la de skryte av familien sin mens du smiler og "jatter med"

Anonymkode: f6e74...677

Skrevet

I nabolaget mitt bruker frikirka å ha lørdagskafe en dag i måneden, og det er så hyggelig! Vi snakker om ungene, familien, jobb, skole, fritidssysler, alt mulig. Ei av dem har jeg snakket mye med, og hun har levd et utrolig spennende liv, reist masse og opplevd ting jeg aldri kunne drømt om. Jeg er heller ikke kristen, men går dit fordi det er så koselig. Religion tror jeg aldri jeg har snakket med noen av dem om. Dette går fint 😊 

Anonymkode: ebf8a...61d

Skrevet

Snakk om helt alminnelige ting. Det er helt alminnelige mennesker som går på kirkekaffe. Sist jeg var gikk det mye i fotball og håndball, presten hadde ny motorsykkel, så hun snakket en del om den, vi var innom været, øl, mat, steder noen hadde vært osv. 

Anonymkode: a24f6...234

Skrevet

Som andre sier så er været ett godt samtaletema, samtalen glir gjerne automatisk videre derfra uten at du må si så mye.

Selv har jeg vært med på mye rart jeg aldri trodde jeg skulle være med på, men fellesnevneren er at været er lurt å snakke om alle steder. Det bryter isen hos de flest og samtalen går lett videre. Jeg er ganske sjenert, så jeg sliter endel i slike sammenhenger egentlig. Men med totalt ukjente mennesker, miljø osv så går det overraskende enkelt. Jeg er innflytter her, selv om jeg har bodd i byen endel år nå så føler jeg meg fortsatt som en innflytter siden jeg ikke skjønner hva folk mener når de snakker om herr olsen eller det og det stedet. Så når jeg spør hvem eller hva de mener da og sier jeg ikke kommer herfra, begynner de å snakke veldig og jeg kan svare mer ennå starte samtaler. 

Anonymkode: bc9f8...7cc

Skrevet

Sist jeg var på kirkekaffe ble det snakk om kaker 😉

En stund siden dette, men datteren min hadde vært med på tårnagentene og de skulle være med på gudstjenesten. Vi foreldre ble spurt om noen kunne bake til kirkekaffen etterpå. 

Resultatet ble et bugnende bord med hjemmebakte kaker, oppskjært frukt osv som da alle kunne forsyne seg fra etter gudstjenesten. 

En av de eldre mennene som var der lo og koste seg og han sa at som regel ble det kjøpt inn kjeks og kaffe, men når ungene i menigheten hadde vært med på gudstjenesten var det så mange deilige kaker der. Han bodde alene og fikk sjelden hjemmebakt kake og vips var det en hel gjeng med mennesker som snakket om favorittkaker 😊

Anonymkode: f6e74...677

Skrevet

Hvordan gikk det, hi?

Skrevet
58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan gikk det, hi?

Gikk mye bedre enn forventet men det var fordi jeg satt meg bevisst med bordet der en av de andre frivellige satt. Følte trygghet i ha hun ved siden av meg,å ble litt tryggere på å snakke med andre også da.

Skrevet

Hva du enn gjør, ikke nevn Paulus.

Anonymkode: 80300...fd9

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva du enn gjør, ikke nevn Paulus.

Anonymkode: 80300...fd9

Hehe nei det hadde jeg heller ikke tenkt til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...